Beer Master

Beer Master

Parhaat historiat / sodat

Pearl Harbor (2001)

Hyvä sotaleffa hyvillä näyttelijöillä, varsinkin Ben Affleck erottui edukseen. Toki pitkä leffa, mutta koska pidän sotaleffoista ei kelloa tarvinnut vilkuilla. Hans Zimmeriltä hyvät musat. Director's cut oli parempi, koska siinä oli enemmän verta ja irtoraajoja.

Pearl Harbor rating 2,89

Gladiaattori (2000)

Nyt meni Oscar-palkinto väärälle henkilölle. Yhden itkun Crowe pirautti mutta muuten pysyi naama peruslukemilla. Ja näkihän elokuvasta että se oli kuvattu kokonaan neljän seinän sisällä ja siten täynnä silmiinpistäviä virheitä (kuten hevosrattaiden kaasupullo). Politikoinnin olisi voinut jättää pois ja tilalle laittaa enemmän taisteluita. Ne kun olivat elokuvan kohokohtia.

Gladiaattori rating 4,26

Taru sormusten herrasta: Sormuksen ritarit (2001)

Boromirin kuolema itkettää vieläkin. Extended Edition oli parempi.

Taru sormusten herrasta: Sormuksen ritarit rating 4,31

Patriot (2000)

Pahan ruumiillistuma Jason Isaacs nostaa pisteet vitoseen.

Patriot rating 3,39

Isku Mogadishuun (2001)

Koko elokuva on kuin yksi iso toimintakohtaus ja hyvä niin. Kaikki olivat hyviä rooleissaan. Mestariteos.

Isku Mogadishuun rating 3,46

Talvisota (1989)

Talvisota rating 4,39

Olimme sotilaita (2002)

Ansaitsee jo pelkästä verisestä toiminnasta viisi tähteä, ja Vietnam leffana tämä on eittämättä maailman parhaimpia. Platoonit ja Full metalit on vielä näkemättä mutta ei ne mitenkään voi Mel Gibsonille pistää kampoihin. Varmasti tulee katsottua uudestaan vielä lukuisia kertoja.

Olimme sotilaita rating 3,20

Taru sormusten herrasta: Kaksi tornia (2002)

Helmin Syvänteen taistelu kruunaa kaiken. Extended Edition oli parempi.

Taru sormusten herrasta: Kaksi tornia rating 4,22

Windtalkers (2002)

Mahtava sotaleffa ja parempi kuin Spiilbärin Pelastakaa Sotamies Ryan, en voi ymmärtää miksi niin moni ei tykkää tästä sillä molempien juonessa on samoja sävyjä ja sotiminen on kunnon ramboilua.

Windtalkers rating 3,13

Ilmestyskirja. Nyt (1979)

Oikein hyvä sotaleffa, ja vielä visuaalisesti yhtä hieno ellei hienompikin kuin monet 2000-luvun sotaleffat. Robert Duvallia en tunnistanut, piti jälkeenpäin tarkistaa että mitä hahmoa hän esittikään. Redux-versio oli parempi.

Ilmestyskirja. Nyt rating 4,30

Braveheart - taipumaton (1995)

Kyllä huomaa miksi voitti viisi oscaria.

Braveheart - taipumaton rating 4,16

Pirates of the Caribbean: Mustan helmen kirous (2003)

Johnny Deppin ja Geoffrey Rushin esittämät merirosvokapteenit ovat todella persoonallisia.

Pirates of the Caribbean: Mustan helmen kirous rating 4,20

Yksi silta liikaa (1977)

Pitkä sotaleffa mutta toisaalta tämä esittääkin koko operaation alusta loppuun. Paljon tapahtuu usella tantereella mutta ne oli linkitetty toisiinsa hyvin ja katsoja pysyy koko ajan kärryillä mitä tapahtuu missäkin, ilman että tarvii koko ajan erikseen tekstinpätkällä ilmoittaa missä ollaan.Suurimman huomion vie visuaalisuus ja realistisuus. Tämä ei ole niitä leffoja jossa kaikki puhuvat englantia ja natsit ovat kasvottomia piruja vaan päinvastoin, myös natsijohtajat saavat ruutuaikaa ja he puhuvat omaa äidinkieltään. Molemmat osapuolet kärsivät tappioita ja mahtipontisuutta haetaan enemmänkin taitavalla kameratyöskentelyllä ja komeilla maisemilla.Näyttelijäkaarti veti kyllä sanattomaksi. Sean Connery, Michael Caine ja Robert Redford olivat suosikkejani.Harmi että tällaisia leffoja ei enää tehdä.

Yksi silta liikaa rating 3,99

Taru sormusten herrasta: Kuninkaan paluu (2003)

Extended Edition oli parempi. Hobittia odotellessa...

Taru sormusten herrasta: Kuninkaan paluu rating 4,27

Pelastakaa sotamies Ryan (1998)

+ Hyvä juoni ja näyttelijät+ Todella raaka0 Kotelossa luki K16. No huhhuh...- Lipunliehutukset pillityksen kera alussa ja lopussa

Pelastakaa sotamies Ryan rating 3,96

Viimeinen samurai (2003)

Parasta Tom Cruisea mitä olen nähnyt. Historiallisten elokuvien parhaimmistoa.

Viimeinen samurai rating 3,78

Taistelu Englannista (1969)

Olisi kiva kuulla Michael Bayn mietteet tästä elokuvasta. Kaksi tuntia pelkkää sotimista sinisellä taivaalla ja kaikki oikeilla koneilla ilman ainuttakaan tietokonefektiä. Hermann Göringiä näytellyt Hein Riess veti upean roolin.

Taistelu Englannista rating 3,17

Troija (2004)

Director's Cut oli aivan mahtava, verta oli paljon ja toiminta tyylikästä. Hieman harmitti kun menivät tapattamaan Ajaxin melko aikaisin, mutta Tyler Mane esitti hahmoa loistavasti.

Troija rating 3,49

Tuntematon sotilas rating 3,74

Viimeinen mohikaani (1992)

Hyvä ohjaus Michael Mannilta eeppisen soundtrackin säestämänä. Toimintaosuudet olivat näyttäviä mutta pysyivät realistisina. Ainoastaan juoni ei vastannut odotuksia, muilta osin erittäin laadukas leffa. Wes Studi oli paras.

Viimeinen mohikaani rating 3,90

Hamburger Hill (1987)

En ole Platoonia ja Full Metallia nähnyt joten vertailu ei onnistu. Ehkä juuri sen takia minun on helpompi antaa tälle täydet pojot. Todella realistinen sotaleffa joka ei turvaudu keinotekoiseen draamaan vaan luottaa vahvoihin hahmoihin ja näyttää sodan sellaisena kuin se on.

Hamburger Hill rating 3,24

Kingdom of Heaven – Taivas maan päällä (2005)

Director's Cut oli kaikin puolin parempi. Ghassan Massoud ja Brendan Gleeson tekivät parhaat roolit.

Kingdom of Heaven – Taivas maan päällä rating 3,28

Merijalkaväen mies (2005)

Armeija tekee pojista miehiä... joopa joo. Ihan tulee omat armeija-ajat mieleen. Hyvä sotaleffa ja hyvät näyttelijät. Dennis Haysbert veti parhaimman roolin.

Merijalkaväen mies rating 3,55

Pirates of the Caribbean: Kuolleen miehen kirstu (2006)

Hyvä että tähänkin saatiin erittäin persoonallinen pahis.

Pirates of the Caribbean: Kuolleen miehen kirstu rating 3,59

Apocalypto (2006)

Historiaan sijoittuva toimintaseikkailu, verta ja suolenpätkiä, ei puhuta englantia eikä ainuttakaan Hollywood-tähteä edes sivuosassa. Mel Gibson osoittaa jälleen että hulluuden ja nerouden raja on hiuksenhieno.

Apocalypto rating 3,66

Pirates of the Caribbean: Maailman laidalla (2007)

''It's just good business.''Silti ihan hyvä elokuva. Tässä se persoonallisin piraatti oli Jackin iskä.

Pirates of the Caribbean: Maailman laidalla rating 3,38

Kuningattaren sisar (2008)

Annoin pikkusormen...Se vei koko käden...Tuo kuvannee parhaiten sitä, mitä kuningas Henrik VIII joutui kokemaan kun nainen toisensa jälkeen epäonnistui sekä vaimona että synnyttämään hänelle kunnollisen pojan. Henrikin vaimo ei kykene synnyttämään poikaa. Sir Thomas näkee tilaisuutensa tulleen ja esittelee kuninkaalle vanhemman tyytärensä Annen, mutta hän rakastuukin tämän pikkusiskoon Maryyn. Anne ei tilannetta hyväksy, vaan tekee petollisen suunnitelman saadakseen kuninkaan puolelleen. Suunnitelma on lähes täydellinen, mutta siinä on vain yksi mutta: hänkin epäonnistuu synnyttämään pojan.Maisemia ei jäädä ihailemaan, sillä tämä on ennen kaikkea pukuloistoa, josta laadukkaat näyttelijät tekevät vastustamattoman. Kuten myös itse kolmiodraamasta. Aivan kuin kamerat olisi viety aikakoneella suoraan keskiajalle.Tuntui aivan esiosalta Cate Blanchettin tähdittämälle Elizabeth-elokuvalle.

Kuningattaren sisar rating 3,21

Red Cliff (2008)

Harmi etten ole nähnyt alkuperäistä yli neljän tunnin versiota.

Red Cliff rating 3,45

Robin Hood (2010)

Puvustus ok ja näyttelijät hyviä, mutta itse juoni jäi mielestäni kesken. Jatko-osan kanssa elokuva olisi toiminut paremmin.

Robin Hood rating 3,23

Black Death (2010)

Sean Bean kuolee tässäkin ainutlaatuisella tavalla, kuten arvata saattoi. Hyvä tunnelma koko elokuvan ajan. Varmasti joku Peter Jackson tai Ridley Scott olisi saanut tästäkin aiheesta aikaan laajemman ja eeppisemmän elokuvan, mutta toimii se näinkin.

Black Death rating 2,99

Pirates of the Caribbean: Vierailla vesillä (2011)

Tosi hyvä uusi alku elokuvasarjalle. Mustaparta oli hyvä. Se rakkaustarina oli kyllä aivan turha.

Pirates of the Caribbean: Vierailla vesillä rating 3,20

Lone Survivor (2013)

Todella hyvä toimintaleffa. Peter Bergin paras leffa ja myös Mark Wahlbergin paras roolisuoritus tähän mennessä.

Lone Survivor rating 3,42

Fury (2014)

Hyvä toimintaleffa jossa nazit teurastetaan palasiksi. Täydellisestä ollaan kuitenkin kaukana sillä sen verran paljon leffa sisälsi ärsyttäviä piirteitä. Esimerkiksi valojuovaluoteja käytettiin ihan sikapaljon ja välillä tuntuikin kuin olisi tähtien sotaa katsellut. Ja sitten se nössö oli ainoa joka jäi henkiin; se ei toiminut Pelastakaa sotamies Ryanissa eikä se toiminut tässäkään. Brad Pitt oli odotetusti paras.

Fury rating 3,61

Exodus: Gods and Kings (2014)

Paras raamattuaiheinen leffa ja veikkaan että myös tulee olemaan vielä pitkään. Joissakin kohdissa leffa pomppi liian nopeasti eteenpäin, ja lisäksi Aaron Paulin ja Ben Kingsleyn roolit pistivät ihmetyttämään sillä miehillä ei ollut lainkaan vuorosanoja. Kaikki muu olikin sitten täydellistä.

Exodus: Gods and Kings rating 2,95

Hacksaw Ridge - aseeton sotilas (2016)

Ihan sairaan hyvä sotaleffa ja vielä verisin sellainen sitten Pelastakaa Sotamies Ryanin. Hyvä näyttelijäkaarti mutta suurimman vaikutuksen teki komedianäyttelijänä tunnettu Vince Vaughn. Mel Gibson todistaa jälleen olevansa maailman paras ohjaaja (heti Raid-ohjaaja Gareth Evansin jälkeen).

Hacksaw Ridge - aseeton sotilas rating 4,02

Dunkirk (2017)

Tapahtumat kuvattiin useasta eri näkökulmasta ja dialogia ei ollut juuri yhtään vaan tunnelmaa luotiin musiikin kautta. Siinä kuitenkin onnistuttiin, varsinkin Tom Hardyn osuus oli koskettava. Efektit olivat komeat ja pamaukset aidon kuuloisia. Ainoastaan veren puute jäi häiritsemään mutta muuten tosi hyvä sotaleffa.

Dunkirk rating 3,73

Tuntematon sotilas (2017)

Paras Tuntematon Sotilas tähän mennessä.

Tuntematon sotilas rating 4,11