8.3.2004 18:58

Alkuperäinen nimi:The Hunted
Valmistusvuosi:2003

Odotukset Saalistajan suhteen olivat vallan sekavat: kyseessä oli toimintapätkä, jonka ohjaajana oli itse William ”Manaaja” Friedkin, pääosissa pari kuuluisaa Hollywood-heppua ja menestys teattereissa melko vaatimaton. Leffan jälkeen olo oli vielä sekavampi, vaikken edes nauttinut ohessa mitään nautintoaineita. Seurasin vain tiivistä toimintapakettia ilomielin ja innoissani, kunnes lopuksi turruin juonen tyhjyyteen.

Homma toimi aluksi hyvin, kun toinen toistaan etevämmät tappajat ottelivat asenteella metsien syvyyksissä. Edes mestari vs. oppipoika-asetelma ja perinteiset FBI-agenttiviitteet eivät pilanneet päivääni. Benicio Del Toro ja vanha luotettava Tommy Lee Jones pitävät löyhää juonta hyppysissään taitavasti. Jotain naiskuvioitakin välissä vilahtelee.

Sitten salakavalasti heikko juoni pettää alta, ja kliseet pursuavat ruudusta päin kasvoja. Loppuhuipennuksen kohdalla hahmojen kuolemattomuus sekä muiden action-pätkien lainaileminen ärsyttävät jo. Liika on liikaa, eikä kliseiden yliannostukselta voi välttyä.

Pitkästi ei tästä leffasta voi kirjoittaa, sillä tämä sepustus on jo todennäköisesti pidempi kuin Saalistajan käsikirjoitus. Jos kuitenkin joku halajaa pientä taukoa aivotoiminnalle, ja tosissaan tahtoo tietää kuka on saalistaja ja kuka saalis, voi leffan vaikka katsastaakin. Älkää kuitenkaan erehtykö arvailemaan käänteitä, muuten viimeinenkin ilo mäiskeestä ja räiskeestä voi karata taivaan tuuliin. Niin kävi ainakin minulle.

Arvosteltu: 08.03.2004