Muutoksia plusmiinusjärjestelmään

Foorumin päävalikkoonYlläpito ja tekniikka › Muutoksia plusmiinusjärjestelmään

27.11.10 klo 13:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Söpö kirjoitti:

Jokaisessa ratkaisussa on ongelmapuolensa, kuten tässä plusmiinussysteemissä. Vaikka moderaattoreita on otettu lisää ja he tekevät kiitettävää työtä (elikkä kiitos oikein paljon kaikille modeille todella!), tarvitaan oikeastaan myös jotakin muuta, joka pitäisi mm. tämän foorumin kohtuullisen toimivana. Itse näkisin, että plusmiinussysteemi on tarpeeksi toimiva väliaikaisratkaisu täällä, kunnes kyetään kehittämään jotakin aivan ylivoimaisesti parempaa. Trollit käyvät päälle systeemissä kuin systeemissä tavalla tai toisella, joten übertoimivien ratkaisujen innovoiminen on erittäin hankalaa, ellei jopa mahdotonta. :/ Tämä ei silti tarkoita, etteikö niitä yritettäisi kehitellä.

Vai että väliaikainen ratkaisu? Vaikuttaa pikemminkin ikuisuusprojektilta. Millä tavalla koet tuon miinushomman käteväksi, kun moderaattoreita on tarpeaksi? Täällä ei ole ollut niin paljoa asiatonta viestiä, etteivätkö moderaattorit olisi niitä handlannu ilman minkäänlaisia ongelmia. Minusta hieman tuntuu, ettei ylläpito edes seuraa foorumia, eikä oikein ole perillä, että mistä todellisuudessa on kyse. Voin taata, että moni käyttäjä kyllästyy pidemmän päälle näihin turhiin miinuksiin, eikä jaksa enää valittaakkaan ja kirjoitusmotivaatio laskee = voila, kuollut foorumi. Miinukset eivät vain katkaise kamelinselkää, ne raatelevat koko kamelin ja siinä ei paljoa auta se kymmeneen laskeminen. Voin vain kuvitella kuinka moni tulee loppujen lopuksi saamaan tarpeekseen ja oikeasti ryhtyy trollaamaan.

27.11.10 klo 15:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Väliaikainen, ikuisuus ja tarpeeksi ovat hankalia määritelmiä. Eräällä tutullani oli saunassaan väliaikaiset lauteet 20 vuotta, kunnes hän ehti muilta kiireiltään rakentaa kunnolliset. Eräs toinen tuttuni sai huollosta väliaikaisen digiboksin, kun hänen boksinsa oli huollossa pari viikkoa. Ikuisuus on loputon, mutta onko Leffatykki ajallisessa jatkumossa loputon? Ei, sen oleminen päättyy viimeistään silloin kun maailmanlaajuinen tietoverkko lakkaa olemasta. Onko Leffatykki tällainen tuona hetkenä? En usko. Sääli, jos niin kävisi.

Trolleja ja niiden toimintaa on pähkäilty monesti ylläpidon puolella, mutta kuten sanottua, täydellisiä ratkaisuja on vaikea kehittää. Se, että moderaattoreita on useita, ei mielestäni tarkoita, että hekään pystyisivät kaiken roskan täältä siistimään.

Edelleenkin on sanottava, että Leffatykkiä ei toteuteta missään tietyssä toimistossa 24/7. Se on harrastuspohjalta virinnyt juttu, jota kehitetään sitä mukaa kuin muilta toimilta ehditään. Ylläpito, modet ja käyttäjät ovat eri lokaatioissa ja kullakin on omat prioriteettinsa mahdollisesti Leffatykkiä ikävämmissä mutta toimeentulon kannalta paremmissa asioissa. Leffatykki ei ole palkkatyö. Itse asiassa minunkin pitäisi nyt duunata paria muuta proggista, ja kolmattakin, jonka deadline oli tuossa klo 12, mutta sen sijaan istun täällä makkarissani satiinipöksyissäni ja tukka ihanasti sekaisin vastaamassa viestiisi. Usko pois, vaikka jokaiseen huutoon ei heti vastatakaan, viestejä kyllä luetaan. Omasta puolestani voin sanoa, että käyn vähintään viikottain Tykissä tsekkaamassa, mitä puhutaan. Aina en ole kuitenkaan liikkeellä sellaisella selaimella ja laitteella, jonka kautta olisi kovin kätevää heittää hetulaa tai tehdä ylläpitotoimia.

ji

27.11.10 klo 16:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Söpö kirjoitti:

Tämähän on yksi ensimmäisistä virheistä forumin ylläpidolta; jättää tiedostetut ongelmat hoitamatta. On vähän kornia väittää, että koska ei saa palkkaa voi tietyt ylläpitotehtävät jättää tekemättä, vaikka todellisuudessa ainakin suurin osa ylläpitokustannuksista kuitataan sponsorirahoilla? Tai sitten olette aika hyväuskoisia ihmisiä, jos annatte muiden mainostaa sivuillanne ilmaiseksi.

Sekin on jo vanha virhe, että jätetään ylläpito käyttäjien käsiin, tässä tapauksessa puhun juurikin +/- järjestelmästä.

Askel positiiviseen suuntaan oli nostaa miinusten määrän rajaa, ennen kuin viesti poistuu.

27.11.10 klo 17:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Eh... Voisiko joku muukin ylläpidosta jo vihdoin laskea sen skumppalasin näpeistään, nojautua hiukan eteenpäin sillä rantatuolilla ja näpyttää vastauksensa näihin kysymyksiin sillä tuliterällä Macillä? Vai painaako kultakääty kaulassa liikaa? ;) Meitsi lähtee nyt luuttuamaan lattioita.

aasi

27.11.10 klo 17:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

ji kirjoitti:

Kenellekään ei makseta palkkaa mistään ylläpitotyöstä. Kehitystyöstä (graafisesta suunnittelusta, ohjelmoinnista) on maksettu ulkopuolisille, mutta verkkomainostilan myyminen (ainakaan elokuvasaitille) ei ole sellainen kultakaivos että kehitystyötä kovin paljoa sillä saisi hankittua. Varsinkin kun hyvillä on aina kysyntää, ja huonoja ei oikeasti haluaisi edes päästää sotkemaan järjestelmää.

Söpö kirjoitti:

Mun Macbook on jo useamman vuoden ikäinen, eikä tämä Sandels taida olla ihan shampanjaa...

27.11.10 klo 18:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Söpö kirjoitti:

Koitappa vähän lueskella ympäriinsä foorumia ja miettiä, onko sitä roskaa oikeasti niin paljon, että täytyy turvautua miinuksiin? Ovat miinukset suurimmaksi osin ylipäätään tällä foorumilla johtaneet mihinkään muuhun kuin valitukseen, vänkäykseen, väittelyyn tai muuhun sellaiseen?

Söpö kirjoitti:

Sinä taidatkin olla ainoa ylläpitäjä, joka täällä enää käy. Muita ylläpitäjiä näkee hyvin, hyvin harvoin (aasia ja arskaa ehkä hieman useammin), ei voida puhua edes kerran kuukaudessa vaan taitaa olla se kerran-pari puolessa vuodessa lähempänä. Siitä olen ihan kiitollinen teikäläiselle, että olet vielä jaksanut täällä foorumilla pyöriä, mutta kokonaisuudessaan minulla on hieman huono kuva ylläpidosta, juuri nimenomaan sen takia, että tuntuu etteivät he saa mitään aikaiseksi. Okei, kyllähän sivustua hieman uusitaan silloin tällöin. Tärkeintä olisi kuitenkin mielestäni käyttäjien haluamat ominaisuudet, etenkin ne, jotka ovat ylivoimaisesti suurimmanosan mielestä tarpeen, kuten private messaget. Tähänkään asiaan ei ole tullut ylläpidolta minkäänlaista vastausta.

Ymmärrän, että ette ole missään toimistossa töissä, mutta itselläni ainakin on ollut tapana hoitaa parhaan mukaan se, mihin ryhdyn. Toivoisin vain hieman aktiivisempaa informaatiota ylläpidolta, se kerran puolessa vuodessa ei yksinkertaisesti riitä. Tuo "vaikka jokaiseen huutoon ei heti vastata" on täten erittäin huono ilmaisu. Sen ymmärtäisin ja jaksaisin odottaakin vastausta, jos sellainen olisi tulossa. Täällä saa kuitenkin odottaa monta kuukautta ennenkuin minkään näköistä viestiä tulee, enkä ole edelleenkään kuullut noihin ehdotuksiin mitä täällä on esitetty minkäännäköistä kantaa.

arska

27.11.10 klo 18:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Todetaan tässä että itselläni on melko uusi Macci ja en sitä pois vaihtais. Kone on tienattu ihan oikealla työllä, joka ei ole Leffatykki. Myös mm. vessanpönttöjen peseminen ja sinappivaippojen vaihto on tuttua hommaa, joten ei täällä ainakaan missään norsunluutornissa majailla. ;)

10 vuoden aikana olen käyttänyt tykkiin aikaa niin paljon ettei sitä pysty laskemaan. Rahallisesti tästä ei ole hyötynyt yhtään, mutta sepä ei ole koskaan ollut homman pointti.

Itse en pysty nykytykissä tekemään teknisiä asioita ollenkaan vaikka haluaisinkin.

EDIT: Maximus kirjoitti hyvin että asiat mihin ryhtyy pitää hoitaa kunnolla... Olen täysin samaa mieltä. Tällä hetkellä täällä on kasvamassa pari pientä mukulaa ja prioriteeteissä heidän kanssaan oleminen on minulle (ja heille) foorumilla pyörimistä tärkeämpää. Nämä asiat ei kumoa toisiaan, mutta vähemmän pystyy osallistumaan kuin ennen.

27.11.10 klo 19:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

arska kirjoitti:

Juuri piti kysymäni, että ei ole varmaan mitään suuntaa-antavaa ehdotusta heittää tähän, vaikka alustavaksi yhteenvedoksi. Tuostahan noita syitä saatiin joksikin aikaa. ;D

Edit: Tykin rytmi on itsellekin ollut aivan sopiva ja kerkeää vippaamaan päivän sanonnat ja kaskut elokuvista kuin siitä sivuavastakin suht helposti. Miinustelu tai ts. negatiivinen palaute pitää ainakin minut sitä nöyrempänä höynäilijänä, mitä aidosti ja oikeasti olen.

arska

27.11.10 klo 19:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kyllä me tosiaan keskustelemme leffatykistä päivittäin ja saitin eteen tulee käytettyä aikaa jatkuvasti. Lisäksi seuraamme tarkkaan mitä saitilla tapahtuu. En itse pysty olemaan valitettavasti aktiivinen foorumilla.

Nyt on tapetilla koko saitin uudistaminen jolla saataisiin kertaheitolla ratkaistua useampiakin asioita. Tästä on ensimmäinen palaveri keskiviikkona.

27.11.10 klo 19:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

arska kirjoitti:

Noniin, informaatiota. Tuo on varsin positiivista uutista meikäläisen korvaan. Itse pidän uudistuksista, jostain kumman syystä piristää aina mieltä asiassa kuin asiassa, vaikka kyseessä olisi joskus huono uudistus, sillä usein se herättää keskustelua ihmisten keskuudessa ja pidän tuollaisesta hölinästä.

27.11.10 klo 20:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Maximus kiittää ja kumartaa.

Mietitkö taas yhtään mitä sieltä suusta, eiku päästä on tulossa sormien näpsyteltäväksi. Pitäskö niitä sinun ehdotuksia ottaa vakavasti, kun sinulle käy kaikki, jopa huonot uudistukset!

Itseäni suututtaa suunnattomasti sellaiset uudistukset, jotka huonontavat jotain. Ei todellakaan mitään uudistuksia pidä tehdä vaan uudistamisen ilosta, tai siksi että saataisiin keskustelua aikaan. Kymmenet ihmiset valittaa, kun jotain on pilattu. Siinä onkin sitten hedelmällinen keskustelu. Itse olen kuullut ihan riittävästi ruikutusta, eihän täällä muuta enää olekaan, joten se alkaa riittää.

Joo. Mulla on nuha ja muutenkin vituttaa kaikki.

27.11.10 klo 20:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

sulo kirjoitti:

Maximus kiittää ja kumartaa.

En sanonut että minulle käy huonotkin uudistukset, mutta pidän siitä vilskeestä mitä niiden myötä syntyy. Pidän siitä, että ihmiset ovat aktiivisia, eivätkä vain löhöile. Monesti senkin takia pidän kaupungilla kiertelystä, että ihmiset ovat kokoajan menossa jonnekkin. En tiedä mikä siinä viehättää, mutta siinä on jokin oma juttunsa. Sittenkun näen porukkaa löhöilemässä sohvalla tai jossain tekemättä mitään, niin tulee hieman tympiintynyt olo. En tiedä syytä tähän, mutta näin se nyt vaan meikäläiselle menee.

28.11.10 klo 11:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jos kehitetään ihan paskoja ominaisuuksia, tuo haluamansa käyttäjän viestien blokkaaminen on yksi sellaisista. Semmonen menettely on ihan turhaa yleistämistä jonkun käyttäjän viesteistä. Itse en lähtisi blokkaamaan kenenkään viestejä, koska silloin tällöin foorumin kusipäiltä tulee ihan fiksua tekstiä.

29.11.10 klo 14:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Söpö kirjoitti:

Viestien lukeminen vie sen verran aikaa, että ainakaan itselläni ei enää liikene tarpeeksi aikaa vastata niihen asiallisesti. Siksi minun tai oletettavasti kaikkien muidenkaan ylläpitäjien aktiivisuutta on paha laskea esim. foorumiviestien perusteella.

Olen ehkä turhantarkka, kun näen roskan siellä, missä sinä taas et. Kokonaisuudessaan foorumi on kuitenkin sopivan siisti, sitä en nyt kiellä. Jos foorumiviestien plusmiinussysteemistä halutaan luopua, mennään tietysti enemmistön mielipiteen mukaan.

BTW, hieno homma tämä entistä avoimempi linja. Kasvottomina kun pelataan, voi toisinaan unohtua, ettei jokaiselle täällä ole ihan selvää se, mikä esim. face to face tai vähintään Facebookin kautta käy pienemmälle piirille ilmi. :)

pirpana

29.04.18 klo 14:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Onko tää plusmiinusjärjestelmä teidän mielestä vielä ajankohtainen? Eihän täällä ole ketään muuta kuin Pirpana välillä häiriköimässä. :)

Mutta toisaalta Pirpana herättää ja ylläpitää keskustelua foorumilla... ja ihan asiaakin siltä välillä tulee. Pirpana fuck you and i love you.

Ristiriitainen Jamppa... muttei Tuominen. :O

( Heräte tarkoituksessa kirjoitettu. Täysin "selvänä". :) )