Muutoksia plusmiinusjärjestelmään

Foorumin päävalikkoonYlläpito ja tekniikka › Muutoksia plusmiinusjärjestelmään

Blaze

04.08.10 klo 16:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

Onko se -5 viestiä gone -patentti nyt niin syvälle tietokantaan kryptattu, ettei sitä voi poistaa. Jos voi, niin miksi ei ole jo poistettu. Leffatykki ei kuitenkaan ole vielä YouTuben kaltainen spämmisirkus, missä tulee joka päivä 100 000 000 uutta viestiä. Ja jos moderaattoreita ei ole tarpeeksi, niin värvätkää niitä lisää.

Eduskuntalanka kärsii taas kun vihervasuritotuudenkieltäjät eivät kestä kuunnella toisten poliittisia mielipiteitä ja miinustelevat puolet (minun) viesteistä näkymättömiin. Turhien miinusten jakeleminen on isompi riesa kuin paha spämmäys, jota tällä foorumilla ei edes esiinny.

Lopettakaa se HTML-koodimyräkän takana piileskely ja tehkää asialle jotain.

Maximus

04.08.10 klo 17:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ovatko nuo miinukset oikeasti ihan tarpeellisia, vai vain riidan haastajaisia? Meianaan, että mielestäni plussat voisi jättää, mutta miinuksille en modejen tultua nää mitään järkeä. Tuossa voisi olla sellainen nappula, kuin ilmianna viesti ja tällöin viesti lähtisi mahdollisesti kommentin kera ylläpitäjille, moderaattoreille ja ehkäpä myös tykittäjille, sekä tähtääjille, vaikkeivat he varsinaisesti kuulukaan fooruminpyöritys ryhmään. Tuota nappulaahan trollit voisivat huvikseen painella, mutta tottakai ylläpidolle tulee ilmoitus kuka tuon nappulan painalluksen tekee ja tällöin jos turhan monta turhan päiväistä painallusta lähettää, tehdään kyseiselle käyttäjälle jotain.

Toinen idea on se, että jokainen miinuksen antanut käyttäjä tulisi tälle miinustetulle näkyviin, jolloin hän saattaisi saada jonkun sortin mielenrauhan ja tiedostaa suurinpiirtein onko kyseessä trollimiinus vai mitä tässä tapahtuu. Perusteluiden lisääminen tuntuu kaikkia haittaavan aivan liikaa, vaikka ei se kyllä loppujen lopuksi paljoa aikaa veisi. Kuitenkin uskoisin, että tämä ehdotus dissataan samalla "se aiheuttaisi liikaa eripuraa" väitteellä.

Itse kuitenkin uskallan sanoa, että tämä nykyinen systeemi aiheuttaa paljon epäillyksiä, joista osa kohdistuu turhaan syyttömiin käyttäjiin ja täten voi pikkuhiljaa kehittää jonkun käyttäjän pääkopan sisällä vihasuhteen jotain käyttäjää kohtaan.

arska

05.08.10 klo 23:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hyviä kommentteja. Koitamme kehittää asiaan jotain järkevää ratkaisua. Me kaikki ylläpitäjät emme ole html-koodin takana piileskelijöitä. :)

06.08.10 klo 00:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tässä on kyse vähän rankemmasta koodista kuin HTML. Silti sivusto asioista melko hyvin perillä olevana tiedän, että muutoksia on erittäin helppo tehdä, jos vain tietää mitä tekee. Sen vuoksi ihmettelen tätä spedeilyä ylläpidon kannalta.

Koska Leffatykki on tässä muodossa nykyään, elikkä jokaisella on oma profiili ja forum on modattu kiinni leiskaan, tarkoittaa se sitä, että nämä pikku muutokset ovat mahdollisia, kuhan vain ne joku "jaksaa" tehdä.

Osaamisesta se ei varmasti jää kiinni, koska onhan koko sivusto muutenkin _omalla tavallaan_ modernia ohjelmointia.

22.08.10 klo 13:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

<- Sain juuri eilen -10 pistettä kun ilmoitin ostaneeni Stallonen Ammattitappajat sekä Specialistin, kuvien kera. Tässä taas varsin mainio esimerkki ->

22.08.10 klo 13:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

ji kirjoitti:

&amp;amp;amp;lt;- Sain juuri eilen -10 pistettä kun ilmoitin ostaneeni Stallonen Ammattitappajat sekä Specialistin, kuvien kera. Tässä taas varsin mainio esimerkki -&gt;

Miinukset johtui siitä, että et ole hintoja etkä ostopaikkoja maininnut. Ne on yleensä elokuvan nimen lisäksi ollut "minimi vaatimuksena" tuossa ketjussa. Joku on voinut myös miinuksen laittaa siksi, koska "Netin syövereistä Sylverster Stallonen sivuutettuja hittileffoja" voi käsittää niin, että ne on ladattu jostain ja vaikka moni sitä harrastaakin, niin ei siitä ole soveliasta julkisesti foorumilla puhua.

edit. Tässä siis mainio esimerkki siitä, että aina ne miinukset ei ole täysin turhia. Toki asian voisi hoitaa paremminkin, kuin niillä miiinuksilla, eikä se viestin poistuminen ole oikein. Joku voisi vaikka ensin muistuttaa siitä, että jotain tietoja uupuu. Aina vaan ei jaksa joka asiasta sanoa. Kaikille voi sattua vahinkoja ja ei aina kaikkee muista, mutta yli kolmen ja puolen tuhannen viestin kirjoittajan ei pitäisi kuitenkaan olla ihan uusi käyttäjä.

Maximus

22.08.10 klo 15:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

sulo kirjoitti:

ji on kuitenkin sen verta vanha käyttäjä, että hänen liityttyään leffatykkiin, ei täällä ollut mitään plus/miinus hommeleita, eikä käsittääkseni paljoa valiteltu, mikäli muunmuassa perustelut, yms. jäivät viesteistä pois. Mies on myös pitänyt sen verran pitkiä taukoja, että tuskin on pysynyt ihan mukana leffatykin foorumin "kehityksessä". On se mielestäni kuitenkin huomattavasti kohteliaampaa ilmoittaa asiasta (luulisi jonkun 10:stä miinustajasta tajuavan, että voisi vain huomauttaa, miinuksen painamisen sijaan, sillä käyttäjä ei nähtävästi tajunnut miinuksista päätellen, että mistä ne johtuivat). Joten tässäkin tapauksessa mielestäni olisi pärjätty paremmin kummallekin osapuolelle ilman miinus -systeemiä.

Tottahan se on, että nykyään tykissä ollaan mielestäni aivan liian vihamielisiä. Usein tuntuu, kuin monet väen vängällä etsisivät riitoja, tekosyitä saada viattomia käyttäjiä pahalle mielelle. Ja muutenkin meno täällä on ruvennut olemaan päivästä päivään entistä pikkutarkempaa. Jos saisin valita, että antaisinko miinukset viestille, josta puuttuu perustelut, vai huomauttaisinko asiasta, niin tottakai mielummin ystävällisesti huomattaisin. Miinukset saavat tämän vain ärsyyntymään, mikäli hän ei asiaa esimerkiksi uutena käyttäjänä ymmärrä ja kun uusien käyttäjienkin parissa tuota harrastetaan aivan liian usein.

22.08.10 klo 22:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kuka helvetti pistäisi viimeisiin ostoksiin ladattuja elokuvia. Miten siellä päin suomea oikein toimitaan, Sulo?

Jerry C

22.08.10 klo 22:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Turhaa puolustelua, turhan asian takia.

Et sitten tainnu Sulon kahta ensimmäistä lausetta lukaista...

sulo kirjoitti:

Myönnettäköön, että tämän järjestelmän myötä on tullut myös turhia miinuksia aika paljon, mutta liene viesti tässä vaiheessa mennyt ylläpidollekin perille ja asiaan tehdään joku muutos jos parhaaksi siellä päässä katsotaan.
Asia ei siitä enää tässä vaiheessa miksikään muutu jos samat jätkät joka ketjussa kiroilevat taas jonkun postinsa saaneen miinusta.

22.08.10 klo 23:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jerry C kirjoitti:

Turhaa puolustelua, turhan asian takia.

Et sitten tainnu Sulon kahta ensimmäistä lausetta lukaista..

Kyllä luin, silti en ymmärrä miksi joku voisi ymmärtää ladatun elokuvan ostokseksi. Toki ymmärrän että on hyvä pistää hinnat ja paikat lisukkeena perään, mutta en pidä sitä oleellisena tietona, varsinkin jos ne on ostettu käytettynä, eikä kukaan muu voi hyödyntää sitä tietoa. Erikseen sitten Anttilan tai Discshopin tarjoukset, joita voi muutkin ostella.

Arvostaisin jos forumilla voitaisiin silti käyttää tervettä järkeä, eikä pakonomaisesti seurattaisi näitä teidän kirjoittamattomia sääntöjänne. Jotka on toki ihan hyvä tietää (,että näin pitää tehdä tai viesti poistuu).

Sulolle mainittakoon, että ajan asiaa vanhan forumin puolesta, sillä tämän uudistuksen jälkeen täällä ei tullut käytyä pitkään aikaan. Eikä tämä kyllä mikään riemun valtavoitto ole vieläkään, joten en yhtään ihmettele että tämä ns. uusi foorumi on erittäin kuollut toiminnaltaan verrattuna itse sivuston kävijämäärään sekä vanhemman forumin ruuhkaan.

Tämähän onkin selvästi tällainen pakollinen sivuprojekti leffatykin pitäjille.

22.08.10 klo 23:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

ji kirjoitti:

Kyllä luin, silti en ymmärrä miksi joku voisi ymmärtää ladatun elokuvan ostokseksi. Toki ymmärrän että on hyvä pistää hinnat ja paikat lisukkeena perään, mutta en pidä sitä oleellisena tietona, varsinkin jos ne on ostettu käytettynä, eikä kukaan muu voi hyödyntää sitä tietoa. Tämä ns. kirjoittamaton sääntönne on hyvä tietää, että näin pitää tehdä tai viesti poistuu.

Jos kirjoittaa jotain "Netin syövereistä" saaneensa, eikä ole hintoja eikä mitään muutakaan, niin miksipä ei voisi luulla niitä ladatuiksi. Kyllähän sinne joku kirjottelee ostoksiaan ilman hintojakin, vaikka en sitä ymmärräkään. Jos ne on hankittu käytettynä, niin kerro edes se, tai jotain.

"ns. kirjoittamaton sääntönne" ei ole kirjoittamaton, vaan se löytyy todella moneen kertaan sieltä kyseisestä ketjusta. Ei ehkä ihan tuoreimmalta sivulta, mutta kuitenkin.

22.08.10 klo 23:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

22.08.10 klo 23:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ai kappas niin olikin. Anteeksi.

Saat anteeksi. Eihän niitä kaikkia juttuja voi tietää. Kysy vaan, jos tulee lisää jotain hankalia juttuja mieleen, niin autan mielelläni.

22.08.10 klo 23:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ai kappas niin olikin. Anteeksi.

Niin kuin tuossa aikaisemmin eräs ystävällinen forumilainen mainitsikin; en ole välttämättä perillä kaikista sadoista viesteistä jos olen pitänyt välillä vähän pidempiäkin taukoja. Enkä varmastikaan aio lukea jokaista sivua läpi muiden ostoksista kuukausien takaa. Ja toiseksi suurin osa viesteistäni on kirjoitettu useita vuosia sitten, jolloin forum oli aktiivinen, sama pätee muiden aktiivikirjoittajien viestimäärää.

Ajatuksena on kuitenkin herättää leffatykin käyttäjissä sitä kirjoittamisen halua eikä suinkaan tuhota hyvää järjestelmää huonoilla lisukkeilla, joka omasta mielestäni tämä +- on. Pelkkä plussa toimisi ja kertoisi viestin mielekkyydestä, tai miksei miinuskin, mutta viestin katoaminen on huono keino pitää yllä sivustoa missä kuitenkin ihmiset keskustelevat keskenään.

Jatkakaamme hyvissä merkeissä harkiten miinusten käyttöä.

22.08.10 klo 23:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

ji kirjoitti:

Tämähän onkin selvästi tällainen pakollinen sivuprojekti leffatykin pitäjille.

Naulan kantaan osut ji joka lauseessa teeseissäsi. Todellakaan käytettyjen ostosten yhteydessä tuskin kukaan tarjoaa ostostapahtumatietoja yleisillä forumeilla ottaen huomioon mainitsemasi perustelut. Sivuprojektiloista sivallit täsmälleen ja muutenkin tunnut laudoista hyvällä yleistiedollisilla tasolla puhuvan.

Suuret muutokset vain saattavat kaikottaa monta nykyistä potentiaalista käyttäjää. Onneksi meitä varmaan hemmotellaan enimmäkseen kaikella tähän saakka ja ehkä hamaassa tulevaisuudessa suuren muutoksen kynnyksen lähiöön ja sen yli.

23.08.10 klo 17:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kiitoksia kaikille miinusten jakajille. Olette mukana valitusvirsien kuin vaikeroimisten hetkellä. Miinustatte sen siliän tien tekstiä, kuin se olisi teidän omana ihanana luomuksena keskellä tonttianne. Kuin nälkävuosi se pakottaisi siirtämään katseeni silmiinpistävään möykkyyn, ilman nisäkkään ensimmäistäkään tuntomerkkiä.

Miinus on tullut tyköni, luokseni hädän hetkellä ja toimii merkkinä sekä ansaittuna voittona korkealle kohoten kukkulan valtiaan asemaan. Citius, altius, fortius, päätän sanan kunniakkaasti kohti uusia mittelöitä, kuten gladiaattorit kehässään konsanaan.

23.08.10 klo 17:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

No ainakin suurin osa miinuksista joita minä saan ovat trollimiinuksia olen totaalisen varma siitä.
Kirjoitan yleensä hyvää ja asiapitoista tekstiä enkä ole ikinä kirjoittanut tänne mitään typerää. Kuitenkin kun olen alkanut protestoimaan saamiani miinuksia, ja kertomaan niiden tarpeettomuudesta niin turhia miinuksia on tullut. Tai on näitä tyhmiä kirjoituksia tullut, mutta silloin minä en ole puhunut, vaan sivupersoonani.

30.08.10 klo 21:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nyt olen entistä enemmän varma, että muutoksia kaivataan miinus plus järjestelmään. Jouduin eilen esimerkiksi käyttäjä machinen ja monen muun narsisimin uhriksi ja antoivat minulle miinuksia joita en olisi edes ansainnut. Tapahtumapaikkana oli valitusta ruikutusta toisensa perään. Miten olisi se että miinuksen voi antaa vain jos sen suostuu perustelemaan? Esimerkiksi miinusnapin painamisen jälkeen avautuu ikkuna, jonka jälkeen antaa perustelun miinukselle. Tämä suojelee tälläisten käyttäjien viestejä, jotka saavat miinuksia vain koska ovat joltain käyttäjiltä, joka saa miinuksia viesteilleen koska ovat siltä käyttäjältä.
Kuka nyt antaa minulle ensimmäisen miinuksen nyt?

EDIT: "Jonka jälkeen antaa persutelu plussalle"
Voi helvetti tarkoitin tottakai perustelut miinukselle. LOL :) No virhe korjattu.

Matalahiilihappoinen

30.08.10 klo 21:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

doomsdaymachine kirjoitti:

Kuka nyt antaa minulle ensimmäisen miinuksen nyt?

Minä, ihan vain vittuillakseni.

Mutta tosiaan, jonkinlaista muutosta tähän +/- järjestelmään tarvittaisiin. Kokonaan tätä hyvää konseptia ei kannata hylätä, sillä viestien piilottaminen toimii välillä hyvin. Käytäntö olisi vain syytä miettiä uusiksi: tuota perustelua miinusnapin painamisen jälkeen on ehdoteltu, mutta en ole oikein kuullut tarkempaa selitystä.

Mielummin ehdottaisin, että uusille käyttäjille pistettäisiin jonkinlaisia foorumirajoja. Esimerkkinä viestien rajallinen määrä, tai vielä parempana esimerkkinä, otettaisiin uusilta käyttäjiltä vaikka plus/miinus-järjestelmä kokonaan pois. Tälläisenään koko homma ei kuitenkaan enää toimi kauaa, sillä se tuntuu aiheuttavan kaikille vain pahaa mieltä.

EDIT: Tai sitten voi vaan miettiä tarkemmin sitä, mitä kirjoittelee. Ei pahalla, mutta näille barroksille ja doomsdaymachineille pitää kohta kehittää sanakirja, jotta muutkin ymmärtävät.

milkman

30.08.10 klo 21:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

doomsdaymachine kirjoitti:

Nyt olen entistä enemmän varma, että muutoksia kaivataan miinus plus järjestelmään. Jouduin eilen esimerkiksi käyttäjä machinen ja monen muun narsisimin uhriksi ja antoivat minulle miinuksia joita en olisi edes ansainnut. Tapahtumapaikkana oli valitusta ruikutusta toisensa perään. Miten olisi se että miinuksen voi antaa vain jos sen suostuu perustelemaan? Esimerkiksi miinusnapin painamisen jälkeen avautuu ikkuna, jonka jälkeen antaa perustelun plussalle. Tämä suojelee tälläisten käyttäjien viestejä, jotka saavat miinuksia vain koska ovat joltain käyttäjiltä, joka saa miinuksia viesteilleen koska ovat siltä käyttäjältä.
Kuka nyt antaa minulle ensimmäisen miinuksen nyt?

Hyviä ideoita. Tai sitten meet tekemään rikosilmoituksen niin napataan ne syylliset kiinni!! ...jos nyt kuitenkin lukisit äskeisen viestisi ajatuksella läpi niin ehkä tajuat miksi niitä miinuksia tulee.