Muutoksia plusmiinusjärjestelmään

Foorumin päävalikkoonYlläpito ja tekniikka › Muutoksia plusmiinusjärjestelmään

23.07.10 klo 16:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sinällään tämä +- -järjestelmä toimii. Eli se lähinnä ilmaisee viittä asiaa. Onko käyttäjän viesti asiallisesti ja hyvin sanottu, hyvä läppä, epäasiallinen, huono läppä tai väärä mielipide.

Huonot viestit ja trollaukset ansaitsevat miinuksensa, mutta väittelyissä on usein käynyt siten että ns. häviävän osapuolen viestit häviävät kokonaan, koska ne miinustetaan pois näkyviltä. Tämä tekee joidenkin keskusteluiden seuraamisen esimerkiksi jälkikäteen varsin hankalaksi. Kaikki varmaan muistavat Storyteller vs. Maailma -astelman. Ja kun priima-ajasta vähän myöhästyi niin osan Storytellerin viesteistä sai lukea muiden käyttäjien lainauksista ja loput päätellä itse. Käytän tätä Storytelleriä esimerkkinä, koska ko. henkilö joutui systeemin uhriksi. Idea sinällään on hyvä - trollaajien vähentäminen. Mutta käytännössä se ei toimi, sillä ihmiset katsovat leffatykin vakiotrollaajia läpi silmin (ESIM. SULO. SULO JOS LUET TÄMÄN, HÄPEÄ!!!!). Mutta aloitteleville trollaajille miinussysteemi on vain este. Sillä hyväksi trollaajiksi tullaan kokemuksen kautta (kysykää vaikka sulolta). Ja hyvät trollaajat kommenteillaan vaan parantavat foorumin yleispaskaa ilmapiiriä.

Niille väärinymmärtäjille vielä vähän rautalankaa:
Arvostan sulon työtä foorumin ilmapiirin eteen ja mielestäni leffatykki ei olisi sama ilman suloa. En myöskään ole rasisti, hommahomo, rotutohtori, uusnatsi, islamivastainen, valittaja, kristillisdemokraatti saati sitten pride-kulkueeseen tehdyn kyynelkaasuiskun takana. JOS MINULTA KYSYTÄÄN NIIN OLISIN ISKENYT SIIHEN KULKUEESEEN KOVEMMILLA ASEILLA.

Eli aiheesta eksymisen sekä sen mukana tuoman trollauksen jälkeen ehdotukseni on, että viestit voivat saada vaikka kuinka paljon miinuksia ja plussia, mutta katoavat muiden näkyvistä vasta kun ylläpitäjä on viestin poistanut. Koska väärä-mielipidekäytännöllä annetaan nykyisellään liikaa miinuksia. Ja väittelyistä ei kertakaikkiaan tule mitään, jos näkyvillä ovat vain toisen osapuolen viestit.

Kyllä. Teen tämän katkeruudesta, sillä eduskuntavaalitopicissa olevani viesti sai käsittämättömästä syystä seitsemän miinusta. (Vihreiden ihmisvihaajien ja vasemmistosekopäiden salaliitto!!!!)

Keskustelu aiheesta tietysti sallittu.

23.07.10 klo 17:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nyt ois kyllä aika kova kun porukka vaan tulis, miinustais Blazen aloitusviestin pois eikä sanoisi mitään. Mutta koska aloitus on hienointa vuosikausiin, niin moista ei tarvitse tapahtua.

Mielestäni voisi olla tällainen systeemi: esim. jonku viisi miinusta saaneet viestit tulisivat ylläpidolle tietoon ja ylläpito sitten päättäisi mitkä poistetaan. Vähän niinkuin lisättävät trailerit leffoihin; hyväksy, poista.

23.07.10 klo 19:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jumalauta! Minäkö muka trolli? Asiaa pitää katsoa niin, että Leffatykki on kökkö halpiskomedia, jossa minä olen huono sivuosakeventäjä ja ne todelliset koomikot on ne hölmöläiset jotka täällä perseilee.

Mutta joo. Kannatan varauksetta kaikkien ideoita.

24.07.10 klo 19:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

No niin. Kansan suosio saavutettu(?) Valitettavasti ylläpitäjät eivät tee asialle mitään? Ainoa ratkaisu tähän on tapattaa bussillinen koululaislapsia, jotta populistiylläpitäjät heräisivät.

25.07.10 klo 06:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Huomautan kuitenkin sen verran, että me Moderaattoritykittäjät (eiss, pikkusen hieno "arvonimi") emme voi tehdä asialle mitään, vaan tämä on tietokantaa ja sivustoa (tai jotain) ylläpitävän kaverin hommia.

27.07.10 klo 10:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kannatan myös tätä, mutta en nyt uutta topikkia jaksanut väsätä niin kirjoitetaan tännekin tuo, että mielestäni arvosteluiden plussat ja miinukset pitäisi perustella kommentein. Itse en ainakaan henkilökohtaisesti jaksa kirjoittaa yhtäkään revikkaa tykkiin, ennen kuin asialle tehdään jotain, sillä tiedän arvosteluni saavan vähintään sen 5 trolli miinusta, jolloin arvosteluiden kirjoitus tuntuu turhauttavalta. Mutta jos jollakulla on oikeasti rakentavaa palutetta, niin sitä ottaisin mielellä vastaan ja ottaisin opikseni.

Kuitenkin tuntuu, että ylläpito pistää nämä plus/miinus ideat ignoreen. Toisaalta enhän minä ole vielä saanut vastausta lähes viikon vanhaan sähköpostiinkaan, joten en sitten tiedä ovatko he lomalla vai mitä tapahtuu.

WreckMe666

27.07.10 klo 10:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Maximus kirjoitti:

...että mielestäni arvosteluiden plussat ja miinukset pitäisi perustella kommentein.

Arvosteluiden plussat ja miinukset voisi tietenkin myös perua ja korvata toisella samaan tapaan kuin täällä topikeissa. Tämä olisi käytännöllistä, sillä itselleni ainakin käy useasti niin, että painan vahingossa miinusta vaikka olisi pitänyt painaa plussaa...

31.07.10 klo 23:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Forumin "-5" and it's gone on ihan perseestä. Ei tällaisia missään muuallakaan käytetä. Mielipiteistähän tässä koko elokuvamaailmassa on kyse, jos et voi käsitellä asiaa just deal with it.

Tässähän on kyse pelkästään siitä, että moderaattoreilla olisi vähemmän töitä ja homma toimisi itsestään, mutta luonnollisista syistä se ei toimi.

01.08.10 klo 20:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

ji kirjoitti:

Moderaattorithan tulivat lieventämään plus/miinus systeemin rankkaa työtä. Oikeassa kuitenkin olet, turhaa potaskaa koko systeemi, mutta turha siitä on kuitenkaan oikeastaan välittää ja etenkin valittaa, sillä itse voin kokemuksesta nykypäivän leffatykistä sanoa, että ei se mitään miksikään muuta. Kukaan ei tee minkään asian hyväksi mitään, oli ideat sitten saaneet kannatusta tai ei.

01.08.10 klo 21:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kun miettii asiaa, niin tämä uusi leffatykkihän on oikeastaan aika itsestään pyörivä systeemi. Ne on käteviä massayleisöille, mutta ei palvele ns. vakiokäyttäjiä, ketkä on kuitenkin ne tärkeimmät henkilöt. Olisi ollut hyvä, ettei forumiin oltaisi koskettu ollenkaan ja annettu ne moderaattorin oikeudet näille käyttäjille ketkä tekevät paljon arvosteluja ja käyttävät forumin palveluja.

Olen pitänyt useiden kuukausien taukoja ja oikeastaan olin kirjoittamatta todella pitkään forumille, koska meininki oli juuri tätä. Eikä se ole miksikään muuttunutkaan.

Nykyään homman nimi on se, että jos ei nuole persettä, niin saat kenkää naamaan ja viestisi katoaa - sehän jättää hirveän aukon keskusteluihin.

Dr. Zaius

01.08.10 klo 22:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olin vielä jonkin aikaa sitten tämän +/- systeemin kannalla, mutta nyt kun aloin parin viikon lomailun jälkeen taas lukemaan näitä foorumeita, on tilanne toinen. Jotenkin näyttäisi vähän siltä, että niitä turhia miinuksia jaellaan aiempaa enemmän. Ja nyt kun täällä on moderaattoritkin, niin onko tämä nykyinen systeemi sitten kovinkaan tarpeellinen? Kyllähän he pystyvät ne pahimmat spämmiviestit poistamaan nopeasti ja kätevästi.

rillijulle kirjoitti:

Kannatan! Näin ainakin kaikki spämmipostit tulisivat suoraan modejen tietoon ilman että heidän tarvitsisi alkaa oikein etsimällä etsimään niitä.

AP

02.08.10 klo 15:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yksi erittäin tarpeellinen muutos tulisi mieleen: elokuva pitäisi voida arvioida niin, ettei sille ole pakko antaa mitään arvosanaa. Näin arvostelu olisi pakko lukea alusta loppuun ennen kuin voi tuota miinusta tai plussaa antaa. Toinen vaihtoehto olisi koko +- systeemin lakkauttaminen, mutta koska en usko että se toteutuu, niin tuo ensiksi mainittu vaikuttaisi tarpeelliselta uudistukselta. Tuollainen uudistus antaisi huomattavasti enemmän painoarvoa kirjoitustaidolle ja asiantuntemukselle kuin tämä tähdityssysteemin kanssa koheltaminen, ja ei tulisi myöskään turhia "miks annoit tolle ton arvosanan" -väittelyitä. Tyypilliset leffasivustojen käyttäjät kun katsovat heti ensimmäiseksi sen annetun arvosanan eikä paneudu tekstin asiasisältöön.

03.08.10 klo 16:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kannatan kyllä myös tuota AP:n vaihtoehtoa, mutta nyt toivoisin saavani ylläpidon huomion kysyessäni: aiotaanko tälle asialle tehdä yhtään mitään, vai jätetäänkö foorumin, sekä arvosteluin plussat ja miinukset sellaisekseen?

Olen kiitollinen toivottavasti nopeasta vastauksesta. :)

VierasTalo

03.08.10 klo 16:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

Maximus kirjoitti:

Toistaiseksi ei ole mitään varsinaista syytä vaihtaa sitä. Sinun ja parin muun yksilön jatkuva valittaminen asiasta ei erityisemmin kerro ns. koko yhteisön mielipidettä, ja vaikka kuinka paljon asiasta jaksat valittaa, nykyisellä foorumipohjalla systeemiä on nykyisestä vähän vaikea mennä muuttamaan. Valitukset kuitenkin on otettu huomioon ja niitä on tietyissä rajoissa pohdittukin. Foorumin ja sivuston seuraavan suuren päivityksen yhteydessä paikkaa pyörittävän teknologian parantuessa pystymme todennäköisesti paremmin vastaamaan mm. sinun tarpeisiisi näissä asioissa.

Yhdyn sen sijaan AP:n ehdotukseen täysin siemauksin, koska itse koen pisteytyksen itsessään muutenkin absurdiksi ja lähinnä typeriä ihmisiä paapovaksi "arvostelu"tavaksi, ja vaikka mainstream-käyttäjistö sitä rakastaakin, ei ole mielestäni mitään syytä miksei sitä voisi tehdä valinnaiseksi. Laitan asiaa eteenpäin.

03.08.10 klo 17:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mistäs lähtien VierasTalo on ollut osa ylläpitoa? Moderaattori statukselta tuo ainakin meikäläiselle näyttää ja käsittääkseni moderaattorit eivät ole ylläpitäjiä, ellei meikäläiseltä sitten moderaattori aikana pimetetty jotain.

No eipä tällä foorumilla moni ole kirjoitellutkaan ja tuskin nuo, jotka plussia keräilevät päivät pitkät jaksavat edes välittää koko asiasta, joten jäljelle jäämme juuri me, kyseisen systeemin ns. "uhrit", eli melkein koko yleisö.

Suoraansanottuna, en itse arvosta ollenkaan tälläistä ylläpidollista toimintaa, että tästä asiasta on minun, sekä muiden puolesta valitettu jo monen kuukauden päivät ja nyt monen kuukauden jälkeen väkisin kinumalla saamme vastaukseksi, että asia on ollut pöydällä. Tuntuu kuin koko leffatykki pyörisi ajatuksilla, jotka otetaan pöydälle ja jätetään siihen lojumaan. Mitään ei oteta käyttöön. Ja vielä pahempaa, käyttäjät jätetään melko pahasti pohdinnan ulkopuolelle, eikä ideoiden kuolemisesta pahemmin mitään ilmoitella vaan ne jäävät käyttäjien silmissä turhiksi toiveiksi.

03.08.10 klo 17:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tässä tulee muitakin kehitettäviä aiheita esille. Esimerkiksi "nykyisen pohjan toiminnasta". Mikäli kaiken muuttaminen on niin vitun hankalaa, että sen mielummin jättää tekemättä, niin olisi varmaan aika ruveta harkitsemaan uuteen, helppokäyttöisempään foorumipohjaan siirtymistä. (Jos tässä nyt foorumipohjasta nyt edes puhutaan. En muuten tiedä mistä puhun, joten lainaan tähän Ivan Vankoa - Software shit.) Luulisin ainakin, että on olemassa jotain käyttäjäystävällisiä foorumipohjia.

Se, että rivisika-moderaattori ei pysty tekemään asialle mitään on vaan valitettavaa. Ja jos ei ole tarpeeksi muiden käyttäjien mielipiteitä, niin järjestäkää vaikka galluppi.

03.08.10 klo 17:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Blaze kirjoitti:

...Ja jos ei ole tarpeeksi muiden käyttäjien mielipiteitä, niin järjestäkää vaikka galluppi.

Semmonen olisi kiva lisä että foorumilla pystyis tekemään galluppeja ja tulis oikein semmoset palkit kuvaamaan %, mutta sekin varmaan vaatisi ensin suuria muutoksia.

edit. juu, mahdollisuudet on loputtomat mihin sitä käyttäs. esim. Paras Bond viestit (siis ne missä sanotaan vaan elokuvan nimi) olisi kuitattu antamalla ääni sille suosikilleen ja kaikkia kisojakin vois järjestää, kun porukan antamat äänet olisi helposti nähtävissä.

03.08.10 klo 17:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

sulo kirjoitti:
Blaze kirjoitti:

Uuu, that's cool idea. Olen muutamalla foorumilla jokusen aikaa oleskellutkin, missä moisia topikkeja pystyi ihan käyttäjätkin tekemään ja siellä ne ainakin toimivat vallan mainiosti. Tuo olisi todella hyvä etenkin kilpailuissa ja uusien ideoiden kehittämisessä. Yksi ääni tältä pojalta sulon idealle.

arska

03.08.10 klo 23:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Leffoista voi kirjoittaa mielipiteensä antamatta sille pisteitä ja tällöin pitää vaan kirjoittaa mielipide kommentiksi. Kommenttien pituutta ei ole rajattu mitenkään. En ainakaan itse ole innostunut muuttamaan arvostelusysteemiä niin että arvosteluja voisi tehdä ilman pisteitä.

Foorumin +/- systeemille tuskin tapahtuu lähiaikoina mitään, mutta kyllähän ylläpito tietysti koko ajan lukee ihmisten mielipiteitä ja pohtii asioiden eri puolia (vaikkei siis ole jatkuvasti täällä keskustelemassa). Se "Shoftware shit" täytyy olla hiukan suunnitelmallisempaa kuin että kokeillaan jotain yksitäistä hyvältäkin tuntuvaa ideaa, joka kuitenkin lopulta vaikuttaa johonkin muuhun päinvastoin. Semi-automaatti kuullostaa hyvältä idealta ja kannatan myös itse sitä.

Open Source -laudoissa on paljon erilaisia tuttuja vakio-ominaisuuksia, joihin tietty törmää sitten muillakin saman laudan foorumeilla. Valitsimme joskus että tehdään foorumi itse ja koitetan tehdä siitä sopiva, joten jatketaan sillä tiellä ainakin toistaiseksi. Onhan tämä jo huomattavasti parempi kuin ihan alussa. Aiemmassa Lefftykin versiossa oli phpBB, mutta sinä oli kuitenkin omat haasteensa. Äänestysten luontikin ryöstäytyi jossain vaiheessa hiukan käsistä.

Tunnustetaan että nykyinen ylläpito-organisaatio hakee vielä tehokkainta tapaa toimia jotta me saisimme tehtyä sivuston kehitystyötä maksimaalisesti niillä resurseilla mitä siihen on.

Kehitysajatuksia on paljon niin tekniikassa kuin muutenkin. Kaikki hyvältä tuntuvat ideat on kyllä dokumentoitu ja niitä koitetaan viedä eteenpäin. Varsinkin kesä on ollut todellakin seesteistä aikaa. Täytyy toivoa että kehitystyöhön saadaan draivia.

04.08.10 klo 01:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ottakaa nyt herran jumala edes se viestin poistuminen pois, niin ei jää näitä mustia kohtia keskusteluihin. Ihan sama vaikka olisi sata miinusta, kuhan viesti pysyy ja muutkin ihmiset pääsevät keskusteluihin sisälle.

Jos se on epäasiallinen, niin sitten moderaattori voi poistaa sen.