Leffatykki 3.0 kehitystopicci

Foorumin päävalikkoonYlläpito ja tekniikka › Leffatykki 3.0 kehitystopicci

01.12.17 klo 09:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Minusta olisi hienoa, jos pidemmät kommentit muotoiltaisiin arvosteluiksi. Eivät pitkät kommentit sinänsä minua häiritse, mutta olisi hyvä, jos arvosteluja tulisi Leffatykkiin enemmän. Nyt niitä kirjoittaa vain muutama aktiivikäyttäjä.

Ei arvostelun myöskään tarvitse olla muottiin kirjoitettuja, vaan ne voivat olla suhteellisen vapaamuotoisiakin tekstejä. Lukekaa vaikka Roger Ebertin arvosteluja. Ne ovat usein vain pitkähköjä juonireferaatteja, joiden yhteydessä esitetään satunnaisia mietteitä ja yleistä jutustelua elokuvista. Ja Ebertiä pidetään yleisesti kuitenkin yhtenä kaikkien aikojen parhaista elokuvakriitikoista!

Ei pituus myöskään ole mikään itseisarvo, vaan arvostelu voi yhtä hyvin olla vain kolme tai neljä kappaletta. Painetuissa lehdissähän leffa-arvostelut yleensä ovatkin suhteellisen lyhyitä, eivät mitään syvällisiä analyysejä. Kaksi kappaletta on tosin jo liian lyhyt arvosteluksi. Itse hahmottaisin arvostelun ja kommentin eron niin, että kommentti kertoo käyttäjän mielipiteen elokuvasta, mutta arvostelua voi myös käyttää ohjeena, kun valitsee, minkä elokuvan aikoo katsoa.

JustinHenryFan

01.12.17 klo 13:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kiitos mielenkiintoisesta keskustelusta! Haluan vain selventää, etten todellakaan ole pitkiä kommentteja vastaan, oma kritiikkini oli vain pituuden tarkoituksenmukaisuuden puolesta! Ei tarvitse joka leffan kohdalla sanella, minkä merkkistä banaania söi leffaa katsoessaan...

Mutta ihanaa kun kirjoitatte ja rakastan lukea teidän kaikkien tekstejä oli ne pitkiä tai kolmen sanan mittaisia. Ja kiinnostaa myös lukea tästä aiheesta mielipiteitä, myös näitä eriäiviä! Hyvä on, että kirjoitatte kommentteja ja hyvä olisi jos arvostelujakin saataisiin enemmän! Hyvää joulunaikaa kaikille leffatyypeille!

01.12.17 klo 16:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

JustinHenryFan kirjoitti:

Ylläpidolle:
1) Jos tuota etusivun "nyt leffateatterissa" osiota ei päivitetä koskaan, eikö sen voisi ottaa pois?

Hyviä huomioita. Osion päivittymisestä on ollut aiemmin juttua ylläpidon kesken, mutta toistaiseksi toimivan ratkaisun löytäminen on edelleen työn alla. Leffatykki pyörii pitkälti harrastuspohjalta, joten asioiden aikataulut saattavat venyä.

JohnRambo

04.12.17 klo 22:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olen Nosfecoffin ja Mowglin kanssa täsmälleen samalla linjalla.

06.12.17 klo 19:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tällainenkin kehitysidea on kauan tykyttänyt allekirjoittaneen takaraivossa:

Omasta mielestä Tykin hauskin ominaisuus on aina ollut tuo tilasto. Leffoja katsellessa ja valikoidessa on ollut hauskaa seurata tilastoa ja suunnitella edellen miten monta leffaa jostain tietystä maasta tai genrestä saa katsottua ja miten paljon saa sen ja sen maan, vuoden tai genren prosentteja nostettua ja laskettua. Alkuajoista on esimerkiksi itselle jäänyt pieneksi tavoitteeksi kokeilla miten alas amerikkalaisten elokuvien osuuden saa laskettua kun ensimmäisen tykkivuoden jälkeen se oli yli 80%, nyt 40.30% ja tavoitteena on vielä päästä alle 30%. Hauskaa on ollut ja tämä on motivoinut katsomaan vähän tuntemattomampiakin leffoja.

Olisko mitään ideaa Tykin tilastoinnin edelleen kehittämisestä ja monipuolistamisesta esim. siten, että voisi tarkastella näitä tilastoja esim. vuosittain ja verrata niissä tapahtuneita muutoksia? Tai ehkä jos ottaisi mukaan muitakin kuin pelkkää piirakkakuviota, esim. viiva- ja pylväsdiagrammeja tai jos alkaisi tilastoida esim. ohjaajia, käsikirjoittajia ja näyttelijöitä ja kasaisi niistä vielä erillisen top10-tyyppisen listauksen vähän samaan tapaan kuin esim. Listalin puolella. Tai jos alkaisi laskea käyttäjän annettujen tähtien keskiarvoa, vuosittaista tai kuukautista määrää ja vaihtelua?

Tilastopuolella riittää kaikenlaista kivaa pikkusälää vaikka kuinka paljon.

06.12.17 klo 21:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse lopetin arvostelujen kirjoittamisen jo vuosia sitten, koska joitakin niistä sensuroitiin ja sanoja muutettiin. Kirjoitusvirheiden korjaamisesta olin kiitollinen, mutta sisältöön kajoamista en arvostanut. Parempi päättää itse sanomisistaan ja samalla myös ottaa vastuu omista kirjoituksistaan.

Kommenttejakin tulee nykyään todella harvoin kirjoitettua, mutta niissä on se hyvä puoli, että niitä voi vieä jälkeenpäin itse muokata. Niiden julkaisua ei tarvitse odotella, eikä tarvitse jännittää meneekö ne seulasta läpi.

Vuosiin en ole Leffatykin arvosteluja edes lukenut, niin en kyllä tiedä yhtään mikä on tykin nykytilanne. Kuinka paljon arvosteluja edes kirjoitetaan, onko tiukka seula ja muut paikat esim. omat blogit vienyt tykistä arvostelujen kirjoittajat? Entä mikä on arvostelujen taso? Julkaistaanko jo paremman puutteessa kommenteiksi sopivia juttuja arvosteluina?

06.12.17 klo 22:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sensuurista ja korjauksista on itsellä kokemusta lähinnä jostain Zootropoliksen ja Kung Fu Panda 3:n ajoilta, jälkimmäisessä taisin kutsua pahista "kieroksi paskiaiseksi" ja se sensuroitiin. Jotain korjauksia taisi jompaan kumpaan kanssa tulla, mutten muista. Sen enempää itsellä ei ole tainnut kumpaakaan olla.

Seulan tiukkuudesta en tiedä, mutta omasta mielestä pitempiä kommentteja voisi kyllä ihan surutta pistää arvosteluiksi asti. Itse on joutunut jo vähän himmaamaankin tätä touhua kun ei haluta pyörittää yksin koko sivustoa. Viimeisen kuukauden aikana ilmestyneistä omista arvosteluista suurin osa on kirjoitettu jo viime kesällä ja näitä vanhoja pöytälaatikkoarvosteluja riittää vielä pitkälle ensi vuoteenkin.

Uusien arvostelujen keskimäärinen taso on ainakin omasta mielestä ollut kohtalaisen hyvä. Saisi vaan olla enemmän.

06.12.17 klo 22:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Uusien arvostelujen taso on Leffatykissä kautta linjan korkea. Tämä on varsin suurelta osin Brutuksen aktiivisuuden ansiota, muutaman muun tuotteliaan kynäniekan ohella.

Merkittävä osa arvosteluista on kuitenkin peräisin sivuston alkuajoilta, ja ne tuppaavat olemaan lyhyitä, huonosti kirjoitettuja ja kepoisesti perusteltuja. Yleisesti ottaen niistä välittyy puutteellinen ja pinnallinen elokuvatietämys sekä haluttomuus astua oman mukavuusalueen ulkopuolelle. (Kaikki kunnia silti sivuston pitkän linjan aktiiveille. Kyllä vanhoissakin arvosteluissa on mukana oikein mallikkaita yksilöitä.)

Itse en edellisestä johtuen jaksa enää kirjoittaa arvosteluja Leffatykkiin. Kaipa olen ylimielinen mulkero, mutta pidän omia tuotoksiani sen verran korkeatasoisina, etten halua niitä esille samassa yhteydessä yläastetason kirjoitelmien kanssa. Asiaa vielä pahentaa se, että ylimmäisenä taitaa aina näkyä vanhin arvostelu. Ei nyt sillä, että osa omistakaan arvosteluista olisi kauhean hyviä. Aika monesta näkyy, että olen ensin lukenut Elitistin arvostelun ja sitten kirjoittanut jotain samantyylistä itse. Jo tästäkin syystä pitäisi jaksaa kirjoittaa ne kaikki uusiksi.

EDIT: Ihan toinen juttu tuli mieleen. Kännykällä katsottuna arvostelujen värimaailma on omituinen: harmaata tekstiä valkoisella pohjalla. Lukeminen on oikeasti tosi vaikeaa ja silmille raskasta. Kännykkänä LG G4, selaimena Brave (Chrome-pohjainen).

Kookosbanaani

30.01.18 klo 16:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ylläpidolle hieman rakentavaa palautetta foorumin etusivusta. Artikkeleita ja uutisia olette päivitelleet kiitettävän usein ja niissä ei ole mitään moitittavaa (olen esim itse tarttunut niitä selatessani useaan kiinnostavaan ja ajankohtaiseen aiheeseen), mutta "Nyt elokuvateattereissa" -osio on vaipunut unholaan. Esimerkiksi Doctor Strangen ja Infernon ensi-illoista on kulunut jo reilu vuosi. Tämähän ei mikään kovin suuri korjausehdotus ole, mutta tämänkin päivittely parantaisi sivuston käytettävyyttä entisestään.

04.11.18 klo 10:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jos tykkiä joskus tosissaan aletaan päivittelemään ja panemaan uusiksi, niin sellainen monelta nettifoorumilta tuttu yksittäisten käyttäjien täydellinen ignoorausmahdollisuus olisi aika kova sana. Siis sellainen, ettei tarvitse aina niiden tiettyjen yksittäisten trollien puoliasiattomia örvellyksiä katsella joka toisen leffan kommenteissa vaan voisi koko henkilön häivyttää omalta kohdalta. Alkaa meinaan pikkuhiljaa keittää näiden yksittäisten sankareiden kanssa.

04.11.18 klo 14:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Laita nimiä. Teen mitä voin. Jos et halua sanoa julkisesti, mainitse, niin annan sähköpostin.

04.11.18 klo 15:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ei tässä nyt sentään kai mitään sellaisia sääntörikkomuksia tai muuta, mutta olisihan se kivaa että ihmiset ymmärtäisi vähän miettiä sitä kielenkäyttöään etenkin jos tietää kyseessä olevan muiden tykin käyttäjien suosikkileffoja. Ei kaikki ihmiset voi samoista leffoista tietenkään tykätä, mutta olisi edes jonkinlaisia järkeviä perusteltuja mielipiteitä pelkän epämääräisen mölinän ja bäshäämisen sijaan jos meinaa ylipäänsä jotain kommentoida.

Viimeisen kuukauden aikana aivan erityisesti hiertänyt tämä juttu.

05.11.18 klo 12:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sähköpostini on [editoitu pois spämmibottien pelossa]. Pistä muutama linkki, niin vilkaisen. Kyllä kommenteissakin joku taso pitää olla, muutaman sanan kommentit tai vuolas kiroilu eivät tuo sivustolle mitään järkevää sisältöä mutta karkottavat potentiaalisia käyttäjiä. Mitä sääntörikkomuksiin tulee, niin foorumin ainoana moderaattorina — ”Netiketti olen minä!”

05.11.18 klo 13:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jees, panin vähän postia.

06.11.18 klo 10:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

Brutus kirjoitti:

Viimeisen kuukauden aikana aivan erityisesti hiertänyt tämä juttu.

Niinhän se tuppaa olemaan, että moniarvoistuvassa maailmassa yhä harvemmat poikkeamat omista mielipiteistä ovat kelvollisia. Jos elokuvia aletaan arvottaa sen perusteella, mitä joku muu niistä ajattelee, mennään ryhmähalittelun puolelle. Ei se tietysti vaarallista ole, mutta mitkä silloin ovat elokuvien arvioinnin perusteet? En usko, että monikaan kommentoi elokuvaa nurjamielisesti sen vuoksi, että joku toinen siitä elokuvasta sattuu pitämään. Varsinkin kommenttien pitäisi saada ollakin kevyitä, omakohtaisia arvioita. Onhan pisteytyksessäkin mahdollista antaa esim. puoli tähteä, ei elokuvaa tarvitse mitenkään lähtökohtaisesti arvostaa vähintään kahden ja puolen tähden arvoiseksi.

Jotenkin tuntuu siltä, että kaikki tällaiset poissulkevat vaatimukset viittaavat siihen, että elokuvia pidetään ylikorosteisen arvokkaana taiteena. Minusta elokuvat ovat etupäässä ajanvietettä, enkä minä ala elokuvia tv-tasoa korkeammalle jalustalle korottamaan.

06.11.18 klo 11:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ei tässä nyt mitään mielipiteitä tuomita tai olla kieltämässä, mutta kyllä nyt sen verran sopii vaatia ihan tervettä harkintaa että ne mauttomimmat örvellykset ja tajunnanvirrat edes pidettäisiin sovinnolla ihan omana tietona eikä roskata niitä kommentteja. Ei varmaan kukaan täälläkään erityisesti nauti mistään ihme sikailusta ja jatkuvasta provoamisesta.

06.11.18 klo 14:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Toisaalta jotakuta voi ärsyttää se, että elokuvaa ylistetään viimeisen päälle osa-alueisiin jaotellen, vaikka lopultakin elokuvan anti kyseiselle ärsyyntyneelle katsojalle voi olla varsin lattea. Meillä ainakin on tullut viime aikoina tavaksi poistaa elokuvia digiboxilta noin 10 - 15 minuutin katselun jälkeen, jos elokuva ei oikein iske. Kanavanvaihto tapahtuu yleensä nopeammin. Kokemusta on myös elokuvista, jotka on tästä iskemättömyyden tunteesta huolimatta katsottu väkisin loppuun ja todettu, että olisi kannattanut luottaa ensivaikutelmaan.

Yksi keino kommenttien suodattamiseen saattaisi olla, että kaikki kommentit esitettäisiin piilotettuina, johon spoiler-koodi antaisi mahdollisuuden. Nähdäkseen kommentin tulisi siis näpäyttää se erikseen auki. Tietysti kunnon kuplaa haluavalle olisi varmaankin parasta se antifanittamisen mahdollisuus, jolloin voisi blokata kokonaan näkyvistä kommentoijat, jotka antavat ärsyttävän kuvan siitä elokuvamaailmasta, jossa antifanittaja tahtoo elää.

06.11.18 klo 18:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kukaan ei ole käsittääkseni kieltämässä eri mieltä olemista. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö Leffatykissä julkaistavalta sisällöltä voisi edellyttää tiettyä tasoa. Moniarvoistuvassa yhteiskunnassa on valitettavasti yleistynyt toimintatapa, jossa örvellystä puolustellaan sananvapaudella ja örvellyksen sama arvostelu selitetään pahantahtoiseksi sensuuriksi. Toisinaan näin voi toki ollakin, mutta usein örvellys on vain örvellystä, eikä siitä selittelemällä parane.

Äärimmäisen kielteistäkin palautetta saa antaa, ja sen voi tehdä halutessaan tunteella. Elitistissä on paljon esimerkkejä arvosteluista, jotka ovat kaikessa kielteisyydessään hulvattoman hauskoja. Mitä kärkkäämpi teksti, sen tärkeämpää kuitenkin on, että se oikeuttaa olemassaolonsa joko tärkeällä sanomalla tai kirjallisilla arvoilla. Vaikka elokuva olisi miten huono, pettymyksen esiintuomisella ei liene laajempaa yhteiskunnallista tai moraalista merkitystä, joten käytännössä murska-arvostelun tulisi olla tekstinä niin korkealuokkainen, että sitä lukee mielellään eri mieltä olevakin.

Muistutan myös, että erään keväämmällä sivustolla seikkailleen sankarin vuoksi Netikettiä on päivitetty, ja siellä lukee nyt:

Netiketti kirjoitti:

Älä pilkkaa vähemmistöjä äläkä sen puoleen enemmistöjäkään.

Samaten runsas kiroilu harvemmin puolustaa paikkaansa.

Nostan esiin yhden Brutuksen linkkaamista kommenteista. Tätä ei pidä tulkita hyökkäykseksi nimim. Keräilijää vastaan, vaan lähinnä esimerkiksi, jotta keskustelu ei pyörisi pelkkien mielikuvien varassa.

Keräilijä kirjoitti:

Lattatissi ranskis tarjoilee itsensä kaikille jyystäjille. En tiennyt että ranskalaiseen menuuseen kuuluu myös seisovapöytä jossa tarjoillaan lahnaa. Olen pettynyt ja suorastaan täydellisesti aivan poikki ja ahdistunut että tällaista surkeaa mitäänsanomatonta kuraa kehutaan. En ole pahoillani kommentistani. Suorastaan nautin kirjoittaessani tätä.

Ulkonäön arvostelu ja huorittelu ei liene omiaan herättämään asiallista keskustelua. Kahden viimeisen virkkeen perusteella on myös ilmeistä, että kirjoittaja nimenomaisesti haluaa provosoida eri mieltä olevia. Kommentti kokonaisuudessaan löytyy täältä [www.leffatykki.com].

06.11.18 klo 21:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

En minäkään tiedä kuka tässä kieltämisestä olisi puhunut. Ja oikein hellyttävää on, että puolustatte muita arvostavaa kirjoittamista sitä vastaan, mitä nimitätte "örvellykseksi".

Mitä tulee elokuvan aiheuttaman pettymyksen esille tuomisen yhteiskunnalliseen merkitykseen, niin - mikähän yhteiskunnallinen tai moraalinen merkitys elokuvapalstalla mahtaa ylipäätään olla? - voisinpa melkein väittää, että ajatuksenikin katkesi... Mutta kyllä pettymyksensä elokuvaan saanee tuoda esiin siinä missä ihastuksensakin? Ei pettymys edellytä murska-arviota. Eikä pettyneen arvion mielestäni tarvitse olla sen kummemmin kirjoitettu kuin sellaisen arvion, jossa elokuva nähdään keskinkertaisena tai häkellyttävän upeana. Minusta elokuvat ovat tuotteita. Niissä on hyviä ja keskinkertaisia ja huonoja niinkuin pitsoissa. Jos olen pitsan pohjaan pettynyt voin vaikka sanoa, että niin oli kuin männäviikkoinen pannukakku. Eihän elokuvaa arvioiva varsinaisesti arvioi mitään ihmisryhmää vaan elokuvaa. Näyttelijän suoritus elokuvassa on tavallaan sitä pitsantäytettä kuin on juoni ja kuvaus ja lavastus ja puvustuskin.

No, varmaan olisin itse vähän vähemmän leiskuvasti asian ilmaissut kuin tuossa Ellen kommentissa. Mutta kyllä minä varmaankin lukeudun örveltäjien kategoriaan. Tarkoitus ei ole loukata toisia elokuvien ystäviä eikä elokuvien tekijöitä henkilöinä. Sen sijaan elokuva - tuote - on nähdäkseni kuluttajan arvioitavissa.

06.11.18 klo 22:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Onpas tämä nyt taas kauhean vaikeaa.

Pettymys elokuvaan tai vaikka siihen pitsaan ei varmaan oikeuta huorittelemista, ryssittelyä, haistattelua, ulkonäölle nälvimistä tai muuta tahallista ihmisten loukkaamista ja provosoimista. Mä olen itse saanut täällä huomautuksen tai pari pelkästä kiroilustakin, eli sekään ei taida asiaan kuulua.

Tämä on sitä kuuluisaa örveltämistä ja taitaa olla ihan säännöissä asti kielletty.

Alunperin itselläkin oli tuossa vielä pointtina, että jos ihminen tyyliin kokee tarpeelliseksi kommentoida jotain muiden käyttäjien tunnettua suosikkia esim. Hyvät, pahat ja rumat, niin ajattelisi edes sen verran niitä muita että yrittäisi perustella jotenkin sen negatiivisenkin mielipiteensä eikä vaan heitä jotain random "täyttä paskaa" -tyylisiä kahden sanan epämääräisiä bäshäysheittoja.