Leffatykki Podcast

Foorumin päävalikkoonYlläpito ja tekniikka › Leffatykki Podcast

03.09.08 klo 23:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olemme suunnittelemassa Leffatykki Podcastia. Käytännössä meillä on jo toimittaja (juontaja) sekä tekniikka olemassa. Tarkoitus on tuottaa mahdollisimman hyvätasoinen, rento ja kiinnostava juonnettu ääniohjelma leffadiggareille. Ohjelma lähtee tekemisen intohimoista ja omistautumisesta asialle, kuten itse Leffatykkikin aikoinaan lähti.

Tarvitsemme mukaan Podcast-tiimiin aihealuekohtaisia taustatoimittajia, jotka käytännössä kasaavat Podcastin sisällön tekstinä. Tietolähteenä voi käyttää mm. maailmalla olevia uutispalveluita ja uusimpia leffamaailman tapahtumia seuraavia leffasaitteja. Omat ajatukset leffamaailmasta ja sen ilmiöistä eivät ole missään nimessä kiellettyjä, päinvastoin, kunhan sinulla on jotain sanottavaa joka kiinnostaa ihmisiä. Myös Leffatykistä on tarkoitus nostaa ohjelmaan sisältöjä kuten jonkun milenkiintoisen leffan arvostelu ja ehkä siihen liittyviä kommentteja.

Podcastin kokonaispituus voi olla esim. noin 30 minuuttia ja ilmestymisväli säännöllinen 1-2 vkoa. Käytännössä kun taustatoimittajia on useita niin työmäärä per aihe pysyy erittäinkin kohtuullisena. Muutenkin lähetysten sisältö varmaan tulee vaihtelemaan. Eli arviolta tyyliin kerran 2 vkoa tai kerran kk tarvittaisiin materiaalia, riippuu tietysti mukana olevasta ihmisten määrästä ja miten laajoja aiheita on mukana. Tässä vaiheessa ei pysty vielä mitään kovin tarkkaan sanomaan.

Taustatoimitusta varten tullaan luomaan joku suljettu yhteisö, johon taustatoimittajat voivat tuottaa materiaalin ja joka toimii ohjelman punaisena lankana, josta varsinainen juontotoimittaja poimii sisällön ja muokkaa omaan suuhunsa sopivaksi.

Taustatoimittajilta halutaan sitoutumista ettei homma tyssää ennenkuin se ehtii alkaa. Palkkaa emme voi maksaa, koska kukaan ei varsinaisesti tienaa tuosta mitään. Voimme kuitenkin tarjota uraauurtavan ja toivottavasti menestyksekkään Podcasting-projektin ja tiimissä työskentelyn ilon. Työtodistuksenkin kirjoitamme jos sille on tarvetta, siitä voi olla apua myöhemmässä elämässä.

Tähän topicciin voi laittaa vapaasti Leffatykin Podcastin sisällöllisiä ideoita. Nyt on mahdollista päästä vaikuttamaan ohjelmaformaattiin. Mitään ei ole lyöty lukkoon ja kaikki ideat ovat tervetulleita. Millaisista asioista mielstäsi Podcast voisi koostua? Missä olisi parhaat tietolähteet jne.

Tässä topicissa voi ilmoittautua myös taustatoimittajaksi ja millaista sisältöä haluaisit toimittaa. Kokeillaan saadaanko me luotua porukassa formaatti ja löydetäänkö me oikeat ihmiset. Pidetään homma ihan avoimena ja kaikki halukkaat pääsevät osallistumaan tässä vaiheessa ideointiin.

Tarkoitus olisi että asiaan päästäisiin kiinni mahdollisimman pian ja pilottia saataisiin jo syksyllä kehiin. Lähetykset aloitettaisiin jo tämän vuoden puolella.

Privaattinakin voi laittaa minulle aiheesta mailia osoitteeseen: podcast(a)leffatykki.com

06.09.08 klo 17:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tjaah, itse en ole podcastien suurkuluttaja, niille ei vain tahdo löytyä kuunteluaikaa. :/ Näin ollen en tiedä, sopisiko Leffatykin äänivirtaan tietopuolen jorinoiden lisäksi vaikka joku lyhyt kuunnelma. Täällä foorumillahan on kuitenkin käynyt ilmi, että yksi jos toinen kirjoittelee myös fiktiota ja/tai haaveilee leffan tekemisestä (mutta jälkimmäinen kompastelee usein ongelmiin: a) näyttelijöitä ja muuta porukkaa on vaikea saada samaan paikkaan tietyllä kellonlyömällä sekä b) vinhat ideat kärsivät 0-budjetista). Kuunnelmaksi muutettu novelli- tai leffakäsis voisi olla toimiva ratkaisu. Ja jos idea on toteutuskelpoinen sekä käsiksiä löytyy, voisin tarjota omaa apuani vaikka lainaamalla ääntäni jollekin henkilölle (omakehun vihreää katkua: allekirjoittanut pystyy esiintymään ainakin seitsemänä eri henkilönä, lapsesta vaariin ja hunajapupuun).

Olisiko Tykin podcastissa tarkoitus soittaa myös jotain musiikkia - ehkä käyttäjistön omien bändien parhaimmistoa? :)

Ja lopuksi uutispuolesta vielä... Joidenkin kotimaisten tuotantojen kohdalla itselläni olisi periaatteessa mahdollisuus tehdä tekijähaastatteluja, joskin äänitysgearini koostuu vain multimediakännykästä. Sen taltiointikyky riittää muistiinpanoja varten itselleni, vaan tuskin kuitenkaan podcastin tasolle? Taustatietojen kokoaminen käy roikkumalla ahkerasti eri tuotantofirmojen ja julkaisijoiden saiteilla. Sitten on tietysti Filmikamarin pressipalvelu, joka vähän kokoaa niitä yhteen. Olisikohan joku muu innostunut käymään niitä läpi, sillä itse en ainakaan nykyaikataulullani pysty sitoutumaan kovin tiukasti tämän luokan säännöillisluontoiseen harrastusproggikseen. :)

06.09.08 klo 22:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

Podcastin suunnittelu on edennyt aika vauhdilla. Kun täällä ei tullut aiheeseen vastauksia niin lähdin miettimään kokonaisuutta toiselta kantilta.

Tuossa on muutamia hyviä ideoita. Demosceneen ei taida kannattaa lähteä = käyttäjien musaa.

Nuo tekijähaastattelut olisi hyvä juttu. Jos pystyisit tekeen niitä vaikka tekstiksi niin ne saataisiin soviteltua hyvin sisällöksi. Tarkoitus on varmaankin kerätä useampien ihmisten toimesta juttupankkia josta voi ammentaa podcastiin ns. vakiosapluunalla olevan sisällön lisäksi. Multimediakännyä on hyvä käyttää omana muistiinpanovälineenä, mutta sen laatu ei riitä podcastin tasoon mitä haetaan.

Podcast tulee olemaan ajankohtainen ja uutisoiva lisäksi jokaisessa jaksossa olisi yksi mukana olevien toimittajien tekemä juttu joka toimisi jakson teemana. Leffatykillä on saittina asioihin vähän eri perspektiivi ja podcast on siihen hyvä ajankohtainen lisä ja erilainen formaatti.

Homma on tosiaan vielä suunnitteluvaiheessa, mutta täysillä sitä koitetaan kehitellä. Ensimäinen jakso saattaa tulla ulos nopeammin kuin sitä voisi kuvitellakkaan. :)

X-tyyppi

07.09.08 klo 11:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse olen lukion puolella osallistunut paikallisradion pyörittämiseen, joten elokuva-aiheisen podcast-lähetysten tekemiseen osallistuminen kuulostaa houkuttelevalta. Voisin mielelläni toimia esim. tekstituottamis- tai uutisoimispuolella tms, mutta jos haette roolitusta kauhukuunnelmaan, on ääneni milloin tahansa käytettävissänne (olettaen että tämä nyt ylipäänsä toteutuu ja että innostunutta porukkaa saadaan sopivasti).

07.09.08 klo 17:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Taustatoimittajan homma kiinnostaisi. Varsinaisesta osaamisesta onkin sitten vaikea sanoa mitään, ennen kuin kokeilee.

Tässä olisi muutama mahdollinen aihe:

-Kotimainen indie/amatööri elokuva ja sen tekijät (Mitä ne ovat, haastatteluja, tekijöiden mielipiteitä yms.)

-Kotimainen elokuva ja sen tulevaisuus

-Tietoa elokuvien keräilyä aloittaville. (Dvd elokuvien tilaaminen ulkomailta. Käytettyjen elokuvien osto ja myynti internetin välityksellä (esimerkkinä voisi toimia vaikka Huuto.net).

22.09.08 klo 00:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Laita maililla juttua tulemaan niin katsotaan miltä se näyttää. Osoite: yllapito[att]leffatykki.com

Tuo leffojen tilaaminen ulkomailta voisi olla hyvä lähtökohta.

Kivilärvi

22.09.08 klo 00:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Asun Kellokoskella. Ei sillä Kellokoskella, vaan sillä toisella. Joka tapauksessa, täällä kuvataan ainakin osittain jokin uusi Kalevala-elokuva/tv-sarja ja voisin koittaa onkia siitä lisätietoja. Voisin soluttautua kuvausryhmään ja saada salaista sisäpiiritietoa...tai sitten vaan kyttään idiootinnäköisenä kuvausryhmää, kunnes he usuttavat verikoiransa kimppuuni. Pääasiahan on kuitenkin se, että jotain tietoa aiheesta saisi.

Lähettelen heti mailia, jos saan jotain kaunista selville.

22.09.08 klo 01:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

X-tyyppi kirjoitti:

oisin mielelläni toimia esim. tekstituottamis- tai uutisoimispuolella tms.

Apujoukkoja tarvitaan. Otetaan sut huomioon kun mietitään kuka tekee mitä. Jos kuulut Facebookkiin niin helpottaisi paljon, koska Podcastin taustatoimituksen privaatti grouppi on perustettu sinne. Muille sama homma jos kiinnostaa tosissaan olla mukana niin Facebook Groupissa voi kertoa omia ideoitaan ja kiinnostuksen kohteita. Tämä siksi koska tarvitsimme jonkun privaatin yhteisön ja homma lähti purkautumaan hyvin sitä kautta... No, kun en saanut vastauksia täällä niin lähdin miettimään asiaa eri kantilta.

Laita mulle yllapito(at)leffatykki.com sun Facebook-tunnaria (jos ei ole niin tee) niin kutsun sut mukaan.

Muiden kannattaa olla ensalkuun yhteyksissä niin katsotaan löytyykö sopivaa jobia/juttua josta homma lähtee purkautumaan. Tietysti myös sisällöntuottamisen taso kiinnostaa ja se on hyvä käydä ensin mailitse läpi ennenkuin mennään pidemmälle. Jos on halua tuottaa sisältöä podcastiin niin jotain jutuntynkää tulemaan mailissa niin katsotaan, siitä se lähtee.

23.09.08 klo 01:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sielläpä sitä alkaa olla jo perustietoakin nyt kasassa: http://www.leffatykki.com/podcast

29.09.08 klo 18:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Leffatykin podcastin teaser julkaistu. Käykäähän hakeen feedi tuolta.

30.09.08 klo 13:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ohhoh! Olipa teaseri todella ,todella hyvän kuuloinen. Jotenkin kuulosti niin ammattimaiselta. Hyvät musiikit ja lukijan äänikin on kuin suoraan radiosta tai dressmannin mainoksesta ( se on siis hyvä juttu) :)

Tumppimies

01.10.08 klo 17:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Festareista saisi hyvän aiheen. Olen menossa Night Visions -festarille. Aiheesta saisi tehtyä hyvän jutun.

06.10.08 klo 22:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ensimmäinen Leffatykki Podcast on julkaistu. Siitä vaan tilaamaan: http://www.leffatykki.com/podcast

Tuosta on hyvä ponnistaa etiäpäin.

Doc

07.10.08 klo 00:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Ihan hyvältähän tuo kuulosti, vaikka siinä selostajalla pieni lapsus kävikin Tähtien kanssa Sohiessa. :wink:

Muumipappa

07.10.08 klo 09:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kylläpäs kuulosti todella hyvältä ja viralliselta. Aivan kuin jossain YLE Radiossa taikka vastaavassa. :wink: Mielenkiinnolla seuravaa Podcastia odottelen.

11.10.08 klo 00:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Liity Leffatykki podcastin faniksi Facebookissa [www.facebook.com]. Asiaa podcastista tullaan päivittämään tänne, Leffatykin foorumin ohella. Fanisivulla käydään myös keskusteluja aiheen ympärillä.

19.10.08 klo 20:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Podcast nro 2. pihalla. Jos et ole vielä tilannut...

Nanopoli

04.11.08 klo 20:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tuli ensimmäinen podcast jo kuunneltua ja erinomaiselta touhulta vaikutti :)
Juontaja veti mielestäni paremmin kuin moni radiojuontaja. Propsit myös hyvästä taustamusiikista ja mielenkiintoisista aiheista.

26.11.08 klo 21:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

Neljäs Podcast pihalla. Hiukan myöhässä, mutta parempi kuin ei milloinkaan. Ensi maanantaina luvassa jo uusi jakso nro. 5.

15.01.09 klo 23:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nyt on jo seitsemän jaksoa takana.

Joko joku tunnustaa että Podcast alkaa olemaan vakiokuuntelussa? :)