Lastenohjelmat, joita olet pelännyt/muistat pelänneesi.

Foorumin päävalikkoonTöllötin... [TV] › Lastenohjelmat, joita olet pelännyt/muistat pelänneesi.

Dekkari

22.01.17 klo 11:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Muistan että kun katsoin lastenohjelmia, niin itse ainakin pelkäsin varokaa heikkoa jäätä (1986, uusiversio 1996) animaatiota. Sitä ovat ovat ilmeisesti pelänneet monet muutkin. Aasi, morso ja mouru (1999-2001) ohjelmaa en muistaakseni, koskaan varsinaisesti pelännyt ,mutta välillä tosin mietin että mikä ihmeen otus morso on.(Em. ohjelmia löytyy youtubesta ihan niiden nimeä hakemalla).

Joskus 2000-luvun alussa ehkä vuonna 2002, kun fst-ohjelmaa tuli esimerkiksi yle1 ja yle2 kanavapaikoilla, niin muistan siitä sellaisen aamulla tulleen nukkeanimaation, mikä pelotti aivan suunnattomasti. Ohjelmassa nuket eivät puhuneet mitään ja liikkuivat jotenkin oudosti. Muistaakseni näin animaatiota kaksi kertaa ja kummallakin kerralla pelotti (jos joku osaisi sanoa mikä on ohjelman nimi olisi mielenkiintoista kuulla).

Muistan myöskin pelänneeni karvakuonoista sitä sukelluskohtausta, jossa etsivät aarretta merestä. Siinä käytetään sellaista vanhanaikaista sukelluspukua. En muuten pelännyt kyseistä sarjaa, mutta tuota osaa kylläkin.

Sitten tulee mieleen yksi piirretty mikä esitettiin kerran tv:ssä, varmaan pikkukakkosen yhteydessä. Se oli piirretty missä oli joku poika, joka pelkäsi jotain viemäreissä elävää kalan näköistä otusta. Otus oli mielestäni kuvattu jotenkin tosi ahdistavaksi. Muistaakseni tämä tuli tv:stä vuonna 2003

Sitten tulee viellä mieleen Wallace ja Gromit animaatio Suurenmoinen huviretki (1989). Muuten pidän kyllä kyseisistä animaatioista, mutta animaatiossa ollut "kuu-ukko" pelotti suuresti.

Onko muilla ollut mitään, joita olisitte pelänneet?

pirpana

22.01.17 klo 15:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pelkäsin aivan helvetisti "Myrskylinnut" tv-sarjan vahanukkeja, silloin pienenä! :D

22.01.17 klo 21:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mitä ihmettä? Peräti kaksi viestiä ketjussa eikä kummassakaan mainita Muumien Mörköä.

23.01.17 klo 15:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse kuulemma menin aina sohvan taakse, kun Rölli ilmestyi ruutuun. Ei sitä mainita "hirmuiseksi" siinä laulussa syyttä suotta.

JohnRambo

23.01.17 klo 21:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tämä ei ollut lastenohjelma, vaan tuotantoyhtiön mainos aina ohjelmien lopuksi. Taustalla naisen karmiva nauru "aaha-haha-haha HAA-HAA". Vieläkin pelottavampi asia, kun 99% näkemistäni kauhuleffoista. Voin kertoa, että tästä on nähty painajaisia.

23.01.17 klo 22:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Muistan itsekin erittäin selvästi tuon Broadcastersin vaivaannuttavan outron, ja inhosin sitä ihan yhtä paljon!

Isoveljeni pelkäsi aikoinaan Hugo -peikon noidan lähikuvia.

Itsehän en ole koskaan pelännyt yhtään mitään.

Spoileri: näytä

23.01.17 klo 22:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pelkäsin Starzingerin ufoja ns. pieniä vihreitä miehiä pienenä lapsena.

Myös hopeanuolen alussa näytettävä Rikin putoaminen syvään rotkoon on sykähdyttävä hetki aina vain.

27.01.17 klo 16:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Varokaa heikkoa jäätä tehosi kyllä niin hyvin, että kun järven rannalla asuin niin varmistin joka ikinen kerta että jää on kestävää (”varmistaminen” tosin perustui vain tuntemuksiin aivan samalla tavoin kuin se miten aavistin ukkosen olevan tulossa, toimi joka kerta).

Muumien mörkö. En kauheasti Muumeja katsellut, mutta tähän minäkin törmäsin ja oli muuten karmiva. Se kun se ei sano mitään ja tulee vain eteenpäin ja on tumma... se sanaton kauhu!

En pelännyt Rölliä enkä sitä sarjaa, mutta jossain Rölli-leffassa oli sellainen savimöykky joka söi roskaa ja kai se uhkasi Röllinkin syödä. En muista tarkemmin mutta se aiheutti minulle painajaisen. Olen nähnyt elämässäni kaksi painajaista ja tämä oli se vakavempi. Toisessa näin unta että äiti istui saunassa lauteiden sijaan kiukaalle ja sen sijaan että äiti olis paistunut, se muuttu moniks pieniks palloiks, vähän niinkuin saippuakupliks, ja posahteli ilmaan. Se oli 7-vuotiaalle aivan liikaa ja käsittelin asiaa kirjoittamalla aineen siitä ja opettaja vain naureskeli että mitä ihmeen tarinoita mä taas kirjotan... Mitäs taas... hmm... meni aiheen vierestä. Tosiaan, meillä oli myös Rölli-LP ja siinä oli joku laulu missä ne (Rölli ja Rölli-Riitasointu?) oli metsässä ja se äänimaisema oli niin pelottava että menin aina äidin viereen kuuntelemaan sitä. Se oli todella aavemainen. En vain muista biisin nimeä.

Sit Maailmanympäri 80 päivässä oli kans kamala kun siinä ne oli Intiassa ja ne uhkasi polttaa kissaprinsessan elävänä roviolla.

Lapsena oli aika kamalaa :D

Tosta ahahahaaaa-mainoksesta et mulla ja äitillä oli aina hauskaa ton kanssa ja yritettiin nauraa samalla tavalla kun se ja kun se ei tietenkään onnistunu niin me naurettiin ja sit siltä tuli loppuun vielä se ihan viimenen naurahdus ja tuntu et se nauro meille ja sit oli vielä hauskempaa :D

27.01.17 klo 19:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mä en lapsena muumeissa pelänny niinkään Mörköö, vaan sitä prkleen jäärouvaa. Se oli sellanen ilmestys et siinä meinas pienellä pojalla valahtaa lusikallinen housuun. Kohtaus jossa Pikku-Myy vetää sillä tarjotin-purjelauta-virityksellään kyseistä akkaa jäällä karkuun oli kyllä jännittävin kohtaus muumeissa ikinä.

Toki sekin kohtaus jossa mörkö tulee muumien ovelle, oli aika kuumotteleva.

Mulle ei tosta broadcastersin aahhahaa-naurusta tuu mieleen mitään muuta kun ylen ohjelma Uutisvuoto.

28.01.17 klo 15:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Minulla on tähän aiheeseen toinenkin vastaus, jota en heti muistanut. Kyseessä on Nakke Nakuttaja -VHS-nauha, ilmeisesti 90-luvun alkupäästä peräisin oleva ( https://elonet.fi/fi/elokuva/139560 ).

Ensimmäinen pelottava asia nauhassa on, että vaikka kasetin sivussa olevassa tarrassa on ihan oikeat tiedot, lukee isommassa etiketissä kuitenkin Atmosphere Fireplace. Eli kai jonkinlainen takkavideo ihmisille, joilla ei ole oikeaa takkaa. Tällaisia on olemassa.
Video itse sisältää muutaman eri hahmojen tähdittämän animaatiopätkän. Se, jonka kanssa pikku-Coffilla oli ongelmia, on viimeisenä nähtävä Jack Frost. Koska minulla on edelleen toimiva kasettisoitin, otin siitä muutaman kuvan.

Jack Frost itse on aika sympaattinen, mutta melkoinen peikko naamaltaan kuitenkin.

juoni on, että karhunpentu ei halua mennä talviunille, vaan lähteä ulos pakkasella. Itsevarmuutta löytyy.

julman näköisillä naamoilla varustetut puut aiheuttivat vaivaantuneen olon.

se, mikä minua aikanaan pelotti, oli itse pakkasherra. Tässä kohtauksessa karhu juoksee sitä pakoon ja yrittää löytää vapaata mökkiä. Haisunäädän luona on tilaa, mutta haju on karhulle liikaa.

ja tässä on Ultimate Fvcking Nightmare.

28.01.17 klo 16:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

Haha mulla oli kans justiin noita Comicolorin piirrettyjä pentuna VHS:llä. Siellä oli päätöntä ratsumiestä, just tää pakkas-ukko ja ties mitä muuta. Osa oli kyllä aikas erikoisia ja pienelle nassikalle jopa pelottavia. Heitetääs tosta parit linkit.

Jack Frost:

Päätön ratsumies:

Aladdin:

28.01.17 klo 16:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

No tuohan se on! Suosittelen kaikkia katsomaan, se on aika upea pätkä.

28.01.17 klo 18:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ihan legendaarisia nuo Comicolorin pätkät. Tuo Ub Iwerks on muuten Mikki Hiiren ja muiden perus Disney-hahmojen alkuperäinen luoja Waltin kanssa, teki kanssa erikoistehosteet Hitchcockin Lintuihin.

Juki

29.01.17 klo 12:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vanhempieni kertoman mukaan olen alkuun pelännyt Rölliä silloin kun se vuonna 1986 ilmestyi ruutuihin. Itse en tätä muista kun olen ollut silloin vasta 2-vuotias (olen syntynyt 1983 joulukuussa). Muista lastenohjelmista muistan, että olen pelännyt ainakin tuota dbgirlinkin mainitsemaa Matka maailmanympäri 80 päivässä -sarjan kohtausta jossa se prinsessa meinataan polttaa roviolla. Ja lisäksi se ilkeä Transfer-susi oli myös paikoin aika pelottava sen kiiluvan silmän takia ja ehkä myös loistavan Heikki Määttäsen ääninäyttelemisenkin takia. Lisäksi jostain syystä sitäkin kohtausta pelkäsin jossa se yksi kapteeni sai ruokamyrkytyksen ja kuului se kamala hampaiden kalina kun se vaikeroi vuoteessaan.. Ja lukuisia Transferin valepukuja pelkäsin. Mutta se Transferin kiiluva silmä pelotti silti eniten. Muita lastenohjelmia en niinkään muista pelänneeni, mutta joitain lastenelokuvia kylläkin, enimmäkseen Disneyn juttuja (mm. Topin ja Tessun karhukohtaus, Hiidenpadan Hornansarvi ja Pienen merenneidon Ursula).

J.Lipponen

29.01.17 klo 21:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Muumien Mörkö pisti aikanaan puntit tutisemaan. Ja ketjun avauksessa mainittu Morso on meille 90-luvun puolenvälin paikkeilla syntyneille hyvinkin traumatisoiva olento. Kun Aasi vielä kuvaili otuksen demonisia piirteitä niin tottahan siinä pienen katsojan mielikuvitus luo mitä hirveimpiä painajaisnäkyjä. Vanhempien muisteluksien mukaan Rölli on ollut alkuun minullekin kova paikka.

Ludil

29.01.17 klo 23:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Muumilaakson tarinat oli yksi lapsuuteni lempisarjoista vaikka se sisälsikin toisinaan liian kauhistuttavia jaksoja. Kuten moni Muumien parissa varttunut nappula, minäkin pelkäsin Mörköä aivan helkutisti. Varhaisin painajaisenikin liittyi öisen ikkunan takaa tölläävään/koputtelevaan Mörköön (hrrr). Tähän kammoon auttoi se, kun opin sarjaa seuratessa tunnistamaan Mörön tunnarin, josta tiesin syöksyä sängyn alle piiloon.

Mörön lisäksi koin elokuvien/sarjojen hahmojen muodonmuutokset (sellaiset ”ennen oli kaikki paremmin”-tyyliset) todella henkilökohtaisesti. Pelkäsin kai vastaavaa tapahtuvan itsellenikin. Siispä esimerkiksi muumijakso, jossa Muumipeikko menee piiloon Taikurin hattuun ja muuttuu joksikin apinamonsteriksi, oli aivan kauhea. Koska asiaa pahensi muun muumiperheen omituisen vihamielinen asenne, tämän skenen muistan itkettävänä ja hirvittävänä pätkänä (viis onnellisesta lopusta). Muina vastaavanlaisina creepyinä muistan Bartok the Magnificentin naispahiksen lohikäärmemuodonmuutoksen sekä Batman: The Animated Seriesin (1992) jakson ihmissu...eikun ihmislepakosta.

Pelle Hermannia, jota muksuna katsoin lähinnä paremman puutteessa, en varsinaisesti pelännyt, mutta shown introa kylläkin. Epävireinen sirkussaundi ja ilmassa vääntelehtivä pellenpärstä tuntuvat edelleen vastenmielisiltä.

30.01.17 klo 18:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ludil kirjoitti:

Haa! En ois muistanu ilman tätä postia. Pelkäsin yhtä Pelle Hermannin jaksoa jossa joku sauva heilu ilmassa ja kuulu sellanen aavemainen ääni. Sit joku My Little Ponyn jakso jossa ne lentää sellaiseen tosi isoon ampiaispesään eikä ne meinaa päästä sieltä pois koska hunajaa tarttu niiden siipiin, se oli todella ahdistava jakso. Maija Mehiläisessäkin oli joku mut en vaan muista mikä...

Juki

31.01.17 klo 15:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lisäys vielä tuohon edelliseen postaukseeni: Olihan Halinallet-sarjassakin se Sydämetön sellainen hahmo, jota kyllä muistan pelänneeni ja Maija Mehiläisessä pelkäsin sitä kun jossain jaksossa se yksi herhiläinen tai mehiläinen, en muista kumpi, pisti jotain kastematoa.

Dekkari

31.01.17 klo 21:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tuli viellä mieleen yksi ihan ihme ohjelma joka lähetettiin yle:llä joskus joulupyhien aikaan 2002/2003.
Kyseessä oli ihan joku ihan outo ohjelma joka oli lapsille tarkoitettu, muttei kuitenkaan ollut piirretty tai animaatio. Ohjelmassa esiintyivät siis ihan oikeat ihmiset ja se oli ihan suomenkielinen tai ainakin dubattu. Ohjelmassa oli aluksi joku 5-7 nuorta, jotka menivät johonkin kolkon näköiseen paikkaan (saattoivat olla ihan jonkun leirinuotion tms. äärellä kanssa) ja alkoivat kertoa jotain tarinaa jossa oli tyttö ja aasi. Tästä alkoikin ohjelman oudon vaihe: Kuvattiin siis tyttöä joka on ihan oikea ihminen. Tyttö on tarinan alussa jossain luolastosta, josta löytää aasin.

Ohjelmassa aasi ei kuitenkaan ole mikään elävä olento, vaan sellainen puusta tms. veistetty patsas jolla on sellaiset pyörät alla. Ohjelmassa tyttö ja aasi siis menevät paikasta toiseen ja ainut asia mitä aasi osaa vastata tai sanoa oli jotain: Onko sinulla kylmä?

Muistan ohjelmasta sellaisen kohdan kun tyttö esim. aasin nimeä ja aasi vain vastaa: onko sinulla kylmä?

En muistaakseni katsonut ohjelmaa loppuun ja nuo ovat ne asiat mitä oikeastaan muistan ko. ohjelmasta. Ohjelman nimi saattoi ehkä olla joku tarinasta tai tarina tai jotain sellaista. Jos joku muistaa tästä selityksestä jotain olisi mielenkiintoista kuulla.

02.02.17 klo 19:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mulle tuli Muumeista vielä yks kohtaus mieleen, jota en ainakaan huomannu täällä mainittavan. Kohtaushan on tietysti niistä majakkaepisoidesta tuttu aavelaivan kohtaaminen. Se sai pikkupoikana kyllä vetään kädet silmien eteen. Musiikki kohtauksessa on todella hyytävää kamaa. On mielestäni paljon pelottavampi kun esimerkiks Mörön ilmestyessä soiva tunnari.

Tosta juutuupiin linkkiä:

EDIT: Kyllä se perkele vetää kylmät väreet edelleen pitkin kroppaa kun tota kuuntelee! :D