Ongelmat TV-lähetysten vastaanotossa

Foorumin päävalikkoonTeku... [Tekniset kuviot] › Ongelmat TV-lähetysten vastaanotossa

13.06.15 klo 16:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

Maristaanpa nyt tännekin, jos tätä kautta tavoittaisi jonkun, jolla on vastaavia ongelmia. Muutamia päiviä sitten, ihan aurinkoisella ja tuulettomallakin ilmalla, TV:stämme kävi mahdottomaksi katsoa ja tallentaa MTV3:n, Subin ja AVAn ohjelmia. Koskaan aiemmin näillä kanavilla ei vastaavaa pikselöitymistä ja äänen pätkimistä ole tapahtunut. Sama ongelma ilmenee nykyään välillä myös YLE:n kanavien puolella, mikä tekee perinteisestä TV:n katsomisesta mahdotonta.

Heille, jotka tässä vaiheessa ehdottavat siirtymistä Maikkarin jne. nettistriimien pariin tai Netflixiin siirtymistä: minulle itselleni asia ei olisi ongelma, mutta talouden muille asukkaille ei missään nimessä sellainen järjestely sovi. Suoran TV-lähetyksen saaminen TV-ruudulle ilman kikkailuja pitää onnistua. Ja kikkailuksi lasketaan tässä tapauksessa myös puhelimen tai tabletin kanssa kommunikoiva Chromecast.

Antennin paikkaa on yritetty vaihtaa, kanavahaku on tehty uudelleen, talon lähistölle ei ole yllättäen kohonnut esteitä, jotka olisivat vaikuttamassa maanpäällisen antennisignaalin vastaaonottoon. Pihapuihin on toki talven jälkeen tullut lehtiä, mutta aiempinakaan vuosina niistä ei tällaista haittaa ole ollut. Sitä paitsi, Hero, FOX ja TV5 ovat heikenneet jo talven aikana katsomiskelvottomiksi taloudessamme. Tuolloin ajattelin, että kyse on säästä, mutta tänäänkin on ihan nätti päivä, ja ongelma on täysin sama. Aiemmin kanavat näkyivät.

Otaksun, koska talomme sijaitsee vain muutaman kilometrin päässä lähimmästä tv-lähetinmastosta eli otollisessa paikassa signaalin vastaanottoon, uudella 4G-verkolla saattaisi olla tekemistä ongelman kanssa. Uuden matkapuhelinverkon rakentamisesta johtuvissa ongelmissa pitäisi auttaa kaikkien operaattorien yhteinen Taajuustalkoot-palvelu [taajuustalkoot.fi]. Otin heihin yhteyttä jo joitakin päiviä sitten, mutta sain vastauksen vain automaatista. Siinä kiitettiin yhteydenotostani. Heh.

Kysymys kuuluukin, onko jollain muulla vastaavia ongelmia jossain päin Suomea ja miten niistä on selvitty tai yritetty selvitä?

Vinkkejä otetaan vastaan. Koska katsomiskelvottomaksi mennyt lähetysvirta on nostanut sen verran kuumia tunteita pintaan, että joku saattaa heittää TV:mme ikkunasta ulos, tilasin kokeeksi IPTV-boksin Watsonilta [www.watson.fi]. Katsotaan nyt, jos se toisi jotain helpotusta - jahka posti vehkeen kotiimme roudaa. Ärsyttävää ainakin tässä vaiheessa on tieto, että Nelonen, Maikkari YLE ja kumppanit vaoivat milloin tahansa kieltää IPTV-palveluntarjoajia toimittamasta lähetyksiään netin kautta. Toki olis kiva katsoa SmartTV:n ruudusta vaikka Maikkarin omaa Katsomoa, mutta Katsomon sijasta ruudulla näkyy vain pyyntö hankkia Silverlight-lisäosa, mitä ei käytännössä tietenkään pysty suoraan televisioon asentamaan. Milläs sitten katsot suoria lähetyksiä, kun antennista ei tule kunnon kuvaa, IPTV-palveluntarjoaja jää johonkin tekijänoikeusviidakkoon jumiin ja television käytön pitäisi olla mahdollisimman yksinkertaista, vai eikö niitä ole tarkoitettu katsottavaksi? Kyllähän mediamaksu kuitenkin peritään...

Jautsi

16.07.19 klo 13:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

En ymmärtänyt kuin noin puolet edellä kirjoitetusta, koska olen luonteeltani lempeä mutta en kovin tekninen.

Kun vaimoni oli kesälomansa aikana kompastunut lattialla luikertelevaan antennijohtoon kahdesti, hän ihan itse ehdotti, että asialle tulisi tehdä jotain. Ilahduin tästä, sillä haluaisin saada radion kuulumaan ministereoista takkahuoneessa ja sen edellytyksenä on antenniasentajan vierailu talossamme. Sitä paitsi minäkin olin imuroidessani noitunut lattialla olevaa antennijohtoa.

Antenniasentaja kutsuttiin taloon. Kävin sitä ennen ullakolla kömpimässä ja tarkastin, että antenniputkelle pääsisi joten kuten menemään. Asentaja saapui ja läksin hänen seurakseen ullakolle vielä uudestaan minkä jälkeen jaloistani olivatkin akut aika lopussa. Takaisin alas sentään selvisin.

Asentaja kertoi, että meidän kannattaisi hankkia uudenlainen antenni, joka soveltuu hd-lähetysten vastaanottoon. Ajattelin, että me ei mitään uudistuksia tarvita, mutta asentaja sanoi, että kohta voi olla vaikea katsella tv:tä nykyisillä laitteillamme. Tämä tuntui ärsyttävältä, sillä digiboxi toimii hyvin ja sillä tallentaminen on jo sujahtanut selkäytimeeni.

Lisäksi asentaja sanoi, että radio tarvitsisi oman antenninsa. Naapurissa oli ollut ihmeellinen hopeainen kierrevieteriä muistuttava antenni viime vuodet, mutta talvella se oli kuulemma lakannut toimimasta ja nyt se oli vaihdettu perinteisen näköiseen. Ajattelin, että semmoista vieterimallia en ainakaan ota. Asentaja lupasi soitella illan mittaan hinta-arvion, mutta eipä sanonut minkä illan.

Tänään katselin asiasta lisää tietoa netistä. Löysin pöyristyttäviä uutisia. Jo ensi maaliskuun lopussa pitäisi olla nämä hd-viritykset valmiina, että jotain näkee. Luotettavan hd-digiboxin löytäminen kuuluu olevan todella vaikeaa. Sitä paitsi hintaa kertyy enemmän kuin tarpeeksi (300 euroa). Vaimo sanoi, että aletaan uskovaisiksi ja lopetetaan tv:n katselu. Tämäkin vaihtoehto pitää harkita tarkkaan. En ole vielä ottanut yhteyttä sen puolen asentajiin. Veikkaan että meidän antennit eivät täytä vaatimuksia niiltäkään osin.