Teku... [Tekniset kuviot]

Foorumin päävalikkoonTeku... [Tekniset kuviot] › LCD:t ja plasmat kohta historiaa

LCD:t ja plasmat kohta historiaa

Edellinen sivu | 1 | Seuraava sivu

arska

Ylläpitäjä
2777 viestiä

17.11.07 klo 22:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

On se kodinelektroniikka kyllä jännä asia...

"Taulutelkkareiden" kauppa käy kuumana, mutta totuus on se että Plasmat ja LCD:t ovat kohta historiaa. Julkaisukynnyksellä on Laser- ja OLED-tekniikalla varustetut telkkarit.

Onko kukaan perehtynyt noihin uusiin näyttötekniikoihin? Niissä luvataan huikeita värejä ja kontrastisuhteta. Myös nopeus ja virrankulutus (pienempi) on ihan toista luokkaa kuin nykynäytöissä.

Niitähän pitäisi olla tulossa markkinoille jo jouluna 2007. Mitshubishiltä Laser-tekniikkaa ja ainakin Sonyltä OLED-tekniikkaa.

The Wolf

Tähtääjä
2712 viestiä

17.11.07 klo 22:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kai se sitten täytyy kohta tuollainenkin härveli hankkia, oma LCD:kin kun on ollut käytössä jo kohta puoli vuotta. :D Ei minulla mitään teknologian kehitystä vastaan ole, mutta tässä ollan kyllä piakkoin ihan hukassa näiden laitteiden kanssa. :?

Yazaku

Käyttäjä
116 viestiä

17.11.07 klo 22:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ei ne ihan valmiilta vaikuta, mutta kunhan tekniikka kehittyy, niin kyllä ne taitaa syrjäyttää tänhetkiset taulut.
Alla muutama linkki.
http://www.sci-tech-today...tml?story_id=0010003OSUV2
http://www.vnunet.com/vnu.../2200094/sony-oled-tv-mix

Jammar

Käyttäjä
675 viestiä

17.11.07 klo 23:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vähän liian vauhdikasta on tämä tekniikan kehitys. Vielä valtaosalta kun löytyy perus pönttötelkkari, niin ollaan jo syrjäyttämässä LCD- ja PLASMA tekniikalla varustetut kuvaruudut. Ja kuten HDDVD-laitteiden kanssa, ostan sitten kun yleistyy, vielä lähivuosina en siis edes harkitse. Tulkoon ensin muotiin ja hinnat tippukoon kunnolla, niin sitten.

micco

Käyttäjä
476 viestiä

18.11.07 klo 12:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

Iteltäki löytyy vielä semmonen 10 vuotta vanha hilipsin pönttö, eikä ole aikomustakaan hommata vielä uutta töllöä. Aivan liian nopeasti kyllä mennään eteenpäin näissä ruuduissa. Ja enpä kyllä ainakaan tuota sonyn OLED ruutua sanoisi telkkariksi. kokoa hurjat 11 tuumaa ja hintaa n. 1700 taalaa. Eli eipä taida ihan vielä olla näiden ruutujen aika käsillä kuitenkaan.

Kustaa

Ylläpitäjä
1871 viestiä

20.11.07 klo 09:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hieno kun tekniikka kehittyy. Pääsee osteleen uusia leluja. Itse pidän ihan selvänä että jos vain teknisesti parempaa härveliä on kehitteillä niin silloin nopea kehitys on luonnollista kehitystä. Jos "järkevästi" ajatellaan niin koskaanhan ei ole oikea aika ostaa viihde-elektroniikkaa.

Olen aina ihmetellyt miten vähän ihmiset ovat valmiita sijoittamaan esim. juuri televisioon. Ottaen huomioon sen ääressä vietettyyn aikaan. Itse en kuvittelisikan tuijottavani esim. elokuvaa jostain 20" putkipöntöstä.

Harmonica

Käyttäjä
1982 viestiä

20.11.07 klo 10:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nämä nykyiset LCD-töllöt ja plasmatkin kai tuntuisivat olevan aivan naurettavan huonolaatuisia. Kyllähän ne ihan suht-hyvää kuvaa kaupassa nykyään näyttävät, mutta se johtuukin siitä, että siellä nykyään näyttävät testikuvana HD-kanavaa (Gigantissa ainakin). Ja tuostahan ei iloa paljon ole, kun HD-kanavia ei suomessa vielä juuri ole. Kotona sitten saa yllättyä mukavasti jos ei asiasta sen enempää tiedä, kun kuva on yhtä digitaalisten häiriöiden kuorruttamaa puuroa. Ehkäpä nämäkin ovat ihan hyviä, jos on valmis maksamaan muutaman tuhat euroa, mutta tuollainen alle 1000 € maksava telkkari tuskin on kovin hyvälaatuinen. Tai vanhempieni hankkima uusi telkkari ei ainakaan ole, mutta ei tuosta taida jaksaa valittaakaan, koska putkitöllöjäkään ei enää taideta myydä (näissä on ihan oikeasti miellyttävämpi kuva, mutta vanha meni ja hajosi) eikä viitsi sitä montaa tuhatta euroa käyttää. Ja itse katson elokuvat muutenkin läppärilläni, jossa yllättäen on todella laadukas LCD-näyttö.

Toivottavasti siis tuo kyseinen uusi tekniikka on vähän laadukkaampaa.

Jammar

Käyttäjä
675 viestiä

20.11.07 klo 16:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

Laajakuva LCD-töllön kuva ei tosiaan ole hääppöinen, jonka laajuus onkin siihen syynä (plasmaruuduissa sama juttu). Esimerkiksi minun 32" LCD television kuva on luonnollisesti venytetyn näköinen, mutta paraneekin jonkin verran DVD:tä katsoessa. Telkkarilähetykset kun ovat laadultaan mitä ovat, mutta eipä minua haittaa kun niin vähän televisiolähetysten parissa vietän aikaa. DVD:ltä siis kuva on roimasti parempi (riippuu tietenkin DVDn laadusta, Futurefilmin VHS-rippejä on kamala katsoa noin laajalta ruudulta, siksi koitankin etsiä käsiini aina paraslaatuisimman lätyn), mutta joltain 20+ tuumaiselta kuvaputkipöntöltä onhan se kuva laadukkaampi, kun sitä resoluutiota ei tartte venyttää niin perkeleesti. Oma telkkarini siis HD-ready, Full-HD tekniikalla varustettu kuva onkin sitten jonkin verran parempi, jos haluaa pulittaa muutaman satasen enemmän. HD-levyjen kanssa olis sitten toinen juttu, oli miten suuri telkkari tahansa niin laatu tuskin huononee. Kai noilla HD-ready ja Full-HD tuotteilla valmistaudutaan teräväpiirtoaikaan (kun HDDVD yleistyy ja HD-lähetykset alkavat), mutta tänäpäivänä ei välttämättä ole paras mahdollinen valinta, että siinä mielessä jos Laser- ja OLED tekniikoilla varustetut ruudut yleistyvät niin on paljon kannattavampi ostos kuin LCD/Plasma.

Itse siis pidän kuvan suurta resoluutiota epätarkan kuvan valtasyynä, siksi harkitsin alunperin muutaman tuuman pienempää ruutua itselleni nykyistä kolmekakkosta ostaessa. Myönnän siis ihan rehellisesti että hienossa töllössäni on surkea kuva (jonka tiesin jo ennen ostopäätöstäni), joka ei kuitenkaan DVDtä katsoessa meikäläistä kauheasti haittaa, niin en valita.

Leffoja tietokoneelta en sitten ymmärrä. Kuvahan on ehkä tällä hetkellä paras mahdollinen pieneltä LCD-näytöltä, mutta ite en pääse syventymään elokuvaan, eikä leffan tunnelma pääse kunnolla oikeuksiin kun tuijotan ruutua 40cm päästä, ja muutenkin vietän reilut 6+ tuntia päivässä koneen ääressä, niin ei tunnu oikealta leffaillalta tuijottaa hyvää elokuvaa koneelta :?. Leffan laadun tsekkaan koneelta usein ennen sen katsomista, mutta itse elokuva pitää katsoa parin metrin päästä suuremmalta ruudulta. Näin siis minulla, katsokaa se mistä lystäätte.

Edellinen sivu | 1 | Seuraava sivu