Teku... [Tekniset kuviot]
Foorumin päävalikkoon › Teku... [Tekniset kuviot] › Videokamerat
Videokamerat
Edellinen sivu | 1 2 | Seuraava sivu
HarmanKäyttäjä |
30.04.07 klo 22:23 - linkitä tähän kommenttiin: # Eipä tällaistakaan topiccia näyttänyt löytyvän, vaikka tämä olisi ihan hyödyllinen. Tein sitten itse. Asiaan, eli mitäs kokemuksia löytyy foorumilaisisilta videokameroiden käytöstä? Luotatko normaaleihin digivideokameroihin vain oletko jo siirtynyt HD laatuun? Mitä ohjeita antaisit videokameraa hankkivalle? Mihin asioihin tulisi videokameraa ostettaessa kiinnittää huomiota ja mitkä ominaisuudet palvelevat parhaiten omien elokuvien tekoon tarkoitettua kameran käyttöä? Näistä kysymyksistä on hyvä lähteä. Itselläni olisi rahaa säästettävä kameraa varten, joten tämä tulee vielä ajankohtaiseksi itsellenikin. En vain osaa päättää, minkä kameran ostaa. Riittääkö hyvään laatuun tonni vai pitääkö satsata kunnollisen kameran takia monen halvan auton hinnan verran tuohta. Mikä merkki on hyvä jne. Kaikkea mahdollista tietoa siis. Itselläni on kohtuulliset alkeistiedot, mutta tahtoisin kuulla paremmin asioista perillä olevien mielipiteitä. Omien elokuvien tekoonhan se siis tulisi ostettua. Aluksi olen ajatellut tuota [b]JVC Everio GZ-MG575[/b] [www.pixmania.com] toinen voisi olla [b]Sony HDR-SR1[/b] [www.pixmania.com]. Nämä näyttäisivät olevan oman hintaluokkansa parhaimmistoa, mutta jos teillä on parempia ehdotuksia, niin kertokaa toki. Kauppoja, joissa myydään videokameroita ja muita vermeitä: Jos joku tietää lisää hyviä kauppoja, joista saa ostettua videokameroita, vois sit linkittää lisää. |
NebbKäyttäjä |
30.04.07 klo 23:34 - linkitä tähän kommenttiin: # Sinuna harkitsisin jotain muuta kauppaa, kuin Pixmaniaa. Tokihan siellä on edullista, mutta takuuasiat kuulemma melko ongelmalliset. Noinkin kallista kameraa ostettaessa itse säästäisin hermoja ja ostaisin sen jostain muualta. Ainahan voi olla että kiintolevy hajoaa jopa takuuajan sisään tai tulee jotain optiikkaongelmia tms. Halvalla tuntuu olevan hintansa. Itse kameran ostossa en osaa neuvoa. Olen elämäni aikana käyttänyt vain kahta halpis DV-kameraa eikä paremmasta ole tietoa. |
SöpöYlläpitäjä |
07.05.07 klo 00:21 - linkitä tähän kommenttiin: # Enpä minäkään Pixmaniaan lähtisi ensimmäisenä, vaikka omakohtaisia ostokokemuksia siitä paikasta ei olekaan. Suosin mieluiten mahdollisimman puhtaasti kotimaisia saitteja, joista esiintyy mahdollisimman tuoreita ja myönteisiä kommentteja usealla foorumilla. Videokamerat kun eivät tosiaan ole halpoja... Aikoinani tein kuvausharjoitukset koulussa Sonyn (digi)vehkeillä ja Sonyä moni ammattiveikkokin on kehunut. Sonyssä kuvanlaatu on useimmiten ainakin kaukana kehnosta. Ikävä puoli halvimmissa Sonyn digikameroissa on, ettei niihin saa ulkoista mikkiä kiinni. Se yleismikki, joka kamerassa on itsessään, nappaa yleensä ikävästi kaikki kameran käsittelystä tulevat äänet ja pistää puuroksi muita ääniä. Itse suhtaudun melkolailla skeptisesti kiintolevykameroihin. Kaikki ne mallit, jotka tallentavat kasetille/tikulle/levylle, ovatkin jotenkin turvallisemman tuntuisia. Niissä kun täyteen tulleen tai hajonneen tallennuslerpakan voi aina vaihtaa uuteen vähällä rahalla. |
arskaYlläpitäjä |
07.05.07 klo 17:50 - linkitä tähän kommenttiin: # Itsekkin vähän karsastan kovalevykameroita... Vaihdettava kasetti tuntuu mediana jotenkin luotettavammalta ja kätevämmältä. HDV-kamera on varmaan järkevin vaihtoehto. Jos ei ole tarpeeksi rautaa käsitellä HDV-materiaalia niin kamerassa on hyvä olla SD-ulostulo jolloin HDV konvertoidaan lennosta DV-resoluutioon. Itselläni on Sonyn HDR-HC1. Olen ollut tyytyväinen, hdmi-liitin puuttuu kun on ensimmäisiä HDV-malleja, mutta uudemmissa sekin varmaan on. Tuossa on mikkiliitin 3.5 millin plugilla ja saahan siihen kikkailemalla mitä vaan kiinni. Oikeita XLR-liittimiä löytyy huomattavasti kalliimmista malleista... Phantom-syöttö mikeille taas varmaan vieläkin kalliimmista malleista. Itse lähtisin noista kameroista [www.sony.fi] miettimään. Niin ja verkkokauppa.com:sta tilasin. Saksan maalta voi saada vähän edullisemmin, mutta kannattaa vertailla hintoja ja miettiä onko se vaivan väärti. |
HarmanKäyttäjä |
03.06.07 klo 18:55 - linkitä tähän kommenttiin: # Mitä tässä olen viime aikoina kuulostellut eri foorumeitten keskusteluja, tällä hetkellä arvostus kohdistuu suuresti [b]Panasonic Pro AG-DVX100B[/b] [www.electrodelivered.com]:een. Varmasti hyvä kamera, mutta kyllä on tuo hintakin mukava. Tuollaisen kun sais... |
arskaYlläpitäjä |
04.06.07 klo 22:37 - linkitä tähän kommenttiin: # Näyttää ihan hyvältä kameralta ominaisuuksineen. Tuolla voi saada ihan asiallisen oloista jälkeä vielä muutaman vuoden. Itse suosittelisin edelleen 1440x1080 HDV-formaattia ja jos leffameininkiä haluaa niin esim. Sonyn HDV-kameroihin on saatavana optiikoita joilla pääsee jäljittelemään leffameininkiä. Kun on HDV-tasoista kuvaa nähnyt ja käsitellyt niin eipä voi noita SD-formaatteja enää suositella, vaikka ne nykyään vielä videoesitysformaatteina Suomessa ovatkin (pääasiassa). Jos yhtään pidemmälle ajattelee niin SD:t kannattaa unohtaa. |
VänskiKäyttäjä ![]() |
29.06.07 klo 01:47 - linkitä tähän kommenttiin: # Kaverin kokemukset pixmaniasta: tilasi MP3 soittimen ja nämä lähettivät tämän tanskaan( ?? ), sitten toista tuotetta ei löytynyt postista. |
AtaruKäyttäjä ![]() |
06.07.07 klo 20:52 - linkitä tähän kommenttiin: # Itse menen huomenna hakemaan digivideokameraa Tampereen Gigantista. Vähä päälle 500 euroa + laukku, teline ja täystakuu, jotka lisäävät hintaa parilla sadalla. JVCn Everiot, en muista mallinimeä juuri nyt, mutta mainitsen sen tulevissa viestissä jos on puhuttavaa kameran käytöstä tai sun muusta. |
NanopoliKäyttäjä |
05.10.07 klo 20:01 - linkitä tähän kommenttiin: # Tässä itsekin ajattelin digivideokameraa ostella, ja kysyinkin nyt, että onko kenelläkään kokemuksia seuraavasta kamerasta: Jotenkin iskin siihen silmäni, melko hyvä hinta, 16:9 ja 5.1 äänet. |
arskaYlläpitäjä |
07.10.07 klo 12:37 - linkitä tähän kommenttiin: # DVD tallennusformaattina liikkuvassa ja joskus tärisevässä vehkeessä on kuullostaa vikaherkältä. On tietysti helppoa kuitenkin laittaa DVD suoraan asemaan ja katsella sitä tallennetta suoraan. Vaikea sanoa tänäpäivänä mikä on kellekkin oikea kamera, toinen tykkään nauhoista, toinen muistikorteista, joku myös DVD:stä kun puhutaan tallennusformaatista. HD on kuitenkin jo ovella, joten jos pidemmällä tähtäimellä aikoo kameraa hankkia niin kannattaa tutustua kuluttajille suunnattuihin HDV-kameroihin. Niistä saa myös tämän päivän kuvaa (SD:tä) ulos joka on toistaiseksi kätevintä käsitellä. |
HarmanKäyttäjä |
12.10.07 klo 21:01 - linkitä tähän kommenttiin: # ExpressCameras Sony HDR-FX7 [www.expresscameras.com] ja Canon HD XHA1 [www.expresscameras.com] Löysin tuollaiset kaksi huipputason kameraa sellaiseen pilkkahintaan, johon itsellänikin ehkä saattaisi jopa olla varaa. Joku tietävämpi sanokoon mielipiteensä: Mitä mieltä olette kameroista ja tuosta sivustosta? Miten nämä ulkomailta tilatut isommat härvelit käyttäytyvät kun niitä postitetaan Suomeen tullin kautta? Hieman on itselläni vähäiset tiedot näistä asioista kun ei ole ollut ennen mahdollisuutta kaupustella ulkomaisten verkkokauppojen parissa. Kameran oston aion tässä muutaman päivän sisällä saada toivottavasti päätökseen ja nuo kaksi kameraa iskivät silmääni kuin kaksikätinen miekka. |
arskaYlläpitäjä |
12.10.07 klo 22:19 - linkitä tähän kommenttiin: # Molemmat noista on huippukameroita ja vakaasti videokuvauksesta kiinostuneiden vehkeitä. Voin kyllä suositella ainakin Sonya, olen käyttänyt edeltäjämallia. Canonistakaan ei ole merkkinä muita kuin hyviä kokemuksia. Euroopasta (saksasta) kannattaa tilata, jos aikoo ulkomailta tilata. Jenkeistä tilattuna joutuu maksamaan tullia ja televisioformaattikin on eri/väärä eurooppalaisia ajatellen. Eli kannattaa tuo jenkkilä unohtaa. Leffatykin linkeistä löytyy saksalaisia elektroniikkakauppoja. Pixmania on myös ihan varteenotettava ainakin hintojen puolesta. Takuukuviot on vähän monimutkaisempia kuin suomesta ostettuna, jos tulee vikaa. |
HarmanKäyttäjä |
14.10.07 klo 15:52 - linkitä tähän kommenttiin: # Kyllä tämä kameran osto on yhtä he*evetinmoista puntarointia. Ylempänä mainitsemani kamerat ovat huippua, mutta lopulta myös liian kalliita. Itse olen monia vertailuja ym. kahlaamalla päässyt tähän tulokseen: [b]Canon HV20[/b] [www.pixmania.com]. [b]Photo and more[/b] [www4.websale.net]sta löysin ehkä halvimman hinnan ja kauppa sijaitsee Saksassa. Tuossa vielä kameran arvostelu: [b]Camcorderinfo[/b] [www.camcorderinfo.com]. Mitäs sanotte? Nyt olisi hyvät kommentit kalliit sekä sivustosta että kamerasta. EDIT: Ja kiitoksia arskalle tähänastisista kommenteista ja ohjeista. Niistä on ollut suurta apua.:) |
HarmanKäyttäjä |
15.10.07 klo 14:46 - linkitä tähän kommenttiin: # Ei, kyllä minä tuon ostan. Kyllä se on vain niin hyvä. Nyt vain pitäisi päättää, mistä kannattaisi ostaa. [b]Amazon.de[/b] [www.amazon.de] sivustolla näyttäisi olevan myös hyvä hinta, sama kuin tuo ylhäällä mainitsemassani saksalaisella sivustolla. Joku saa taas neuvoa ostopaikan valinnassa... EDIT: Ko. Kameralle näyttää olevan myös oma fooruminsa. Sieltä löytyy yleisestikin ihan tarpeellista tietoa videokameroista, tarvikkeista ym.: [b]Canon HV20 User Forum[/b] [www.hv20.com] |
arskaYlläpitäjä |
15.10.07 klo 17:48 - linkitä tähän kommenttiin: # Kyllä tuo Canon HV20 näyttää tosi pätevältä. Tuo on kuluttajille suunnattu HD-reoluution videokamera ja Canon on laatumerkki. Myös Sonylla on noita "HDV-kuluttajamalleja". Mulle on itsellä sellainen (HDR-HC1E). Markkinoilla on nyt HC3 ja HC5 mallit joissa on myös hdmi-out, joka itseltäni puuttuu, tosin en ole sitä osannut kaivata kun editoin materiaalit aina ensin eli en kattele suoraan nauhalta. |
HarmanKäyttäjä |
01.12.07 klo 11:48 - linkitä tähän kommenttiin: # Canon HV20 onpi nyt omistuksessa ja erittäin vakuuttavalta tuo vaikuttaa. Kuvanlaatu on pimeässä kuvattaessa erittäin hyvän näköistä (kuhan edes vähän on valoa mukana) ja kuvanlaatu muutenkin mainiota. Kameran monet liittimet yms. varmistavat, että ei heti tekniikka tule taiteellisen ilmaisun tielle. Nyt ei muuta kuin 35mm DOF adapterin, kolmijalan, mikrofonin, steadicamin ja muutamien linssien/suodattimien hankkiminen ja homma rupeaa rullaamaan. Voin vielä postailla kuvia ja muuta infoa, jos jotakuta sattuu kiinnostamaan. Photo and moresta alle 800e ostin. Tästä se lähtee liikkeelle. |
arskaYlläpitäjä |
03.12.07 klo 23:03 - linkitä tähän kommenttiin: # Epäilemättä hyvän hankinnan teit. Itseäni ja varmaan muitakin kiinnostaisi tuon 35mm DOF adapterin käyttökokemukset ja lähinnä muukin tarvittava kikkailu jos aiot tehdä leffanäköä videokameralla. |
KolmasMiesKäyttäjä |
30.06.08 klo 22:13 - linkitä tähän kommenttiin: # ^^ Kun olen itse juuri kameran ostoa tekemässä, niin tämä topic osottautui erittäin hyödylliseksi. Kiinnostaisi tietää miten Harmanin kamera on toiminut, koska olen itse harkinnut ostaa samaa laitetta ja kameratietämykseni on täysin yhtä tyhjän kanssa. Niin voisitko joskus, jos satut käymään tykin puolella postata ehkä muutamia kuvia tai ehkäpä kuvaamaasi videokuvaa. Minua kiinnostaa oikeastaan tällä hetkellä kaikki tuohon kameraan liittyvä ja ylipäätänsä kameroihin liittyvä tieto. Aikaisemmin olen kuvannut Sonyn nauhakameralla, joten nauhan käyttö minulle lienee tutuin formaatti, enkä ole edes liiemmin ajatellut muuta tapaa. Kannattaako minun hommata kamera ulkomailta vai maksaa (kai) vähän enemmän ja ostaa se suomesta? Ja tuosta 35mm DOF adapterista, joka kuulostaa alkuunkin aivan pakolliselta, niin millä hinnalla sitä myydään ja missä? Olisin jälleen tosi kiitollinen kaikesta mahollisesta informaatiosta. Tätä kameraa myös harkitsen: http://www.sony.fi/view/S...y=HDD+HDV#pageType=manual |
KolmasMiesKäyttäjä |
09.07.08 klo 00:11 - linkitä tähän kommenttiin: # Tämä kameran hommaaminen on tähän asti ollut pelkkää spekulointia. Olen yrittänyt ahmia kaiken tiedon mitä vastaan on tullut. Jatkuvasti on tullut uusia vaihtoehtoja, enkä ole päässyt vielä lopulliseen varmuuteen siitä minkä kameran ostan. On vielä asioita joista en tiedä mitään, kuten onko 35 mm:n ja 37 mm:n objektiiveilla "minkäänmoista" näkyvää eroa vai voidaanko ne laskea lähes samaksi? Haluan päästä varmuuteen joka seikasta ennenkun teen pientäkään liikettä oston suhteen. Mulla menee kuitenkin tähän lähes kaikki lyhyen elämäni aikana säästetyt hilut, joita olen saanut keräilemällä pulloja kesämökiltä, säästämällä lahjarahoja ja olemalla viime kuussa sedän renkinä muutaman viikon. Toki siitä meni mukavasti leffoihinkin. No niin, nyt tuon Canon HV20 lisäksi olen alkanut ehkä jopa enemmän kallistua tähän: Nämä ovat myös vaihtoehtoja joita olen harkinnut ja yrittänyt vertailla (ainakin kolmea kalleinta): http://www.gigantti.fi/is...%5EHDD%24&opticalzoomnav= Osaako joku jo valmiiksi suositella jotain liikettä josta hommata kamerajalusta ja ehkä muita lisätarvikkeita? |
KolmasMiesKäyttäjä |
17.07.08 klo 02:00 - linkitä tähän kommenttiin: # Tein vihdoin päätöksen ja hommasin Canon HV30 täältä: Vieläkin vähän jännittää se, että hommasinko oikean kameran oikeaan hintaan. No, mutta sentään sain päätettyä, eikä olis kehannu lähteä USA:sta tilailemaan mitään, kun olisi voinut mennä pitkäänkin sitä odotellessa ja kaikki tullit ja muut, eikä oo pahemmin kokemusta siitä. Mutta huomenna pääsen testailemaan tätä uutta kameraa oikein luonnon pariin. Lähden nimittäin mökille joksikin aikaa. On tätä kyllä hemmetin pitkään odotettukin! Seuraavaksi pitää ruveta säästämään 35mm objektiiviin, jalustaan ja sun muihin kivoihin juttuihin. |
Edellinen sivu | 1 2 | Seuraava sivu