Paras pelimusiikki?

Foorumin päävalikkoonPelittääkö? › Paras pelimusiikki?

gojira

12.06.16 klo 12:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mielestäni Dark Souls 3:n musiikkit vetävät pidemmän korren moneen isomman budjetin elokuvaankin verrattuna. Taso on siis minusta melkein Lord of The Ringsiä. Pelin pomotaisteluiden aikana on melkoisen taattua, että kylmät väreet alkavat selkäpiissä kiemurtelemaan. Joillekin mahtipontisuus voi olla liikaa ja soundtrack yksinään saattaa kärsiä pienestä inflaatiosta sen suhteen, mutta pelatessa tätä ongelmaa ei ole. Jo pelkkä menun musiikki on niin upeaa, että joskus ei malta peliin siirtyä jos tietää, ettei pomotaistelua ole lähimailla.

Menu musa ja parin bossin musiikit (eli pienimuotoiset spoilerit):

Main Menu Theme [www.youtube.com]
Abyss Watchers [www.youtube.com]
Soul of Cinder [www.youtube.com]

Ludil

12.06.16 klo 16:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

Halo-pelien musiikki on ainakin sellaista, joka iskee itseeni. Ja Batmanin Arkham-peleissä sekä Warcraftissa on myös hyvät, tunnelmalliset soundit.

Viimeaikaisin pelimusiikkilöytö on ollut sellaisen pelin kuin The Banner Sagan soundtrack. Koska viikinkipelissä ei ole satunnaisia sivalluksia ja karjahduksia lukuunottamatta muita ääniä, taustalla soiva musiikki pääsee erittäin hyvin esille ja kulkee käsikynkkää pelin tarinan mukana ja korostaa sen erikoista, Don Bluthin 80-luvun animaatioelokuvia muistuttavaa visuaalisuutta. The Banner Sagan elokuvamainen/klassismainen musiikki säväytti kyllä yhtä paljon kuin pelin visuaalisuuskin; se on viikinkimäisen synkeää, karunkaunista ja mukaansaimaisevaa, tunnelmaltaan kylmää, omanlaista ja vahvaa. Sitä on sävelletty huolella ja siihen on käytetty vaivaa mm. erikoisten puhallinsoitinten ja islanninkielisten kuorojen kautta.

Ykköspelin lopussa soiva laulu "We are all Guests upon the Land" on mielestäni musiikillisesti pelin huipentumakohta. Kappale ei ole sieltä hyväntuulisimmasta päästä, mutta on todella upean kuuloinen kertakaikkiaan, uppoaa minuun.

12.06.16 klo 16:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

- Megaman
- Super Mario
- Ducktales
- Turtles
- Kirby
- Tekken

Uudemmista menee Dragon Age, Fallout, Dishonored, La Noire ja Borderlandsin musaakit.

12.06.16 klo 16:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itelle kyllä kolahtaa juurikin noi kasibittisen nintendon pimputukset. Hyvinä esimerkkeinä Mega Manit, Darkwing Duck, Kabuki Quantum Fighter, Shatterhand ja likipitäen kaikki Sunsoftin tuotokset NES:lle.

Toki myös uudempien konsolien peleissä on hienoja biisejä. Hyvinä esimerkkeinä Final Fantasy sarjan pelit.

Sitten jos ihan mietitään pelejä joissa on eri artistien biiseistä kasatut soundtrackit niin ainakin Tony Hawk's -sarjan peleissä on ollu aina ihan törkeen hyvät kipaleet. Grand Theft Auto: San Andreasissa on myös ihan mainio biisivalikoima.

Creeper234

12.01.17 klo 18:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

En nyt parhainta osaa sanoa, mutta tässä pari nimikettä, jotka pilkahtivat välittömästi mieleeni:

Silent Hill -sarjan Akira Yamaokan musiikki on kenties yksi parhaiten mieleeni jäänyt soundtrack ja jotain mikä on antanut Silen Hilleille paljon luonnetta. Omasta mielestäni Silent Hillin maailma onkin monista muista kauhupeleistä poiketen makaaberilla tavalla kaunis. Tästä omintakeisesta tunnelmasta iso kiitos kuuluu musiikille.

Bloodborne teki myös suuren vaikutuksen. Sen musiikki istuu erinomaisesti pelin Lovecraftimaisen goottilaiseen tunnelmaan. Siinä on mahtipontisuutta ja dramatiikkaa, synkkyyttä ja kauneutta. Kylmät väreet ovat lähes taattuja pomomatseissa. Erityisesti pelin viimeinen bossi (tai viimeistä edeltävä riippuen valinnoistasi) aiheutti reaktioita. Mittelön tunnelma on vain yksinkertaisesti melankolisen vaikuttava. From Software näyttääkin hallitsevan peliensä äänimaailman mainiosti, sillä myös Dark Souls -sarjasta löytyy erinomaista soundtrackia.

12.01.17 klo 20:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Onhan näitä vaikka kuinka. Vanhoista kasibittisistä ainakin Journey to silius [www.youtube.com], Ninja Gaiden [www.youtube.com] ja kaikki Megamanit. Sitten on kaikki kuusnepamusiikki mitä ei jaksa edes alkaa luetella. Tai no sanotaan Parallaxin [www.youtube.com] tunnari. Ihan jäätävä.

Kaikista maailman pelisäveltäjistä oma henkilökohtainen suosikkini on nyt ja ikuisesti Noriyuki Iwadare ja miehen kaikista hienoista soundtrackeista se alkuperäinen tajunnanräjäyttäjä oli Grandian soundtrack [www.youtube.com], joka jaksaa panna sukat pyörimään jalassa edelleen melkein parikymmentä vuotta myöhemmin. Koko hienon soundtrackin ehdottomasti paras kipale on nimeltään The Sandy beach of Ganbo [www.youtube.com] ja toinen samanlainen on Farewell to Sue [www.youtube.com]. Siis herrajumala miten hienoa musiikkia!

Pelkästään Iwadaren musiikin kautta löysin aikoinaan Lunarit Sega CD:llä. Ensimmäisen soundtrack on vielä muutamista hyvistä [www.youtube.com] biiseistä huolimatta vielä varsin kesyä kamaa, mutta se jatko-osa räjäytti pään totaalisesti jo ennen pelaamista. Ensimmäinen kosketus koko peliin oli tämä [www.youtube.com] lopparin tunnari. Boom! Koko pahuksen soundtrack on täyttä timangia.

Toinen elämää suurempi guru tällä saralla on Yasunori Mitsuda, Squaren miehiä. Tunnetaan mm. Chrono Triggerin [www.youtube.com], Chrono Crossin [www.youtube.com] ja Xenogearsin [www.youtube.com] musiikeista. Älyttömän kovaa tavaraa, omasta mielestä melkeinpä kovempaa kuin Nobuo Uematsun vastaavat.

Sitten on tietysti God of War 3 [www.youtube.com] ja Shadow of the Colossus [www.youtube.com]. Ihan jäätävän hyviä pelejä ja jäätävän eeppisiä soundtrackejä, samoin Okamin [www.youtube.com], joka on älyttömän hienoa kuultavaa myös kasibittisenä (1) [www.youtube.com] ja (2) [www.youtube.com]. Ja sitten on vielä The Legend of Zelda: Twilight Princess [www.youtube.com], oma suosikkini koko sarjan peleistä ja soundtrackeistä. Kun ne lopputekstit lähti pyörimään ton musiikin kanssa oli melko tyhjä olo.

Pannaan vielä jokereina Evil zonen [www.youtube.com] ja Bust a Grooven [www.youtube.com] soundtrackit. Ensimmäisessä ei varsinaisesti soundtrackin lisäksi paljoa mitään hyvää ollutkaan, jälkimmäistä tuli kaverin luona hakattua aivan älyttömästi joskus pleikka-aikaan ja ne kipaleet on ehkä siksi jääneet niin vahvasti mieleen.

edit. Muutama viime hetken lisäys. Alundran lopparin linnan [www.youtube.com] musiikki, niin pahuksen eeppinen. Sitten vielä Castlevania: Rondo of Blood, sarjan paras soundtrack [www.youtube.com] ja Shenmue [www.youtube.com].

edit2. Eikä tietysti sovi unohtaa Hopeanuolen [www.youtube.com] tunnaria. Joskus netissä oli jonkun fanin tekemä pieni peli, missä soi tämä taustalla. Ihan selvää pelimusiikkia siis.

13.01.17 klo 00:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pelitopikkeja lueskelleet saattavat tietää meikäläisen olevan kova Max Payne -fani. Se peli voittaa muut myös musiikkipuolella. Valikossa (ja pitkin tarinaa) kuultava dramaattinen, synkkää New Yorkin öisten katujen tunnelmaa huokuva pianovetoinen kipale on pelien maailman unohtumattomin sävelmä. Musiikki on kelpoa kamaa myös päätunnarin ulkopuolella. Räiskintäkohtauksissa soi tyylikäs räime. Max Paynen musiikkia oli luomassa taitavasti genrejä sopaksi sekoittelevan Waltari -orkesterin keulamies Kärtsy Hatakka.
Myös kolmannessa Paynessa on onnistunut musiikki, vaikka en siihen yhtä paljon huomiota olekaan kiinnittänyt.

Voisihan tässä mainita myös toisen kovan räiskintärallin, ensimmäisen Quaken. Sen soundtrack sisältää suoranaisen musiikin sijaan uhkaavaa, metallin ja verisen ihmislihan sekoitukselta kuulostavaa ja haisevaa ambient-noisea. Niistä menetetyistä yöunista saa kiittää NIN -mies Trent Reznoria. Itse pelatessani Quakea Steamissa en musiikkia kuule, koska se tuli alunperin pelin CD:ltä.
Myös kakkos-Quakessa on hyvää, pelin tyyliin sopivaa rämisevää ja särisevää industriaalia.

13.01.17 klo 11:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse pelasin isoveljen asentamaa Quakea lapsena salaa. Taisin olla kuusi, kun peli hommattiin meille. Tietokone oli yläkerrassa vintillä, ja sinne piti hiipiä kylmän varastotilan läpi. Kun lähestyin konetta, kauhutunnelma tiivistyi samalla ympärilläni ja yritin liikkua nopeasti ja huomaamattomasti, jotteivät hirviöt saisi minua kiinni. Itse peliä pystyin tahkoamaan parhaimmillaankin vain muutamia minuutteja, minkä jälkeen tietokone oli sammutettava, kun sydän ryhtyi pamppailemaan liian kovaa. Käytännössä tunsin pelistä vain viisi kenttää: jokaisen episodin ensimmäisen kentän, ja ykkösepisodin toisen kentän (Castle of the Damned).

Vähän myöhemmin kuulin jollain kesäleirillä koodit peliin. Huijasin hahmoni näkymättömäksi ja kuolemattomaksi. Näiden "päivityksien" rohkaisemana uskalsin sitten pelata koko pelin läpi. Erityisesti mieleen on jäänyt kaikkein viimeinen kenttä Azure Agony, joka oli todella pahaenteinen labyrintti ja jonka epätodellista ja pelottavaa tunnelmaa korostivat taivaansiniset metalliseinät. Musiikkeja ei valitettavasti ollut, kun emme omistaneet peliä vaan se oli kräkätty.

Joskus yläasteella tai lukiossa päätin sitten pelata Quaken ihan oikeasti läpi ilman koodeja. En tiedä, oliko kyse ehdollistumisesta vai mistä, mutta jo pelkästään niiden seinätekstuurien näkeminen herätti minussa selittämätöntä levottomuutta.

On se kova.

Tiesittekö muuten, että yksi Quaken suunnittelijoista oli Call of Cthulhu -roolipelin kehittäjä Sandy Petersen? Kyseinen roolipeli lienee varsin suurelta osin vastuussa siitä, että Lovecraft on nykyään kulttihahmo ja Cthulhu kaikkien tuntema meemi.

Doomista tykkään myös, mutta olen sitä sukupolvea, ettei siitä pelistä ole lapsuudesta hirveän selkeitä muistoja. Se oli minulle pikemminkin muinaisaikojen sankarimyytti kuin konkreettinen osa omaa elämää. Kunnolla pelasin Doomia ensimmäisen kerran kai vasta lukiossa. Mielestäni Doom ja Quake ovat saman kolikon kaksi eri puolta. Doomissa on kunnon äijämeininkiä ja kauhusarjakuvamainen fiilis. Quake taas painottuu "realismiin" ja pahaenteiseen tunnelmaan eikä verenroiskeeseen. Toisaalta molemmissa peleissä on myös mukavalla tavalla kieli poskessa. Hieman samaan tapaan kuin monissa splatter-elokuvissa.

Nykypäivän munattomien räiskintöjen tekijät saisivat ottaa oppia.

19.12.18 klo 16:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kuuntelin äsken bussissa huvikseni noita aiemmin pistämiäni ja sain inspiraation päivittää listaa muutamalla uudemmalla helmilöydöllä.

Yksi hieno vaihe pelimusiikeissa löytyy cd-pohjaisten konsolipelien alkuvuosilta kun tekniikka oli vielä uutta ja hyvä äänenlaatu ja musiikit oli valtavan suuria myyntivaltteja, vanhojen pelien sountrackejä pystyi yleensä kuuntelemaan suoraan pelilevyiltä normaalilla soittimella ja niitä myytiinkin kuulemma toisinaan pelkästään jo musiikkikäyttöönkin.

Yksi ehdottomasti makeimpia tuolta ajalta löytämiäni lättyjä on Sega CD:lle julkaistu Lords of Thunder, jonka koko soundtrack on alusta loppuun pelkkää instrumentaalista kitaramusiikkia jonkun Joe Satrianin ja Vinnie Mooren parhaiden levyjen hengessä. Tuosta [www.youtube.com] pieni tyylinäyte.

Saman sarjan aiempi osa nimeltään Gate of Thunder [www.youtube.com] ei ole ihan yhtä hyvä, mutta sen onkin tehnyt Duran Duranin laulaja hovituottajansa Nick Woodin kanssa.

Sitten on tietysti Spencer Nielsenin Ecco the Dolphin [www.youtube.com]in älyttömän hieno ambient/new age -soundtrack. Ehdottomasti hienoimpia mitä olen koskaan kuullut. Pelin inspiraatio muuten saatiin yhdestä kuuluisasta keissistä kun hipit yritti ottaa yhteyttä ufoihin opettamalla delfiinit puhumaan. True story.

20.12.18 klo 18:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Eräs kaverini sanoo aina, että pelimusiikki meni pilalle CD:iden myötä. Aaltoäänen tultua säveltäjät keskittyivät soundeilla kikkailuun, kun taas aiemmin oli pakko satsata melodioihin. Ei kukaan jaksa kuunnella piipperiä tai midiä looppina, vaan musiikin on pakko muuntautua koko ajan ja tarjota koukkuja sävelkulkujen ja rytmin avulla.

Itse kyllä pidän molemmista. Ehkä siistein pelimusa tuli kuitenkin siinä CD:iden elinkaaren alkupuolella, kun soundit olivat jo kehittyneemmät, mutta sävellystyö noudatti vielä perinteistä kaavaa. Moduulibiisit olivat muutenkin todella kovaa kamaa, sääli että niistä on sittemmin aika jättänyt.

Street Fighter EX: Rising Dragon [www.youtube.com]

Aivan oma lukunsa oli Wipeout-sarja ja erityisesti sen kolmas osa. Pelin ulkoasun laati graafiseen suunnitteluun erikoistunut firma, ja musiikista vastasivat underground-teknomuusikot. Siihen aikaan (~2000) peli näytti ja kuulosti juuri siltä, miltä tulevaisuuden uskoikin näyttävän ja kuulostavan.

Orbital: Know Where to Run [www.youtube.com]

Dekkari

07.02.19 klo 17:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ps2 Ghost Hunterissa on ehkäpä parhaimmat musiikit.

Tässä muutamia näytteitä

hylätyssä vankilassa tehtävä puzzle. -https://www.youtube.com/watch?v=hezVqUKhGIA

Yhdysvaltojen etelävaltioiden erämaihin/hylättyihin kyliin ja taloihin/kaivoksiin sijoittuva taso.-

Saman kentän punaniskoihin liittyvä musiikki. -https://www.youtube.com/w...9&list=PLE71604571A6A2311

Samassa kentässä tapahtuva viimeinen taistelu. -https://www.youtube.com/w...E71604571A6A2311&index=11

Peli siis ilmestyi vuonna 2003 ja joskus vuonna 2007-2011 tuota tuli pelattua aktiivisesti. Musiikki on kyllä huippuluokkaa.

Vähän samantyylistä musiikkia on myös amnesia the dark descent pelissä. Kaunista sekin.
-https://www.youtube.com/watch?v=4aj5qOha-XU

07.02.19 klo 21:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Dekkari kirjoitti:

Ps2 Ghost Hunterissa on ehkäpä parhaimmat musiikit...

En ennen tätä ollut kuullutkaan tällaisesta pelistä, mutta täytyy näiden perusteella yhtyä kehuihin, kuulostaa meinaan harvinaisen hyvältä. Tuon ensimmäisen kappaleen ambient-henkisemmästä alusta tuli mieleen pleikkarin Doomin vastaava soundtrack, joka pesee omasta mielestäni sen alkuperäisen tunnelmassa mennen tullen.

Pieni näyte [www.youtube.com] edellisestä. Täydellistä kauhumusiikkia. Todellisuudessa tuossa on äänitetty mehiläinen kokistölkissä ja heitetty päälle kaikenlaista efektiä.

Dekkari

08.02.19 klo 00:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Hyvältä kuulostaa. Uhkaavan oloinen. Toi mieleen John Carpenterin The Thingin (1982) musiikin, vaikkei ollut sinäänsä saman kuuloinen. Uhkaavuus tulee kummastakin kai esille.

Juki

08.02.19 klo 01:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Leisure Suit Larry -pelisarjan tunnusmusiikki (varsinkin sarjan seitsemännen osan) on yksi hienoimmista (ja svengaavimmista myös!)

30.06.19 klo 11:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nyt löytyikin hieno kanava tubesta. Savage Regimen [www.youtube.com] ideana on tehdä uusia päivitettyjä remixejä vanhoista Sega MegaDriven 16-bittisistä pelimusiikeista. Jutun juju vain siinä, että niiden tekemiseen käytetään täsmälleen samaa tekniikkaa kuin alkuperäisessäkin, mutta nykypäivän osaamisella ja panostuksella.. Vanhaan aikaan pelimusiikkeja ja niiden säveltäjiä ei nimittäin arvostettu oikein mitään, ja todellisuudessa moni klassikkobiisikin on teknisesti tosi kömpelöä tekoa ja hyödyntääkin vain pienen osan järjestelmän todellisesta potentiaalista.

Tuo kaveri on saanut paljon kiitosta myös niiden alkuperäisten tekijöiltä.

Omia suosikkeja tuolta on ainakin MegaMan X:n Warfare Milodon [www.youtube.com], Sonic 2:n Sky High Zone [www.youtube.com], MUSHAn tunnari (muistaakseni) [www.youtube.com], Xeno Crisis [www.youtube.com] ja Golden Axe [www.youtube.com].