Yliarvostetut pelit

Foorumin päävalikkoonPelittääkö? › Yliarvostetut pelit

14.04.18 klo 12:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olin melko yllättynyt kun huomasin ettei täällä vielä ole peleistä omaa yliarvostusketjua kun suunnilleen kaikista näyttelijöistä ja leffoistakin on vastaavia ollut useampia jo kauan. No, nyt on tämäkin tehty.

Playstationin Tomb Raider 3 on saanut repimään ihokkaita ja heittelemään ohjainta pian täydet 20 vuotta enkä vieläkään ole sitä päässyt/viitsinyt pelata huijaamatta läpi. Kaksi ensimmäistä osaa oli niin hyviä, että lintsailin mukulana välillä koulusta että sai pelata niitä läpi ja sittenkin piti vielä poistaa tallennukset että sai alottaa monta kertaa alusta. Luonnollisesti kolmas osa piti hankkia heti ilmestymisaikaan ja eikös tuo paljastunutkin valtavaksi pettymykseksi kaikesta hypestä huolimatta.

Ensimmäinen ja isoin ongelma tuossa on tallennusjärjestelmä: Tomb Raider 2:ssa isoin innovaatio oli mahdollisuus tallentaa peli koska tahansa ilman turhia rajoituksia, mutta kolmannessa osassa vapaa tallennus korvattiin erikseen kerättävillä tallennuskristalleilla joita on 2-3 kussakin kentässä ja välimatkat niiden välillä on toisinaan ihan naurettavia. Tietokoneella pidettiin kakkosen reilumpi tallennussysteemi eikä se ole läheskään niin paha kuin konsoliversio.

Kuin kirsikkana kakun päällä kolmanteen osaan päätettiin lisätä mahdollisimman paljon ansoja ja epäreiluja äkkikuolemia, joihin menee ensikertalainen varmasti ja joiden välttäminenkin vaatii monesti enemmän tuuria kuin taitoa. Tätä pelatessa siis kuolee paljon ja suunnilleen yhdestä iskusta, mahdollisimman epäreilulla tavalla ja tallennusmahdollisuuksien puutteessa joutuu taivaltamaan pitkiä matkoja uudestaan ja uudestaan. Joissain tietyissä kohdissa tallentaminen voi vielä korruptoida sen tallennuksen pelikelvottomaksi ja aiheuttaa kaikenlaisia jumittavia bugeja.

Sitten on se naurettava myrkytysmekaniikka. Tässä pelissä Lara voi saada esim. käärmeen pureman tai osuman alkuasukkaiden myrkkynuolista ja myrkytys alkaa pikkuhiljaa imemään elämiä. Tietokoneversiossa ne tallennuskristallit on korvattu parantavilla kristalleilla, joilla nämä saa helposti hoidettua mutta pleikkariversiossa myrkytyksen vain imee suunnilleen kaikki kullanarvoiset medpackit ennen aikojaan. Suurin osaa myrkyistä ei noobit käytännössä pysty väistämään tai ennakoimaan ollenkaan.

Sitten on rasittavuuteen kovilla äänillä ja vilkkuvilla valoilla säikyttelyjä, tyhjästä epäreilusti ilmestyviä vihollisia ym. you get the picture.

Sitten on paljon kohtia, joissa tarvitaan esim. tiettyjä aseita, täsmälleen tietty määrä elämiä ja tietty määrä medpackejä että pääsee eteenpäin. Raivostuttavin kohta on se kanoottikenttä, jossa pitää pudottautua yhdestä reiästä juuri oikeassa kulmassa tai käytännössä kuolee yhdestä osumasta ja selviytyessäkin menettää n. 90% kaikista elämistä. Reiän toisella puolella oli vielä alligaattoreita, joten jos ei ollut niitä medpackejä enää tallella niin voi voi.

Ohjain lentää tyypillisesti lopullisesti kädestä siinä kentässä, jossa mennään siellä kaivoksessa ja ohjastetaan sitä kärryä. Siinähän joutuu mm. sukeltamaan jäisessä vedessä naurettavia etäisyyksiä ja jos ei ole juuri sitä tiettyä määrää niitä medpackejä mukana niin kentän läpäiseminen on käytännössä mahdotonta. Suurin osa läpipeluukerroista on tyssännyt tähän kenttään. Kaikki edellä mainittu kiteytyy täydellisesti juuri tässä kohtaa.

Ei ole kyllä kolmas tombbis omaan makuun ollenkaan.

Edit. Nyt kun noita vanhoja arvosteluja selailin niin ei tämä aikanaankaan kovin yleisesti hehkutettu tekele ollut muutenkaan. Paljon luokkaa 4/10 ja 6-7/10 arvosteluja ja pettyneitä kommentteja. Toiset tykkää, toiset ei.

14.04.18 klo 13:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Doom (1993)

Minua iskee niin kovaa vitutushermoon tätä peliä ylistävät saarnaajat. Haluan evätä Doomin "legenda" ja "läpimurto" "peli" statuksen tässä ja nyt. Mikä vittu siitä pelistä tekee "läpimurtavan"? Tähän asiaan tietysti vaikuttaa vihaamiseni tietokone pelaamista ja tiettyä asennoitumista pc pelaajia kohtaan. Tietokoneella maksetaan verot, opiskelijat väsäävät word/powerpoint ohjelmilla paskaisia opiskelutehtäviä, katsotaan videoita, chätätään puolisukulaisille somessa facebookissa ja postataan vitun turhia kuvia sinne, luetaan uutiset, lähetetään mailia, tehdään töitä. Doomi on syöpäistä paskaa, ette saa minua ylipuhuttua tästä yli.

Doomi on ultimaattinen pc pelaaja nörtti symbooli. Tiedätte tämän stereotypian varmasti... pc nörtti pelaaja on epäsosiaalinen kellaripeikko joka on finninen kaveriton hujoppi finninaama tai vastaavasti sipsejä alati syövä tuolilleen leviävä läskiperse. Doomi olisi voinut tehdä pelien pelaamisesta hyvin epäseksikkään vain pienelle väestönosalle tarkoitettua harjoitettavaa alakulttuurin muotoa, mitä pelaaminen oli ennen PS1:sen vallankumousta tuoda PELIT VALTAVIRTAAN kaikenikäisille ja täten hyväksytymmäksi ajanvieton muodoksi.

PS. Muistan kuinka saatanan ylimielistä ja tärkeilevää pätemisen haluista porukkaa pc pelaajat olivat kun minä olin ala-asteella. "Vitun köyhä mulla on kallis pc kun oon rikas, mun vanhemmilla on edemmän rahaa"... "PC pelien grafiikat lyövät konsolipelit".... "pc on ylivoimaisesti paras"... ja suunnilleen kaikilla tälläisillä henkilöillä oli lempipelinä se vitun Doom.

14.04.18 klo 19:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

Star Wars Shadows of the Empire

Ihan jo siitä syystä, että tämä on saanut kriitikoita myöden about 4/5 keskiarvon. Muistan pelin olleen ohjausmekaniikoiltaan välillä todella tuskaista Nintendo 64 konsolilla, eikä päähahmosta tai tarinastakaan paljon positiivista sanottavaa löydy. Tähtääminen on ns. puoliautomaattista, eli kun ohjastat tatilla suht koht vihulaiseen päin, joko osut siihen tai et. Koitin nimittäin tätä peliä Emulla viime keväänä PC:llä ja pelaaminen on jopa hiirellä + näppiksellä naurettavan kömpelöä. Saati jos nyt pitäisi ruveta tuota pelaamaan tällä ohjaimella:

Toki tekovuosi pitää ottaa huomioon, mutta Nintendo 64 on tarjonnut erään kaikkien aikojen peleistä, Super Mario 64, jonka kontrollit pitävät edelleen sekä erinomainen Banjo Kazooie ja liuta muita hyviä titteleitä, että jotenkin tuosta tulee mieleen vain huono optimointi/keskeneräisyys vaikka aineksia olisi voinut olla todella hyväksi peliksi. On siinä hyvääkin, musiikit, äänitehosteet ja tunnelma on erittäin Swarssimaista. Sekä muutamat erittäin creepyt levelit, se viemäri taso ja bossi oli kuin jostain kauhupelistä.

Mutta Tätä ei pysty edes nostalgialasit pelastamaan.

14.04.18 klo 22:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

pirpana kirjoitti:

Doom (1993)Mikä vittu siitä pelistä tekee "läpimurtavan"?

Sen verran voin auttaa ettei siitä ainakaan mikään maapallolla oleva vittu tee läpimurtavaa. Jos oikeasti haluat vastauksen tuohon kysymykseen, kannattaa etsiä googlesta vaikkapa hakusanoilla why was doom so successful. Tosin suosittelen varautumaan tähän tehtävään myös henkisesti, sillä hakusanoilla osuvat linkit saattavat sisältää maailmankuvaasi ravistelevaa, järkytystäkin aiheuttavaa tekstiä.

PS. Mieti nyt vielä kerran mitä kysyit ja mihin olet ryhtymässä. En halua että näyttösi, näppiksesi, kännysi tai millä laitteella sitten kirjoitteletkin, saa turhaa kyytiä näin pikkumaisen asian takia. :)

14.04.18 klo 23:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

John117 kirjoitti:
pirpana kirjoitti:

Doom (1993)Mikä vittu siitä pelistä tekee "läpimurtavan"?

Nämä ovat hyvinkin pikkumaisia asioita, joilla ei ole minkäänlaista merkitystä ison maailman asioiden kanssa ja käyttäydyn tämän suhteen hyvin lapsellisesti. Sen myönnän aivan täysin, mutta täytyy nyt muistaa, että tämä on internetti. Minne muualle minä purnaisin näin merkityksettömistä asioista? Olen kokeillut tälläistä henkilökohtaisesti "oikeassa elämässä" ja ihmiset vain todella ärsyyntyisivät ja pahemmassa tapauksessa menisi minuun maku aivan kokonaan... kukaan ei jaksa kuunnella valittavaa kiukkupersettä. Olen kumminkin aika herkkä valittamaan ja purnaamaan oikeassa elämässänikin, ja se on aika ajoin tullut puraisemaan perseestä oikein kunnolla.

Internet minässä on se etu, että on anonyymeys... mutta tiedän todella tarkkaan mitä vastuita on netin käytössä ja varsinkin mitä tänne nettiin kirjoittelee. Kirjoitukset voisivat jäädä ikuisiksi ajoiksi netti universumiin ja pahemmassa tapauksessa tulla puraisemaan perseestä oikein kunnolla.

En käytä minkäänlaista somea. Vihaan Facebookkia ja somekulttuuria... mutta silti tykkään tulla tänne kirjoittelemaan ja keskustelemaan teidän kanssa. Täällä minä olen vain anonyymi "pirpana". Te ette tunne minua, mutta olen ollut teille aito ja rehellinen kirjoituksissani, enkä ole teille valehdellut päin naamaa ikinä mitä olen itsestäni, omista ajatuksistani, elämästäni kertonut. Täällä on turva olla lapsellinen ja kirjoittaa tälläisistä täysin objektiivisista asioista tänne foorumille. Me kaikki olemme erilaisia "ihan oikeassa elämässä" ja siksi meillä on hyvä olla paikka, missä voimme olla jotain muuta jos niin haluamme.

Mutta nyt itse Doomiin:

Täysin sinun ehdotuksestasi kirjoitin googleen hakusanoiksi "why doom was so successfull". Luin tälläisen artikkelin... https://tay.kinja.com/a-l...m-was-so-great-1635508396 ja siksi, että haluan toteuttaa ehdotuksesi kunnolla, niin luin toisenkin artikkelin http://techland.time.com/...-finally-understand-doom/.

Minun ajatukseni summattuna = Im not buying it.

Minä pystyn lukemaan rivien välistä, että tässä on kyse puhtaasta nostalgiasta ja fanaattisesta fanipoikuudesta. "Doomi on teeskentelemätön ja se yrittää olla vain hyvä peli tarinasta piittaamatta" tuo onkin suora lainaus pc nörttien jumalalta John D.Carmackiltä "Story in a game is like a story in a porn movie. It's expected to be there, but it's not that important.".

Iconic, Refreshing, Cult Classic, Pure... tälläisiä tyhjiä sanoja jotka kuvaavat MITÄ? Ota ase, ammu örkkejä, tutki ympäristöä ja löydä näitä paljon ylistettyjä "salaisia kenttiä", säästä kuteja ettei ammukset lopu, väistä örkkien ammuksia, mene kenttä läpi. Minulla on vain yksi sana tälläiselle pelille... se on "PASKA". Minä pahoittelen mielipidettäni, mutta se on minkä takana pysyn.

15.04.18 klo 00:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

Puhdistanpa hieman ilmaa. "Pikkumaisuus" ei ollut mitenkään sinun mielipiteesi torppaamista tai vähättelyä koskien näitä keskusteluja, joita tottakai myös huumorimielellä käydään. Tiedostan tämän varsin hyvin itsekin. Yritin vain keventää kommenttiani(kenties väärällä sanavalinnalla) hymiön kera joka ei nyt ilmeisesti valitettavasti toiminut.

Ja siis arvostan tottakai alkuperäistä mielipidettäsi, tässä minulla ei ole mitään ongelmaa eikä heittoni tätä koskenutkaan. Kaikki eivät voi pitää samoista asioista ja olisihan tämä maailma aivan helkkarin tylsä paikka jos näin olisi.

Sorry dude..

15.04.18 klo 00:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

John117 kirjoitti:

Sorry dude

Hei ei tässä mittään. Kunhan vain lämpimikseni kirjoittelin vastausta. :)

15.04.18 klo 12:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Doom (1993)

Minulla ei ole kokemusta Doomin pelaamisesta, olin aivan liian pieni siihen aikoinaan (8-vuotias), mutta näin kun kaverini isoveli pelasi sitä. Se oli eka tietokonepeli jonka näin, ja se aiheutti minulle painajaisia. Tai oikeastaan iltajaisia sillä kun kun kaverilta piti mennä kotiin keskellä synkintä talvea mettätiellä jolla ei ollut valoja niin no mitä voi kuvitella... juoksin pakoon muka metsästä tulevia monstereita. Todella ahdistava peli ja luulen että nykyajan lapset eivät niin pelkäisikään sitä mutta silloin aikoinaan pelanneille sillä on legenda- ja nostalgiastatus. Suoraan wikipediasta: "Doom on yksi merkittävimmistä ja suosituimmista lajityypin edustajista, ja se varmisti ensimmäisen persoonan ammuntapelien sekä tietokonepelaamisen lopullisen läpilyönnin." Kun kuuluu ensimmäisiin, jää helpommin historiaan. Edit: ei se taida nykyaikana kovin ihmeellinen pelinä ollakaan, itse ainakin jättäisin kokeilematta, olisi silloin aikoinaan pitänyt pelata sitä.