Puhutaan peleistä.

Foorumin päävalikkoonPelittääkö? › Puhutaan peleistä.

JuicyFruity

12.09.20 klo 18:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mafia peleistä on ilmeisesti tulossa remasteroidut versiot. Näin ainaskin luin tai kuulin jostain. Odotan innolla ykkösosan uutta versiota. PlayStation versio oli aika raskas pelattava. Tunnelma ja ajan kuvaus oli aivan loistavaa, mutta toimintakohtaukset olivat aika kankeita. Myös latausajat tuntuivat ikuisuudelta, kun vaihdoit kaupinginosasta toiseen

13.09.20 klo 02:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ihan mielenkiintoista tosiaan nähdä minkälaiselta ensimmäinen Mafia nykyteknologialla näyttää ja kuulostaa kun se alkuperäinen on ainakin tietokoneversiona kestänyt aikaa niin hämmästyttävän hyvin. Grafiikathan melkein parikymmentä vuotta vanhassa pelissä on tietysti ikäisensä näköiset, mutta se tietty tunnelma, erinomainen käsis ja viimeisen päälle hiottu pelattavuus pieksee helposti monia nykypäivänkin yrittäjiä.

Näin jälkiviisaasti voi sanoa, että alkuperäinen Mafia taisi ilmestyessään tuoda taustalla soivalle wanhan liiton jazz-kitaramestari Django Reinhardtille ja gypsy jazzille puolivahingossa enemmän uusia nuoria faneja kuin yksikään muu julkaisu vuosikymmeniin. Klassisen Minor Swingin [www.youtube.com] tuntee oman ikäluokan kaiffareista jokainen varmaan pääosin juuri tuosta pelista, kuten Djangon kappaleiden kommenteistakin taatusti huomaa.

15.09.20 klo 20:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tiedän Minor Swingin. Mafiaa en tiedä. Olen Brutusta nuorempi.

Sinänsä on kyllä tosi siistiä, että videopelien kautta vanhan liiton musiikki elää uutta elämää. Monet esimerkiksi meuhkaavat GTA-pelien ääniraidoista. Itse en ole sarjan pelejä pahemmin pelaillut, mutta ne ääniraidat ovat kyllä tosi edustavia ja monipuolisia. Kuuntelen niitä itsekin välillä, vaikka sarjan peleistä en juuri perusta. Guitar Hero oli kait myös sellainen, jonka kautta esimerkiksi Beatles tuli tenaville tutuksi. Itse en ole musisointipelejä koskaan kokeillut.

Mulla oli joskus pari kaveria, Lasse ja Konsta. Näyttivät ihan veljeksiltä, vaikka eivät olleet sukua. Molemmat soittivat akustista kitaraa. Heillä oli mustalaisjazz-duo. En tiedä, mitä heille nykyään kuuluu. Pitäisi ottaa yhteyttä. Tosi mukavia ja rentoja tyyppejä. Konstan kanssa pelailtiin myös Dungeons & Dragonsia. Loppujen lopuksi valtava rapuhirviö leikkasi hänen päänsä irti saksillaan.

Mutta siitä GTA:sta. Ykköstä ja kakkosta pelailin aikanaan Pleikkarilla yhden kaverin luona. Hänellä oli valtava määrä piraattipelejä, todellinen aarreaitta. Sittemmin hankin Vice Cityn PC:lle. Se taisi itse asiassa olla ensimmäinen asia, jonka ostin postimyynnistä. Ja olihan se siisti. Kasaritunnelma toimi hyvin ja ääniraita oli todella kova. Suosikkikanavani oli Flash FM. Sillä oli varmaan aika suuri vaikutus siihen, millaisesta musiikista myöhemmin kiinnostuin. Oli tosi siistiä ajella keltaisella coupélla rantabulevardia ja luukuttaa Joe Jacksonia.

GTA V:n ostin tuoreeltaan. En tykännyt, läpitahkoaminen oli melkoista piinaa, johon piti ihan pakottaa itsensä. Enkä muuten tykkää Vice Citystäkään, enää. Se GTA:n pelikonsepti ei oikein iske.

Kai ne ovat sellaisia tarinapelejä, joihin pitäisi niin sanotusti immersoitua. Minä en oikein perusta tarinapeleistä, koska ne ovat käytännössä vain elokuvia, joiden päähenkilö ei osaa kävellä eteenpäin itse. GTA:ssa se toiminta on vielä aika yksipuolista. Kävellään paikasta toiseen, välillä ajetaan kilpaa tai räiskitään pelimoottorilla, joka ei oikein sovellu räiskintään.

YLEn verkkosivuilla kirjoitettiin aiheesta taannoin aika osuvasti:

Hannes Nissinen kirjoitti:

Ongelmana on, että pelien tarinat ovat aina kytköksissä pelien mekaniikkaan. Mitä pelissä voi tehdä määrittelee sen, mitä pelissä tapahtuu. Pelien mekaniikka harvoin muuttuu ratkaisevalla tavalla pelin aikana, vaikka tarinassa tapahtuisikin isoja käänteitä.

Tuli näistä putkitarinapeleistä mieleen Alan Wake. Voi että se oli piinallinen peli. GTA:ssa voi sentään ruveta riehumaan, jos pitkästyttää.

16.09.20 klo 02:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joo, muistan kanssa että tuo Vice Cityn soundtrack oli silloin ilmestyessään jotain uskomatonta ja ennenkuulumatonta. Ilmeisesti peleissä ei vielä 90-luvulla kauheasti kuultu erikseen lisensoituita musiikkia vaan kaikki oli pääasiassa alkuperäisiä sävellyksiä. Muistaakseni Flashillä taisi soida vielä Michael Jacksonin Billie Jean, ja sehän oli olevinaan aivan erityinen juttu.

Meillä päin Vrock oli kuningas. Nykysilmäänhän se koostuu aika pitkälti niistä ihan perus kasaribiiseistä mitä nyt joka paikassa on muutenkin, mutta siihen aikaan ei ollut mitään spotifyta tai youtubeja mistä niitä olisi voinut tuosta vaan kuunnella. Cum on Feel the Noize taisi olla niistä rock-kappaleista se kaikkein suosituin, muistan jopa kerran kuulleeni muutaman ala-asteikäisen tenavankin hyräilleen sitä kertsiä ymmärtämättä todennäköisesti itsekään mistä siinä lauletaan.

Kuulin yhdeltä kaverilta, että nykyään moni lapsi ja nuori tuntee jopa Yesin musiikin, koska jotain yhtä bändin biisiä on soitettu jossain animessa. Kai se vaan niin on, että jos ei ihmiset koskaan altistu vahingossakaan sille vanhalle kamalle niin ei sitä tuosta vaan kovin helposti keksi alkaa kuuntelemaankaan.

16.09.20 klo 09:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yesin Roundabout on JoJo's Bizarre Adventuren ensimmäisen kauden tunnusmusiikki. Toimii muuten yllättävän hyvin, siinä on sopivan paljon erityylisiä katkelmia, joista voi aina valita kohtauksen tunnelmaan sopivan taustamusiikin.

JoJo's Bizarre Adventure kannattaa muutenkin katsastaa. Siinä on aika hurja meininki ja sopivan mahtipontinen yhdistelmä nopeaa tempoa ja elämää suurempia hahmoja. Mitään järkeähän ei sarjan juonessa ole, mutta jotenkin se silti tempaa mukaansa. Melkein kaikki henkilöhahmot on muuten nimetty 70- ja 80-luvun bändien mukaan. Mukana on mm. ACDC-niminen atsteekki.

Kakkoskauden juoneen kyllästyin nopeasti. Se on jokseenkin puuduttavaa ”viikon hirviö” -mättöä. Pitäisi varmaan tankata se kakkoskausi läpi, että pääsisi jatkamaan.

Tuosta on muuten olemassa mätkintäpelikin. En ole kokeillut, kun en omista kakkosta uudempaa Pleikkaria. Monessa tappelupelissä on myös JoJo-vaikutteisia [www.reddit.com] hahmoja [streetfighter.fandom.com]. Heidät tunnistaa isoista korviksista, värikkäistä vaatteista, atleettisista poseerauksista ja painovoimaa uhmaavista kampauksista.

Vice Citystä sananen. Itse en perustanut Vrockista. Tukkarock kuulosti jo silloin tosi puuduttavalta ja yksitoikkoiselta. Vähän myöhemmin tosin innostuin Alice Cooperin kasarilevyistä. Hävettää vieläkin.

Musiikin lisensoinnissa on varmaan ollut sellainen probleema, että se on suhteellisen kallista, ja videopelit tehtiin ennen 90-luvun loppua kengännauhabudjeteilla. Eikä lisensointi olisi ennen CD-levyjä onnistunutkaan. Toisaalta vähän myös kaipaan vanhojen pelien omaperäisiä ja tunnistettavia tunnusmusiikkeja. Nykyään musiikki on melkein aina joko lisensoitua tai sitten geneerisen ylevää orkesteritaustaa.

Mutta joo, missäpä noita vanhoja progeklassikoita kuulisi. Eivät ne radiossakaan soi, ja usein niissä on aika vähän tarttumapintaa, josta voisi nopeasti saada kiinni. Niiden kuuntelemiseen pitää olla jo valmiiksi motivoitunut, koska harva jaksaa edes yrittää 10–20 minuuttisen kappaleen läpi-istumista, jos se ei lähtökohtaisesti kiinnosta.

Civilizationit ovat muuten tehneet tosi ison palveluksen modernille klassiselle musiikille! Harva varmaan tietäisi, että esimerkiksi Nixonin Kiinan-vierailusta on tehty ooppera, ellei se soisi Civ 4:n taustalla.

16.09.20 klo 15:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Juu, tuo Civilization 4 oli ja on kanssa kova. En tiedä kenen neron idea se soundtrack aikoinaan oli, mutta siinä tuli pelatessa aika monelle tutuksi renessanssimusiikit, Haydnin ja Beethovenin sinfoniat ja muut vastaavat, kovimmat pelurit taisi olla ainakin meillä kouluvuosina samalla niitä kovimpia klassisen musiikin tietäjiä vähän tahtomattaankin. Itse intouduin ostamaan joskus muinoin halvan akustisen kitarankin ihan vain että voisi opetella soittamaan renessanssin ja barokin ajan luuttubiisejä, niihin löytyy aika kätevästi tabulatuureja ja midisovituksia netistä.

Muistaakseni aiemmissa sarjan peleissä oli jatkuvasti ongelmia niiden musiikkien kanssa. Erityisesti kakkosen pelkästä omasta tuotannosta koostuva soundtrack oli pitemmän päälle lähes sietämätön kuunnella. Itsellä oli erityisesti kakkosen kohdalla vakistrategiana hakea kirjastosta iso nippu levyjä, ladata ne kaikki koneelle ja kuunnella niitä siinä pelatessa pelivolyymit nollissa.

En muuten muista milloin itselleni olisi viimeksi kukaan suositellut animea, kun yleensä se on mennyt vähän toisin päin.

16.09.20 klo 15:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Taisi Civ 4:n soundtrack olla ainakin osittain pakon sanelemaa, kun ne pelit tuppaavat tosiaan venymään.

Vieläkö soitat kitaraa?

16.09.20 klo 16:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Juu, totta kai. Korona-aikaan tuli inspiroiduttua vielä sen verran, että päätin haalia itselleni vinon pinon ihan kunnollista materiaalia vähän vakavampaa musiikillista opiskelua ajatellen, klassista, jazzia, flamencoa, latinojuttuja, klassista rockia ja muuta sellaista. Aiemmin on tullut veivattua lähinnä tuota heviä ja hard rockia, eikä ne soitannollisesti oikein inspiroi alun jälkeen pitemmän päälle yhtään kun koko genre on edelleen 90% sitä samaa päämäärätöntä autotallimeininkiä jossa ne hommat vedetään lähinnä korvakuulolta. Pelkässä sähkökitarassa olisi mahdollisuuksia vaikka mihin jos vaan vähänkään jaksaa opetella oikeita asioita.

Plus tietysti se ilo ja nautinto kun pitkäjänteinen työ ja vaiva tuottaa lopulta joskus tulosta. Helpot pikavoitot on laiskoille ja lahjattomille.

JuicyFruity

19.09.20 klo 19:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kattelin näitä pelittääkö osion vanhempia juttuja ja huomasin, että Juki oli ostanut XB version pelistä Alien Colonial Marines. Oletko jo pelin pelannut? Itse pelasin PS3 version läpi jo jonkin aikaa sitten. Peliä on paljon haukuttu, eikä se ole mitään hyviä arvosteluita saanut. Mutta itse tykkäsin. Varsinkin aseiden äänet, leffojen fanina, olivat loistavat.

20.09.20 klo 16:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Brutus kirjoitti:

Wikipediassa on muuten aiheesta hieman lisää:

Wikipedia kirjoitti:

Alibaba Group Holding Limited (阿里巴巴集团) on kiinalainen verkkokauppayritys, joka omistaa oikeudet Jojon parempaan versioon eli ei siihen netflixin normie versioon.