Puhutaan peleistä.

Foorumin päävalikkoonPelittääkö? › Puhutaan peleistä.

29.03.18 klo 10:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Samassa hengessä mennään kuin eilen aloittamani "Puhutaan elokuvista", eli tämä on topicci joka ei lokeroi aihealuetta pieniin alueisiin. Joten siirtykäämme itse asiaan:

Aihe: Minä pelaajana.

Minä tunnustan etten ole leffanörtti... voitaisiin jopa sanoa etten edes ole kasuaali elokuvien katsoja. En kumminkaan ole totaalikieltäytyjä elokuvien suhteen. Minua kylläkin voisi kutsua helvetinmoiseksi youtube addiktiksi... en vaan saa siitä tarpeekseni. Youtube on sisältörikkain asia koko fucking internetissä... hands down.

^ Mutta mitä helevettiä minä nyt elokuvista puhun kun peleistä pitäisi puhua. Jumalauta pirpana! :D

Minä pelaajana. Olen aina nauttinut ja ollut kiinnostunut peleistä. Olenkin ollut niiden vaikutuksen alaisena ihan 3 vuotiaasta saakka... eli suunnilleen niin pitkältä kuin muistan.
Olenkin saanut pelata monipuolisesti vähän kaikenlaista, kiitos ISÄNI OMAN PELAAMISEN TAKIA. Nähkääs isäni on pelannut Commodore 64:sesta asti pelejä, siis aivan lapsesta ja vieläkin maistuu. Tällä on ollut kieltämättä suuri vaikutus, mutta tietenkin itselläni on asian suhteen suurin vaikutus.

Olenkin ollut aina kiinnostunut peleistä elokuvia edemmän. Menen jopa niinkin pitkälle sanomaan, että peleistä saadut kokemukset ja kenties tunteen herätykset voidaan toteuttaa niin, että ne rökittävät elokuvat aivan täysin. Pelissä voidaan antaa sinulle valtaa tapahtumiin, tehdä valintoja ja päätöksiä... ja muutenkin on paljon asioita jotka tulevat oikeuksiinsa peleissä.

Osa tykkiläisistä kutsuvat itseään leffanörteiksi, niin ehkä minä voin kutsua itseäni jonkin sortin pelinörtiksi hyvällä itsetunnolla. Taino fuck it... full blown gamer ! Lisäksi näin rahapihi tarkan markan mies näkee peleissä monen tunnin edestä sisältöä ja kokemuksia... a whole lot fucking more than movies. Rahalle vastinetta koko rahan edestä niin sanotusti.

Nörtteyteni on mennyt niinkin pitkälle, että olen tutkinut eri konsoleita/pc:eitä sekä niiden historiaa, and of fucking course the GEIMZ they have! Tekstiä on tullut luettua jo Stephen King novellin verran tällä saralla.

Tietysti minä olen edemmän audiovisuaalista sorttia joten videot näistä aiheista ovat minulle tietysti kiinnostavimpia. Minun onkin taas kiittäminen James Rolfea hänen AVGN video jaksoistaan jossa hän kertoo menneisyyden konsoleista... omalla huumorilla höystettynä tietysti.

Se mistä pelihistorian tosi kiinnostavuus alkaa mielestäni on niin sanottu 5th generation gaming, ja sitten tietysti siitä eteenpäin . Asia on selitetty wikipediassa niin paljon paremmin, kuin miten minä pystyisin sitä selittämään, joten jos kiinnostaa...

https://en.wikipedia.org/...consoles#Transition_to_3D .

Minkälainen pelaaja sinä olet?

29.03.18 klo 13:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mun pelaamista vois verrata tuurijuopon juomiseen. Saatan yhtäkkiä innostua jostain pelistä, ja tykitellä sitä viikon tai pari niin perkeleesti. Sitten tulee hiljainen kausi, konsolit seisoo vaan tv-tasolla miettimässä tarkotustaan. PS4 toimii lähinnä pyörittääkseen dvd ja blu-ray levyjä. Menee kuukausi, sitten taas tulee joku hyvä peli ja taas pelataan niin pirusti. Tätä rataa. Nyt hankin tossa ilmestymispäivänään pleikkarineloselle sellasen co-op pelin kun A Way Out. Hieno vankilapakopeli, alotettiin kaverin kans sitä pelaileen yksilta ja viikonloppuna olis tarkotus jatkaa. Ystävien kanssa pelaaminen on oikeestaan aikalailla parasta pelaamista. Toki nautin myös yksin pelata sellasia pitkiä tarinavetoisia pelejä kuten Red Dead Redemption jne. Kaikista kovimmat kicksit saan kuitenkin retropeleistä, ja myös uudemmistakin "retrohenkisistä" tasoloikkapeleistä. NES on varmaan itelle se kovin juttu. Että semmosta.

29.03.18 klo 14:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

FPS on bestii, kaikki muu on shittii!

05.04.18 klo 12:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Se miksi kiinnostukseni peleihin alkaa vasta 5th generationin kohdalla on vaan sellainen asia, etten ole kasvanut näitten klassisten genretyylien kanssa:

( Se, että minulla ei ole nostalgia-arvoa tai paljoa kokemusta tälläisten pelien parissa liittyy tietysti asiaan. )

- 2D Games ( Esim. Mega Man, Super Mario Bros )
- Space Shooter / Side Scroll Space Shooter / Top Down Space Shooter
- JRPG ( Esim. Final Fantasy, Suikoden)
- Top Down Games ( Esim. GTA 1 ja 2 )
- Beat Em Up's ( Esim. Battletoads (Nes) )
- Arcade Fighting Games ( Street Fighter, Mortal Kombat... tappelupelit ennen 5th Generationia)
- Platform Games ( 8-bitin ja 16-bitin aikaiset )
- 8-bit games
- 16-bit games
- RPG (Esim. Ultima) ( En ottanut Ultimaa esille sen takia, että rakastat sitä Brutus. :) Joten pliis älä ole vihainen. En vain keksinyt parempaa esimerkkiä tähän hätään. :D )
- Point And Click ( Esim. Monkey Skull Island )

Olen kasvanut liian kehittyneitten ja monipuolisten pelien parissa, joka aiheuttaa tämänlaista nirsoilua peleistä. Jotenkin tuntuu, että kaikissa noissa yllämainituissa genreissä ei ole minkäänlaista palkitsevuutta ja näiden pelien tarinat antavat mitä naurettavimpia tekosyitä näiden pelien olemassaoloille ikinä. Kaikista suurin syy vaan on, etten tajua näitten viehätystä. En tuomitse tietenkään ketään kuka näistä yllämainituista genreistä pitää. Halusin vain ottaa asian esille, että saataisiin keskustelua.

05.04.18 klo 13:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kyllähän se monesti vaikuttaa pelimakuun, että minkälaisten pelien parissa on tosiaan kasvanu. Ei voi olettaa, että ihminen joka ei lapsena oo vaikka matolaatikkonintendoo pelannu, tykkäis välittömästi esimerkiks Mario-peleistä.

Olin eilen kaverilla poikkeemassa, pelattiin siinä hetken aikaa vähän snesiä, nyt tuli hirvee hinku pelata nesin Super Mario Bros. 3 lävitte. Olis täydelliset ainekset hyvään päivään kun jääkaapissa on tortilla-ainekset, vähän janojuomaa ja sit jos viä tosiaan sen Marion pistäs tohon litaniaan. Ensin täytyy kyl tehä pakolliset hommat, korjata yks hylly/lipasto ja roudata vähän tavaraa kellariin. Jos sit sen jälkeen rojahtas sohvalle pelaamaan.

John117

06.04.18 klo 15:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Aika fiilispohjainen pelittäjä olen. Joskus vain tekee mieli pomppia läpi joku tasohyppely, joskus haluaa antaa sormilihaksille töitä naksujen muodossa ja joskus jopa löydä tulille se SAATANALLINEN FPS PUTKIJUOKSU SYÖPÄ jos siltä tuntuu :wink:

Juuri nyt olen pelaillut aivonystyröitä vetraavaa Heroes III. Eräänlainen viha-rakkaus suhde tällaisiin vuoropohjaisiin naksutteluihin. Taktiset mahdollisuudet ja pelimaailman syvyys erinomaista, mutta perhana niin hemmetin aikaa vievää korkean oppimiskäyrän kanssa, jos todella haluaa kutsua itseään hyväksi pelaajaksi.

Tosiaan Red Dead Redemptioniin upposi ihan kiitettävä määrä tunteja. Tuosta tuli itselle ensimmäistä kertaa olo, että pelaisi elokuvaa jossa itse saat määrätä millainen tyyppi olet. Muuten ei nuo avoimen maailman pelit oikein ole iskeneet. GTA on jostain syystä ollut mulle aina aika nääh. The Elder Scrolls V: Skyrimiä pelasin jonkun aikaa, mutta jotenkin vain kyllästyin tuohon. Omalla sarallaan tottakai loistava open world seikkailu, alkoi vain käymään pelimaailma niin hukuttavan suureksi että jäi sitten sille tielleen. Taidanpa muistaa jääneeni johonkin perkeleen hylättyyn kääpiökaivantoon tai vastaavaan eksyksiin tuntikaupaksi, eikä sieltä loppujen lopuksi löytynyt mitään tarinan kannalta oleellista tai kiinnostavaa sisältöä. Tässä esim. verrattuna Red Deadiin, side questit eivät vie puolta päivää tai kauemmin kuten Skyrimissä.

Ensi viikolla saattaa taas olla etten halua edes vilkaista Heroessia, vaan selittämättömien syiden vuoksi hyllyssä pölyttyvä Dirt Rally saattaa hyvinkin eksyä Xbonen sisuksiin. Ei sitä koskaan tiedä. :)

06.04.18 klo 19:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

(Varoitus! Teksti on erittäin pöhöttynyttä, toistelevaa, ja paikka paikoin inkorehenttia. Kaiken tämän lisäksi kuulostan Hardcore Playstation Konsolifanipojalta, no okei... olen EX-Playstation konsolifanipoika. Mutten enää, mutta en osaa nyt hillitä itseäni ja sisäinen lapseni haluaa päästä valloilleen. Joten pakko tämä on maailmalle laittaa! :D )

Varmaan hätkähdytte tai repeätte nauruun kun kerron teille, että olen katsonut yli 7 tuntisen youtube videon. En tietenkään yhteen pötköön, vaan 1-2 tunnin pätkissä. Tässä kyseinen video:

Tässä videossa on JOKAIKINEN julkaistu PS1 peli (Päälle 1000 peliä). Jokaisesta pelistä näytetään 15 sekunttia matskua ja pelilista käydään läpi aakkosjärjestyksessä. Se miksi minua kiinnostaa niin paljon PS1 era of gaming on, että en ole kasvanut sen parissa... PS1:stä oli suunniteltu ja markkinoitu kaikki ikäryhmät huomioon ottaviksi, ja olikin erityisesti kiinnitetty huomiota aikuisempaan makuun peleissä. PS1 muutti peliteollisuus skenen aivan täysin, tehden videopelaamisesta seksikkäämmän ja hyväksytymmän ajanvietto tavan. Maailmaan tuli yhtäkkiä todella paljon uusia pelaajia ja videopeliteollisuus/konsoliteollisuus kasvoi ja monipuolistui ennen näkemättömällä tavalla. PS1:selle tehtiin niin mullistavia ja "pian tulossa suuriksi" peli franchisseja, jotka ovat vaikuttaneet pelikulttuuriiin todella paljon. PS1 on erittäin kiehtova kone ja minkälaisen kultturin se loi, ja ne pelit löivät rikki rajoja ja toivat pelit onnistuneesti 3D:n pelimaailmaan. Pelinkehittäjät saivat niin monipuoliset ja vapaat keinot käyttöönsä, ja mitä siitä on syntynyt on todella kiehtovaa katsottavaa. Kokeellisuutta/kokeilunhalua, innostuneisuutta, menestyksenhalua, innovaatiota, rohkeutta kaikki nämä adjektiivit kuvaavat PS1:sen dominanssia ja mullistavuutta peliteollisuuden kriittisimmillä uudistumisen hetkillä.

Olen kiinnostunut obscuureista/forgotten gems/underrated peleistä. Näinkin paljon mielenkiintoisia pelejä tuossa videossa jotka herättivät paljon mielenkiintoa. Tämä video kuitenkin osoittaa minulle, miksi niin usein ihmisten lempipelit ovat melkeimpä aina samoja eri konsoleiden kohdilla.

Kuinka monta kertaa olet kuullut, että ihmisten lempipelejä PS1:selle ovat Spyrot, Crash Bandicoot pelit, Metal Gear Solid, Tekkenit, Resident Evilit, Silent Hill, Tomb Raiderit, Final Fantsyt... tämä on kieltämättä ärsyttänyt minua hyvin hyvin paljon. Mutta sitten kun katsot tälläisen videon, niin ymmärrät todella hyvin miksi nämä ovat jääneet ihmisten mieliin ja sydämiin. Tuossa videossa näet kuinka paljon on julkaistu mielikuvituksetonta, tylsää, huonoja rip off/copycat pelejä tietyistä peleistä, asiakkaiden rahojen ryöstöyrityksiä, keskinkertaisuudessaan unohdettavia... ja sitten on tietysti puhdasta paskaa.

Sitten kun on tälläisiä yllämainittuja "suosikkipelejä" jotka herättivät suurta suosiota ja keskustelua tehden näistä hyvin tunnettuja... ja useimmiten hyvistä syistä. Ja sitten on ne väliinputoajat jotka jäävät unoduksiin kaiken paskan alle, ja vastavuoroisesti ylistettyjen pelien varjoon. Se on todella sääli... mutta onneksi youtube nostaa tämänlaisia pelejä uudelleen esille.

Olen kasvanut PS2 eran aikana joka sytytti rakastumiseni peleihin. Kuudes pelikonsolisukupolvi on ehdottomasti pelien renesanssi aikaa, kun taas viides pelikonsolisukupolvi oli ranskan vallankumous. Kuudetta polvea olisi saanut jatkaa täydessä potenttiaalissaan pidemmänkin aikaa, mutta sitten se vitun microsoft julkaisi vuonna 2005 sen vitun Xbox 360:nen , ja siirryttiin ennenaikaisesti Seitsemänteen sukupolveen. Seitsemäs sukupolvi on minusta hyvin ristiriitainen pelikonsolisukupolvi. 7:äs polvi toi microtransactiot ja call of dutyt... sekä paljon muuta paskaa.

Joo mää olin se Playstation kakara joka vannoitui playstatiotinille, kuuluen playstation jengiin... jolla sitten oli aina väittelyitä ja kärhämää Xbox pentujen kanssa... no vittu kai minä vieläkin olen Playstation jengiläinen... xbox on paskaa ja on aivan perseestä.... :D .... nyt lapsettaa ja oikeen kunnolla. :D

PS1:stä minulla ei ole ollut koskaan, ja pari kolme merkityksetöntä PS1 peliä omistanut, mutta minun silloisella ala-asteella oli paljon vanhoja 90-luvun "Pelit" lehtiä joissa näin ja luin PS1 peleistä, ja erilaisista peleihin liittyvistä aiheista. Minun kiinnostukseni PS1:stä ja pelihistoriaa kohtaan oli silloin erityisen korkealla. Youtube videoita aihealueeseen liittyen ei ollut nimeksikään siihenaikaan... siis todella säälittävästi. Vasta tällä 2010-luvulla nostalgisoituneiden gamereiden takia on tullut paljon PS1:sestä kaikenlaista retrospectiä ja analysointia, sekä tietysti ps1 peleistä... joita olenkin suurkuluttanut todella paljon. Kuron menetettyä aikaa ja informaatiota kiinni, mitä silloin lapsena halusin haalia, ja nyt en meinaa millään saada tarpeeksi. Onneksi parilla kaverilla pääsin pelaamaan PS1:stä ja sen pelejä... joten on siitäkin sitten jonkinlaista kokemusta. Just niitä hyviä PS1 pelejä. :D

Sit viä olis edessä yli 9 tuntinen "all ps2 games" edessä... sitten joskus.
Tässä linkki: https://www.youtube.com/watch?v=DkEvIzMiZaQ :D

John117

07.04.18 klo 00:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tomb Raidereita pelasin erittäin mielelläni näppylänaamaisena teinipoikana.. Visuaalinen anti kerrassaan koukuttavaa.

Syksyllä tulee uusi osa, onko jo ennakkotilattu? :D

07.04.18 klo 01:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

John117 kirjoitti:

Syksyllä tulee uusi osa, onko jo ennakkotilattu? :D

Itsellä ei ole PS4:sta taikka sellaista PC:tä jolla pystyisi uusinta Tomb Raideria pelaamaan. Odotan suosiolla PS5:sta... ehkä siihen mennessä olen valmis antamaan uuden chäänssin Playstationille ja pelaamiselle yleensä. Ja joo voin samaistua tuollaiseen intoon Lara Croftin naisellisen muodokkaista muodoista. Se on varmaan viä paremman näköinen kuin silloin Pleikka ykösellä? :D

Mutjoo toivon, että nautit pelistä. Kerro toki fiiliksiä minkälainen peli se on kun pääset sitä mättään.

07.04.18 klo 01:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Valikoidusti otteet seuraavista ps-x poiminnoista konsolilta:

Resident Evil: Resurssien kasvaessa ja vihun liikkeiden tunnistamisen jälkeen vahvaa tunnelmointia ja hupaisaa säikyttelyä animoiduissa videopelin kohtauksissa. Esimerkkeinä hiipivä punainen virusmutantti katossa ja muistaakseni seinien läpi paiskautuva Nemesis, joka seuraa kuin hai laivaa tarinan kulussa mukana.

Tomb Raider: Pulma/sokkelo toimintaseikkalun ja eeppisen mytologian ja kenttien varassa toimivaa viihdettä.

Tony Hawk Pro Skater: Eräitä valiobändejä bongailin aikanaan ja sarjan taso joidenkin lähteiden mukaan huononee UG:2:n jälkeen.

Gran Turismo: Automerkkien lisenssit omaava simulaatio, jossa on tekoäly kohdillaan mestaruusjahdissa.

Wipeout: Kelpo arcadea lyhyissä annoksissa.

Twisted Metal: Klassinen ajamisräiskintä, jolla hahmoilla on vahvuudet ja kyvyt eri kulkuvälineen mukaan.

Vigilante 8: Kenttäsuunnittelu em. verrattuna kahdelle ruudulle jaettuna on parhautta.

Doom (ps4): Muutaman kerran vasta pyöräytelty soittimessa ja keskittymistaitoa vaatii ohjaukseltaan, kun First Person Shoottereihin on tottunut hiirikäsi pc:n vaatimuksiin joskus Unreal Tournamentin ym. vaikutteiden myötä.

07.04.18 klo 09:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ekan pleikkarin Spyro-trilogian remasteroitu versio on ny julkistettu ilmestyväks syyskuussa. Sisäinen pikkupoikani hyppii jo innosta. On mukavaa että ne remasteroi noita tasoloikkaklassikoita. Ihan siinäkin mielessä, että tuovat niitä nuorempienkin pelaajien tietoisuuteen. Crash Bandicootien remasteri oli todella laadukas, ja kun tätä spyroo on ollu sama sakki tekemässä, odotukset on korkealla.

07.04.18 klo 09:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tuli näköjään kahteen kertaan viesti. Tän voi poistaa.

07.04.18 klo 13:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yksi omista ikisuosikeista pleikkarilla oli Doom, joka on käytännössä kaksi ekaa PC-versiota yhteen puristettuna. Ainoana isompana erona pleikkari ja tietokoneversion välillä on soundtrack: tietokoneversiossa se on pääosin hupaisaa ja kevyttä midi-pimputusta kun pleikkarilla kuullaan oikein hardcore dark ambient -kauhumusiikkia. Parhaimmillaan tuo on yöllä yksin puolipimeässä pelattuna, se helvetillisen ahdistava ambienssi ihan mieletöntä settiä. Nykyään löytyy modeja joilla tuon soundtrackin saa tietokoneversioonkin, joten ei ole tullut enää pleikkarilla pelattua.

Yksi hassu juttu tuossa on lukea tekijän kommentteja miten nuo kauhutunnelmoinnit on tehty. Monessa kuullaan oikeasti jotain ihan arkisella esineellä tai esim. marmorikuulilla tehtyjä ääniä erilaisilla efekteillä muunneltuna. Tämä [www.youtube.com] esimerkiksi on todellisuudessa mehiläinen lasipurkissa.

Makein kauhusoundtrack koskaan.

07.04.18 klo 19:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Haluaisiko joku teistä heittää seuraavaa peliaihetta mietittäväksi? :)

07.04.18 klo 21:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Modaaminen.

08.04.18 klo 19:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

( Tiedän modaamisesta todella vähän. Halusin kumminkin nyt vastata, kun kysyin haluaisiko joku heittää aiheen ilmoille. Niin tapahtui... joten topicin isäntänä haluan vastata. :D )

Ihan sama miten haluatte pelinne pilata, mutta olen vahvasti asennoitunut modauksen vastaisesti. Olen pelien suhteen sellainen puristi, että en voi sietää tälläistä pelien häpäisemistä. Pelit ovat alkuperäisenä niin rumina kuin kauniina sellaisenaan paras mahdollinen, miksi haluaisin häpäistä sen pelin jonkun kellaripeikon tekemillä modeilla? Hyvällä lykyllä rikot koko pelin glitchi/bugi mössöksi, ja vielä paremmalla säkällä rikot koko fucking PC:n. Ja ne kaikki spedeilymodit... no katon sit ne youtubesta. Onneksi tämä on vain PC ilmiö.

Parantaako modaus muka pelejä? Mikään ei kiristä verisuonia niin paljon kun esim. joku tubettaja pelaa jotain peliä, joka on modattu aivan täysin. "Latasin tekstuuripaketti modeja, ja kattokaa kuinka "realistiselta" ja kauniilta toi vesi näyttää"... ei vittu nyt oikeesti. Pelien alkuperäisten tekijöitten HD remasteroinnit/overhaulit on sitten aivan eri juttu, joka taas on erittäin hyvä asia.

Tässä videossa häpäistään yksi lempipeleistäni. Kyllä on niin textuuri raiskattu muka paremman näköisellä visuaalisuudella:

08.04.18 klo 19:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olet Pirpana varmaan pelannut useampaakin lisälevyä, tai ainakin pelejä, jotka pyörivät jonkun toisen moottorilla. Sekä tietysti ihan rehellisiä klooneja ja rip-offeja. Modihan ei olennaisesti eroa mistään näistä, paitsi että on fanien tekemä ja yleensä ilmainen.

Itse alan piireissä liikkuneena voin sanoa, että aika vähän on niitä modaajia, jotka tarttuvat peliin, koska se on niin paska ja tarvitsee kipeästi auttavaa kättä. Olen itse esimerkiksi pelannut julmetusti Hearts of Iron kakkosen ja Quake ykkösen modeja. Vielä paljon enemmän olen kuitenkin pelannut mainittuja pelejä modaamattomina.

Oma lukunsa ovat tietysti pelit, joita ei enää aktiivisesti kehitetä. Aktiivinen modikulttuuri antaa näille peleille aivan uuden elämän, alkaen ihan siitä, että alkuperäisen bugeja ja yhteensopivuusongelmia korjataan. Toisinaan nämä ovat myöhemmin saaneet virallisen julkaisun, kuten esimerkiksi Age of Empires kakkosen uudemmat lisäosat. Kunnon nettipelituki ei olisi mahdollinen ilman modaajia, uudesta sisällöstä puhumattakaan.

Siitä voi toki olla montaa mieltä, jos moottoria vain yritetään viritellä nykyaikaisen näköiseksi lisäämättä kuitenkaan varsinaista sisältöä. Näilläkin on kuitenkin oma arvonsa, kuten vaikkapa Quake-pohjaisella DarkPlaces-moottorilla, joka on laadukas ja helposti modattava ja jolle on tehty ihan kaupallisesti julkaistuja pelejäkin.

Yksinkertaisimmillaan modi on remix. Monimutkaisimmillaan se on uusi peli, joka käyttää alkuperäisen moottoria.

08.04.18 klo 19:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

pirpana kirjoitti:

han sama miten haluatte pelinne pilata, mutta olen vahvasti asennoitunut modauksen vastaisesti...

Miihkali tähän jo kerkesi vastaamaan, mutta panenpa vielä oman osani keskusteluun. Siis jonkun pelinkehittäjän näkökulmasta ei varmaan maailmassa mitään parempaa olekkaan kuin aktiivinen käyttäjäkunta tuottamassa uutta sisältöä ja korjailemassa alkuperäiseen jääneitä virheitä. Siinä sivussa peliä pidetään vielä hengissä ja mielellään lisätään pitkällä tähtäimellä vähän mainettakin.

Parad modi koskaan? Brutal Doom. Käytännössä nykyään tämä on ainut ja oikea tapa pelata sitä alkuperäistä, parantaa aivan mielettömästi vähän kankeahkoa mekaniikkaa ja efektejä. Tuohon vielä erikseen modi jolla saa ne pleikkariversion kauhumusiikit taustalle niin a vot.

Sitten on tietysti alkuperäisen Neverwinter Nightsin modit, jotka oli oikeasti jo niin hyviä että Bioware fuusioi ne viimeisissä virallisissa päivityksissä osaksi itse pääpeliä. Jengi rakensi niiden avulla omia huikeita MMO-servereitä (esim. Higher Ground), jotka on edelleen pystyssä vaikka alkuperäinen välityspalvelin on kuopattu jo vuosikausia sitten. Uutta kamaa tulee edelleen.

Koskaan pelannut Civilization IV:tä? Koita Realism Invictusta, lisää historiallisesti tarkkaa materiaalia, tasapainotetumman mekaniikan ja peliaikaa lisää vähintään kymmenkertaisesti, kartan pohjana on käytetty NASA:n valokuvia ja vaikka mitä. Paljon parempi kuin alkuperäinen.

Kunnianhimoisin koskaan näkemäni modi taitaa olla nimeltään Ultima V: Lazarus, joka on siis faniporukan voimin Dungeon Siegelle modina tehty Ultima V:n remake. Sai Pelit-lehdestä yli 90 pistettä.

08.04.18 klo 19:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kuinkas rikki tuossa Realism Invictuksessa on taistelumekaniikka? Perinteikkään rikki, vai onko sitä saatu järkeistettyä tuomion stäkeistä johonkin intuitiivisempaan?

08.04.18 klo 20:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

^paha sanoa kun en ole modaamattomana pelannut tuota enää vuosikausiin niin ei osaa verrata. Erilaisia pieniä sääntöjä ja uusia lisäyksiä, bonuksia ja penaltteja on vaikka kuinka paljon. Oman muistikuvan mukaan tuo on periaatteessa päällisin puolin aika samanlainen, mutta pieniin yksityiskohtiin on kiinnitetty enemmän huomiota kuin siinä alkuperäisessä. Tuossa ei esim. jotkut tietyt tehokkaat massatuhoaseet pysty yksin valtaamaan kaupunkia ja tietyn tyyppiset ukot voi saada toisiaan vastaan massiivisemmat bonukset/penaltit. Erilaisia hahmotyyppeja on muistaakseni huomattavasti enemmän ja erilaisia kokemuspisteillä kerättäviä bonuksia monipuolisemmin, peli taitaa suosia edelleen joukkojen hajauttamista.

Oma suosikkilisäys tuohon on resurssien hyödyntämiskuvio, kun alkuperäisessä esim. raudasta sai suoraan avattua tietyt ukot niin tuossa niitä voi edelleen jatkojalostaa ja alkaa tuottaa tyyliin aseita, autoja ja tykkejä joista saa lisähelpotuksia uuden sotakaluston tuottamiseen. Sitten tuossa pystyy perustamaan pahoja korporaatioita ja levittämään niitä uskontojen tyyliin. Uskonnoistakin saa vielä monipuolisemmin bonusta ja niitä pystyy hyödyntämään vielä uskonnonvapauden kanssakin.