Pelialan nykyinen tila

Foorumin päävalikkoonPelittääkö? › Pelialan nykyinen tila

14.05.13 klo 20:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pelialan nykyinen tila on synkkä. Mobiili ja sosiaaliset pelit nousussa. Konsolipelit laskussa (en varma mutta näin arvelisin)
Monet pelitalot kaatuvat: Silicon Knights, THQ, TimesGate pian... ei hyvältä näytä. Kertokaapas omat mielipiteenne.

VierasTalo

14.05.13 klo 22:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ainahan pelitalot kaatuvat. Silicon Knights ja Timegate kaivoivat aika tehokkaasti omat hautansa, etenkin SK. THQ nyt teki yhden vakavan virhelaskelman nimeltä uDraw ja tipahti maapallolta. Mobiili ja etenkin sosiaaliset pelit ovat itse asiassa nykyään laskussa. Nousussa ovat ns. keskikokoiset indie-puljut kuten Supergiant Games tai Phil Fishin porukka. Nykyinen pelialan tila on mennyt päin persettä lähinnä siksi, että juuri nämä suuret firmat kuten Activision, THQ ja EA vetivät markkinat siihen kuosiin että ns. keskiluokan budjetin pelit (esim. Singularity helpoimpana esimerkkinä) katosivat täysin, koska niiden kehityskulut alkoivat nousta voiton tuolle puolen. Digitaalinen jakelu pelastaa kyllä koko alan kunhan kaikki kehittäjät hyppäävät kunnolla kelkkaan, ja nämä keskikoon pelit saapuvat varmaan uudestaan viimeistään EAn kaaduttua pois julkaisijalistoilta. Activision varmaan ainoana potkii vihaisena jossain nurkassa kymmenen tai parinkymmenen vuoden päästä.

14.05.13 klo 22:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sen ainakin voin todeta että digitaalinen jakelu on tietyssä mielessä demokratisoinut julkaisumahdollisuuksia. Edellisen sukupolven aikana olisi ollut täysin mahdotonta tuoda markkinoille esim. Journey joka on nopea pelata läpi ja täysin avoin tulkinnoille. Nykyisin voisi sanoa että alan vahvimmat esiintyjät ovat juurikin isot julkaisijat jo perustettuine nimikkeineen ja PK-tekijät jotka tekevät enemmän taiteellisia pelejä. Isot ovat isoja, mutta marginaalit ovat kasvaneet.

15.05.13 klo 00:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Peliala on kuollut. Pelien ja konsolien tekijöiden ainoa tehtävä on kusettaa meiltä rahat pois ja vastineeksi tehdä lisää paskoja pelejä saadakseen vähän lisää rahaa. Ymmärrän, että voitto on tarkoituskin, mutta kuusi-seitsemän vuotta sitten sanoinkuvaamaton ahneus ei ollut vielä vienyt koko alaa mukanaan.
Nykyään "isot" pelit (ne, joita mainostetaan) sisältävät päävalikossa ladattavaa lisäpaskaa -osion heti alussa. Ladattava lisäsisältö vaihtelee umpiturhasta (hahmon partakarvojen määrä) hieman tärkeämpään (mahdollisuus liikuttaa hahmoa), mutta lähes aina se maksaa. Todella paljon. Ja rahakin pitää ostaa kaupasta. Todella kalliilla.
Pelit maksavat sanoinkuvaamattoman paljon, pelien laatu oksettaa aivot päästä ja "ladattava lisäsisältö" tappaa viimeisetkin inhimillisyyden rippeet peliteollisuudesta..

15.05.13 klo 17:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ehkei pelialan tila nyt niin pahalta näytäkkään.

15.05.13 klo 17:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Alien kirjoitti:
VierasTalo kirjoitti:

Mobiili ja etenkin sosiaaliset pelit ovat itse asiassa nykyään laskussa

Linkkii?

Zyngan taloustilanne typistää aika kätevästi kaiken tarvittavan. Sosiaalisen median tavoin sosiaaliset pelit kaatuvat omaan taloudelliseen mahdottomuuteensa. Sosiaalisella medialla vaan on oikeasti maailma puolellaan, sosiaalisilla peleillä ei. Sosiaalisten pelien parhaat puolet integroituvat pikapikaa muihin videopeleihin ja koko genre lakkaa enemmän tai vähemmän olemasta. Tämä trendi on jo muutaman vuoden ollut läsnä (esim. Sleeping Dogsissa hyvin vahvasti nähtävissä jatkuvasti läsnä olevilla leaderboardeilla) ja varmasti ensi konsolisukupolven myötä nämä ominaisuuet tulevat jatkamaan eloaan entistä vahvempana (esim. PS4n share-nappi).

pirpana

23.02.18 klo 14:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ikuisena pessimistinä täytyy yhtyä samaan säveleen muiden kanssa. Peliala on muuttunut, mutta samalla se on myös suurilta osin muuttanut pelien kuluttajia.

Minä olen vannoutunut pelikonsoli mies. Olen aina ollut ja tulen aina olemaan. Pidän siitä yksinkertaisuudesta ja tunnelmasta. Sinulla on fyysinen levy jonka laitat koneeseen, otat mukavan istuma asennon, pelaat peliä ilman huolia ja murheita.

Toisinkuin PC:ssä jossa sinun täytyy ottaa koneesi suorituskyvyt huomioon, että pystyt joitain pelejä pelaamaan. Vanhoja pelejä et uusilla käyttöjärjestelmillä pysty pelaamaan joten joudut turvautumaan steamiin, eivätkä ne pelit silti 100% varmuudella edes toimi. Tämä fakta on jotenkin niin luotansa pois työntävää. Sitä paitsi minä vihaan kaikkea tietokone hifistelyä ja sen erilaisia hifiporno muotoja... suorituskyky sitä ja tätä, fraimit tota ja sitä, gigat megat bitit... vittuun kaikki shitit. Vittuun pc pelaaminen ja pc peli kulttuuri.

Nykyinen hallitseva 8:ksas pelikonsoli sukupolvi ( PS4, XBOX ONE, WII U) on alkanut apinoimaan PC:tä sen minkä ehtii. Nykyiset pelit ovat suunnattu vain ja ainoastaan casuuali mainstream pelaaja väestölle... jotka pelaavat aivottomia onttoja Battlefield, Titanfall, Call of duty, Overwatch, Destiny, GTA 5... verkkopeli net multiplayer competetive co-op fucking shittiä... päivät pääksytysten all day all night 24/7 all the fucking year around. Pelitarjonta on vain ja ainoastaan tätä luokkaa.

Joo, ehkä nyt kaikki cätchää mun driftin? Minä en ole ikinä ollut himona kilpailulliseen nettipelaamiseen tai nettipelaamiseen yleensäkin. Toki olen pelannut joitain pelejä netissä... not my scene.

Silloin ennen vanhaan kaikille oli jotakin vaikka kuinka paljon. Lukemattomia pelistudioita joilla oli oma juttunsa ja tyylinsä. PS2:selle tehtiin 4000 virallista peli julkaisua, ehkä tämä antaa vähän kuvaa miten ajat ovat muuttuneet. Tämä nykyinen meno on pelialan rappioaikaa.

23.02.18 klo 16:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ei kyllä ole pelimaailman tapahtumat enää pelaamismielessä kiinnostaneet yli vuosikymmeneen. Joskus mukulana tuli haalittua ja keräiltyä kaikkea pelaamiseen liittyvää tyyliin lehtiä, eri konsoleita ja pelejä, mutta siinä playstation 3:sen ilmestymisen aikoihin laskeskelin jo ettei kannata enää ostaa uutta konsolia kahden tai kolmen kiinnostavan uutuuspelin takia. Nykyään ei enää kiinnosta senkään vertaa, koska suunnilleen kaikki A-tason pelit on täysin samanlaisia ja tungettu niin täyteen mikrotransaktioita sun muuta skeidaa ettei tosikaan.

Ennen oli kaikki paljon yksinkertaisempaa. Sen kun kävi hakemassa uuden pelin vaikka lähimmästä R-kioskista, löi koneeseen ja se oli siinä. Kaikenlaista vaihtelua, erilaisia persoonallisia pikkupajoja ja genrejä oli paljon enemmän kuin reiluun vuosikymmeneen enää. Nykyään on vähän isomman luokan pelien tekeminen niin helvatin kallista ja massayleisön vaatimukset niin kapea-alaisia ettei mikään värikäs pikkupaja pysy mukana siinä leikissä. Keskivertopelin on oltava järjestään fps, grafiikat pitää olla niin hyvät että joka pirun atomi ja perskarva erottuu mahdollisimman selvästi ja musiikiksi kelpaa ainoastaan sinfoniaorkesterin ja jonkun maailmanluokan lapsikuoron ulinat. Ääninäyttelijätkin on napattava suoraan jostain Tom Cruise -leffasta tai muuten ei kelpaa. Siihen markkinointikustannukset päälle ja liikutaan jo sadoissa miljoonissa.

Ennen vanhaan konsolitkin pystyi silmämääräisesti erottamaan toisistaan pelkästään grafiikoiden ja äänipiirien soundien perusteella, nykyään ei edes saman valmistajan konsolisukupolvien välistä eroa enää huomaa ellei omista jotain viimeisintä superhyperteräväpiirtokolmedeetelkkaria ja tee silläkin jotain viimeisen päälle vertailevaa tutkimusta. Silti nekin maksaa ihan tuhottomia summia.

Tylsää ja enimmäkseen yllätyksetöntä on nykymaailman pelaamiset. Mieluummin huvittelen pelailemalla vanhoja 16- ja 8-bittisiä vaikka emulaattorilla. Jotain kivoja indie-juttuja ehkä joskus.

23.02.18 klo 20:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jep, kyllä näin on näreet. Valmistajat eivät tee pelejä enää intohimosta tai pelaajia varten, vaan ihan puhtaasti voitto mielessään. Se näkyy pelien laadussa. Pelit julkaistaan tänä päivänä keskeneräisenä raakileena, jonka jälkeen ostat mikromaksujen muodossa loput sisällöt sen 40€ euron alkumaksun lisäksi ja lataat puolet kovalevyn tilasta vievän päivityksen jotta peli ei kaatuilisi joka minuutin välein. Näin Ubihole, Electronic Assholes, Micro$oft ynnämuut paholaiset saavat enemmän voittoa peleistä kuin koskaan ennen.

Viimeisin ns. AAA-titteli jonka olen ostanut, taitaa olla vuodelta 2010 ja kyseessä on Red Dead Redemption. Tuolloin mikromaksupaska ei ollut edes mahdollista siinä muodossa mitä se on tänä päivänä, vaan kehittäjät joutuivat oikeasti miettimään miten rakennetaan hyvä ja onnistunut kokonaisuus. Mikromaksut on perimmäinen syy miksi itse boikotoin lähes kokonaan uusien pelien ostamista. Viimeisin niitti tuli viime vuoden lopulta Star Wars Battlefront kakkosen kanssa kun Electronic Assholes päätti apinoida oikein olan takaa mikromaksuilla ja jokainen vähääkään pelimaailmaa seurannut tietää miten siinä sitten kävi.

Aivan kokonaan ei olla tässä pyyhettä kehään heitetty, koska pelaaminen kuulunut harrastuksiin jo yli 20 vuotta enkä usko että tila voi tästä paljoa huonontua. Toivottavasti tämä on vain ohimenevä vaihe josta peliteollisuus ottaa opikseen. Nuo pienemmät ns. indie studiot tuntuvat tekevän tätä nykyä parempaa jälkeä kuin nuo jättifirmojen viimeisimmät tuotteet. Näillä kun ei ole loputonta pääomaa, vaan laadun on oltava korkea jotta pelit menevät kaupaksi. Onhan tuo myös tavallaan surullista kun lähes jokainen lapsuusajan pelisarja on lypsetty kuoliaaksi EA:n tai Ubiholen toimesta ja pari tekohengittää edelleen sieluttomana mikromaksu kassakoneena.

Tulevista peleistä seuraan tällä hetkellä Red Dead Redemption kakkosta, ORI kakkosta, Age of Empires nelosta ja Anno 1800:aa. Voin luvata, jos yhdestäkään löytyy mikromaksua missä tahansa muodossa tai viimeistelemättömyyden makua, en osta ja laitan kyseiset puljut lopulliseen boikottiin.

24.02.18 klo 16:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pelialan nykyinen tila johtuu yksinkertaisesti kilpailun kovenemisesta. Modernille tekniikalle on niin hemmetin työlästä vääntää yhtään mitään, että vähän pienimuotoisempikin peli tarvitsee satojen henkien vahvuisen työryhmän, jos tavoitteena on luoda moderneja standardeja vastaava teos. Jos peliä väännetään useampi vuosi ja projektin parissa työskentelee jopa tuhansia ihmisiä, niin budjetti on väkisinkin aika iso. Ja jos budjetti on iso, niin sitten pitää pelata varman päälle ja pyrkiä miellyttämään mahdollisimman suurta yleisöä.

Ja koska pomon kaljoihinkin pitäisi riittää rahaa, niin koukkuun jääneiltä nyhdetään vielä lisää rahaa myymällä koko peli silppuna. Sehän on vähän sama, kuin tuhannen palan palapelistä myytäisiin ensin 500 palaa, ja jos tykkää, niin loput voi ostaa 10 palan paketteina.

Mitä siihen suureen yleisöön tulee, niin olisi tyhmää väittää sen maun olevan järjestään huono. Enemmänkin ongelma on siinä, että suuri yleisö kattaa valtavan määrän yksittäisiä ihmisiä, joilla on kaikilla eri toiveet ja mieltymykset. Siksi pelissä pitää olla jokaiselle jotakin, muttei kuitenkaan liikaa mitään yksittäistä asiaa. Lisäksi pitää varoa loukkaamasta tai ärsyttämästä ketään. Lopputuloksena on hajuttomia ja mauttomia tekeleitä.

Sitten pitää vielä muistaa, että tämä kuvitteellinen suuri yleisö ei pääasiassa koostu pitkän linjan harrastajista vaan sunnuntaipelaajista. Nykyiset ison budjetin pelithän ovatkin järjestään interaktiivisia animaatioelokuvia, joissa pelaajan tehtäväksi jää kävellä valmiiksi suunniteltua reittiä eteenpäin ja välillä vähän ampua. Käytännössä siis vanhoja valopyssyräiskintöjä, mutta hieman eri tavalla toteutettuna. Jos oikein tarinavetoisia ollaan, mukana on myös muutama joko-tai -valinta, joka sitten hieman vaikuttaa välivideoiden tapahtumiin. Peli siis pelaa pelaajan puolesta, koska muuten joku voisi turhautua ja jättää lisäosat ostamatta.

Tilannetta vielä pahentaa waretus ja kova kilpailu muiden viihdealojen puolelta. Jos aikoo tehdä ison budjetin pelin, niin sen on oltava jättihitti tai se ei pääse omilleen. Samahan on käynyt myös elokuvien kanssa. Ei Marvel ilkeyttään tee geneerisiä supersankarileffoja, vaan siksi, että niillä tienaa niin hyvin rahaa.

Edellisestä johtuen indie-puolelta tulee paljon kiinnostavampaa tavaraa. On oikeasti varaa olla kekseliäs ja jopa ottaa takkiin, koska isoja taloudellisia sitoumuksia ei ole. Korkeintaan menee talo alta, mutta vaikka niin kävisikin, aina löytyy tusina uutta yrittäjää. Sama pätee myös B-elokuviin - on itse asiassa pätenyt jo vuosikymmenet.

Itse en nykyään juuri yksin pelaile, joskus ehkä ysäriräiskintää tai strategiaklassikoita. Sen sijaan olen tykästynyt pienehköihin moninpeleihin, joita voi tahkota kaverien kanssa samalla sohvalla istuen ja olutta hörppien. Genren parhaat pelit ovat nopeita oppia, mutta mestariksi tuleminen vie aikaa. Jo parin vuoden ajan ehdoton suosikki on ollut Ultimate Chicken Horse, jossa pelaajat vuorotellen rakentavat tasohyppelyrataa ja vuorotellen juoksevat sen kilvan läpi.

25.02.18 klo 14:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ja tuon kovenevan kilpailun vuoksi tähän tilanteeseen ollaan päädytty

Tämähän koskee nyt suurimmaksi osaksi näitä jättistudioita ja heidän viimeaikaisimpia tuotteitaan. Tuollaisia monen sadan mammutti henkilöstöjä "tarvitaan" vain koska tuohon sisältyvät season passien, jälkeenpäin myytävien lisäosien, mikrotransujen ym. muun turhan sälän kehittävien henkilöstöjen isot tiimit. Toki ennenkin paskaa tehtiin ja tullaan jatkossakin tekemään, mutta kun ostit pelin, saatoit joskus löytää bugin jos toisenkin. Nyt kun ostat sen 40-60€ pelin, saatat löytää bugin ja aivan varmana DLC-spämmejä, lyhyitä tarinamoodeja ja mikrotransujen ympärille rakennettua pelattavuutta. Sieluton lypsylehmä on monin verroin myrkyllisempi kuin peliin eksyneet satunnaiset bugit, jos sellaisia sattuu löytymään.

Vielä yhtenä monista esimerkeistä EA:n Star Wars Battlefront II, josta eka peli julkaistiin 2005. Tässä oli hyvin kehitetty tarinamoodi, reilu moninpeli ja pitkäikäinen pelattavuus. Tuo viimevuotinen versio joutui aivan ansaitusti ennennäkemättömän paskamyrskyn kohteeksi lyhyen, laiskan yksinpelikampanjansa vuoksi ja täysin mikrotransujen varaan suunnitellun moninpelin takia. Vaikuttaa, että nuo valtavan infrastruktuurin omistavat talot keskittävät suurimmat voimavaransa asioihin jotka eivät palvele pelaajia tai pelikokemusta ja ovat liian veren maku suussaan yrittäessään hyödyntää internjet aikakauden tuomaa rahastusmahdollisuutta suurten pelisarjojen avulla. Hommasta on tullut multimiljoona bisneskoneisto.

Vielä kerran. Mikromaksut :)

25.02.18 klo 19:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kaipa kyse on ennen kaikkea toiminnan ammattimaistumisesta. Töitä tehdään rahan vuoksi. Ei siinä sinänsä mitään hävettävää ole. Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa.

Yksi jännä ilmiö on, että 90-luvulla pelitalot muistuttivat rokkibändejä. Porukkaa oli enimmillään noin kymmenen, ja varsinkin pelitalojen johtohahmot olivat elämää suurempia hahmoja. Esimerkiksi John Romero oli tuote itsessään, tai ainakin antoi tuotteelleen kasvot vähän samaan tapaan kuin rokkarien ulkoinen imago on keskeinen osa heidän musiikkiaan [sic].

pirpana

25.02.18 klo 19:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Minäkun luulin, että tuolla tekstilläni saan aikaan ikivanhan PC MASTER RACE vs CONSOLE PEASANT kansalaissodan aikaiseksi. Nooh... ei niitä enää nykypäivänä erota toisistaan, eikä tälläistä kissanhännän vetoa ole olemassakaan enää näiden kahden välillä. Se onkin surullista, että tämä vastakkainasettelu on muuttunut näin yhtenäiseksi. Tosin olen kyllä huomannut, että milleniaalit ja vähän vanhemmatkin jäärät ovat siirtyneet pc:n puolelle, jossa he pääsevät kahden lempiharrastuksensa pariin. Törsätä pc osiin, näyttöihin, pelihiiriin ja näppäimistöihin... sitten vielä sama rumba ainakin 3 kertaa vuodessa. Katokkun aina täytyy saada parasta ja uusinta... voi voi näitä aivopestyjä parkoja. Sitten toisena on tietysti pelaaminen.

25.02.18 klo 20:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Minä kyllä ihan surutta myönnän kuuluvani herrarotuun. Tai eihän sitä tarvitse myöntää, se on asia, josta saa ja tuleekin olla ylpeä.

Katsoi asiaa miltä kantilta tahansa, ovat konsolit pohjimmiltaan pelkkää brändin voimalla tapahtuvaa rahastusta. Aiemmin etuna oli vähäisempi säätäminen, sen kuin löi CD:n Pleikkariin ja alkoi pelata. Nyt ei ole silläkään merkitystä, kun konsolipelitkin pitää tallentaa laitteen kovalevylle ja toisaalta Steam hoitaa PC:lle asentamisen automaattisesti. Ei tarvitse enää latailla ajureita ja asennella koodekkeja puolta päivää.

Muuten konsoleilla ei ole mitään keskeisiä etuja. Rauta vanhenee lyhyessä ajassa ja muutenkin melko kohtuullisella hinnalla kasaa laadukkaan PC:n, joka voittaa konsolit suorituskyvyssä helposti ja on kaiken lisäksi valtavan paljon monikäyttöisempi.

Ainoa syy suosia konsoleita on niille yksinoikeudella väkerretyt pelit. Mutta se kertoo enemmän markkinataloudesta kuin laitteistoista. Yhtä hyvin voisi väittää VHS:ää Blu-Raytä paremmaksi formaatiksi, koska joitakin vanhempia leffoja ei ole saatavilla digitaalisessa muodossa. Yksinoikeuspelitkin tulevat PC:lle yleensä vuoden parin viiveellä, joitakin harvoja poikkeuksia lukuunottamatta.

25.02.18 klo 22:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

PS1 aikaan olin vielä täysin konsolipelaaja, mutta sen jälkeen alkoi hivuttautuminen tietokoneen aikakaudelle, kun Compaq rautaa saatiin olohuoneen nurkkaukseen. Erilaisia viritelmiä toki ennenkin löytyi, mutta pc:n ehkä kestoltaan pidempiaikaiset rooli/fantasia/seikkailu tai strategiapelit veivät mukanaan. Diablo 2: lod en harmikseni saanut hell tasoa pidemmälle ja muutenkin jäi kokeilematta verkossa, miten vaikka kaveripohjainen loottaus perusnaksutteluineen toimisi.

Starcraft tuli jälkeenpäin hommattua best seller series painoksena ja on kieltämättä koukuttava ja merkittävä teos, jonka seuraavaa osaa pikkuveli ansiokkaasti pyöritteli rap musiikin tahtiin. Baldur’s Gatesta jäi mieleen tönkkö käyttöliittymä, jossa tiimiä on vaikea liikutella. Ehkä tämän takia Neverwinter Nights jäi pikaisen kokeilun tasolle ja grafiikoiden kehittyessä palasin asteittain genren pariin. Nostalgiannälkään varmaan löytyy konsolien emulaattoreita, mutta tällä hetkellä tuntuu kaikenlainen pelaaminen olevan semmoinen loputon suo, jota voi toki sivusilmällä tiirailla kaikella mielenkiinnolla alaa kohtaan. (Wink Half-life 3, vain jos saisi elinaikana uuden pelimoottorin kera.)

Myös isojen pelinkehittäjien taholta voi todeta, että on hyvin positiivista nähdä tuttujen firmojen jatkavan julkaisutahtiaan. Testaukseen ja seurantaan tosin voisi puuttua. FIFA:n futis ja muiden custom härpäkkeiden säälimätön erillismaksujen lätkäiseminen käy player one:n kukkaronnyöreile, jos tuuri ei oikein kulje. Viimeksi jotain NES peliä kokeilleena ei ole refleksit ihan siinä kunnossa kuin piti muinoin olevan. ,/bujauu

25.02.18 klo 23:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

Noista peleistä joista olen itsekin nyt kiinnostunut, 3 on saatavilla PC:lle ja se kaikkein mehukkain tietenkin vain konsoleille. Omalla kohdalla tuo on ollut ikuista tasapainottamista alustojen välillä kun kaikki julkaisijat eivät halua päästää tiettyjä pelejä konsoleilta PC:lle. Perseestä, mutta kuten aiemmin todettu, fiksua bisnestä Micro$oftin ja Sonyn kannalta, jolla saadaan pidettyä konsolit elossa ja rahavirta jatkuvana. Tämän nykyisen, sisuskaluiltaan jo perunatasoa olevan pöntön päivitys on kesällä jokatapauksessa edessä. Tai saattaa olla että koko homma aloitetaan alusta ja tämä myydään jollekkin onnekkaalle eteenpäin, riippuu pitkälti kukkaron paksuudesta.

Oikeastaan kun taaksepäin ajattelee, nassikkavuosina PC:n ääressä tuli istuttua huomattavasti enemmän. Strategiapelit kuuluivat myös niihin kovimpiin juttuihin ja erinäisiä ajopelejä tuli pelattua PC:llä. Sitten PS3 ja Xbone360 tulivat, konsolipelaaminen vei taas hiuksenhienon voiton melko pitkäksi aikaa eteenpäin, kun samalla jotenkin strategia osasto kuivui omalla kohdallani. Nyt kristallipalloon katsotessa saattaa olla että PC on viemässä taas voiton monen monen vuoden jälkeen. Vanhoja strategia sarjoja herätellään uudelleen ja noi itseä kiinnostavat konsoli exclut alkavat olemaan vähissä, lukuunottamatta tuota yhtä tapausta. Xbone pysyy olohuoneessa vastaavien tilanteiden varalta eikä mihinkään ole lähdössä ja luulenpa että seuraava konsolipäivitys tulee(jos tulee) vasta kun jotain oikeasti kehittävää tuolla saralla tapahtuu.

Vai onko jonkun mielestä 500 maksava XboxOneX hyvä diili? Mikäs siinä jos pätäkkää löytyy, mutta hinta/laatu suhteeltaan aivan päin peetä koko laitos.