Ikimuistoisimmat pelimuistosi

Foorumin päävalikkoonPelittääkö? › Ikimuistoisimmat pelimuistosi

Harmonica

15.11.06 klo 20:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

Enpäs löytänyt sopivaa topicia, kun mieleeni tuli eräs ikuisesti mieleeni painunut hetki peliä pelatessani, jonka yhtäkkiä halusin foorumilla muillekin jakaa. Eli tänne kaikkea mahdollista onnistumisentunteesta, hauskoista sattumuksista ym.

Eli tämä tapahtui pelatessani Kings Quest: Mask of Eternity -peliä, joka siis on tuo kolmiulotteinen third person miekkamättö/seikkailupeli PC:lle, jolla ei kauheasti ole tekemistä sarjan muiden osien kanssa, eikä se kyllä mikään kovin erinomainen pelikään ole. Mutta se pelin laadusta. Ikimuistoinen tilanne tapahtui pelin muistaakseni toisessa kartassa, jossa jonkinnäköisessä kuolleiden valtakunnassa seikkaillaan. Tässä kartassa vihollisina ovat luurangot, jotka pitävät kävellessään sellaista kilkutusääntä ja toistelevat paria kornia repliikkiä. Yhdessä vaiheessa kuulin tuon äänen yhdessä vaiheessa karttaa, katselin ympärilleni joka puolelle, mutten nähnyt missään ketään. Tuumasin sitten että olkoot, kun ei kerran missään näy ja jatkoin matkaa. Kilkitus vain jatkoi kuulumistaan ja läheni vielä koko ajan. Taisin katsoa vielä uudellleen ympärilleni, mutta vieläkään ei näkynyt missään ketään, ja sitten, yhtäkkiä, ruudulle ilmestyi tyhjästä koko ruudun kokoinen pääkallo, joka katsoi suoraan pelaajaa kohti ja sanoi matalalla äänellä: I want your soul.

Tuosta seurasi ensin aivan armoton säikähdys: minä, veljeni sekä ystäväni jotka katselivat peliäni kaikki suorastaan hyppäsivät ilmaan. Sekunnin päästä tästä ilmoille kajahti minuuttitolkulla kestävä valtava naurunpuuska. Peräti kummallista tässä on se, että tuo ei millään tavalla voinut olla skripattuna peliin, en ainakaan usko niin, aloitin tuon pelin parikin kertaa uudelleen eikä mitään vastaavaa enää tapahtunut. Lisäksi tuollainen tapahtuma tuntuu muutenkin melkein mahdottomalta, kun nuo kyseiset viholliset eivät ikinä katso pelaajasta poispäin, ja kamerahan on luonnollisesti pelissä pelaajan takana. Ja tähän kun yhdistetään se, että luuranko ilmestyi suoraan keskelle ruutua ja vielä täysin samaan aikaan sanoi tuon repliikin, jota ne toistelevat erittäin harvoin, niin puhutaan jo tähtitieteellisen pienestä mahdollisuudesta.

Aika huvittavaa, että en ikinä ole pelästynyt pahemmin elämäni aikana. Vieläkin muistan kuinka ihokarvani oikein nousivat pystyyn. Enkä liion ole ikinä saanut makeampia nauruja.

Scarface

15.11.06 klo 22:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Playstationilel Spyro The Dragon. Mun eka oma peli jonka sain seitsemän vuotiaana joululahjaksi. Haikeasti vielä muistelen miten innoissaan pelailin sitä ja tulee vieläkin pelattua se säännöllisin väliajoin läpi. Parhaita pelejä koskaan...

Nebb

15.11.06 klo 22:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ala-asteella kaverin luona yötä ja Resident Eviliä pleikkarilla puolen yön aikoihin. Hui saatana että se osasi olla karmiva peli silloin. Pahimpia säikähdyksiä en onneksi muista enää mutta ne zombikoirat pelottivat hemmetisti kun syöksyivät yhtäkkiä jonkun ikkunan läpi. Ja se kohtaus melko alkupuolella peliä, kun astutaan jonnekin huoneeseen, jossa zombi on juuri herkuttelemassa ja kääntää hitaasti kalpeat ja veriset puolikuolleet kasvonsa pelaaja kohti. Ei meinannut uni tulla pelisessioiden jälkeen kun ulkonakin kuului jotain ääniä. :shock:

lotr

15.11.06 klo 23:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Varmaan se on alkuperäisellä 8-bittisellä Nintendolla joku Marioista tai sitten joku noista wanhoista turtleseista. Kyllä se taitaa olla kaikkien aikojen paras peli eli Super Mario bros 3. Ei hitto sitä tuli pelattua paljon veljen ja kavereitten kanssa silloin ihan pienenä, ennen kouluikää. Siinä oli hyvä kun ei pystynyt tallentamaan niin piti aina pelata peli läpi tai sitten jättää yöksi päälle ja sitten taas jatkaa... Ehottomasti ikimuistoisin pelimuisto oli tuon pelinkohdalla. Vielä silloin tällöin tulee pelattua emulaattorilla tietokoneella sitä, eikä oikeastaan ole hohto hävinnyt yhtään näitten vuosienkaan jälkeen.

Siperia Jones

16.11.06 klo 02:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Supernintendo aikoina oli aina armoton mättäminen oikeastaan peliä kuin peliä ja aikamoinen voittajafiilis oli kun uudelleen ja taas uudelleenyrittämisen jälkeen vihdoin pääsi pelin läpi. Oi niitä aikoja ilman tallennusmahdollisuutta kun sattui viimeisen elämän haaskaamaan loppuvastuksessa ja game over tekstin tullessa ruutuun. Vahvaa tekoa tuntui olevan vanhan 8-bittisen kuin 16-bittisen (seiniä pitkin lennelleet) ohjaimet.

Lamourhaaja

16.11.06 klo 17:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

En ole pelannut enää aikoihin, joten kaikki mainintani ovat jo ainakin muutamia vuosia vanhempia pelejä. Legendaarisimmat pelikokemukseni ovat olleet:

1. Final Fantasy VII - ei maailman paras peli, mutta takuulla minuun eniten vaikuttanut. Edelleen paras FF -sarjan peleistä, vaikkei se FF VI siellä takana kaukaa tulekaan. Tai no, kympistä eteenpäin en osaa edes sanoa, en ole jaksanut kokeilla.

2. Shenmue - tämä peli on jotain "toista", jotain sellaista, johon en pelimaailmassa ole vieläkään törmännyt näinä aikoina.

3. Planescape Torment - mahdollisesti maailman paras peli. Omaperäinen, hauska, mielenkiintoinen, älykkään filosofinen, viihdyttävä ja toisin kuin muut lajityyppinsä pelit, on oikeasti eläväisen tuntuisen maailman ja mieleenpainuvat hahmot omaava. Ei saa unohtaa myöskään tekemisen massiivista määrää.

4. Triplane Turmoil - äärimmäisen viihdyttävä moninpeli ja tämän pikku suomipelin omaperäisyys takaavat suosion vielä vuosia ja vuosia julkaisun jälkeenkin.

Nytkin muuten hakkaan vieläpä Deus Ex -peliä ihan innoissani, vuosien yleisen pelaamistauon jälkeen. Mikä nautinto! Parhaita räiskintöjä kautta aikojen. Uudemmista peleistä ehkä eniten on vaikuttanut hieman kaverilla hakkaamani Fear.

Iron

16.11.06 klo 18:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ensimmäiset pelit joita muistan pelanneeni sen kummemmin olivat Mortal Kombat-sarjan legendaariset kolme ensimmäistä osaa. Laatuviihteestä en tiedä mutta tietokonepeleistä mitään tietämättömälle ne olivat aikanaan jotain todella uutta ja ihmeellistä. Myöhemmin suurimpia kokemuksia ovat olleet Croc, Final Fantasy VIII ja Syberia.

Nosoki

16.11.06 klo 18:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

Täytyy sanoa, että Morrowindiä pelatessani muistan ikuisesti kun kävelin vain jossain aivan satunnaisessa paikassa ja huomasin luolastoon johtavan oven. Kahlasin luolaston läpi ja koko ajan taustalta kuului inhottavia kuiskauksia aaveiden hiipiessä kulman takaa kimppuuni. Luolan lopussa oli vesilammikko, jossa oli tunneli ja sitä pitkään uituani saavuin erikoiseen huoneeseen, jossa kuului vielä oudompia ääniä ja siellä hypätessäni huomasin katossa kiinni olevan kiiltävän kilven. Aikani sitä kurkotettuani sain sen ja huomasin sen olevan reilusti parempi kuin mikään aikaisemmin näkemäni kilpi. Tämän jälkeen poistuin luolasta voittajana ja ulos päästyäni soimaan pamahti pelin majesteettisen upea ja uljas tunnusmusiikki samalla kun katselin kauas horisonttiin.

Noo

16.11.06 klo 19:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Commander Keen 1-7. Ensimmäinen vuodesta 1990 lähtien. Julkaisijana Apogeen & Id software.

Kuvia:

Silkkaa parhautta! Tätä tasohyppeliä tuli juniorina väännettyä. Onko porukalle kiertynyt tarpeeksi ikää muistakseen tämän pelin? :)

Dekabristi

16.11.06 klo 23:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kyllä se varmaan on se, kun ensimmäisen kerran sain pelata Crash Bandicoot -peliä vanhalla kunnon pleikkarilla 1998 jouluna. Jäänyt ikuisesti mieleen. Sitä ennen minulla on vain hajanaisia pelimuistoja, joihin liittyvät Prince of persia, Super Mario ja Star Wars :) Star Wars -flipperin räplääminen Kreikassa pikku poikana oli myös mieleenjäävä kokemus.

16.11.06 klo 23:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

Bubble Bobble
Pro Am
Duck Tales
NHL 93

Battle Arena Toshinden & Ridge Racer (ensimmäiset pleikkaripelini ´95)
Final Fantasy 7
Resident Evil
Tomb Raider
Crash Bandicoot

2000-luku:
Call of Duty
Max Payne 2
Hitman 2

Siinä pelejä jotka ovat jääneet hyvin mieleen.Varsinkin nuo Nesin ja C64:n pelit eivät mielestäni unohdu, vaikka niiden takomisesta sen likemmäs 20 vuotta on jo aikaa.

Kaiser

18.11.06 klo 16:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

1. Super Mario Bros. (NES)
Tästä se kaikki alkoi.

2. Donkey Kong Country (SNES)
Ensimmäinen peli, jota SNESillä pelasin. Oli aikoinaan todella, todella vaikuttava.

3. Secret of Mana (SNES)
Eka RPG. Erittäin kultaisia muistoja tästäkin pelistä.

3. Tomb Raider (Sega Saturn/PSX/PC)
Muistan kun pelattiin tätä kaverin Sega Saturnilla joka päivä aivan innoissaan. Se kolmannen kentän T-Rex tuntui silloin niin vaikealta, puhumattakaan monista vaikeista pulmista... :) Aah, kyllä tämä vaan oli mahtava peli.

4. Resident Evil (Sega Saturn/PSX)
Tähän kanssa tutustuin ensin kaverin Saturnilla. Perkele, kun oli jännittävä. Myöhemmin kun ostin pleikkarin, RE1 oli järjestyksessään toinen peli, jonka sille hankin.

5. Silent Hill (PSX)
Jos RE1 oli jännittävä, niin tämä oli jotain aivan muuta. Pelottava potenssiin 10. Taisinpa joskus painajaistakin nähdä. ;P

6. Metal Gear Solid (PSX)
Peli, joka vaikutti välillä enemmän elokuvalta kuin peliltä oli jotain ennenkokematonta.

7. Final Fantasy VII & VIII (PSX)
Elämäni tärkeimmät RPG:t.

Harman

27.12.07 klo 18:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jumalaut, tuli pelattua ensimmäistä kertaa Fallout läpi Joulun kunniaksi muutamilla istumiskerroilla. Todella tunnelmalliset ja hienot musiikit, unohtumaton tunnelma, rautainen pelattavuus ja kiehtova maailma vetivät armotta puoleensa. Ehdotonta pelien yleissivistystä, sanoisin. Nyt ikimuistoisena tapahtumana täytyy pitää monia pelin kohtia kuten: Kirkko ja sen johtajaa sokeasti seuraavat, melkein hypnotisoidut munkit ja se eteerisen kaukainen musiikki saivat aikaan väristyksiä. Toinen ikimuistoinen ja osittain järkyttäväkin kohta oli kun pelissä saavutaan pelin viimeiseen paikkaan eli tuhoutuneeseen ja mutanttien valtaamaan Vaultiin. Erityisesti kohtaaminen ja keskustelu viimeisen mutanttimestarin kanssa sai karmaisevia väristyksiä selkäpiissäni. Klassikko settiä.

Seuraavaksi vuorossa Fallout 2:n läpipeluu.

Lassomies

03.02.08 klo 22:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

NES-pelien kanssa on kasvettu, joten eiköhän suunnilleen puolet hyvistä muistoista ole pelkästään näitä.

Kahtena vuotena yläasteella ystäväni kanssa teimme niin, että hiihtolomalla valittiin peli ja väännettiin se yöllä läpi. Sama se, oliko sitä aiemmin koskaan edes kokeiltu vaiko pelattu jo tuhanteen otteeseen läpi.

Ensimmäisenä vuonna kävimme läpi legendaarisen Super Mario Bros. 3:n. Paljon syötävää ja musiikkia mukana. Kumpikaan ei ollut aikoihin pelannut, joten noin 21-03 ajan pelasimme, ja kaiken lisäksi yksi maailma jäi välistä.

Toisena vuonna edellisvuosi tuntui säälittävältä, koska nyt vaihdoimme pleikkariin ja peli oli Crash Bandicoot: enmuistamikä. Se kestikin kerralla 21.30-07 saakka. Enemmän kuin voittajafiilis, kun oli niin kuin Commando sanoisi, "dead tired", ja pääsi läpi. Mutta hyvä meininki oli.

Perus lesoilutarinoiltahan nuo äkkiseltään kuulostaa - "meikä pelaski NIIN kauan ja olin NIIN väsyny..." - mutta eiköhän noita rankempiakin juttuja löydy, ja nuo joka tapauksessa ovat ikimuistoisimpia hetkiä.

Graffit

05.03.08 klo 22:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Eiköhän se ole ollut tähän päivään mennessä ole ollut Metal Gear Solid 3:sen loppu. Kaikkien aikojen ikimuistoisin peli.

the dude

06.03.08 klo 17:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Final Fantasy VII on ollut kokemuksen aivan uskomaton, joka kerta kun olen sen läpi pelannut. Ja näitä kertoja on aika paljon.
GTA: San Andreas oli tekemisen vapauden takia myös hieno kokemus.

Jugger

09.03.08 klo 15:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

Graffit kirjoitti:

Samaa mieltä. Koko mgs sarja on parasta mitä on.

StepYou

18.03.08 klo 19:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ikimuistoisin on Tetriksen peluu tuolta kultaiselta 8-piiska ajalta kun nintendo oli juuri saatu. Jäin Tetrikseen aivan täysin koukkuun ja suutuin itselleni pienimmistäkin virheistä. Eräänä kertana sitten suutuin kunnolla, vanhempani olivat naapurissa grillailemassa kesällä kun yhtäkkiä kuului n.100m päästä talon sisältä hirveä V...TU!!!! huuto ja kilinä. Vanhempani saapuivat tietenkin katsomaan kun lasi vitriinissä olohuoneessa on 8-piiskan ohjain sisällä ja lasi säpäleinä, Poika siinä sitten aivan pelosta jäykkänä vieressä. Eipä ssinä sitten muuta kuin nintendo meikäläiseltä viikoksi pois, eli ei ihan kauhea rangaistus. =) Muistaakseni olin jotain 10-12v tuolloin. Että sellainen on jäänyt mieleen ja joskus siitä on kuittiakin tullut vielä isipapalta, kylläkin jo naurun merkeissä =)

Damoni

21.03.08 klo 17:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Aikamoisia pelejä ootte pelannu, mä pelaan tietokoneella klassista risti-nollaa.

Ronald McKey

20.04.08 klo 20:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ikimuistoisin peli mitä olen pelannut on varmasti Prince of Persia: The sands of time.
Se kolahti muutama vuosi sitten lujaa ja kolahtaa vieläkin. Ja yhtä hyviä on sen jatko-osat. Mutta ekana osana se on tietysti ikimuistoisin.