Mikäs peli lähti mukaan?

Foorumin päävalikkoonPelittääkö? › Mikäs peli lähti mukaan?

10.09.16 klo 10:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Grinch kirjoitti:

Ainakin pleikkarilla nettipeli oli viimeksi vuosi tai kaksi sitten melko hämmentävää. Normaalia peliä harvemmin löyty vaan suurin osa oli modattuja, jossa sai lennellä pitkin kenttää rajattomalla lippaalla.

Painovoimattomia hyppyjä olen kohdannut parikin kertaa, mutta kamalin kokemus oli sellainen peli, johon liityttyäni "levelini" nousi välittömästi maksimiin, ja se muistaakseni jäi sellaiseksi myös poistuttuani. Yksi serveri siis korruptoi tietoni täysin. Hyviä, normaaleja matsejakin on, mutta sellaiseen pääseminen ei ole itsestäänselvyys.

Grinch

21.09.16 klo 00:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

WWE '12:sta on tullut mätkittyä jo kohtalaisen monta vuotta, että oli oikeastaan jo aikakin hommata uudempia versioita. Koska Suomessa WWE '13 maksaa näköjään vieläkin yli 20€, niin ebaysta se lähti sentään 9€:lla posteineen. Lisäksi Konsolinetistä WWE 2K14 15€:lla. Pellepaini loppuvuodeksi. Ainakin mielenkiintoisia hahmoja molemmissa, vaikka itse rosterit näyttää vaihtelevan sopivasti. Harmi ettei Batista ole '13:sta mukana, mutta Ken Shamrock sentään on valmiina.

10.11.16 klo 22:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Turistaanpa hetki Turismosta. Sivu tai pari aiemmin laitoin tähän topikkiin vihaisen Gran Turismo 6 -viestin, jossa valitin sen käsittämätömästä päivityssekamelskasta. Tätä kirjoittaessani, monta kuukautta oston jälkeen, olen palannut sen pariin. 21 (!) päivitystä on asennettava yksi tai kaksi kerrallaan pelin täydellisen jumiutumisen estämiseksi, ja se sitten vie aivan käsittämättömästi aikaa - nyt ei puhuta kymmenistä minuuteista, vaan useista tunneista.
Olen taas pitkän tauon jälkeen innostunut sarjasta aloitettuani GT-vitosen, jonka senkin olen omistanut jo kuukausien ajan.

Gran Turismo 5 -arvostelu:
Hyvää:
- Huikea rata- ja autovalikoima - vanhoja, uusia, nopeita ja hitaita.
- Tässä osassa debytoinut kart-autoilu on todella viihdyttävä ominaisuus.
- Lisenssitestit ovat tällä kertaa hauskoja aiempien osien rasitteen sijaan.
- Koska ajotuntuma on niin täydellinen, on pelin ylivoimaisesti parasta antia vapaamuotoinen aika-ajo. Erilaisten autojen testailu eri radoilla on hauskempaa kuin miltä se ehkä kuulostaa.
- Musiikkivalikoima on hyvä ja laaja, mutta peli tukee myös käyttäjän omia soittolistoja. Toisin kuin PSP:n tasku-GT, tämä tukee mp3:n lisäksi myös wma-tiedostoja (eli cd:iltä revittyjä raitoja).

Huonoa:
- Umpipaska tekoäly, jonka vuoksi yksikään kisa ei ole koskaan viihdyttävä. Pahinta ei ole se, että autot ajavat robottimaisesti kiskoilla eivätkä koskaan tee virheitä. Pahinta on se, että jokaisessa kisassa on yksi tai kaksi konekuskia, jotka ovat käsittämättömän paljon nopeampia kuin muut, yhdessä ahtaassa sumpussa ajavat radantukkeet. Voin myös vakuuttaa, että kovemman vaikeusasteen kisoissa viimeisellä kierroksella tapahtuu kuminauhaefekti, joka tekee nopeimmista tekoälyautoista vieläkin nopeampia. Tässä pelissä ainoa syy ajaa kisoja on pakollinen rahan ja palkintojen saaminen. Surullista mutta totta.

Sitten niitä hankintoja.

Gran Turismot 1, 2 (PS) ja 3 (PS2)

Kakkosen ja kolmosen olen omistanut ennenkin, mutta sittemmin luopunut niistä. Ykköskonsolin pelien ohjattavuus on uudempiin osiin verrattuna aikamoista kuraa, mutta ylivoimaisesti sen sukupolven parasta. Kolmatta osaa en ole arviolta pelannut yli kymmeneen vuoteen, joten on ihan mukava palata siihen. Nelos-turismon puolestaan hankin 2008-2009.

Sivuhuomio: en ole ainut, joka on ihmetellyt, miksi mitään näistä kolmesta ensimmäisestä GT:stä ei ole saatavilla PS3:n kaupasta emuloituina latauspeleinä. Kyseessä on sentään yksi kaikkien aikojen suosituimmista ja kehutuimmista sarjoista.

Tekken Hybrid

Järisyttävän typerällä nimellä varustettu Tekken -kokoelma. Sisältää hölmön mutta lievästi viihdyttävähkön animaatioleffan, todella säälittävän Tag Tournament 2 -demopelin (jolla ei tosin ole mitään väliä kokoversion ollessa olemassa) sekä mahtavan klassikon Tekken Tag Tournamentin HD-version. Omistan alkuperäisen toimivan levyn, joten olisin toki pärjännyt ilmankin tätä, mutta kyseessä on kuitenkin yksi kaikkien aikojen suosikkipeleistäni. Trophy-systeemi motivoi läpäisemään pelin ultra hard -tasolla, joka ei vielä tässä Tekkenissä ollut kovin reilu. Hämmästelin aikoinaan teoksen graafista loistoa, joten tämä teräväpiirtopelleily ei todellisuudessa muuta kokemusta millään tavoin. Lisäksi paras ominaisuus, 1-on-1 arcade mode, on selittämättömästä syystä poistettu tästä versiosta.

Alennuksista ostettuja roskapelejä on taas tullut PS3-valikoimaani muutama kappale pari kertaa kokeiltavaksi ja sitten hylättäväksi.

Killzone
2004-vuonna julkaistun kakkospleikkarin räiskintäpelin graafisesti vähän katsottavammaksi uudistettu versio. Levy löytyy edelleen veljen aikoinaan ostamana, mutta ei ole ollut pienintäkään hinkua tarttua siihen. Jätettähän tämä on. Ehkä eniten häiritsee todella hirveillä äänillä varustettujen vihollisten jatkuva huutaminen. Eri repliikkejä on kourallinen, joten sormi hakeutuu pikaisesti mykistysnappulalle. Pelattavuus ei ole kamalinta, mitä genre PS2:lla tarjosi, mutta se ei ole paljon sanottu.

Darkstalkers
Sanoinkuvaamattoman nololla nimellä varustettu Capcomin 2d-tappelupeli, joka on kaltaiselleni entiselle Street Fighter -fanille tuttua kamaa. Ei sinänsä mikään hirveä peli, mutta väistämätön fakta on, että tavallisella ohjaimella pelattuna joka kymmenes spesiaaliliike onnistuu. Omistin aikoinaan Xboxille hienon joystick -ohjaimen, mutta sellaisia en enää todellakaan ala hankkimaan.

Super Hang-on

Antiikkinen moottoripyöräily, jota on kontrollien puolesta kohtalaisen hauska pelata. Ongelmaksi koituvat ainoastaan loputtomasti generoituvat, mateluvauhtia ajavat konekuskit, joiden väistely on tuskaa. Kokonaisuutena ihan kelvollinen oldie.

Tekken 1 (PS1 -emulaatio)
Ensimmäinen Tekken ei ollut edes ilmestymisaikaansa nähden kelvollinen tappelupeli. Hyvä kakkonen olisi pitänyt nimetä ykköseksi ja pyyhkiä tämä maailmasta.

Tekken Dark Resurrection
Kymmenen euron hinnallaan todellinen virheostos. Dark Resurrection oli PSP:n paras geimi, mutta tämä versio on ominaisuuksiltaan todella karsittu. Lisäksi viimeinen vastus on säädetty jopa tavallisesti melko helpolla hard-tasolla aivan absurdin halvaksi paskaksi, jollaista se ei alkuperäisessä DR:ssä tai vitosessakaan ollut. Ja että HD-grafiikka? HD my ass. Tämä näyttää suoraan käsikonsolilta revityltä. Todella heikko esitys.

Street Fighter X Tekken
Mitä juuri sanoin 2d-tappelupeleistä? Alennushinnat voittivat jälleen. Hankin tämän vain kerätäkseni kaikkea Tekkeniksi nimettyä, enkä ole yli kymmentä minuuttia vielä pelannut. "Vielä".

joku Ridge Racer
Gran Turismo on Flatoutin ohella ainoa ajopelisarja, joka enää kiinnostaa meikäläistä millään tavoin. Tämä on yksi kamalimmista koskaan pelaamistani asioista. 0 / 10.

Cool Boarders 2 (PS1 -emulaatio)
Jotenkin tämä lumilautapelin jatko-osa onnistuu olemaan todella paljon edeltäjäänsä hirveämpi. Tässä ei ole mitään hyvää, mutta pahinta on uskomattoman jäykkä ohjaus. Joka kahdeksas temppu onnistuu, vaikka painan oikeita nappeja.

18.04.17 klo 22:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Edellisestä viestistäni on jo kauheasti aikaa, joten hommailtujen geimien määrä hipoo taivaita. Mennään suoraan asiaan. Kuvia en jaksa kauheasti laitella, joten sormet syyhyämään youtubesta videomatskua kyseisistä peleistä etsiessä, jos alkaa kiinnostaa..

Killer is Dead &
Fight Night: Champion

Aika törkeällä grafiikkatyylillä varustettua miekoinsivaltelupeliä en hauku ryönäksi, koska olen pelannut sitä yhden n. 10 minuutin session ajan niiden todella monen kuukauden aikana, jona olen sen omistanut. Ehkä se paljastuukin joskus hyväksi tekeleeksi.
Fight Night -nyrkkeilysarjan kanssa minulla on aika pitkä historia. PS2:n kolmososaa näpräsin nuorempana järkyttävät määrät, samoin kakkosta, joka oli yksinpelinä kuraa, mutta kaksinpelinä jotain ihan uskomattoman mieletöntä. Nelososaan olin sen ilmestyessä (2009) jokseenkin pettynyt, mutta ei sekään täyttä lannoitetta ollut - ja päihitin siinä itse Amin Asikaisen Kampin Anttilassa, jossa sattumalta oli mahdollisuus pelata nyrkkeilijää vastaan juuri sinä päivänä kun itse olin Helsingissä. Voitin hänet Jake Lamottalla pelaten muistaakseni kolmannessa erässä tyrmäyksellä. Nimmari löytyy seinältäni.
Mutta mitenkäs tämä uudempi osa sitten? En tiedä. Olen pelannut sitäkin kymmenisen minuuttia. Ensimmäisen testimatsin aikana raivostuin välittömästi, sillä kontrolleja on tyhmennetty nykyajan tolvanapelaajia varten edellistäkin osaa enemmän.

Wipeout HD
Järjettömän nopeaa kisailua. Ensimmäinen Wipeout -kokemukseni oli PSP:n toinen Wipeout, Pulse, jota vihasin ja jonka rikoin vain parin pelikerran jälkeen. Monta vuotta sitten. Tämän ostin varauksella, mutta tähänastisen pelaamisen perusteella meno on sulavaa, näyttävää, hyvin ohjautuvaa ja muutenkin ihan jees.

Ratchet & Clank 1 & 2
Nostalgiashittiä hoodeenä PS3:lle, koska nämä kuuluvat lapsuuteni läpikahlatuimpiin teoksiin. Nyt vuonna 2017 sain pelata kumpaakin n. 8 tuntia ennen kuin kirosanakäyrä lähti nousuun. Kyllähän näitä nyt menneitä muistellessa pelata pystyy. Kakkososassa n. 11 pelitunnin jälkeen olen suorastaan hämmästynyt, kuinka paljon siinä on ollut osioita, joista en muistanut yhtikäs mitään. Onhan se aika massiivinen teos, jos kaiken haluaa kokea.

Ducktales
Vanhan läntin nätimpi versio. Sympaattinen, mutta paskaa ei nyt vain oikein innosta.

Joku World Rally Championship
2014-vuosimallin rallia rattiohjaimella kaahailtavaksi. Ohjattavuus on huonompaa kuin vuoden 2001 Playstation 2 -rallissa, johon en vieläkään ole kyllästynyt, vaikka ostin sen kai joskus seittemänvuotiaana. Mieluummin tätä silti ajelen kuin turpaani saan, vaikka joskus pieni kipu piristääkin.

"Up into Timo's ass"
- Tommi Mäkinen

PS1 -emulaatioita
G-Police
Helikopteriheilumista. Kontrolleihin menee varmasti vähän aikaa tottua. Tuskin tulen koskaan tottumaan, mutta tämä oli halpa.

WipeOut
Ensimmäinen Wipeout onkin sitten yllä mainittuun uudempaan osaan verrattuna aivan jumalaista kuraa. "Ohjattavuus" on ominaisuus, jota tästä pelistä ei löydy. Tavallaan ymmärrettävää, sillä tämä on PS1:n alkutaipaleen teoksia.

Twisted Metal
Vanhan koneen vanhimmasta päästä tämäkin, mutta todella karusta ulkoasustaan ja sekavuudestaan huolimatta tämän parissa on mahdollista viihtyä. Ihan alright.

Gex: Deep Cover Gecko
3D -tasoloikkaseikkailua. Tämän demo löytyy eräältä demorompulta, joka minulla on edelleen toimivana.

Steam
Quake II: The Reckoning
Tämä on ehdokas kaikkien aikojen kammottavimmaksi hyvää peliä varten tehdyksi lisäosaksi. Tässä ei ole mitään hyvää. Alussa ammutaan jotain hiton harambe-apinoita, jonka jälkeen siirrytään rumaan tunnelikompleksiin, joka on niin kompleksi, että eksyin nopeasti ja motivaatio ampui itsensä. Tämän takana on ilmeisesti sama idioottiporukka kuin Kingpin: Life of Crimen, jonka olen pystyynhaukkunut aiemmassa viestissäni. Alkuperäinen Quake II on edelleen täyttä metallia.

Jos unohdin mainita jonkun pelin, niin se on sitten ihan syystäkin jäänyt unohduksiin!
(Pahoittelut jälleen ylitsevuotavasta negatiivisuudestani näitä pelejä kohtaan.)

05.06.17 klo 00:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jokunen aika sitten tuli laitettua tilaukseen kesäkuun lopussa ilmestyvä Crash Bandicoot kokoelma, joka sisältää kolme ensimmäistä peliä. Crash on itselle se suosikki pelisarja, jota tuli nuorempana pelattua pleikkari ykkösellä ja on mukava taas palata pelin pariin päivitetyillä grafiikoilla. Hintaa oli 39.95e Discshopissa.

05.06.17 klo 10:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mä kävin kans varaamassa ton Crash trilogian. Kyllä multa löytyy ne alkuperäset ekalle pleikkarille mutta pakkohan toi oli ostaa, koska nostalgia. Sydämestäni toivon että tota remasteroitua trilogiaa myydään ihan helvetisti, ja joku taho siitä innostuu tekemään sitten ihan uuden Crash-pelin näiden vanhojen hengessä. Ehkä toiveajattelua, mutta perkele olishan se nyt hienoa. Lapsuudessa näitä pelejä tuli tykitettyä tunteja ja taas tunteja, nykyään en edes pelaa videopelejä ihan niin paljon. Takaan kuitenkin, että kun tän trilogian haen, silmät pysyy kiinni telkkarissa pari päivää!

24.08.17 klo 20:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Edellisestä viestistä on vierähtänyt tovi, ja olen hommaillut aika tiuhaan tahtiin pelejä viime aikoina. Jos unohdan mainita jonkun, on se varmaan unohtamisen arvoinen tekele.

Hankin PS4:n ja seuraavat:

Tottahan toki hankin uusitun Crash-trilogian. PS3:lta puolestaan löytyy alkuperäisversiot. Ykkönen on ehdottomasti paras Crash, mutta on jatko-osillakin hetkensä. Joskus.
Mad Maxia en ole tämän kirjoitushetkellä kokeillut. Hyvältä se kuitenkin vaikuttaa.

Metal Gear Solid vitonen sekä Mortal Kombat X:n lisämateriaalia sisältävä versio, jossa on klassikkoelokuvista tuttuja hahmoja, mm. Nahkanaama, J. Voorhees sekä Alien ja Predator. Huom: alla lisää MGS:ää.

Joiden lisäksi ladattavina:
Doom. Modernia überväkivaltaräiskintää retrolla otteella. Nopeaa, sulavaa ja näyttävää sekoilua. Doom 3 on silti parempi.
Metal Gear Solid V: Ground Zeroes. MGS vitosta edeltänyt "pikkupeli". Teknisesti mestarillinen ja jännittävä pelata.
Shadow Warrior. 90-luvun parhaan pelin uusi tulkinta, jonka ostin jo ilmestyessään PC:lle, mutta koska PC:ni on kuraa, jäi se pitkälti pelaamatta.

Neverdead on aika kurjan näköinen action, jota en ole kokeillut ja jonka kokeilu ei ole lähikuukausien suunnitelmissa. Ostin kahden euron hinnan vuoksi. Flatout kakkosen paranneltu versio löytyy Steam-kirjastostani, mutta PC:ni rullaa sitä peliä niin huonosti, että ei siitä mitään iloa ole. Kakkos-flattihan on erittäin tuttu juttu, sillä ostin sen jo silloin kun se tuli PS2:lle - eli 2006. Ajotuntumaltaan, radoiltaan ja muuten homma on aivan jees, mutta kaatuu tekoälyyn, joka kusettaa kuin koppa kaljaa ja aiheuttaa muutenkin suuttumusta.
Dragon's Dogma on kai jonkinlainen peli, jonka saatan joskus laittaa koneeseen. Mahdollisesti en koskaan. Motonetin roskakorista irtosi vitosella, ja jotkut ihmiset ovat sitä jopa kehuneet.

Playstation ykkösen Tekken 3, jota jokainen ysikytluvulla syntynyt ihminen on pelannut edes vähän. Tämä on äärimmäisen hyväkuntoinen saksalaispainos liitteineen ja ohjekirjoineen, eli hyvä keräilyesine. Itse peli on omalla kohdallani sen verran puhkipelattu, että tunteja sen parissa ei varmaan enää paljon tule, mutta avasin kuitenkin hahmot ja pelitilat auki. Aikaisemmin minulla oli kolmosesta vain kamala venäläisversio.
Tämän kyseisen levyn ensipelaukset hoidin oikealla PS1:llä, jolla valitettavasti alkoi kolmannen session aikana ilmenemään musiikin ja videoiden toisto-ongelmia. Täytynee jatkossa hoitaa homma PS kakkosella tai kolmosella, sillä kumpikin lukee moitteettomasti ykkösen levyjä.

PS3:lle ladattuja PS1/PS2-emulaatiopelejä
- Silent Hill, Konamin kauhu, jonka olen meinannut hommata jo luoja tietää kuinka kauan.
- Metal Gear Solid, yksi sukupolvensa rakastetuimmista peleistä. Löytyi joskus talostamme levylläkin, mutta koskaan en innostunut ensimmäistä huonetta pidemmälle juuri kokeilemaan. Tätä viestiä kirjoittaessani olen pelannut ninjaäijää vastaan käytävään pomotaisteluun asti, ja meno on ollut aika pirun maittavaa. Dialogi ja tarinankerronta ovat kuin loistavasta elokuvasta, jännitys on jatkuvasti kova, grafiikan ja äänien ollessa PS1:n parasta tarjontaa.

- Galaxy Fight, ehkä paskin koskaan kokeilemani tappelupeli, jossa ei ole kontrolleja eikä ominaisuuksia. Peli ei edes kerro erikoisliikkeitä, koska miksipä tappelupelin pitäisi niin tehdä.

- Virtua Fighter 4: Evolution, vuosia sitten omistamani nelos-virtuan päivitettu versio, eli pari uutta hakattavaa naamaa ja ehkä jotain muuta. Toimii, mutta järkytyin taistelun hitaudesta ja jäykkyydestä. Minulla oli tämän vuosikymmenen alussa normaali VF nelonen levyllisenä, mutta en kauaa jaksanut sitä pitää. Ostin, koska innostuin erinomaisesti kontrolloituvasta vitosesta, josta lisää alempana.

PS3-latauspelejä
- Virtua Fighter 5 Final Showdown. Löytyy velikonsoli Xbox360:stänikin, mutta koska sitä p*skaa en juurikaan enää käytä, ja koska peli on aika hyvä, otin alennushinnalla tällekin. Suurin syy ostoon oli kuitenkin hankkimani Horin valmistama arcadetikkuohjain, jolla on paljon mukavampi mättää mättöpelejä.
- Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty. Ykkösen kaveriksi otin sen jatko-osan, joka aikanaan oli hyppy konsolisukupolvien välillä. Upean näköinen ja yksityiskohtainen teos, mutta lyhyen tutustumissession myötä sanoisin pitäväni ykkösestä enemmän.
- Zone of the Enders HD Collection. Jonkinlaista robottitaistelua, jota en vieläkään ole kokeillut enkä juuri edes katsellut. Nämä olivat alunperin PS2:n julkaisuja.
- Ratchet Gladiator. Tätä viestiä edeltävinä viikkoina vetelin Ratchet & Clank ykkösen ja kakkosen pari kolme kertaa läpi kovalla otteella, joten niistä innostuneena otin alennushinnalla bugisen remasterversion tästä PS2:n viimeisestä Ratchet -pelistä, josta silloin aikanaa pidin paljonkin. Nyt kyllä tuntuu aika hirveältä p**kalta, pakko sanoa.
- Resident Evil Code Veronica X. Muistaakseni Dreamcastille ja PS kakkoselle alunperin tehty klassikkosarjan osa.
- Sega Bass Fishing. Pelihallikalastusta viihteellisellä, ei kovin vakavalla otteella. Kokeilematta, mutta hauskan näköinen.

09.10.17 klo 18:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sekalaista peleistä pölisemistä..

Viimeisimmät levylliset hankinnat ovat Resident Evil kutosen uusintajulkaisu sekä kohtapuolin vuosikymmenen ikäinen nelos-MGS. Metal Gearia en ole vielä koneeseen laittanut, sillä minulla on ihan riittävästi hommaa aiemmissa ja myöhemmissä sarjan osissa sekä kymmenissä muissa keskeneräisissä ja hitaasti etenevissä peleissä. Jopa kymmeniä euroja säästääkseni tilasin käytetyn lätyn suuresta Britanniasta. Kuntoluokitus "kuin uusi" piti hyvinkin paikkansa, sillä ulkoista pahvi-slippiä lukuunottamatta esine näyttää aivan koskemattomalta.

RE6 on todistetusti hyvää tavaraa, sillä omistan sen myös Xbox360:lle, ja olen sen mittavasta yksinpelisisällöstä läpäissyt himpun verran yli puolet - eli kaksi neljästä kampanjasta. Pidin muutamaa kohtausta lukuunottamatta kummastakin. Syyt tämän version hommaamiseen ovat lähinnä teknologinen paremmuus sekä se, että 360 on aivan paska ja toimivuudeltaan uskomattoman epäluotettava konsoli, enkä siihen halua enää kajota muussa kuin äärimmäisessä hätätapauksessa - eli silloin, kun haluan palata vaikkapa mahtavan Resident Evil 5:n pariin. Sitä en koe tarpeelliseksi ostaa uudemmalle systeemille.

Nämä on hankittu jo vuoden alkupuolella, mutta jääneet mainitsematta. Call of Dutyn X:nneksi uusinta installaatiota en ole kahta kertaa enempää koneeseen survonut, mutta kai se ihan alright on. Ongelmana on visuaalinen puoli. Se näyttää rumemmalta ja pyörii huonommin kuin kuusi vuotta vanhempi Call of Duty, koska tekijöiden pääprojekti oli tietysti uudempien konsolien versio. Tämä versio on selvästi vain suttugrafiikkaisempi ja kömpelömpi versio siitä.

Sly-sarjan kaksi ensimmäistä osaa olivat tuttuja juttuja vuosien takaa, ja alkuperäiset PS2-levyt löytyvät edelleen jostain nurkasta. En ollut ikinä fani, joskaan en mikään vihaajakaan.
Kolmas osa on täysin kokeilematta, kakkonen vaikuttaa parin tunnin perusteella olevan kohtalaisen hyvä, ja ensimmäisen olen viiden kuukauden aikana (eli en kovin nopeasti) läpäissyt.
En ala mitään pitkää arvostelua tähän laittamaan, mutta esimmäinen Sly on oikeastaan aivan perseestä. Vaikka pohjimmiltaan kontrollit ja tekninen toteutus ovat kunnossa, ja mukana on muutama ihan hyväkin kenttä, paljastaa kokonainen läpipeluu aivan järkyttäviä heikkouksia. Tuntuu siltä, että jokainen hyvähkö idea on jätetty pelkän idean tasolle. Idioottimaisia, minipelimäisiä täytetasoja on liikaa, ne ovat hirveitä, eivätkä ne edes sovi teemaan. Kolme viidestä pomotaistelusta ovat säälittävän huonosti toteutettua ongelmajätettä.

Nyt kai jo retroksi luokiteltavia pelivanhuksia nulikkavuosiltani. Tony Hawk's -sarjaa paljon muistuttavan rullaluistelupelin ensimmäinen leveli oli tuttu demoversiosta, jota vuonna 2002 seitsemänvuotiaana näpräsin. Ihan mukavasti rullaavaa viihdettä angstisella nu-metal -musiikilla kuorrutettuna - tietenkin. Ridge Racer viisi , yksi konsolinsa vanhimmista tekeleistä, tarjoaa hupia lyhyeksi hetkeksi hyvin vähäisellä sisällöllään, mutta ei se kamalan huono ole. SSX on jonkinlaisessa suosikkiasemassa minulle olleen SSX kolmosen edeltäjän edeltäjä.

Seuraavat ovat PC:lle.

Star Wars..
..Dark Forces
Doomia muistuttava vanha, vanhanaikainen ja suttuinen FPS. Pikaisesti kokeiltu, mahdollisesti hyvä.
..Jedi Knight: Dark Forces II
Taidokkaasti toteutettu klassikko. Löytyi aiemmin jopa levyllä, mutta se toimi vain vanhalla romukoneella. Tehtävät ovat pitkiä ja mutkikkaita, toiminta on hyvää ja erittäin viihdyttäviä, oikeilla näyttelijöillä toteutettuja elokuvamaisia välinäytöksiäkin löytyy. Grafiikka ei ole aikansa parasta, mutta ajaa asiansa aivan riittävästi. Innostuin tästä monen vuoden tauon jälkeen merkittävästi ja menin siinä pitkälle, mutta sitten tietokone sai ilman syytä surmansa, eikä tallennusta saatu pelastettua. En todellakaan jaksa heti vetäistä samoja massiivisia kenttiä uudelleen, joten toivottavasti tähän on koodi, jolla saa kenttiä skipattua..
..Jedi Knight: Mysteries of the Sith
Ylemmän teoksen lisäosa. Ensimmäinen tehtävä on aivan loistava (ja sen pelasinkin kakarana varmaan puolituhatta kertaa). Siitä eteenpäin tämä on vielä täysi mysteeri. Sanaleikki tarkoitettu.
..Jedi Knight II: Jedi Outcast
Sarjan jatkumoa uudella pelimoottorilla. Sama tarina, eli alkoi todella viihdyttävästi, kunnes kone kuoli.
..Jedi Knight: Jedi Academy
Outcastin jatko-osa. Satunnaista, umpipaskaa moninpelimatsia lukuunottamatta vielä kokeilematta.
..Republic Commando
Kankean oloinen, mutta kelvolliselta vaikuttava FPS.

kuvassa Dark Forces II.

Vuoden häpeäpalkinnon saaja on: Quake II: Ground Zero -lisäosa.
Alkuperäinen kakkosquake on edelleen äärimmäisen viihdyttävää räiskettä, mutta joidenkin aivottomien kokovartalokullien luoma Ground Zero -episodi on vastenmielisintä, mitä tietokoneella voi tehdä. id softwaren luomat perusasiat ovat toki edelleen kunnossa, mutta kaikki uusi sisältö pilaa ihan kaiken. Kammottavat uudet viholliset, kammottavan turhat uudet aseet (mukaanlukien moottorisaha, joka vaikutti hienolta kunnes huomasit, ettei sillä tapa edes jo kuollutta vihollista. Miksi vitussa se on edes mukana?) sekä ne vitun seinätykit, joita on joka huoneessa ja jotka saavat minut vihaamaan kaikkea, mikä liittyy yhtään mihinkään.

13.11.18 klo 17:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Viime vuonna julkaistut remasteroidut kolme ensimmäistä Crashia olivat mukava pelata läpi, niin nyt lähti sitten Spyron kolme alkuperäistä peliä mukaan. Hieno homma, että saadaan näitä vanhoja pelejä remasteroituna PS4. Hintaa oli 39.95e Discshopissa.

13.11.18 klo 21:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Osaatko sanoa onko noiden remasteroitujen Spyrojen ääninäyttelyt säilytetty niistä originaaleista vai onko nekin pantu uusiksi? Itsellä vaan on ne alkuperäiset ja muistelen että siinä kolmosessa oli nimenomaan äänipuolella isompiakin ongelmia, ihme säröytymistä ym.

14.11.18 klo 11:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kävin kans hakemassa Spyro-remasterit talteen! Täytyy vaan ensin toi Red Dead Redemption 2 pelailla, ennenku viittii avata Spyroo ees muoveista.

01.01.20 klo 03:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Huuto.net:

yht. 44 €

yht. 41 €

CDON.FI:

10,95 €

Verkkokauppa.com:

14,90 €

Huuto.netistä tuli ostettua Playstation 3 -konsoli (alkuperäinen paksu malli) ja sen mukana tuli kymmenen peliä. Kuvasta puuttuu kaksi SingStar -peliä, jotka myin heti pois kun en ole laulumiehiä. Lisäksi tuli vielä ostettua erikseen nuo Resident Evil ja Red Dead Redemption. Tosin tuo Resident Evil osoittautui pahaksi pettymykseksi eikä se oikeastaan edes liity alkuperäiseen pelisarjaan muuten kuin nimellä Resident Evil. Näiden lisäksi tuli vielä Huuto.netistä huudeltua XBOX 360 -konsoli Halo 3 -pelin teeman mukaan päällystettynä. Lisäksi mukaan lähti viisi peliä.

kaakkuri

Sekiro: Shadows Die Twice

18.01.20 klo 08:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Huuto.net:

4,90 €

Tämmöinen 1940-luvulle sijoittuva film noir -tyyppinen toimintaseikkailu tuli tällä kertaa ostettua erikoispainoksena. Peli sijoittuu vuoteen 1947 ja siinä on paljon vaikutteita 1940- ja 1950-lukujen film noir -leffoista ja peliä voi myös leffojen tyyliin pelata joko väreissä tai täysin mustavalkoisena. Erittäin hienosti toteutettu peli, jossa on mielenkiintoinen juoni, hieno grafiikka, hyvä ääninäyttely ja hieno 1940-luvun tyylinen musiikki. Saman pelitalon (Rockstar Games) julkaisema kuin mm. Max Payne 3 ja Grand Theft Auto -pelit.

18.03.20 klo 17:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

Discshop.fi

59.95 + 1.95 = 61.90

Perjantaina ilmestyvä uusi Doomin jatko-osa tuli tilattua. 2016-vuonna julkaistu Doom oli mukavaa pelattavaa, niin odotukset on korkealla tällekkin pelille.

JuicyFruity

20.03.20 klo 21:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Police Quest Collection

Mitä tähän nyt muuta sanomaan

Sierran parhaita Quest sarjoja

10.04.20 klo 16:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

eksyi ostoskoriini. Deja-vu yli 20:n vuoden takaisesta leuan putoamisesta lattiaan.

JuicyFruity

30.04.20 klo 15:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nintendo 64 konsoli ja siihen legendaarinen peli Goldeneye 007
Tätä peliä tuli pelattua aikoinaan viikonloppu nukkumatta ja muutama muu päivä siihen päälle, jotta läpäisi tämänkin. Paras Bond- peli ikinä ja muutenkin parhainpien fps- pelien joukkoon kuuluu tämä julkaisu.

06.07.20 klo 21:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

CDON:

13,95 €

Puolenkuun Pelit:

14,99 €

Tämmöisiä pelejä tällä kertaa. NHL 13 on "Stanley Cup Edition + Jari Kurri Legendary Edition" ja Steelbook-painos. Jari Kurrilla voi pelata pelin legendaosiossa. Aliens Colonial Marines -peli perustuu Alien-elokuvasarjaan ja erityisesti elokuviin Aliens - paluu ja Alien 3. Mortal Kombat on muuten vaan legendaarinen ja erittäin hyvä peli tällä kertaa muutaman hiukan kehnomman osan jälkeen. Lisäksi tuli tilattua veljenpojan pelattavaksi mummolaan nuo NHL 19 Patrik Laine -kannella sekä Lego Marvel Avengers ja Megaman 11. Ja voihan niitä myös itsekin siinä sivussa pelailla... NHL 19 -pelissä on myös pelattavana 200 NHL-legendaa, joiden joukosta löytyy myös Wayne Gretzky.

04.08.20 klo 02:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

CDON:

16,67 €

VPD Pelikauppa:

9,99 €

Xbox One -konsolille tuli hommattua tuo Disneyn 8-bittisen Nintendon klassikkopelien kokoelma. Mukana ovat siis Capcomin 1980-luvun lopussa ja 1990-luvun alussa valmistamat kuusi vanhaa tuttua peliä: DuckTales 1 & 2, Chip 'n' Dale 1 & 2, TaleSpin ja Darkwing Duck. Kaikki perustuvat pelien julkaisuaikaan tv:ssä pyörineisiin piirrossarjoihin. Uutena ominaisuutena peleihin on lisätty takaisinkelausnappi, jolla voi epäonnistuneen kohdan suorittaa uudelleen ilman, että joutuu aloittamaan koko kenttää alusta. Lisäksi mukana on ominaisuus, jolla voi hypätä suoraan pelien eri tasojen loppuvastustajiin ilman, että joutuu rämpimään kentät läpi. Näiden toimintojen lisäksi löytyy vielä aikamoodi, jossa peli yritetään läpäistä mahdollisimman nopeasti.

Ekstroina paketissa on kuvagalleria, josta löytyy kuvia eri maissa julkaistujen versioiden pelikoteloista sekä pelien hahmogalleria ja erilaisia piirrosluonnoksia ja ennen julkaisemattomia piirroksia. Lisäksi kaikki pelin musiikit voi kuunnella läpi erillisellä pelien valikoista löytyviltä soittolistoilta. Nostalginen pläjäys varsinkin niille (minä mukaan lukien) jotka ovat aikoinaan Nintendolla jo noita klassikoita pelanneet. Peli oli ladattava versio, eli ensin ostettiin peli CDONin sivujen kautta ja sitten erillisellä latauskoodilla pelin sai ladattua Microsoft Storesta suoraan pelikonsoliin.

Lisäksi tuli vielä Xbox 360:lle hommattua tuo legendaarisen autopelisarjan uudistettu versio. Test Drive -pelisarjan ensimmäinen osa tuli markkinoille jo vuonna 1987 eikä loppua näy. Aikoinaan sitä pidettiin myös yhtenä parhaista autopelisarjoista.