Mikäs peli lähti mukaan?

Foorumin päävalikkoonPelittääkö? › Mikäs peli lähti mukaan?

25.04.15 klo 11:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tämänkertaisissa hankinnoissa on luvassa vanhaa paskaa, klassikoita, re-makeja sekä reboottauksia. Tässä tulee.

Vanha viihdyttäjä PS2 sai potkun persiilleen kahden vanhan väkivaltaräiskinnän hankinnan myötä. Ensimmäinen Soldier of Fortune on suurimpia PC-suosikkejani kautta aikain, ja sen olenkin mättänyt huolella puhki. Pleisteissönille tuli tuo klassikko hommattua ihan vain siksi, että se on olemassa. Hieno peli kertakaikkiaan. Shellshock sijoittuu lisänimensä mukaisesti nami-namiin, eikä sisällä juurikaan yhtäläisyyksiä 2009-jatko-osansa kanssa muuten kuin teemaltaan.

Olin juuri tilaamassa erästä ensimmäisen Playstationin Evil Dead -peliä, kunnes vaihdoin sen Fistful of Boomstickiin. Se alkuperäinen vaikutti videoiden perusteella jokseenkin väärällä tavalla kauhistuttavalta, joten hyvä näin. Ei vielä kokeiltu, mutta hei, se on Bruce! Mikä voi mennä vikaan? Resident Evil nelosen OMISTAN PC:llä Steamissa, mutta koska PC:ni on liian köykäinen paska pyörittääkseen kunnolla 11 vuotta vanhan pelin uusittua versiota, päädyin tähän. Motonetistä lähti ihan upouutena ja koskemattomana, mikä ei nykypäivänä ole enää niin yleinen näky.

Tomb Raiderin modernisointi lienee sarjan ensimmäinen minkään arvoinen osa. Hyvää tavaraa.

Ladattuja

PS1-emuloitu: Tomb Raider 3: yllä mainitun innoittamana hankin tämän pelauskelvottoman mulkutuksen. Arvotonta saastetta.
PS1-emuloitu: Resident Evil 2: pulmapitoinen etsiskelypeli, jonka kauhupuoli onnistuu herättämään suorastaan aitoa ahdistusta. Jopa pieneltä PSP:n näytöltä nautittuna ei tämä meininki juuri hymyilytä. Klassikko!
PS2-emuloitu: Manhunt: brutaalia naamaan hakkaamista ja veitsien tunkemista kurkkuun haittaa ahdistavan kankea kontrollointi. Pelin ohjaus on suorastaan hirvittävää.
PS2-emuloitu: The Warriors: Waltteri Mäen elokuvaan perustuvaa turvan turvottamista öisillä kaduilla ja saastaisilla kujilla. Tässä voi vaikkapa hakata kodittoman juopon, jos haluaa. Hei, se on vain peliä.
Remake: Far Cry: tämänkin pelasin vuosia sitten PC:llä puhki, mutten koskaan läpi. Pidin siitä silloin, vaan en enää. Omalla kohdallani täysin turha ostos, joka lähti lataukseen ainoastaan alennetun hintansa vuoksi. Näinhän täällä käy.
Sonic Fighters: kovimmissa Virtua Fighter -huuruissa Sega väänsi jopa siniselle siilille oman tappelupelinsä. Viihdyttää jotenkin lyhyissä istunnoissa.

Huom. Edellisellä sivulla näkyvä Tekken -haasteeni on edelleen voimassa.

Uusimmat musiikkihankinnat: http://www.leffatykki.com...olli/67666?p=103#c-442027

09.05.15 klo 21:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Taas lähti yksi.

Olen omistanut Yakuza 4:n jo kuukausia, mutta pelannut sitä todella vähän. Takashi Miiken actionkuvista itselleni tuttu veren ja rikosten tuhrima aihepiiri on kiinnostava, mutta jostain syystä se ei ole tietään koneeseeni kovin usein löytänyt. Hankin kuitenkin vielä tämän hupaisan "poikkeavan näkemyksen" pelin maailmasta.. eli eiköhän kansikuva kerro, mistä on kyse. Parinkymmenen minuutin kokeilun perusteella luvassa on todella runsaasti tsombiväkivaltaa, mutta myös erittäin aitoa japani-tunnelmaa autenttisen oloisessa kaupunkimaisemassa sekä runsaasti absurdin hauskaa huumoria. Vaikuttaa mielenkiintoiselta!

11.05.15 klo 14:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pitkästä aikaa piti jotain uutta kokeilla ja huutonetistä sain melko halvalla Madden 15 (22€ posteineen), myös Need for Speediä en ole pelannu sitten Carbonin, joten tämänkin rakkaan pelisarjan pariin oli palattava. Rivals irtosi 16 eurolla.

02.06.15 klo 21:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Aina kun köyhä saa rahaa se menee takaisin kiertoon.

ja em. pelin edellyttämä rauta, eli PS4.

Yeah, that's right! I'm cool.

Braman

04.06.15 klo 13:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Käytettynä coolshopista

Yhteissummana kutakuinkin 32€ Ou jea!

04.06.15 klo 22:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Viiden vuoden ajan erinomaisesti toiminut ja paikoin aivan liian kovakätistä käsittelyä kestänyt PSP:ni eli Sonyn valmistama mainio taskupelikone sai valitettavasti surmansa. Sen tilalle ajattelin sitten hankkia koneen isoveljen, Vitan. Hintaa oli sataseittemänkymppiä, mikä ei värkin laadukkuutta ajatellen tuntunut kovinkaan pahalta. Se on samankaltainen mutta hitosti tehokkaampi ja kehittyneempi.
Minua kiinnostavien pelien määrä laitteella ei todellakaan huimaa päätä, mutta sillä toimii useimmat PS3:lle lataamani PS1-emulaatiot (joskaan eivät kaikki, esimerkiksi Resident Evil 2 ). Eiköhän sillekin pari suosikkia tule vielä löytymään.

Muistatko vielä joidenkin vanhojen Windows -vuosimallien kätköistä löytyneen avaruusteemaisen pinball-pelin? Toivottavasti et, sillä se on aivan p3rseestä. Olen viime aikoina vuosien tauon jälkeen altistunut sille, mutta hyvää siinä on se, että se antoi idean etsiä käsiini muutaman oikeasti hyvän videoflipun. Alla viime viikkojen aikana näpräämäni esimerkit:

Pinball Arcade : genren pelien täydellinen edustaja. Kymmenittäin uskomattoman tarkasti mallinnettuja oikeita pöytiä monipuolisesti eri vuosikymmeniltä, äärirealistiset fysiikat sekä perkeleen tarkka ohjaus. Kokonaisuutena hintava, mutta jokaisen fifty centin arvoinen nautinto aiheesta kiinnostuneille. Tämän saa samassa paketissa sekä PS3:lle että Vitalle, eli ei tarvitse maksaa hintaa tuplasti mikäli haluaa näpytellä tien päällä. Toimii yhtä upeasti kummallakin.

Gottlieb Pinball Classics : tarkasti pelitettyjä (enimmäkseen melko vanhoja) oikeita pöytiä tässäkin. Muuten realistinen, mutta erittäin hidas. Muutaman päivän harjoittelun jälkeen kelpoa tavaraa. PS2-versio.

Balls of Steel 90-luvun jälkipuolen PC-peli viidellä äijäenergisellä pöydällä. 2D-flipujen ei-kovin-kiinnostavan joukon kelpo edustaja. Mukana myös Nukemin Duke, kuten nimi jo vähän viittaakin..

Muitakin on, mutta siinä kiinnostavimmat. Onnistuin myös hankkimaan miljoona pistettä Duke Nukem Foreverin pelihuoneista löytyvästä näennäisen kelvollisesta "Balls of Steelista" (ei liity yllä mainittuun). Surkean fysiikan vuoksi se on mahdollista vain halpaa toistotaktiikkaa käyttäen, mutta se sallittakoon harmittomalta minipelihörpäkkeeltä.

Lisäksi hankin erikoisen, alunperin Segan Dreamcastille julkaistun rullaluistelu-spraymaalaushulluttelun Vita -version: Jet Set Radio. Tätä kirjoitettaessa en ole vielä kokeillut, mutta peli näyttää melko hauskalta ja se on klassikon asemassa.

Huom. Edellisellä sivulla näkyvä Tekkenhaaste on EDELLEEN voimassa, mutta äärimmäisen rajallisen ajan vuoksi turpasauna voi toteutua vain harvoin. En pelkää.

23.06.15 klo 20:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tiuhahkoon tahtiin on taas tullut geimejä hankiskeltua, sekä keräilyn ilosta että "gines-viihteeksi". Jotkut ovat jo kauemmin sitten hankittuja unohdettuja tapauksia. Edellisessä viestissä mainitsemani Pinball Arcade haastaa L.A. Noiren maailman parhaan videopelin tittelistä, mutta ei tässäkään kasassa aivan silkkaa saastetta ole..

Ja listaa pukkaa.
Rambo: the Video Game - 20€ - hillittömän määrän shittiä päällensä saanut "raideräiskintä", jossa muovinen Syltty työntää puukkoja kyttien kauloihin ja teurastaa vietkongoja sarjatulella ja heikolla ohjauksella. Viihdyin tämän parissa jopa ihan oikeasti jonkin aikaa, mutta toisen elokuvan n. puoleenväliin tultaessa huumorintajuni loppui ja levy meni kahtia.
Max Payne 3 - 10€ - olen puhunut tästä mestariteoksesta ennenkin, ja nyt hankin kolminkertaisesti läpipelaamani pelin pleisteissönillekin. Ihan vain koska oli sellainen olo. Nythän voin vaikka innostua kammottavasta moninpelistä, jossa kaikilla muilla on automaattinen pääosuma joka kudilla. On kokeiltu kuukausia sitten äxboxilla. Jos omistat tämän, niin miten olisi pieni one-on-one? Max on Max?
NBA2K14 - 10€ - lähinnä halvan hintansa mahdollistama läppäostos, sillä viimeisin omistamani joukkueurheilupeli tätä ennen oli NHL 2K3 ( :) ). Puolustusvoimien tiloissa olen näprännyt vähän myös uudemmalla pleikkarilla uudempaa bäskettiä. Kummankin valikoissa soi Pharrelin musiikki.
Bioshock -3€ - peli ilmestyi vuonna 2007 ja koko tämän ajan on kiinnostukseni ollut nollaluokkaa. Nyt digitaaliversion hinta oli kuitenkiin niin hävyttömän halpa, että eipä kokeilu kai haittaa.
Alice - Madness Returns n. 3€ - eipä innosta, mutta eipä tuolla hinnalla tarvitsekaan..
Reality Fighters - 4€ - PS Vitan yksinkertainen kamppailugeimi, jonka ainoa tarkoitus on leikitellä käsikonsolin kameralla. Otin kuvan Frederikin levynkannesta ja näin sain Suomen kovimman äijän hakkaamaan vastustajiaan. Tällaisten hetkien vuoksi pelaaminen on keksitty.

PS1 -klassikot kolmoselle sekä Vitalle
Toy Story Racer - nimi kertonee jotain teoksen sisällöstä. Onhan tämä hupaisaa rallia, jota ei voi inhota vaikka kuinka keljuttaisi. Mukana on joitakin todella paskoja kisoja ja samojen ratojen toistoa, mutta tunnelma on kohdillaan ja grafiikka rullaa sulavasti.
Reloaded - sarjakuvamaisella väkivallalla herkutteleva ylävinkkeliräiskintä, jonka tauteja aiheuttavaan ohjaukseen tottuu aika nopeasti. Tehtävät ovat paikoin vastenmielistä poispääsyn etsimistä, mutta itse ammuskeleminen saattaa paikoin olla jopa.. hauskaa? Wow!
Guilty Gear - tappelupeli, joka viihdyttää viitisentoista minuutin ajan ja jää sen jälkeen unholan syvimpiin syövereihin. On suuri rikos tehdä tappelupeli, jossa ei voi valita vaikeustasoa. Se on kuin räiskintäpeli ilman vihollisia tai ajopeli ilman renkaita.
Klonoa - söpöstelevää japanilaista tasoloikintaa luppakorvaisen karvaturrin tähdittämänä. Lievä nostalgia-arvo johtuu jatko-osan demoversiosta, joka sisältyi kaikkien aikojen ensimmäisen PS2:ni mukaan pakattuun demolevyyn, joka katosi aivan helvatun monta vuotta sitten. Pelailin Klonoa kakkosta siis nelisentoista vuotta sitten, ja muistan sen aivan selvästi.
Sports Superbike 2 - nopeaa ja vaarallista ratsastusta yllättävän realistisella otteella. Omistan Sports Superbike ykkösen edelleen ehjänä (ja toimivana?) levynä.

25.06.15 klo 01:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

Supersankariteema jatkuu neliosaisen trilogian finaalilla (siltä tuntuu)

ja meno on aika hyvää. Gotham näyttää ankealta, mutta upean goottiselta ja Rocksteadyn pojat ovat ilmiselvästi hakeneet innoitustaan monista lähteistä. Tarinassakin on ytyä.

26.06.15 klo 17:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Supersankariteema jatkuu neliosaisen trilogian finaalilla (siltä tuntuu)

Eiköhän sieltä vielä viideskin osa tule. Onko Gotham City samanlainen kuin edellisissä osissa, vai onko tullu jotain uutta sekaan?

Maximus

28.06.15 klo 00:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

Supersankariteema jatkuu neliosaisen trilogian finaalilla (siltä tuntuu)

Sama ostos täälläkin Vaasan Pelimiehestä. Vaihdossa NHL 15 ja Killzone: Shadowfall, joista hyvityksenä 35€, joten hinnaksi jäi 35€. NHL 15 siksi, koska uskoisin, että sen arvo tippuu roimasti syksyn myötä kun uusi änäri puskee markkinoille. Killzone siksi, koska se oli lähinnä sellainen kertaalleen pelattava peli, josta muutenkin pulitin uutena vain 10€.

Mitä nyt hieman alkua vasta hinkannut niin itse ainakin pitänyt tästä uusimmasta mustasta ritarista. Aluksi hieman epäilytti tuo batmobilen käyttäminen, mutta se paljastuikin yllättävän sujuvaksi ja nätiksi, eikä oikeastaan häiritse ollenkaan. Oikeastaan positiivinen lisäys peliin omasta mielestäni.

13.07.15 klo 12:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ostin eilen maailman huonoimman pelin PS3:lle kahdellakympillä.

Ai miten niin maailman huonoimman? GT -sarjahan on aina edustanut virtuaalisen ajamisen parhaimmistoa? No niin on, mutta tuo pelilevyn näköinen kaljalasinalusta on ollut koneessani nyt 3 tuntia ja 15 minuuttia putkeen enkä ole vielä päässyt edes valikkoon.
Syy? Päivitykset.

Vois lähtee ajamaan Japaniin ja käyä vetäsemäs pelin tekijöitä turpaan, ehkä lataus on valmis kun palaan

Olen toki nähnyt muitakin pelejä, joita ei pääse edes kokeilemaan kuin pitkän odotuksen jälkeen, mutta tämä on ylivoimaisesti säälittävin tapaus. Ennen ensimmäistä käynnistystä kone latasi normaaliin tapaan vitusti päivityksiä, joten 160 minuutin jälkeen oli toki mukava päästä kokeilemaan. Enpä päässyt, vaan sitten pelin sisällä ne päivitykset piti vielä ASENTAA. Tämä toimenpide, kuten yllä olevassa kuvassa näkyy, näytti aluksi kestävän vaivaiset 1100 minuuttia eli 18 tuntia. Kyllähän se siitä tippui sitten kahdeksaan minuuttiin, josta myöhemmin viiteen, jossa se onkin nyt seisonut n. vartin.

Syynä lienee se, että 19 päivityksen kasa on yksinkertaisesti liian suuri pelin sisäiselle asennussysteemille.

Kyllä tätä pelata pystyy, mikäli laittaa koneen offline-tilaan ja poistaa kaikki asennetut päivitykset. Samaa laadukasta kaahailua kuin vanhat kunnon PS2-GT:tkin, mutta miten voin tuollaisen jälkeen enää suhtautua positiivisesti koko tuotteeseen?

28.07.15 klo 17:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

Huutonetistä lähti tällä kertaa lisää tappelupelejä. Marvel vs. Capcom 3 irtosi 8 eurolla + postit.

07.08.15 klo 21:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Näitä on taas kertynyt jos jonkinmoista. Kaikki P-s-kolmoselle, kaikki mestariteoksia? Ei välttämättä, mutta hinnaltaan jokainen oli niin halpa, että sen viitsin ottaa. Kallein 12 juroa, halvin puolitoista.

Ensimmäinen Skate oli ihan ensimmäinen omistamani silloisen "uuden" sukupolven peli. Kelpo peli, mutta luovuin siitä todella kauan sitten. Eivät nämä hupiarvoltaan Tontsa Haukoille pärjää, mutta realistisen näköiset temppuilut iskevät edelleen, vaikken itse oikeaan lautaan olekaan tarttunut todella moneen vuoteen. Enkä todennäköisesti enää tartukaan.
Street Fighter IV oli ilmestymisestään asti parin vuoden ajan se kovin pelillinen juttu. Yksinpeli oli p3rseestä, mutta linjoilla taistelin n. 650 ottelua, eikä voittoprosenttinikaan aiheuttanut pienintäkään häpeää. Super-versiosta pulitin sen ilmestyessä 40 euroa enkä näprännyt sitä varmaan kahta tuntia kauempaa, jolloin innostukseni loppui kuin seinään. Tämän ULTRA -version ottaminen oli halvan hinnan mahdollistama vitsi, sillä luulen että miljoonat uudistukset ja hahmolisäykset ovat muuttaneet geimin luonteen täysin. Hardcore -tyylinen pelaaminen kiinnostaa nykyisin itseäni yhtä paljon kuin säkillinen mätää räkää, joten hommasin tämän silkaksi sunnuntainäpertelyksi. Irtoaakohan minulta vielä Ryun EX-shoryuken-ultra combo cancel? Ei todellakaan, sillä tavallisella ohjaimella Street Fighterin pelaaminen on pahempaa kuin nyrkin ottaminen naamaan. Yhtä lukuunottamatta jokainen online-voittoni saavutettiin ihan kunnollisen joystick -ohjaimen avulla.

JA TAAS: mikäli haluat kaunistaa voittotilastojasi, otahan yhteyttä PS3- käyttäjään nimeltä Nulju-Lurjus, eli minuun. Kuvassa komeilee L.A. Noiren päähenkilö.

Kerron tästä jotain, jahka naurultani ehdin. No, pelailen edelleen silloin tällöin vanhaa Formula 2001:stä yhdestä syystä: ajan rataa väärään suuntaan ja aiheutan sanoinkuvaamattoman hulvattomia ilmalentokolareja. Yritin samaa tässä, mutta sikailu johtaa hylkäykseen ja kisan loppumiseen. Miksi kaikki hauska on kiellettyä?
No ei sentään, on tämä rattiohjaimella pelattuna oikeasti hyvää viihdettä.

Verellä ja yllättävän onnistuneella törkyhuumorilla täytetty kauhuräiskintäseikkailu. Latinomaisen päähenkilön hävyttömät herjat naurattavat niin, ettei pelolle jää juuri tilaa..

Rainbow Six. Ensimmäisen PeliAseman FPS-pelit ovat nykynäkökulmasta katsottuna melkoista kankeuden juhlaa. Tässä on kuitenkin jo ihan oikea kahden analoogitatin ohjaus ja tähtäys. PS Vitalla lähes pelauskelvoton yliherkän tähtäyksen vuoksi.

(Emulaatio). Jotain katutappelua Capcomilta. En ole kokeillut sekuntiakaan, mutta ehkä joskus aion.

Beyond Good and Evil. 10-11 vuotta vanhan tekeleen HD -remix redux. Tästä en tiennyt muuta kuin että sitä ilmestyessään kehuttiin jossain.

Ridge Racer Type 4. Ihan jeessiä PS1-kaahailua. Meno on nopeaa ja vaarallista ja grafiikka näyttää kehuttavalta.

Alien Rage. Ai mikä? FPS, josta kukaan ei ole kuullut mitään. Pelin tekijä City Interactive on tehnyt sekä hyviä (Terrorist Takedown 2 & 3, Code of Honor 2) että todella turhauttavia (Sniper: Ghost Warrior) pelejä. Kumpaan joukkoon tämä tulee kuulumaan?

Splinter Cell 1-3 HD. 13-14 vuotta sitten aloittaneen hiippailuagenttisarjan kolme ensimmäistä osaa teräväpiirrosteltuina versioina asialliseen kymmenen juron yhteishintaan digitaalisesti. Hyvää tässä on se, että pelit ovat erillisiä latauksia yhden järkälemäisen gigahirviön sijaan.

Arvostelut näistä kaikista on luvassa ennen vuotta 2095.

29.08.15 klo 21:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ostin kolme kappaletta lisää emuloituja PS1 -klassikoita hintaan viisi juroa per läntti. `Klassikoita` -sanaa tulee kuitenkin käyttää varauksella varsinkin sarjan toisen osan tapauksessa.. no, katsotaan mitä löytyy:

Syphon Filter

Ensimmäisellä Pelausasemalla kokonaiseksi trilogiaksi muodostuneen kolmaspersoonaräiskyttelyn ensiesiintyminen. Tätä en koskaan omistanut levyllä.

Syphon Filter 2

Kuva ihan alkuperäisestä, kaupasta ostetusta, aidosta fyysisestä kappaleesta. Tämä on löytynyt kodistani 15 vuoden ajan, mutta muutama vuosi sitten taisin tehdä levystä kaljalasinalustan hinkkaamalla tai hankaamalla. Tavallaan ihan hyvä teko, sillä nyt pelattuani tätä kahden levyn mittaista tekelettä pitkälle, mahdollisesti viimemetreille asti (en tiedä, paljonko on vielä jäljellä), voin sanoa kyseessä olevan Soldier of Fortune 2:sen ohella yksi vittumaisimmista paukuttelupeleistä genren historiassa.
Kohtaukset, jotka perustuvat silkkaan säälimättömään räiskimiseen, ovat varsin hyvää hupia. Sen sijaan kaikki vähänkin hiiviskelyyn, vakoiluun, tekoälytoverin suojeluun ja muuhun agentti-retardismiin liittyvät hetket ovat silkkaa sähkötuolia aivoille. Joka ikiseen sellaiseen kohtaukseen on tasan ja vain yksi ratkaisu, jonka löytää vain kokeilemalla Kokeile - kuole - kokeile - kuole -periaatteella. Pahinta on tekoäly, jota en nyt tässä jaksa alkaa kuvailemaan. Siitä voisi kirjoittaa novellin. Hirveää touhua. Pelin tarjoama haaste ei ole rehellistä vaikeutta, vaan halpaa paskaa vailla minkäänlaista mahdollisuutta soveltaa.

Ylivoimaisesti parasta pelissä ovat päähenkilö Gabe Loganin huikea ääninäyttelijä sekä pelaajan hahmojen huikeat liikeanimaatiot, joiden hölmöydelle huutonaurettiin jo lapsina.

Syphon Filter 3
Tämäkin on levyalbumissani edelleen, mutta varsin hyvästä kunnosta huolimatta levy ei suostu vanhassa harmaassa laatikossani käynnistymään. Ensimmäinen, Japaniin sijoittuva tehtävä on eeppinen ja nostalginen klassikko, mutta jo toisessa alkaa jossain määrin kiehumaan. Vielä en osaa sanoa, onko kolmonen edeltäjäänsä parempi vaiko hirveämpi.
Suuri plussa tälle tulee minipeli -tilasta, jossa voi pelailla lyhyitä haastetehtäviä, vaihtoehtoina joko täysi väkivalta, salamurhaaminen, laukun varastaminen hiipien ynnä muita turhuuksia.

Parasta tässä on "taser", joka laukaisee nauhamaisen shokkihoidon vihollisille niin kauas, kuin grafiikan piirtoetäisyyttä riittää. Eihän nyt jumankauta mikään ole niin hauskaa kuin sähköttää gangsteri-raukkaa kolmen minuutin yhtäjaksoisessa kidutuksessa, jossa äijä heiluu seisoen kuin mikäkin.. heiluri. Muutaman sekunnin jälkeen mies syttyy aina palamaan, ja efektiä parantaa usein tuskallinen huuto.

30.08.15 klo 21:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hurahdin minäkin Assassin's Creedin maailmaan, kun Citymarketista löysin Brotherhoodin 15 eurolla, jonka jälkeen piti Prismasta hommata ensimmäinen AC ja vielä kaupan päälle kolmonen.

02.09.15 klo 18:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ihan vaan PlayStationin verkkokaupasta

ja totean että 25 vuotta sitten pelattavuudeltaan loistava peli on yhä erinomaisen pelattava. Kokoelmassa on siis NES-ajan kaikki Megaman-pelit ja niiden käännös on äärimmäisen suora - jopa alkuperäisien hidastumiset ja grafiikkavälke on tuotu mukaan!

Lyhyt yhteenveto pistetasosta ja jokaisen osan uniikeista meriiteistä.

Megaman

Prototyyppi ja vaikeustaso on harmillisen skitsofreeninen. Muutamissa kohdissa peli on naurettavan helppo ja muutamat kohdat ovat äärimmäisen raivostuttavia. Pelisarjan surkein ase löytyy täältä ja sen saa Bombmanilta. Lisäksi halpamaisin pomovastus (Yellow Devil) löytyy täältä.

- Surkein ase, Hyper Bomb
- Keljumaisin pomovastus (Yellow Devil)
- Prototyyppi

Megaman 2

Tässä kaikki ne piirteet joista sarja tunnetaan sai alkunsa. Vaikeustaso on huomattavan tasainen, joskin muutamia erittäin ilkeitä kohtia on mukana. Onneksi ne on mahdollista kiertää ennakkovalmistelulla. Musiikki on erinomaista, grafiikka sai ison tehostusruiskeen ja pelisarjan ylivoimaisin ase, Metal Blade on naurettavan helppo saada. Lisäbonuksena koko sarjan paras musiikki ja äärimmäisen vakuuttava pomo.

- Paras ase, Metal Blade
- Paras yksittäinen musiikki (Dr. Wily 1)
- Paras musiikki kokonaisuutena
- Paras kokonaisuus

Megaman 3

Uutena piirteenä liukuliike saapuu sarjaan ja lisää robottikoira Rushin ja sen kaikista ylivoimaisimman muodon, lentokelkan ja sen surkeimman muodon, eli sukellusveneen. Sukellusvene olisi parempi jos lentokelkka ei pystyisi samaan, mutta paremmin. Mielenkiintoisena detaljina alkupomojen heikkoudet eivät muodosta yhtä ketjua vaan kaksi ja aseet ovat hieman heppoisamman oloisia. Lisäksi Shadowman on äärimmäisen vaarallinen vastustaja, sillä se iskee kovaa, nopeasti ja sitä on aika mahdoton ennakoida.

- Vaikein robottivastus (Shadowman)
- Katkonainen heikkousketju
- Paras Rush-kyky
- Liukukyky

Megaman 4

Jonkinlaista juonta yritetään saada mukaan, mutta se ei paljoakaan merkitse. Sanottakoon että robottivastukset ovat hyvin tasapainotettuja (lähes kaikki ovat hyviä aloituskohtia) ja peruspyssyn voi ladata ampumaan ison kudin. Mielenkiintoisesti ensimmäiset linnatasot muodostavat varsin jouhevan kokonaisuuden ja mukana on myös selkeästi yhtä teemaa noudattava taso. Aseista löytyy muutamia kierouksia ja Toadman on kaikista rääpin perusvastus.

- Ladattava peruspyssy
- Tasapainoisin vaikeustaso
- Kentät eivät ole niin putkimaisia
- Rääpin perusvastus (Toadman)
- Teemataso

Megaman 5

Juonta on taas saatu mukaan ja se ei vieläkään merkitse mitään. Robottivastuksien taso on harmillisen epätasainen, sillä mukana on erittäin vaarallinen sellainen (Crystalman), erittäin rääppä (Starman) sellainen ja yksi erittäin ärsyttävä (Chargeman) sellainen. Aseet ovat pääasiassa melkoisen tehottomia. Lisäksi osuman saaminen purkaa latauksen peruspyssystä, joten niitä ladattuja kuteja on vaikeampi saada osumaan. Onneksi jokaisessa peruskentässä on kirjain jotka avaavat salaisen superaseen joka silpoo loppuvastuksen armotta.

- Epätasaisin kokonaisuus
- Hauska jekku yhdessä tasossa
- Hyödytön sukellusvene unohtui ja kukaan ei ole jäänyt kaipaamaan

Megaman 6

Juonta on yhä mukana, mutta se antaa tekosyyn huomattavasti värikkäämmälle perusvastuksien joukolle ja näiden joukosta löytyy todellisia yksilöitä (Yamatoman, Knightman, Centaurman) ja myös kaikista naurettavin sellainen (Plantman) joskin aseheikkouksien ketju on melkoisen himmeä. Onneksi Rush muuttuu tällä kertaa rakettirepuksi tai voimakkaaksi nyrkiksi joka rikkoo esteitä, joten uniikkisuuden suhteen klassisen sarjan finaali saa hyvät pisteet. Jostain syystä pelattavuus ei tunnu niin tarkalta.

- Mieleenpainuvimmat perusvastukset
- Hölmöin perusvastus (Plantman)
- Uudet Rush-muodot
- Loppuvastuksella kolme eri muotoa katkeamattomana ketjuna
- Jotenkin heikommat kontrollit

16.10.15 klo 00:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tämmösiä tänä päivänä. Genrellisesti monipuolinen setti, laadultaan heilahteleva. Kuten aina. Eli suomeksi sanottuna kaikki edellisen viestini jälkeen hankkimani geimit:

Hankin kauan välttelemäni Tontsa hoodeen juuri julkaistun (ja aivan paskaksi haukutun :) ) "Pro Skater 5":n kunniaksi. Sitä en voisikaan hankkia, koska en omista moderneja konsoleita. Olen pelisarjan pitkäaikainen fani, ja uskoisin viettäneeni PS2:lle tehtyjen osien parissa enemmän aikaa kuin minkään muiden pelien. Näin ollen kunnioitan mitä tällä yritettiin saavuttaa: peli sisältää vain vanhoja kenttiä ja vanhoja tehtäviä. Vanhat kentät ovat jees (vaikka tähän onnistuttiinkin valitsemaan muutamaa lukuunottamatta juuri ne kamalimmat) ja pitkälti samojen tehtävien vuoksi sarjan veteraani läpäiseekin ne vanhasta muistista ja vaivatta. Nostalgiatrippipeli. Kivat grafiikat ja kaikki, mutta ei saa minua luopumaan klassikoista, koska - yllätys - ne ovat parempia. Maksoin tästä 15 juroa, mikä on ainakin kymppi liikaa.

Condemned
Ostin tämän peeseelle kauan sitten, mutta eipä se pc-vihaajana minua kauaa jaksanut kiinnostaa. 360 -versio lähti nyt vihdoin alle vitosella. Pelin hidas tempo käy yli 40 minuutin sessioissa tympimään, mutta sen ahdistava ja synkkä tunnelma toimii pirun hyvin ja rujoa väkivaltaa jaksaa katsella. Lisäksi olen niin vanhanaikainen, että pidän tämän kymmenen vuotta vanhan pelin grafiikoita edelleen vaikuttavina. Kyllä, puhun nyt konsoliversiosta! Kauhistus!
Olen joskus viime tai toissa vuoden puolella pelaillut myös Condemnedin jatko-osaa. Sama kauhutunnelma on tallella - eräs sairaalakohtaus oli erityisen hirvittävä - mutta pelattavuudeltaan se on aivan hirvittävää ryönää. Yrittää liikaa ja epäonnistuu miltei kaikessa.

Penumbra -triplapakkaus
No kauhistellaan sitten lisää. Nämä oli pakko ostaa peeseelle, koska näitä ei ole tehty konsoleille, mutta nämä jopa saattavat toimiakin koneellani. Mutta asiaan: digitaalinen tripla sisältää sarjan osat Overture, Black Plague ja Requiem. Vaikka en olekaan muutaman omistusviikon aikana edes avannut niitä, niin olen silti kiinnostunut:
Alkuperäinen Penumbra, joka täysverisen pelin sijaan muistutti enemmän teknologiademoa, on yksi henkilökohtaisen pelaamishistoriani vaikuttavimmista hetkistä. Mikrobitin rompulta löytämäni peli (olisiko ollut vuonna 2007) sisälsi todella hienoa grafiikkaa ja Half Life 2 -tyylistä fysiikanmallinnusta hyödyntävää ongelmanratkontaa, mutta se todellinen juttu oli se, että Penumbra oli 12-vuotiaalle minulle aivan saatanan pelottava. Pimeissä sisätiloissa ryömivät oksettavan näköiset olennot eivät unohdu.

The Darkness 1-2.
Nämä tekeleet eivät valitettavasti liity samannimiseen koomiseen hardrock-yhtyeeseen. Sarjakuvista ammentava tarina voi saman tien painua hittoon, mutta ykkösosan ensimmäisten hetkien perusteella uskalsin odottaa jotain todella viihdyttävää. Hyvä ääninäyttely, visuaalinen loisto, läträävä väkivalta.. kunnes peli osoittautui ihan paskaksi. Kakkosta en ole kehdannut vielä koneeseen laittaa, ja sen ostinkin lähinnä hienon hologrammikannen vuoksi. Ensimmäinen osa löytyi myöhemmin, ja ostin sen Condemnedin kanssa n. kahdeksan juron yhteishintaan.

Call of Duty - Modern Warfare 3
Läpäisin tätä edeltävän osan, Black Opsin, yli kymmenen kuukauden todella hitaan etenemisen myötä. Sen voin kyllä rehellisesti sanoa olevan vahva neljän tähden arvoinen paketti. MW3:n kampanja alkoi kovalla pamauksella, ja ensimmäinen tehtävä lupaa hyvää. Nettiräiskintä sen sijaan ihan yleisesti ottaenkin on jo niin väsynyt ja mitäänsanomaton läntti, että en edes yritä innostua siitä enää millään tavalla.

Far Cry 2
Olen yrittänyt pelata tätä muutaman kerran aiemmin, mutta aina se on kaatunut siihen, että kyllästyin peliin ensimmäisen tunnin aikana. Tämän PS3 -version hankkimisen motiivina oli viiden juron huikea hinta.

Gran Turismo 5
Vaivaisella vitoisella pöllin tämänkin. Sarjan pienimuotoiselle fanille hyvä löytö. Naurettavaa on kuitenkin se, että tämänkin käynnistäminen kesti miltei kaksi tuntia vanhojen ystävieni, päivitysten vuoksi. Viittaan tällä tältä sivulta ylempää löytyvään GT6 -viestiini..

Ratchet & Clank 3 HD
Pidin tästä sarjasta joskus kauan sitten. Tätä kolmatta osaa en kuitenkaan koskaan hankkinut, vaikka kaksi ensimmäistä oli pelattu puhki. Kymmenen vuoden odotuksen jälkeen tämä löysi tiensä digitaaliseen kokoelmaani.. ja se on kymmenen vuotta liian myöhään. En hauku, mutta en myöskään innostu.

Cool Boarders (PS1-emulaatio)
Vuosia ennen vuonna 2003 julkaistua lumilautapelien klassikkoa SSX3:sta oli.. tämänlainen kuvatus. Ensimmäisen Playstationin alkutaipaleelta peräisin oleva fossiili, jonka ohjaus on niin kankeaa, ettei sitä voi edes käsittää. Lautailijoiden naamatkin näyttävät puuhöylällä veistetyiltä. Tämä toimii ainoastaan historian oppituntina!

01.12.15 klo 14:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

S-Marketista F1 2013 (20€), käytännössä vain siksi, koska houkutteli ajella legendojen autoilla ja onhan tässä Räikkönen mukana pitkästä aikaa F1-pelissä. Sen sijaan FIFA World Cup 2014 oli pidemmän aikaan hankintalistalla, mutta nyt vasta otin jonkun niskasta kiinni. Huutonetistä posteineen 9.20€.

06.12.15 klo 05:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

Grinch kirjoitti:

Supersankariteema jatkuu neliosaisen trilogian finaalilla (siltä tuntuu)

Veikkaus meni melkein oikein. Rocksteady näköjään ilmoitti olevansa tekemässä uutta peliä vielä nimeltä mainitsemattomaan DC-hahmoon.

Amis

08.12.15 klo 00:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tuhlasin veronpalautuksia vähän eli ostin ps4 konsolin ja joitain pelejäkin. Eipä ole tullut pelattua konsolilla sitten pleikkari ykkösen, saati sitten tietokoneella.
Hintaa kerty näille n.98e

En tiedä peleistä juuri mitään, jospa näitä vähän aikaa pelaa. Ostaa jotain uutta jos zombit kyllästyttää.