Raamattu - Jumalan vai ihmisen sana?

Foorumin päävalikkoonPainettua sanaa › Raamattu - Jumalan vai ihmisen sana?

hell bill

13.04.10 klo 22:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ihmisen sanaa, mitäs muutakaan ?

Onhan siellä muutama viisas sananlasku mutta esim. ilmestyskirja on sitten semmoista tekstiä että heikompaa hirvittää.

X-tyyppi

13.04.10 klo 23:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

hell bill kirjoitti:

Islamin usko toki oli iso "perkele" kristinuskolle joten Israelissa tavallaan harrastettiin suurta propagandaa tuota Islamin uskoa vastaan.

Haluamatta sotkeutua mihinkään ja ihan ohimennen vaan sanon, että islam syntyi siinä 600-luvulla jKr. (profeetta Muhammed). Ilmestyskirjan ensimmäistä tekstiversiota on palloteltu ensimmäiselle vuosisadalle jKr., joten islamiin sillä tuskin viitataan. Jos silloin kirjoitusaikana tuo luku on jota kuta vastaan suunnattu niin siitä on esitetty keisari Neroa (sama kaveri, joka syytti suurenpuoleisesta Rooman palosta kristittyjä ja aloitii siitä melkoiset vainot), joka kääntyy numeroksi 616. Ja niille jotka eivät tiedä, joistain varhaisista teksteistä on löydetty versio 616 luvun 666 sijaan.

Sitten tietty voidaan ihmetellä, kuvaako ko. luku (mikä ikinä se onkaan) tiettyä henkilöä, jotain ryhmää vaiko koko ihmiskuntaa. Siihen en tässä ala. Unohtakaa, että kävin paikalla.

hell bill

14.04.10 klo 00:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

No niin, pääsinpä näyttämään tyhmyyteni.. Mutta tosiaan tuollainen selvitys asiasta oli jossakin netissä. Ei haitanne jos hiukan muokkailen alkuperäistä viestiäni.

Eli tällainen sivu löytyi netistä:

13.11.10 klo 14:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sitä ihmettelen että minkä ihmeen takia hihh... anteeksi ainakin konservatiiviset uskovaiset ovat aina asettamassa arvot ja raamatun sanat ihmiselämän edelle? Raamattu kieltää homoseksuaalisuuden, nainen vaitkoon seurakunnassa etc etc. Tässä on kyse ihmiselämästä. Itse antaisin uskovaisille kaksi vaihtoehtoa: joko todistavat jumalan olemassaolon aukottomasti ja sen että jumala todellakin on tarkoitanut naiset nyrkin ja hellan väliin ja homot helvettiin, tai hyväksyvät homojen ja naisten oikeudet. Kuulostaa jyrkältä ja yksioikoiselta, mutta oikeudenmukaiselta. Ei ole oikein että raamatun sanaa noudatetaan ja sen nojalla laiminlyödään kokonaisia ihmisryhmiä vaikka todisteita siitä että raamattu todellakin on jumalan sanaa, ei ole. Kuten ei myöskään jumalan olemassaolosta.

T-800

13.11.10 klo 14:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse olen saanut uskonnollisen kasvatuksen ja nykyään en ole asiaa jaksanut miettiä, mutta ei raamattu ole Jumalan sanaa kannesta kanteen. Tekstit ovat ihmisten kirjoittamia ja kirkoissa on ihmisten keksimiä sääntöjä. Jos Jumala on hän tuskin on tarkoittanut ketään nyrkin ja hellan väliin, vaan kaikki siis KAIKKI ovat samalla viivalla. Ihmiset itse ovat näitä naisen alistamista ja homojen tuomitsemista olleet kannattamassa ja kirjoittaneet raamattuun. Lähi-Idän maissa naiset ovat olleet aina alistettuja ja homot... arvottomia, joten tietenkin raamatun kirjoittajat ovat laittaneet heidän maansa lakeja sinne sekaan. Vai luuleeko joku, että Jumala on antanut ohjeet ulostamiseen?

wednesday

14.08.11 klo 00:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

En usko jumalaan millään tasolla, ja mielestäni raamattu on keksittyä tai harhaa. Kyllähän se niin on, että kun tarpeeksi kovasti haluaa jotain nähdä, niin sen näkee. Tosin ihmisille on täysin luonnollista pelätä tuntematonta, ja kuoleman jälkeinen on yksi massiivisimmista tuntemattomuuden ilmeentymistä. Siispä kehitellään uskonto, joka lupailee jotain olevan tuolla tuntemattomuuden sumuverhon takana. Tottakai helpottaa ajatus, että eläisi ikuisesti tuolla jossain.

Itse en usko, enkä näe järkeä siinä että pitäisi elää tämä elämä tietyllä tavalla saadakseen ikuisen elämän tuonpuoleisessa. On kuitenkin fakta ettei mistään ole takeita

Salmiakkisydän

16.10.11 klo 20:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ville kirjoitti:

Itse pidän Raamattua puhtaasti ihmisten kirjoittamana, johon Jumalalla ei ole ollut mitään osuutta. Vanhan testamenttin tarinoittahan on kerrottu vuosisatojen, ellei jopa vuosituhansien ajan sukupolvelta toiselle ennen kuin ne on kirjoitettu ylös. Tarinat ovat tietenkin muuttuneet ajan kuluessa. Koko Raamattu on koottu yli sata vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen Jo Raamatun ristiriitaisuudet osoittavat, että ihmiset ovat kirjoittaneet Raamatun. Jos Jumala olisi osallistunut tähän kirjoitusprosessiin, niin varmasti Raamattu on helpommin tulkittava, eikä siinä olisi sisäisiä ristiriitaisuuksia.

Samaa mieltä olen.

Maximus

17.10.11 klo 10:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

doomsdaymachine kirjoitti:

Voisit hieman miettiä, että miksi sitä kutsutaan uskonnoksi. Nämä uskonasiat ovat harvoin kovinkaan pintapuolisia ja niitä voidaan tulkita monella eritavalla.

14.02.12 klo 13:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Maximus kirjoitti:

Niinhän niitä voidaan todellakin tulkita monella tavalla. Minun mielestäni juuri se että uskonnosta ja jumalasta on niin monelaisia käsityksiä on itselleni selvä merkki siitä että uskonnot ovat keinotekoisia eivätkä perustu tietoon. Juuri siksi en perusta elämääni uskoon, koska perustan elämäni mielummin todellisuuteen ja siihen minkä tiedän olevan totta.

14.02.12 klo 13:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Maximus kirjoitti:

Heipä vuan arvon DDM. Huomaat varmaan tuntevasi asiat entistä useammin, kun lepäät yösi ja valvot keksiviikkoisin. Mihin tiedonlahkoon näin ollen jakaisit itsesi vai menetkö sorttisen kannatuksen nimittäin aasinsillan kautta jonnekkin ääriaatteemmistoon.

doomsdaymachine kirjoitti:

Öööhhh..... Olen yleensä ymmärtänyt mitä viesteissäsi sanot (toisin kuin jotkut muut), mutta nyt näköjään olen kohdannut voittajan. Mitä tarkoitat viimeisessä lauseessasi?

Kuvittelin voittavani, mutta kun kyseessä on noin mainio heppu, niin voin alamaisuuksissani luovuttaa palkinnon takas. Sie ehkä suuntaudut eniten sisäisen yritteliäisyyden ja tavan tallaajan välimaastoon. Luepa lehtien alleviivatut kohdat aina uudestaan!

14.02.12 klo 13:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

barros kirjoitti:

kurkkuharja

29.06.12 klo 09:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jeesus pelastaa - lenkkarinikin saatiin kuntoon Juuson mukaan nimetyllä teipillä.

+ =

04.07.12 klo 22:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

"Mikko Alatalo raivoaa Aamulehdessä:Pakanahallitus!"

Kristillisyyden kannattajat eivät näyttäisi nykyään enää tietävän mitä pakanuus tarkoittaa.

Wayne 64

25.03.15 klo 16:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tämä Keskusteluhan on jo raamatun mittainen. Ja topicin kysymykseen vastatakseni sanon vaan, että pidän kristinusko, raamattua, sen tarinoita ja jumalaa vain yhtenä tarustona muiden joukossa. Niinkuin muutkin tarustot, on raamattukin epäkohtia täynnä.

Horsmankukka

02.08.15 klo 01:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

Uskon Jumalaan, ja siihen että Jumalan tehtävä on rankaista ihmistä, ei muiden ihmisten. Raamattu on ihmisen kirjoittama, eikä sanele totuutta siitä mikä on oikein ja mikä väärin. Jos television katselu tai homoavioliitto on väärin, kyllä Jumala siitä rankasee. Muilla ihmisillä ei ole ruikuttamista.

02.08.15 klo 20:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Minä taas en usko jumalaan, ja vaikka minut saisi vakuuttettua muusta, en alkaisi silloinkaan välttämättä palvelemaan häntä, etenkään jos hän olisi samanlainen tuomitsija mitä raamattu antaa ymmärtää. Tuollaista jumalaa ei pitäisi palkita vittumaisuudesta, menisin mielummin helvettiin. Onneksi jumalaa ei todennäköisesti ole olemassa, joten voin olla asiansuhteen melko huoleton.

Raamattu on minun mielestäni lähinnä vallankäytön väline, ei siis jumalalle vaan ihmisille jotka sen kirjoittivat ja niille jotka yrittävät muokata muiden ihmisten elämää ja ajatuksia mieleisekseen.

Grinch

07.01.16 klo 15:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

doomsdaymachine kirjoitti:

Aika pitkälle noin siinä on käynyt. Helppo viedä massaa mukanaan, jotka eivät ole löytäneet tai älyä löytää tarkempaa vastausta. En jaksanut kahlata läpi kaikkia tekstejä, mutta vaikuttaisi siltä, että Raamatun sun muut pyhät tekstit olisi enemmän allegorioita. Joltain viisammalta ne on täytyny siinä tapauksessa tulla, koska sen ajan ihmiset tuskin on ollu niin kehittyneitä.

pirpana

04.03.18 klo 20:13 - linkitä tähän kommenttiin: #