Raamattu - Jumalan vai ihmisen sana?

Foorumin päävalikkoonPainettua sanaa › Raamattu - Jumalan vai ihmisen sana?

T-800

09.07.09 klo 15:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse uskon, mutta en ihan Raamattua sanasta sanaan kirjana pidä. Sen sanomissa on yleensä jotain, joka pitää ymmärtää. Mutta usko ión aikalailla oma asia. Jos joku ei pidä niin pitääkö siitä sitten jokaiselle uskovaiselle vittuilla? Eräs keveri piti koko ajatusta Jumalasta ja muusta niin naurettavana, että vittuili minullekkin. Sanoin vain, että ehkä sinun pitäisi ottaa asioista selvää ja katsastaa Raamattua. No kaveri ei kääntynyt uskoon, mutta ei enää pidä sitä vitsinä. Kukapa tietää jos kaikki on niin kuin sanotaan?

EDIT. Kolme viestiä perätysten ja aina uuden sivun aloittajana... Jotain perrin kummallista...

09.07.09 klo 19:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

T-800 kirjoitti:

...Jos joku ei pidä niin pitääkö siitä sitten jokaiselle uskovaiselle vittuilla? Eräs keveri piti koko ajatusta Jumalasta ja muusta niin naurettavana, että vittuili minullekkin ...

Tämän voisi kääntää myös toisinpäin. Eli jos joku uskoo, niin pitääkö sitä sitten tuputtaa kaikille?

Onneksi olen säästynyt pahimmilta hihhuleilta, mutta jotenkin minulla on sellainen käsitys, että todella sekaisin olevien uskovaisten tavoite on käännyttää mahdollisimman paljon ihmisiä omaan "klubiinsa".

Varmaan se joka saa eniten ihmisiä käännytettyä, saa sitten taivaassa jotain etuja. Lounareita ja drinkki-lippuja?

T-800

10.07.09 klo 13:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

sulo kirjoitti:
T-800 kirjoitti:

Tie helvettiin on pyhitetty hyvillä teoilla. En tuputa uskoa kellekkään, mutta rehellisesti sanottuna nämä hihhulit ovat naurettavia. Enkä edes puhu Jehovista jotka tulevat oville ja sanovat että helvetti kutsuu jos et käänny meihin. Vaan niistä joita kaduillakin on ja tulevat naaman kiinni ja sanovat, että; "Hammastahna on saatanan tekemisiä!" esim. Joo... Kyllä sen siinä huomasi. Uskoa saa miten tahotoo ja itse en kuulu mihinkään kirkkoon. Kuka maksaa uskosta? Idootit.

29.07.09 klo 12:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

T-800 kirjoitti:

He eivät usko helvettiin vaan kuoleman jälkeiseen olemattomuuteen.

T-800 kirjoitti:

Kuka maksaa uskosta? Idootit.

Jehovan todistajilla ei ole kirkollisveroa eikä kolehtia. Ihan vain tiedoksi, ellet jo tietänytkin.

Tietämäni Jehovan todistajat eivät tuputa uskoaan pelottelemalla ihmisiä ovilla kadotuksesta. Vaan herättävät keskutelua Raamatusta. He kertovat ihmisille Raamatun toivosta: tulevasta ennallistetusta paratiisimaasta. He eivät tuomitse ihmisiä hyviksi tai pahoiksi, Raamatun mukaan tuomarina on Jumala.

29.07.09 klo 13:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Elihu kirjoitti:

He eivät usko helvettiin vaan kuoleman jälkeiseen olemattomuuteen.

Mutta eivätkö Jehovan todistajat usko että maailmanlopun tullessa vain he pääsevät paratiisiin? Eli siis tuo kuoleman jälkeinen olemattomuus koskisi kaikkia muita paitsi Jehovan todistajia. Ja eikös niitä taivaspaikkojakin ole rajoitetusti, 144 000 kpl, mikä on aika vähän kun ottaa huomioon että jäseniä liikkeellä on n. 7 miljoonaa. Osa taitaa jäädä pihalle.

Elihu kirjoitti:

Mutta kuitenkin entisiä jäseniä vaaditaan karttamaan ja ns. potkut liikkeestä voi saada mm. seuraavista syistä:

* Esiaviollinen seksi, avioliiton ulkopuoliset suhteet
* Homoseksuaalinen seksi
* Jos tulee tietoon, että harrastaa joitakin poikkeavia seksitapoja aviopuolison kanssa ja pitää niitä hyväksyttävinä
* Luopumus, joka tarkoittaa perusopetuksien kiistämistä, omien virallisista opeista poikkeavien näkemyksien omaksumista, osallistumista muun uskontokunnan toimintaan tai liikkeen toimintatapojen kritisointia ja kriittistä ajattelua
* Seurakunnasta erotetun tai eronneen kanssa tekemisissä oleminen muissa kuin välttämättömissä asioissa
* Verensiirtojen ottaminen, veren luovuttaminen, veren syöminen
* Uhkapelien pelaaminen
* Tupakointi tai huumeiden käyttö
* Alkoholin väärinkäyttö (humalahakuinen juominen)
* Äänestäminen, ehdokkaaksi asettuminen poliittisissa vaaleissa, poliittinen toiminta esimerkiksi puolueissa
* Asepalveluksen suorittaminen
* Joulun, pääsiäisen tai muun kristikunnan juhlapyhän viettäminen, uudenvuoden juhliminen tai syntymäpäivien viettäminen
* Lipun tervehtiminen, kansallislaulun laulaminen

Lähde [fi.wikipedia.org]

29.07.09 klo 14:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vartiotorni 1. marraskuuta 2008 kirjoitti:

"Uskovatko Jehovan todistajat, että vain he pelastuvat?

Jehovan todistajat ovat sitä mieltä, että he ovat löytäneet tosi uskonnon. Jolleivät he ajattelisi näin, he muuttaisivat uskonkäsityksiään. Monien muiden uskontojen edustajien tavoin Jehovan todistajat toivovat pelastuvansa. He kuitenkin ymmärtävät myös, ettei ole heidän tehtävänsä ratkaista, kuka pelastuu. Jumala on Tuomari, joka tekee lopullisen päätöksen. (Jesaja 33:22.)

(Jesaja 33:22) "Sillä Jehova on Tuomarimme, Jehova on Lainantajamme, Jehova on Kuninkaamme, hän meidät pelastaa"

kerpele kirjoitti:

Suurin osa saa ikuisen elämän tänne maan päälle:

(Psalmi 37:29) "Vanhurskaat saavat omistaa maan, ja he asuvat siinä ikuisesti."

(Matteus 5:5) "Onnellisia ovat lempeämieliset, koska he tulevat perimään maan."

Se onko ikuinen elämä sitten maan päällä tai taivaassa, riippuu yksinkertaisesti siitä koska on sattunut syntymään. Molemmilla on samat vaatimukset. Tuo 144 000 kerättiin ensin ja kun se tuli täyteen niin on määräämätön määrä niitä jotka pääsevät elämään onnellisesti tulevassa paratiisimaassa.

Elihu kirjoitti:

(1. Korinttilaisille 5:12-13) "[Paavali sanoo:] Sillä mitä tekemistä minulla on ulkopuolella olevien tuomitsemisen kanssa? Ettekö te tuomitse sisäpuolella olevia, kun taas Jumala tuomitsee ulkopuolella olevat"

kerpele kirjoitti:

Raamattu tuomitsee selvästi tietyt vakavat synnit ja erottamisjärjestyly on myös Raamatusta lähtöisin. Suurempi kirjo on harmaan alueen ja omantunnon asioita, joista ei eroteta.

Erottamisjärjestely on kurinpitotoimi seurakunnan puhtauden säilyttämiseksi, jotta vääränlainen käytös ei leviäisi seurakunnan sisällä.

Monet erotetuista otetaan aikanaan takaisin, kun he ovat katuneet ja muuttaneet käytöstään.

Vastaan Raamatulla seuraaviin kohtiin:

kerpele kirjoitti:

Esiaviollinen seksi, avioliiton ulkopuoliset suhteet

1. Tess. 4:3–8: "Tätä Jumala tahtoo – – että kartatte haureutta"

Ef. 5:5: ”[Ei] yhdelläkään haureellisella tai epäpuhtaalla tai ahneella – joka merkitsee epäjumalanpalvelijana olemista – ole mitään perintöä Kristuksen ja Jumalan valtakunnassa.”

"Haureudeksi" käännetty kreikkalainen sana por·nei′a tarkoittaa naimattomien välistä sukupuolisuhdetta ja myös naimisissa olevien avioliiton ulkopuolisia suhteita.

Homoseksuaalinen seksi

(1. Korinttilaisille 6:9-10) "eivät luonnottomia tarkoituksia varten pidetyt miehet, eivät miehet, jotka makaavat miesten kanssa - - peri Jumalan valtakuntaa"

kerpele kirjoitti:

Jos tarkoitat anaalista ja suuseksiä niin niistä ei eroteta. Niitä kylläkin pidetään 'kieroutuneina sukupuolitapoina' (Vartiotorni 15. kesäkuuta 1983).

kerpele kirjoitti:

2. Joh. 9, 10: ”Kenelläkään, joka tunkeutuu edelle eikä pysy Kristuksen opetuksessa, ei ole Jumalaa. – – Jos joku tulee luoksenne eikä tuo tätä opetusta, niin älkää koskaan ottako häntä vastaan kotiinne tai sanoko hänelle tervehdystä.”

Room. 16:17, 18: ”Minä kehotan teitä, veljet, pitämään silmällä niitä, jotka aiheuttavat jakaumia ja antavat kompastumisen aiheita vastoin sitä opetusta, jonka te olette oppineet, ja karttamaan heitä. – – lipevin sanoin ja mairittelevin puhein he viettelevät vilpittömien sydämet.”

(Roomalaisille 15:5-6)  "että teillä olisi keskuudessanne sama asenne, joka oli Kristuksella Jeesuksella, 6 jotta te yksimielisesti yhdestä suusta kirkastaisitte Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumalaa ja Isää."

kerpele kirjoitti:

(1. Korinttilaisille 5:11-13)  "kirjoitan teille: lakatkaa olemasta jokaisen sellaisen veljeksi kutsutun seurassa, joka on haureellinen tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai herjaaja tai juoppo tai kiristäjä, älkääkä edes syökö sellaisen kanssa.- - Poistakaa paha ihminen keskuudestanne."

(Roomalaisille 16:17) Mutta minä kehotan teitä, veljet, pitämään silmällä niitä, jotka aiheuttavat jakaumia ja antavat kompastumisen aiheita vastoin sitä opetusta, jonka te olette oppineet, ja karttamaan heitä.
(2. Tessalonikalaisille 3:6) Mutta me käskemme teitä, veljet, Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä vetäytymään pois jokaisesta veljestä, joka vaeltaa häiritsevästi eikä sen perinteen mukaan, jonka saitte meiltä.
(2. Johanneksen kirje 10) Jos joku tulee luoksenne eikä tuo tätä opetusta, niin älkää koskaan ottako häntä vastaan kotiinne tai sanoko hänelle tervehdystä.

kerpele kirjoitti:

Verensiirtojen ottaminen, veren luovuttaminen, veren syöminen

(Apostolien teot 15:28-29) "Sillä pyhä henki ja me (Apostolit ja vanhimmat Jerusalemissa 1. vuosisadalla) olemme nähneet hyväksi olla lisäämättä teille enempää taakkaa kuin nämä välttämättömät: 29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja sitä, mikä on kuristettua, sekä haureutta."

Myöskään varhaiskristityt eivät syöneet verta.

Uhkapelien pelaaminen

Jehova ei hyväksy ”epärehellistä voittoa ahnehtivia” (1. Timoteukselle 3:8)

Jumala tuomitsee Raamatussa ne, jotka ”kattavat pöydän onnenjumalalle” (Jesaja 65:11)

”Rakkaus rahaan on kaikenlaisen pahan juuri, ja tätä rakkautta tavoittelemalla jotkut ovat harhautuneet pois uskosta ja lävistäneet itsensä joka puolelta monilla tuskilla.” (1. Timoteukselle 6:10.)

1. Korinttilaiskirjeen 6:9, 10: ”Älkää eksykö. Eivät – – eivät ahneet – – peri Jumalan valtakuntaa.”

Tupakointi tai huumeiden käyttö

”Rakkaat, koska meillä on nämä lupaukset, puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta ja täydellistäkäämme pyhyys Jumalan pelossa.” (2. Korinttilaisille 7:1.)

Nykyään on kiistatta todistettu tupakan ja myös huumeiden olevan terveydelle haitallisia.

kerpele kirjoitti:

Alkoholin väärinkäyttö (humalahakuinen juominen)

(1. Korinttilaisille 6:9-10) "Eivät juopot - - peri Jumalan valtakuntaa."

(1. Pietarin kirje 4:3) "Sillä riittää, että kuluneen ajan olette toteuttaneet kansakuntien tahtoa kulkiessanne irstaissa teoissa, himoissa, liiallisessa viininkäytössä, mässäilyissä, juomingeissa ja lainvastaisessa epäjumalanpalveluksessa."

(Johannes 15:19) "ette ole osa maailmasta"

(Johannes 18:36) "Jeesus vastasi: ”Minun valtakuntani ei ole osa tästä maailmasta. Jos minun valtakuntani olisi osa tästä maailmasta, niin minun palvelijani olisivat taistelleet, jottei minua luovutettaisi juutalaisille. Mutta näin ollen minun valtakuntani ei ole täältä.”"

Asepalveluksen suorittaminen

(Johannes 15:19) "ette ole osa maailmasta"

(Matteus 26:52) "Jeesus sanoi hänelle (Pietarille): ”Pistä miekkasi takaisin paikalleen, sillä kaikki, jotka miekan ottavat, ne miekkaan tuhoutuvat. "

(Jesaja 2:3-4) "Siionista lähtee laki ja Jerusalemista Jehovan sana. - - Ja heidän on taottava miekkansa auranvantaiksi ja keihäänsä vesureiksi. Kansakunta ei nosta miekkaa kansakuntaa vastaan, eivätkä he enää opettele sotaa."

kerpele kirjoitti:

Jeesuksen syntymän viettoa ei käsketä missään Raamatun kohdassa viettää, siellä ei itseasiassa kerrota hänen syntymäpäiväänsä eikä kerrota että sitä olisi koskaan vietetty. Monet nykyään vietettävät juhlapäivät sisältävät pakanallisia elementtejä.

Enemmän tietoa juhlapäivistä: http://www.watchtower.org/fi/bh/appendix_14.htm

Lipun tervehtiminen, kansallislaulun laulaminen

29.07.09 klo 15:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

Elihu kirjoitti:

Miten tuo taivaallinen ikuinen elämä eroaa maanpäällisestä? Ja miten on päätelty että juuri 144 tuhatta pääsee taivaaseen, eikä esim. 144 001?

kerpele/Wikipedia kirjoitti:

Minkälaisista seksitavoista ne potkut sitten irtoaa, ts. missä raja kulkee?

Tunnut olevan varsin hyvin perillä näistä asioista, joten pakko kysyä että oletko itse Jehovan todistaja?

29.07.09 klo 16:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Elihu kirjoitti:

Ihan näin puun takaa, olen aina vähän ihmetellyt tätä. Ymmärrän, miksi esim. homoseksi joidenkin mielestä poikkeaa "oikeasta" seksistä tai on jotenkin kieroutunutta (itse en tosin ole tätä mieltä). Mutta siis hei, eikö aikuiset ihmiset saa pitää hauskaa ihan miten tykkäävät keskenään? Eikö se seksin perimmäinen ajatus, eli yhdessäolon nouseminen "toiselle askelmalle" toteudu anaali- ja suuseksissä siinä missä muussakin, jos kumpikin on mukana vapaasta tahdostaan?

kerpele kirjoitti:

Raamatussa puhutaan jotain Israelin heimoista, jotka pääsevät paratiisiin. Näiden heimojen yhteenlaskettu väkiluku on 144 000, minkä Jehovan todistajat ovat tulkinneet tarkoittavan paratiisiin pääsevien lukumäärää. Näin muistelisin.

Elihu kirjoitti:

Eikös LSD anna suoran yhteyden jumalaan tajunnan laajenemisen kautta? 1960-luvulla on muuten kiistatta todistettu psykedeelihuumeiden tajunnan toimintaa muuttavien vaikutusten synnyttävän samanlaisia psyykkisiä reaktioita kuin esim. voimakkaat uskonnolliset kokemukset.

Annetaanpa vielä sana Jouni Mömmölle.

"Hän jumaliltansa rukoilee voittoa ja lohdutusta.
Läpimätä seurakunta huutaa halleluuja!
Helpompi nappia painaa jos uskoo voittavansa.
Soitella harppuja niityillä valkoisten lampaitten kanssa.
Kuka muu vois luulla voittavansa, kuin se joka uskoo pääsevänsä sinne paratiisiin?
Voi sen suu loksahtaa auki, valkoisten lampaitten kanssa.
"

29.07.09 klo 17:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

kerpele kirjoitti:

Aika hyvä säkä kyllä käynyt, kun on tasalukuun sattunut tuo yhteenlaskettu väkiluku. On jotenkin kiehtovaa, että joku eläisi näinkin tarkkojen ja rajoittavien sääntöjen mukaan, jotka on lainattu jostain vanhasta kirjasta. Enkä tarkoita tätä missään nimessä alentuvaksi kommentiksi tai loukkaukseksi ketään kohtaan, kuten en noita aiempia kysymyksiänikään, hienoahan se on jos on jotain mieluista sisältöä elämässä. Itse olen ollut viimeiset n. 15 vuotta ateisti. Tosin tuskin sillon yhdeksänkesäisenä edes tiesin mikä ateisti on, tajusin vaan etten usko Jumalaan.

[edit] Kuka tunnustaa miinustaneensa tuota Miihkalin ylläolevaa viestiä? Juu, eihän sillä nyt suurta merkitystä ole, mutta jos on eri mieltä ko. kirjoittajan kanssa, voisi vaikka ilmaista sen kirjoittamalla vastauksen.

Nick Hume

29.07.09 klo 17:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

tulipa mieleen eräs asia himo uskovaisista, kun katsoin erästä dokumenttia joka kertoi ihmisistä jotka halusivat tehdä itsemurhan, tai Eutanasian oikeastaan..

Dokumentissa eräs kuoleman sairas mies otti puheeksi uskovaisten kielteisen näkemyksen Eutanasiasta, hän sanoi jotenkin näin sen: Heidän mielestään se on tietenkin syntiä tehdä niin, ja ihmisen ei pitäisi leikkiä jumalaa ottamalla itseltään henkeä pois.. Mutta eikö ihminen leiki silloinkin jumalaa, kun hän pelastaa keskosvauvan varmalta kuolemalta pistämllä vauvan keskoskaappiin. miksi uskovaiset eivät tästä ala meuhkaamaan kun tässäkin tapauksessa myös selvästi leikitään jumalaa. Miksi kuoleman sairaitten ihmisten ei anneta päättää elämäänsä, sen sijaan heidät pakotetaan kitumaan kuukausia tai vuosia ennen kuolemaa?

Mitäs mieltä olette itse Eutanasiasta?

29.07.09 klo 18:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kannatan eutanasiaa ja jahka pääsen valtaan, otan käyttöön saman systeemin kun Hollannissa.

Eutanasia on Hollannin lain mukaan sallittu jos se täyttää seuraavat ehdot:

* Potilas on pyytänyt eutanasiaa toistuvasti. Pysyvästi koomassa olevan potilaan tapauksessa otetaan huomioon potilaan etukäteen tekemä kirjallinen todistettu tahdonilmaus.
* Potilas kokee sietämätöntä kärsimystä eikä tilanteen paranemisesta ole toivoa.
* Lääkäri on ennen kuolinavun antamista neuvotellut potilaan tilanteesta kollegan kanssa.

Lääkärin on jälkikäteen raportoitava jokainen tapaus yleiselle syyttäjälle. Alueellinen toimikunta arvioi, onko tapaus täyttänyt lain määrittelemät ehdot. Sen jälkeen tapaus joko katsotaan loppuun käsitellyksi tai viedään syyteharkintaan.

Alle 12-vuotiaiden eutanasia on kokonaan kielletty, ja 12-17-vuotiaiden eutanasiaa koskevat aikuisia tiukemmat ehdot. Lakia ollaan kuitenkin (2005) muuttamassa suuntaan, jossa tahdosta riippumaton eutanasia koskisi myös ihmisiä jotka eivät voi ilmaista omaa tahtoaan, kuten vammaisena syntyneitä sekä vaikeasti sairaita alaikäisiä jolloin eutanasia tapahtuu vanhempien suostumuksella. Lisäksi dementoituneilta vanhuksilta ei enää edellytetä oman tahdon ilmausta.

Hollannin laki määrittelee eutanasian rikokseksi kaikissa muissa kuin määritellyissä tapauksissa. Eutanasiaksi ei lueta normaaliin hoitokäytäntöön kuuluvia tapauksia, kuten:

* Hyödyttömän hoidon lopettaminen tai aloittamatta jättäminen.
* Hoidon lopettaminen tai aloittamatta jättäminen potilaan pyynnöstä.
* Kuoleman nopeutuminen vakavan kärsimyksen lievittämiseksi käytetyn hoidon sivuvaikutuksena.

Linkki [fi.wikipedia.org]

29.07.09 klo 19:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hyviä kysymyksiä.

Luku 144 000 tulee suoraan Raamatusta:

Ilmestys 14:1–3: ”Minä näin, ja katso, Karitsa [Jeesus Kristus] seisoi Siioninvuorella [taivaassa; ks. Hepr. 12:22–24] ja hänen kanssaan SATANELJÄKYMMENTÄNELJÄTUHATTA, joiden otsaan oli kirjoitettu hänen nimensä ja hänen Isänsä nimi. – – Ja he laulavat ikään kuin uutta laulua – –, eikä kukaan kyennyt oppimaan sitä laulua paitsi ne sataneljäkymmentäneljätuhatta, jotka on OSTETTU MAASTA.”

Taivaaseen menevät eivät todellakaan istu pilven reunalla soittamassa harppua. Heillä selvä tehtävä siellä:

Ilm. 20:6: ”He tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja tulevat hallitsemaan kuninkaina hänen kanssaan ne tuhat vuotta.”

Ilm. 5:10: "Sinä teit heidät valtakunnaksi ja papeiksi meidän Jumalallemme, ja heidän on määrä hallita kuninkaina maata"

Minkälaisista seksitavoista ne potkut sitten irtoaa, ts. missä raja kulkee?

Ainakin tietenkin sodomia (eläimiin sekaantuminen), sadomasokismi ja pedofilia.

Anaaliyhdyntää ja suuseksiä harjoittava ei saa vastuutehtäviä seurakunnassa, koska silloin ei voi olla hyvänä esimerkkinä muille.

kerpele kirjoitti:

Olen kyllä. Olen ollut vasta muutaman vuoden JT joten en todellakaan tiedä kaikkea. Saa toki kysyä, niin koitan vastailla.

29.07.09 klo 19:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Elihu kirjoitti:

Voitko vielä täsmentää aiempaan kommenttiini vastauksena, mikä näissä seksitavoissa on niin kieroutunutta. Siis ei Raamatun perusteella, vaan ovatko ne sinun mielestäsi kieroutuneita. Enkä nyt siis tahdo mitään vastausta tyyliin "tykkäisitkö ite jos sua pantais perseeseen?", vaan noin yleisemmällä tasolla, että eikö seksi voi olla kumppaneita lähentävää, tunteellista ja kummallekin nautinnollista vaikka olisikin vähän totutusta poikkeavaa.

Ja on ihan pakko vielä sanoa, että aika harvoin tavallinen pariskunta on muiden esimerkkinä seksissä, tuskin varsinkaan tällaisissa konservatiivisissa uskonnollisissa ryhmissä. Voin toki erehtyäkin.

Elihu kirjoitti:

Olen tästä ihan vilpittömästi kiinnostunut: jos kuuntelee kirkonpolttoheviä pääseekö taivaaseen? Onko kirkonpolttohevin kuunteleminen itsessään synti, jos pitää siitä sen musiikillisten ansioiden vuoksi? Miksi, jos joku tekee elokuvan, joka käsittelee saatananpalvontakulttia, kaikki pitävät sitä tavallisena kauhuelokuvana, mutta jos joku tekee biisin joka käsittelee saatananpalvontakulttia, kaikki syyttävät biisin tekijää saatananpalvonnasta?

29.07.09 klo 19:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Minkälaisista seksitavoista ne potkut sitten irtoaa, ts. missä raja kulkee?

Ainakin tietenkin sodomia (eläimiin sekaantuminen), sadomasokismi ja pedofilia.

Eli täytyyko oraali-/anaaliyhdyntää toisinaan harrastavan avautua seurakunnan papille/muulle vastaavalle henkilölle makuukammarielämästään? Ainahan voi jättää kertomatta tiettyjä asioita, jos noihin yllä mainittuihin vastuutehtäviin välttämättä haluaa. Ei kai nyt koko seurakunnan tarvitse tietää, jos jonkun seksielämä on "monipuolista". Itse en koe anaali- tai oraaliseksiä (oli se sitten homo- tai heterosuhteessa) mitenkään poikkeavana, päinvastoin. Omanlaista läheisyyttähän nekin ovat, siinä missä ihan perus "mies päällä" -settikin.

29.07.09 klo 19:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

Miehen ja naisen luonnollinen sukupuolinen käyttäytyminen on yhdyntä jossa molempien sukuelimet kohtaavat.

Herätkäässä 8. lokakuuta 1988 sanottiin:
"Ihmisen peräaukko on suunniteltu jätteiden – ulosteiden – poistamista varten eikä sukupuoliyhdyntää varten. Peräaukkoa reunustaa vain ohut pintasolujen muodostama kudoskerros. Anaaliyhdynnässä tämä kerros repeytyy ja siihen tulee verta vuotavia haavaumia."

Suuseksissäkin on vaaransa: "Suuseksin välityksellä voi sekä saada että tartuttaa herpes-viruksia. Ne voivat tarttua sekä oireellisessa, että myös oireettomassa vaiheessa. Herpestulehduksiin ei ole spesifistä, parantavaa lääkettä" Lähde: http://www.yths.fi/netcom...ticle=2797&index=A&page=1

Kyllä, mutta tulkinnalle on raamatulliset perusteet:

Ilmestys 7:4–8: ”Minä kuulin sinetöityjen luvun, sataneljäkymmentäneljätuhatta, sinetöidyt kaikista Israelin poikien heimoista: Juudan – –, Ruubenin – –, Gadin – –, Asserin – –, Naftalin – –, Manassen – –, Simeonin – –, Leevin – –, Isaskarin – –, Sebulonin – –, Joosefin – –, Benjaminin heimosta.” (Nämä eivät voi olla luonnollisen Israelin heimoja, koska siihen ei koskaan kuulunut Joosefin heimoa, tässä ei ole lueteltu Efraimin eikä Danin heimoja ja leeviläiset asetettiin erikseen palvelemaan temppelin yhteydessä, mutta heitä ei laskettu yhdeksi 12 heimosta. Vertaa: 4. Mooseksen kirja 1:4–16.)

Uudessa testamentisssa puhutaan kristityistä, joilla on taivaallinen toivo, hengellisinä juutalaisina:

Roomalaisille 2:28, 29: ”Ei se ole juutalainen, joka on sellainen ulkonaisesti, eikä ympärileikkaus ole se, mikä on ulkonaisesti lihassa, vaan se on juutalainen, joka on sellainen sisäisesti, ja hänen ympärileikkauksensa on sydämen ympärileikkaus hengen vaikutuksesta eikä kirjoitetun lakikokoelman vaikutuksesta.”

29.07.09 klo 19:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Herätkäässä 8. lokakuuta 1988 sanottiin:

Ainako? Niin joo jumalahan kieltää liukastuksen. Luonnonvastaista tai jotain?

Elihu kirjoitti:

Sinänsä ihan totta, mutta eikös nämä voi tarttua ihan perussettiäkin harrastettaessa?

Ps. Paras keskustelu leffatykissä kuukausiin! Miesten pikku ulokkeista keskustelu on aina yhtä hauskaa.

29.07.09 klo 19:42 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ainako? Niin joo jumalahan kieltää liukastuksen. Luonnonvastaista tai jotain?

Ei sinänsä se liukaste, vaan se että peräaukko suunniteltu ulostamiseen, ei yhdyntään.

Elihu kirjoitti:

Totta, mutta hiljattain oli uutinen "Tutkimus: Suuseksi altistaa kurkunpääsyövälle": http://www.mtv3.fi/uutise...t/ulkomaat/2007/05/527225

Pari lainausta: "Suuseksissä mahdollisesti tarttuva papilloomavirus on suurempi kurkunpääsyövän riskitekijä kuin tupakointi tai alkoholin käyttö"

"Tutkijoiden mukaan ihmisillä, jotka olivat harrastaneet suuseksiä yli kuuden partnerin kanssa oli lähes yhdeksän kertaa suurempi riski saada kurkunpääsyöpä kuin ihmisillä, jotka eivät harrastaneet suuseksiä lainkaan"

29.07.09 klo 19:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Herätkäässä 8. lokakuuta 1988 sanottiin:

Peräaukko on myös erogeeninen alue, kuten esim. rinnat, kivekset tai klitoris. On totta, että peräaukko on hyvin herkkä ja onkin syytä olla hellä ja varovainen kun ko. aluetta räplää. Myös jonkinlainen liukaste on hyvä olla käsillä, jos anaaliyhdyntää aikoo harrastaa.
Pitää myös paikkansa että suuseksissä voi saada tai antaa herpeksen, se voi kuitenkin levitä myös "normaalissa" suojaamattomassa yhdynnässä.
Mikä on Jehovan todistajien kanta ehkäisyvälineisiin?

VierasTalo

29.07.09 klo 19:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Eikö tää nyt ole vähän sellasta "porkkanaankin voi tukehtua" -settiä? Jos pyllyreikä on suunniteltu ulostamiseen, voisi sanoa että penis on suunniteltu virtsaukseen.

29.07.09 klo 20:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Elihu kirjoitti:

Tuon tutkimusken otanta on melko pieni, 300 hlöä. Suomessa sairastuu vuosittain n. 120 henkeä kurkunpääsyöpään, valtaosa sairastuneista on keski-ikäisiä miehiä. Esim. v. 2007: miehiä 82, naisia 24. Kurkunpääsyövän muut merkittävät riskitekijät, alkoholi ja tupakka, mahtavat olla syynä valtaosaan noista miespuolisista sairastuneista. Tai sitten Suomessa on oletettua enemmän kaappihomoja.
Eksyttiin hieman aiheesta, mutta haitanneeko tuo.