Lainaatko kirjastosta?

Foorumin päävalikkoonPainettua sanaa › Lainaatko kirjastosta?

Jerrre

02.06.09 klo 17:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kyllähän siellä melko ahkeraan tulee rampattua. Levyjä tulee eniten lainattua. Harmi vaan, että paikalliskirjaston levy/kirja valikoimat ovat melko pienet. Lehtijä tulee myös lueskeltua melko ahkeraan.

minna

03.06.09 klo 14:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

Täytyy taas todeta, että kirjaston leffakokoelma on hyvä. Olen lainannut sellaisen klassikon kuin Exodus, jossa on upea tunnari ja hieno näyttelijä Paul Newman, sekä Million Dollar Babyn, jonka dvd:n ilmestymisestä ei edes ole montaa vuotta. Vanhoja ja uusia leffoja siis löytyy, eikä tarvitse käydä vuokraamassa niitä. Vuokraamoissa ei edes olisi Exodusta. Kumpikin on sellainen leffa, jonka olen pitkään halunnut nähdä.

06.07.09 klo 20:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tänää kävin pitkästä aikaa kirjastossa lainauspuuhissa. Ensimmäisenä kolusin DVD-hyllyn. Sieltä olisi lähtenyt mukaan useampikin, kuten Kaurismäkeä, mutta kun raja on kolme kerralla, niin päädyin Das Bootiin (se lähes viiden tunnin versio), mielenkiintoiseen This is Englandiin sekä kehuttuun ja kiinnostavaan Kurosawan Dersu Uzalaan.

Näiden lisäksi hain pari elokuva-aiheista kirjaa; 1001 Movies You Must See Before You Die sekä Baghin Elokuvan historia. Ja eikun viisastumaan.

Edit: Tuo Das Bootti onkin tuo minisarja. Kait sekin kovaa settiä on.

kurkkuharja

19.07.09 klo 23:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lähikirjastostani Espoon keskuksen Entressestä tuli kehuttukin Bruce Campbellin Elvis-tulkinta (Future Filminä, en jaksanut kansikuvaa näin iltamyöhällä alkaa metsästämään) lainattua, ja tarttuipa siinä sivussa mukaan myöskin tuo yhteen suosikkikirjaani perustuva 1984, jonka katsomista olenkin jo pitkään vartonut.

angakok

21.06.10 klo 16:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lainailen paljonkin. Ja kyllä sieltä aina jotain kiinnostavaa löytyykin. Kirjasto on kyllä neroin keksintö ikinä, kun on ilmasta netin käyttöö, kirjoja, levyjä ja leffoja eli kaikkee mitä vähintäänkin tarvitsen.

isokiho

03.08.10 klo 21:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

tosi säännölliseen tapaan on tultu käytyä, täs kesäloman aikana ainaki silleen kerran tai pari viikossa. leffoja raivolla hamstraten ja sarjakuvaosion kävellen kerran ympäri

T-2000

30.12.10 klo 14:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lainaan kirjastosta yleensä kirjoja joita ei kaupoista saa, mielummin ostan kirjoja koska divareista saa tosi halvalla suht uusiakin teoksia.

07.05.11 klo 00:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sain tänään suoritettua pitkään suunnittelemani teon. Marssin n. 20 metriä työpaikan vieressä sijaitsevaan kirjastoon ja uusin kirjastokortin. Tiesin että ei sillä enää mitään voi lainata, koska sitä on käytetty viimeksi n. 15-vuotta sitten. Systeemit hieman muuttuneet siinä ajassa ja se korttini oli kuoletettu ja tiedotkin jopa poistuneet tietokoneelta. Siksi sainkin kortin ilmaiseksi, että kannattaa muidenkin jättää kirjaston käyttäminen 15-vuodeksi.

Jyväskylän ja Jyväskylän MLK yhdistyessä ei ihan kaikki mennyt päin persettä, kun kirjastot alkoivat tehdä yhteistyötä. Se tarkoittaa sitä että tuolta JKL pääkirjastosta tai 12 muusta pienemmästä kirjastosta ja kolmesta kirjastoautosta voi tilata elokuvii, tuohon pikkuseen sivukirjastoon. Ilmeisesti niitä elokuvia jotenkin kierrätetään muutenkin ja valikoima vaihtuu aina välillä.

Selasin sitä dvd-valikoimaa ja sieltä löyty vaikka mitä kiinnostavaa. Kurosawan Hidden Fortress ja Speden komediawestern Speedy Gonzales nyt ainakin ja monta muuta mitä ei ole tullut nähtyä, jopa 7 blu-raytä...höhöhö. Slummien miljönääriä, Readeria ja The Longest Day. En viitsinyt heti rohmuta kaikkee, koska laina-aika dvd:eille on viikko ja on tässä muutakin katsottavaa. Ainoa minka lainasin oli pitkään himoitsemani Taistelu Tobrukista (-67) dvd, jota en pystynyt hyllyyn jättämään.

Mutta joo, lopuksi voisin sanoa, että taidan jatkossakin tutkia hieman tarkemmin mitä kirjastoista löytyy.

Vasuri

14.05.11 klo 20:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nykyään tulee vain harvoin lainattua kirjoja ja lehtiä, yleensä lainaamiseni keskittyvät vai elokuviin ja musiikkiin. Mutta kun ylipäänsä lainaan jotain, niin silloinkin ne ovat sarjakuvia. Mitään kaunokirjallisuuden tuotteita en ole viitsinyt lainata, lukuvauhtini on melko hidas ja siksi lainat pitäisi uusia ainakin pariin kolmeen kertaa.

Viimeisin suosikkilainani sarjakuvien maailmasta oli The spirit -sarjakuvan kokoelmateos.

Sgt.Rane

16.05.11 klo 11:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Oman kylän kirjastossa on suhteellisen laaja valikoima elokuvia (DVD ja VHS). VHS-formaateista löytyy mm. Alfred Hitchcockin elokuvia (Topaz ja Takaikkuna) sekä mykkäkauden klassikkoja (esim. Bagdadin varas). Useat DVD:t ovat joko R&A- tai World cinema-elokuvia, joita katson itsekin eniten tai ainakin pyrin katsomaan paljon.

Elokuvia löytyy laidasta laitaan ja onneksi suomalaisiakin elokuvia on valikoimissa (Aki Kaurismäki!, Klaus Härö!). Sekä ruotsalaisia filmiklassikoita (Bergmanin tuotoksia, Roy Andersson).

Kirjastossa tulee kaytyä melko useinkin, neljä viisi kertaa kuukaudessa. Harvoin poistun ilman elokuvaa tai kirjaa mukanani.

Jaaha

16.05.11 klo 20:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joka toinen viikko kirjastoauto pysähtyy alle 100 metrin päähän husenista. Eli tulee lainattua niin kirjoja, leffoja kuin levyjä. Ihan kiva valikoima on, ja mahdollisuus varata mitä tahansa netin kautta kaikista kouvolan kirjastoista. Tosin vain kirjoja. Elokuvat saa toki myös varattua, mutta ei tähän kyseiseen opusbussiin... Höh.

27.05.11 klo 00:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Laajensin kirjastovierailuja kirjastoon, jossa olen vieraillut viimeksi noin 13-vuotta sitten ja oikeasti jotain lainannut n. 15-vuotta sitten.

Hieman oli meno muuttunut. Nykyään on jopa dvd-elokuviakin, mutta varsinaisen elämyksen tuotti palautus- ja lainausautomaatit. Enää ei tarvitse olla yhtään sosiaalinen edes kirjastosedälle...kyllä, siellä oli joku setä.

Tämä on iso askel kohti omavaraista kirjasto asiointia ja täydellistä live sosiaalisuuden välttämistä. Enää pitäs keksiä miten pääsee sanomasta kaupan kassatytölle "Ei". Kun hän kyselee s-etukorttia ja jokin keino miten kerjäläiselle vois jättää sanomatta "Painu v_ttuun siitä."

08.06.11 klo 19:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

Eikö muut käy kesällä kirjastossa, kun itsekseen joutuu kirjastoja hehkuttamaan?

Nyt on vuorossa Turun kaupunginkirjasto. Aika nopeasti tuli käytyä, enkä ehtinyt kuin pari lähiaikoina palautettujen elokuvien kärryä käydä läpi, joten varsinainen hylly jäi vielä kokonaan koskematta.

En tiedä mikä on maksimi määrä yhdellä lainaajalla (edit. 10 kpl), mutta tyydyin kolmeen, jotka on tehnyt mieli nähdä jo jonkun aikaa. Mitchumin tähdittämä yakuza elokuva The Yakuza - Samuraitten kirous, joka tulikin tuossa heti katsottua. Sitten sotaelokuva Tora! tora! tora! ja Kinski & Herzog yhteistyö Nosferatu (-79).

RevyFan

08.06.11 klo 22:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Enpä muista edellistä kertaa kun kävin kirjastossa... Mahdollisesti joko viime vuonna, tai sitä edellisenä. Aikoinaan tuli käytyä suht usein ja varsinkin lehtiä lainattua tai luettua siellä.

wednesday

13.06.11 klo 04:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Niinkuin joku jo ylhäällä mainitsikin, myös minulle kirjasto on kuin toinen koti. Käyn näin lomalla varsinkin useamman kerran viikossa. Rakastan lukemista, mutta lainaan kaiken laistalaidasta laitaan. Mielestäni on ihana astua kirjastoon ja miettiä niitä kaikkia tarinoita joita hyllyt ovat pullollaan...

15.06.11 klo 16:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jokunen päivä sitten tuli käytyä paremmalla ajalla siellä Turun pääkirjastossa ja selasin kaikki hyllyt ja kärryt läpi. Monta kauan uusintakatselua odottanutta, tai muuten vaan kiinnostavaa elokuvaa lainasin.

Yhteiskunnan vihollinen aka Public enemy (-31) Cagneytä, Gene Hackmanin tähdittämä Metsästys aka The Hunting Party, Amadeus, Polanskin Chinatown ja Verhoevenin ohjaama Black Book.

Niiden lisäksi myös kirjallisuutta eli vihdoinkin se 1001 elokuvaa jotka jokaisen on nähtävä edes kerran eläessään-kirja. Jota on tässä tullut lueskeltua pari sataa sivua. Kieltämättä pahastihan se spoilaa joitakin elokuvia. En ymmärrä niitä ns. arvosteluja, jotka selittää kaikki juonen käänteet. MIKSI?

27.06.11 klo 13:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

Käväsin JKL pääkirjastossa lainaamassa vähän katsottavaa. Teemana entuudestaan näkemättömät klassikot ja 1001-listalta löytyvät elokuvat. JKL saa lainata vain 5 elokuvaa samaan aikaan, joten se hieman rajoitti.

Rififi ei sitten ollutkaan 1001-listalla, mutta ilmeisesti kyseessä on hyvä elokuva. Ainakin odotan sen katsomista innolla. Lisäksi Little Caesar, Aguirre ja M - kaupunki etsii murhaajaa.

06.07.11 klo 11:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

En tiedä kiinnostaako ketään näitä lukea, mutta laitetaas nyt sitten viime aikojen lainauksia.

Jyväskylässä lainasin ja katsoin pitkään kiinnostaneet The Long goodbyen ja lapsisotilaista kertovan Johnny Mad Dogin ja sitten yleissivistävän Stalkerin ja herätelainauksena Antonionin Red desertin jota en ymmärtänyt yhtään. Enkä varsinkaan sitä miksi ihmeessä se on 1001-kirjassa.

Sitten täällä Turus tuli haettua entuudestaan näkemättömiä elokuvia, jotka on tehnyt jo pitkään mieli nähdä. Easy rider, Juokse Lola,juokse , Viggon tähdittämä the Road, Baader Meinhoff ja muutama herätelainaus eli Lancasterin western Valdez on tulossa! , viimeinen Kinski/Herzog kaksikon yhteinen elokuva Cobra Verde, Marxin veljesten sekoilu Päivä sirkuksessa ja Vincent Pricen House on Haunted Hill (original -58).

04.08.11 klo 18:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

Casablanca (blu-ray), Akira, Rashomon, Angels with Dirty Faces, Synedoche, New York (vielä katsomatta, joten en palauttanut) vein pois ja lainasin tilalle Chariots of Fire, Bande a Part, Afrikan Kuningatar ja MASH (blu-ray).

Tavoitteena oli taas itsensä sivistäminen joillakin merkkiteoksilla ja noista viidestä ensimmäisestä 4 olikin 1001-kirjassa ja se oli pelkkä bonus. En etukäteen ollut ihan varma.

Ajattelin että jos kerran katsoo vanhaa klassikkoa eli Casablancan, niin miksipä sitä ei katsoisi blu-raynä. Tuskin siitä haittaakaan on. ;) Akira oli uhkarohkea tutustuminen astetta "aikuisempaan" animeen, jos se nyt sellaista on, ja siitä selvisi, että eipä tuo oikein sytytä. Rashomon taisi olla viimeinen Kurosawan ja Mifunen samurai elokuva, joka oli vielä katsomatta ja Cagneyn gansteri elokuvista tulee nautittua yllättävänkin paljon. (pari vasta nähtynä, mutta arvostan häntä silti.)

Sitten nuo uudet lainat. Pitkään on himottanut tuo Afrikan Kuningatar, jossa siis Bogart ja Katharine Hepburn seilaavat jokilaivalla jossain joella ja ilmeisesti kiusaavat samalla ilkeitä saksalaisia sotilaita. Odotan siltä elokuvalta viihdyttävää seikkailua, Bogartilta hienoa suoritusta, sekä upeita, värikkäitä viidakkoisia maisemia. Chariots of Fire joskus varmaan tullut katsottua, tai ainakin osa siitä ja se on pitkään kiinnostanut nähdä uudestaan. Varsinkin Bande a part ja MASH kuuluvat osastoon, jolla sivistän itseäni ja Mash nyt sattui olemaan ainoa blu-ray kirjaston hyllyssä joka hieman kiinnosti. (Bergmanin Fanny och Alexander ei ainakaan vielä innostanut, ehkä joskus.) Löytyyhän se myös 1001-listalta.

Batman

04.08.11 klo 20:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Käy ihan säälliksi Suloa kun yksin täällä kirjoittelee...

Tulipahan itsekkin käytyä kirjastossa ja leffahyllyä nuuskiessa sai minun IMDb:n top 250-lista tuulta alleen. Tavoitteena siis nähdä mahd. monta elokuvaa kyseiseltä listalta, aivan kuten Sulon 1001-projekti (jos se nyt hänellä on "projektina"..) mutta paljon pienempi. Tällä hetkellä saldo on 97/250 ja satasen rajapyykki on kohta rikottu!
Nyt aluksi tuli lainattua, jo jonkin aikaan katsomislistalla muuten vain, The Usual Suspects, Hithcockin Vertigo sekä anime Tulikärpästen Hauta. Aloitin kirjastolainailun nyt näin kevyesti sillä siskolta on vielä muutama leffa lainassa, mutta nopeasti hyllyiltä ja kirjaston hakukoneesta bongasin tuleviksi lainauksiksi esim. Puhallus, Citizen Kane ja King Kong (1933)

Jo jonkin aikaan himottanut The Usual Suspects yllätti. Arvelin jo ennen katsomista IMDb:n sekä Leffatykin korkeasta arvosanasta ja "paras 90-luvun elokuva"-arvosteluista hyväksi mutta huh, se oli paaaljon parempi kuin odotin! Tässä kirjaston dvd-levyssä ikävä kyllä oli naarmuja, mutta selvisi elokuvan läpi pienellä kiroilulla, säädöllä ja kahdella n. minuutin missaamisella pätkimisen takia. Tämä sai minut laittamaan kysymyksen sinne Kysy ja vastaa-aiheeseenkin...

Vertigo ei ollut omalla henk.koht. katsomislistalla mutta kirkas punainen kansi houkutteli lainaamaan. Ja mielestäni on jo aika sivistää itseäni Hitchcockilla. Kirkas punainen kansi mutta tumma synkeä sisältö. Pieni pettymys, odotin parempaa lukemattomien ylistysten takia.

Tulikärpästen Hauta oli jo kiinnostanut ennen lainausta, vaikka en ole animen ystävä, mutta animet kuten Naapurini Totoro ja Henkien kätkemä ovat sen verran viihdytäviä teoksia että olin kiinnostunut tästäkin. Tulikärpästen Hauta on vielä katsomatta mutta editoin tähän jotain jäätävää analyysia kun olen katsonut.

Pitäisikö nyt muuten sanoa Sulolle "C-c-c-c-combobreaker!!"? Neljän viestin putki on ihan kunnioitettava tulos. Varsinkin mieheltä joka aluksi sanoi ettei ollut käynyt kirjastossa pariin vuosikymmeneen mutta nyt ramppaa jatkuvasti siellä? Se vasta kunnioitettavaa onkin!