Lainaatko kirjastosta?

Foorumin päävalikkoonPainettua sanaa › Lainaatko kirjastosta?

25.02.19 klo 23:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pitkästä aikaa taas uusia lainoja:

Precious Cargo on Blu-ray, muut ovat DVD-julkaisuja.

05.04.19 klo 12:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ja taas vähän uusia lainauksia:

Lisäksi tuli lainattua muutama kirja:

06.04.19 klo 04:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kirjasto on kieltämättä varsin mainio paikka bongailla niin uusia kuin vanhoja laatuelokuvia viikonlopun viihteeksi. En edes tiennyt, tai ainakaan muistanut Samurai Rauni Reposaarelaisen olemassaoloa ennen kuin löysin sen kirjaston dvd-kokoelmasta. Pitkästä aikaa heräsi mielenkiinto jotain elokuvaa kohtaan pelkän kansitaiteen ja synopsiksen perusteella, joten lähti lainausautomaatin kautta The Neon Demonin ja Atomic Blonden kaveriksi. Suosittelen kaikkia varauksetta hyödyntämään paikallisia lainastopalveluita.

Kirjasto

07.04.19 klo 16:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kirjastossa on paljon tietoa. Ennen kaikkea vertaisarvioitua tietoa.

14.06.19 klo 22:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tämmöistä on tullut lainattua tässä parin viime kuukauden aikana:

15.11.19 klo 21:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tämmöistä on viimeisen parin kuukauden aikana tullut lainailtua:

Jautsi

04.07.20 klo 16:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

Käyn toisinaan Kuopion kirjastossa. Elokuvia olen joskus lainannut yhteensä muutaman. Kirjoja siis lainailen. Nyt on tosi hyvä kun on palautusautomaatti ja lainausautomaatti. Virkailijoitten kanssa en niin välittäisi haastella. En sen puoleen juuri muittenkaan kanssa.

Aika usein haluan lainata sellaisia kirjoja, jotka ovat jo kirjaston varastossa. Silloin on pakko pyytää apua virkailijalta, sillä varastossa ei saa lainaajat käydä. Yleensä kirjoitan tietokoneella valmiiksi listan niistä kirjoista, joita haluan varastosta haettavan. Jos kirjoitan käsin, kirjaston virkailijat eivät osaa tekstiäni lukea tai lukevat sen tahallaan väärin. Jos pyydän jotakin kirjaa suullisesti, sanon yleensä kirjoittajan nimen. Toivoisin, että virkailija avaisi kirjailijaa koskevan sivun päätteeltään. Kun sanon sitten kirjan nimen, he lukevat sen näytöltä kovalla äänellä alaotsikkoa myöten. En tykkää siitä.

Sikäli kuin haluamani kirjat löytyvät yläkerran hyllyistä, yritän löytää ne itse. Jostain syystä fiktiiviset teokset on jaoteltu kirjastossa eri hyllyosastoihin: romaanit, novellit, rakkauskirjallisuus, sotakirjat, eräkirjat, hengelliset, jne. Viimeksi etsin kahta kirjaa, joista toinen on novellikokoelma ja toisessa on kaksi tarinaa. Niitä ei löytynyt novellihyllystä vaan romaanien joukosta. Mitä hyötyä on tällaisesta jaottelusta, kun ei edes kirjaston väki niitä hallitse? Onko tarkoitus vain tehdä itsensä tärkeäksi tyyliin "taas minua tarvitaan" tai "tuo mies se ei milloinkaan löydä mitään itse"? Henkilökunnassa on varmaan ihan inhimillistäkin väkeä, mutta aika monen kanssa on vaikeuksia hoitaa asiansa mieltään pahoittamatta.

Kirjaston parkkipaikka on pieni. Siihen saa auton tunniksi. Joskus kun kaikki ruudut on varattuina, joutuu kävelemään Snellun puistosta muutaman sata metriä kirjastolle ja takaisin. Onneksi ei kumminkaan ole maksullista se pysäköinti. Kirjaston edessä oli maksullisiakin paikkoja ennen remonttia, toivottavasti muuttavat ne maksuttomiksi.

Persian shaahi kävi 1970-luvulla Kuopiossa Kekkosen kanssa. Kävivät kirjastollakin. Olin silloin katselemassa sitä toimitusta. Muistan lähinnä suuren ihmisjoukon, joka innostuneena otti vieraat vastaan. En tiedä lainasiko kumpikaan valtiojohtaja silti mitään. Lienevätkö edes hakeneet kirjastokorttia? Sveitsin ulkoministeri Aubert kävi Kuopion kirjastolla 1980-luvulla. Hänellä ei ollut kovin kummoista innostunutta vastaanottoa. Taisi vain joku kielitaitoinen henkilö häntä johdattaa lainaussalien läpi.

Jokunen aika sitten satuin kirjastolle, kun siellä oli nuorten tyttöjen tanssiesitys. Kun olin lainaamiseni hoitanut, pysähdyin katselemaan heitä hetkeksi. Tytöt pelmahtivat vierelleni ja kihhailivat siinä ympärilläni ihan jalkojeni juuressa, niin etten tiennyt minkävärisenä olisin tätä tapahtumaa seurannut. Näkisipä vain, että kirjaston virkailijat niin innostuneesti minut vastaanottaisivat!