Lainaatko kirjastosta?

Foorumin päävalikkoonPainettua sanaa › Lainaatko kirjastosta?

04.04.18 klo 02:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Viimeksi kuluneiden parin kuukauden aikana lainattua:

Eli muutamat vielä näkemättömät leffat ja ensimmäinen kausi Kyllä Jeeves hoitaa -sarjasta tarttuivat mukaan. American Gigolon katsoin heti ja oli ihan ok leffa. Kirjaosastosta mukaan tarttuivat Rauli Badding Somerjoen uusi elämäkerta, Aino-Kaisa Saarisen elämäkerta sekä suomalaisten urheilutoimittajien kommelluksia heidän itsensä kertomina. Tarinoita kertovat mm. Mika Saukkonen, Seppo Kannas, Jari Porttila, Pentti Lindegren ja moni muu tuttu ja hieman tuntemattomampikin toimittaja.

Baddingin uusi elämäkerta tuli luettua heti parissa päivässä. On hyvä ja kattava teos, jossa ei kaihdeta Somerjoen synkimpien aikojenkaan kuvausta, eli alkoholismia, asunnottomuutta ja mielialojen rajuja vaihteluita itsemurha-aikeineen. Näillä asioilla ei kuitenkaan retostella vaan niistä puhutaan hyvin asialliseen tyyliin. Kirjassa Somerjokea muistelevat mm. sukulaiset, ystävät, työ- ja soittokaverit sekä entiset tyttöystävät. Somerjokihan oli todella herkkä ja ujo persoona ja olisi halunnut lopettaa keikkailun jo suosionsa ollessa huipussaan 1970-luvun puolivälissä, mutta bändikaverit saivat hänet puhuttua jatkamaan, eikä hän sitten kokonaan lopettanutkaan ennen varhaista kuolemaansa vuonna 1987. Kirja sisältää myös paljon fanien, levy-yhtiöiden ja ammattikuvaajien valokuvia Raulin elämän ja uran varrelta.

19.06.18 klo 00:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Touko- ja kesäkuun aikana on tullut taas lainattua kaikenlaista:

Noista kirjalainoista ehdottomasti maininnan ja vahvan lukusuosituksen arvoinen on tuo "Läpi helvetin", joka kertoo siis ex-huippujääkiekkoilija Marko Jantusen rajun tarinan. Vaikka ei urheilukirjoista pitäisikään, niin tämä kirja kyllä kannattaa ehdottomasti lukea, sillä kyseessä ei ole niin sanottu perinteinen urheilijaelämäkerta, sillä tässä ei niinkään pureuduta tilastotietoon kuten näissä tämän lajin kirjoissa yleensä on tapana, vaan tilastot on jätetty taka-alalle. Sen sijaan kirjassa kerrotaan hyvin yksityiskohtaisesti jääkiekkokaukaloiden ulkopuolisesta alkoholin ja huumeiden täyttämästä railakkaasta menosta ja juhlimisesta. Jantunen oli lapsuudessani 1990-luvulla myös meikäläisen ehdoton suosikkipelaaja ja olikin aikamoinen yllätys kun vasta nyt kirjaa lukiessa selvisi, että Jantunen oli pelaillut monet matsit läpi krapulaisena, ja joskus jopa enemmän humalassa kuin täysin vesiselvänä ja onnistui silti olemaan lähes joka kerta joukkueensa paras pistemies.

Jäniksen vuosi, Maailman paras kylä, Ulvova mylläri, Onnellinen mies, Hirtettyjen kettujen metsä, Talvisota ja Komisario Palmun erehdys ovat äänikirjoja.

19.06.18 klo 23:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kirjastosta tuli tänään lainattua:

Edelleen Alice

26.06.18 klo 23:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tänään tuli taas käytyä useammassakin lähiseudun kirjastossa ja tällaista tarttui mukaan:

Kaikki leffat ja sarjat vielä näkemättömiä. Ilosia aikoja, mielensäpahoittaja tuli aikoinaan luettua kirjana heti kun uutisoitiin, että siitä ollaan tekemässä elokuvaa. Tuossa äänikirjaversiossa lukijana toimii näyttelijälegenda Antti Litja, joka on myös lukenut radiossa noita Mielensäpahoittaja-tarinoita. Veikko Huovisen Hamsterit on tullut vain tv-sarjana nähtyä, kirjaa en ole lukenut. Tuossa äänikirjaversiossa lukijana toimii näyttelijä Risto Mäkelä (1924-1992). Äänikirjan kannen on suunnitellut näyttelijä Vesa-Matti Loirin veli Pekka Loiri (oik. Veli-Pekka).

27.06.18 klo 20:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

12.07.18 klo 17:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

13.07.18 klo 14:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tässä taas viimeisen kuukauden aikana lainattua:

Leffoista Tootsien olen nähnyt viimeksi joskus kymmenisen vuotta sitten ja Vihreän timantin metsästys sekä Niilin jalokivi on tullut viimeksi lapsena joskus 25 vuotta sitten nähtyä. Muut ovat vielä näkemättömiä.

26.07.18 klo 17:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

27.07.18 klo 12:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tämmöistä tällä kertaa:

Pari klassikkoa ja pari uudempaa kauhu/jännityspläjäystä lähti tällä kertaa mukaan. Kaikki vielä näkemättömiä. Prometheus on Blu-ray, muut ovat DVD-julkaisuja. Tuo Laura Marsin silmät oli ensimmäinen merkittävä elokuva, jossa ohjaaja John Carpenter oli mukana. Tosin tässä vain yhtenä käsikirjoittajista.

07.08.18 klo 15:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ja taas uusia lainoja:

Kaikki ovat DVD-versioita vaikka tuo 8. kadun ihme -leffan kuva onkin VHS-versiosta. Alienit on tullut nähtyä aiemmin, mutta koska aikaisemmin lainasin nuo uudemmat Prometheus ja Alien: Covenant -leffat, niin päätin sitten katsoa järjestyksessä koko saagan. Myös Batmanit on nähty, mutta niiden viimeisestä katsomisesta on jo useampi vuosi aikaa. Kurosawan leffoista olen nähnyt aiemmin vain pätkiä sieltä täältä, mutta en yhtään kokonaista leffaa. Ja olen myös yleisesti kiinnostunut japanilaisista elokuvista ja erityisesti samurai-leffoista. Tanssii susien kanssa on tullut viimeksi nähtyä joskus yläasteikäisenä yli 20 vuotta sitten ja Full Metal Jacket on myös nähty, mutta on sen verran legendaarinen pätkä että se on pakko katsoa uudestaan aina silloin tällöin.

WarCraft lähti mukaan siksi, että olen alkuperäisen pelisarjan ystävä ja etenkin ensimmäistä ja toista osaa tuli lapsena/teininä pelattua "enemmän kuin laki sallii" ja tietysti kaikki lisäosatkin tuli hommattua. Mielenkiintoista nähdä onko tästä leffaversiosta mihinkään, sillä vielä toistaiseksi ei eteeni ole tullut yhtään todella onnistunutta pelistä tehtyä leffaa. Verenpunainen aurinko kiinnosti koska mukana ovat legendaarinen Charles Bronson ja mm. Kurosawan leffoista tuttu samurai-mies Toshiro Mifune sekä leffan ohjaana häärivä Terence Young, joka muistetaan mm. kahden ensimmäisen Bond-seikkailun ohjaajana. Leffojen lisäksi mukaan lähti myös muutama Vares-äänikirja.

09.08.18 klo 22:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tällaiset tällä kertaa:

Green Room

Uhrilampaat - Kirjan olen lukenut ensimmäisen kerran jo vuonna 2009 ja vähän aikaa sitten sain luettua sen toistamiseen. Nyt kiinnostaa nähdä uudestaan tämä elokuvakin.

Nightmare on the Left Bank

Burying the Ex

Paripeli

16.08.18 klo 21:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ja taas uusia lainoja:

Kova kuin kivi -leffan alkuperäisversio tuli juuri hiljattain katsottua ja nyt on mielenkiintoista nähdä miten tuo Coenin veljesten uusintaversio eroaa siitä. Melkein julkkis on tullut nähtyä joskus varmaan kymmenisen vuotta sitten viimeksi ja paljoakaan ei ole muistikuvia. Papillon on nähty viimeksi joskus 2000-luvun alkupuolella. Samoin Panic Room. Dallas Buyers Club on ainut joka on vielä kokonaan näkemättä. Seitsemän on myös nähty muutaman kerran mutta on sen verran koukuttava ja hauska juttu, että pitäähän se silloin tällöin katsoa uudestaan. Tuo Melkein julkkis sisältää sekä alkuperäisen teatteriversion että pidennetyn version. Vanhaa sanontaa lainatakseni: "kertaus on opintojen äiti!" Että semmoista tällä kertaa.

23.08.18 klo 14:42 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tulipa taas käytyä pitkästä aikaa kirjastossa hakemassa jotain luettavaa. Tällä kertaa mukaan tarttui uudelleen virinneen ropetus- ja fantasiakiinnostuksen tiimoilta vanha kunnon Margaret Weissin ja Tracy Hickmanin Dragonlance-kronikka eli Syyshämärän, Talviyön ja Kevätaamun lohikäärmeet.

Nuorimmat eivät taida näitä enää muistaakaan, mutta joskus ysärillä ja 2000-luvun alussa ennen internetin yleistymistä ainakin meillä päin suunnilleen kaikki nuoriso luki näitä ja Tolkienia ja harrasti Dungeons and Dragonsia. Dragonlance oli joskus valtava juttu. Jopa Nightwish teki [www.youtube.com] näistä kirjoista biisin.

Onneksi nämä löytyi vielä kirjaston varastosta.

25.08.18 klo 21:42 - linkitä tähän kommenttiin: #

Taas piipahdus kirjastossa ja seuraavanlaista kamaa tarttui mukaan:

Menetetty maa on tullut nähtyä viimeksi joskus kymmenisen vuotta sitten, mutta paljoakaan en siitä muista. Amistad on vielä näkemättä. Blue Velvetin viimeisestä katsomiskerrasta on myös jo lähes kymmenen vuotta, enkä paljoa siitäkään enää muista. Prizzin kunnia on myös vielä näkemättä. Arpinaamakin on joskus kymmenisen vuotta sitten viimeksi nähty, mutta on sen verran mahtava klassikko, että pakkohan se on aina välillä uusiksi katsella. Gladiatorikin on tullut nähtyä lähes 20 vuotta sitten viimeksi, eli silloin kun leffa DVD:lle julkaistiin. Gladiator on Blu-ray-julkaisu, muut ovat DVD-julkaisuja. Leffojen lisäksi mukaan lähti myös muutama kirja. Eli Hectorin elämänkerran ensimmäinen osa, jossa herra kertoilee elämästään omin sanoin alkaen lapsuudestaan ja päättyen vuoden 1979 Ruusuportti-levyn ilmestymiseen. Eli kirjassa on käsitellään vuodet 1947-1979. Toinen osa ilmestyy myöhemmin. Tappajan näköinen mies on tullut tv-sarjana ja leffaversiona nähtyä, mutta noita kirjoihin en ole vielä tutustunut. Paitsi nyt. Tuon äänikijan lukee näyttelijä Jukka-Pekka Palo. Tähtitaivas paljain silmin -kirjassa kerrotaan nimensä mukaisesti siitä mitä kaikkea mielenkiintoista tähtitaivaalta voi bongata ilman kiikareita ja kaukoputkia.

20.09.18 klo 23:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ja taas käynti kirjastossa tuotti seuraavanlaista katsottavaa:

Aiemmin noista olen nähnyt vain Saksikäsi Edwardin ja Chinatownin, mutta ovat sen verran loistavia, että ne pitää aina silloin tällöin katsella uudestaan. Tuo Voukralainen-versio on Discshopin sivuilta otettu, mutta en tiedä onko kyseinen firma myynyt tuolla virhekannella. Lainaamassani versiossa nimi on oikein kirjoitettu. Tuo virhe on vähän samanlainen kuin aikoinaan Disneyn Pinokkio-elokuvan ensimmäisessä DVD-julkaisussa, jossa luki "Nyt ensimmäistä kertaa VDV:nä!"

Edit: Topaz-DVD olikin viallinen, joten viimeinen puolituntinen jäi harmillisesti näkemättä.

10.10.18 klo 21:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ja taas uusia lainoja:

Kaikki paitsi Days of Thunder ovat ennennäkemättömiä. I'm Not There on Blu-ray, muut ovat DVD-julkaisuja.

21.11.18 klo 00:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tämmöistä on tullut lainattua viime aikoina:

Kuvasta poiketen lainaamassani Studio Impossible -paketissa on kolme DVD:tä.

Näiden lisäksi matkaan lähti myös muutama kirja:

02.01.19 klo 22:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vuoden 2019 ensimmäiset lainaukset: