Elokuva-aiheinen tietokirjallisuus

Foorumin päävalikkoonPainettua sanaa › Elokuva-aiheinen tietokirjallisuus

12.05.18 klo 17:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jotenkin alkoi tuntua kummalliselta ettei leffa-aiheisella sivustolla ja foorumilla vielä ollut omaa ketjua itse asiaa käsittelevälle kirjallisuudelle, joten pitihän tämä nyt tehdä.

Henkilökohtaisesti omistanut ja lukenut ahkerasti vuosikausia vanhempia Peter von Baghin tuotoksia, mutta sain viime jouluna lahjaksi kokonaiset kattavat oppaat Mikio Narusen ja Kenji Mizoguchin leffoihin sekä hakuteoksen japanilaisiin elokuviin noin yleensä.

Monta kymmentä leffaa pitkiä maratoneja harrastaessa ja uusia leffoja etsiessä noiden opusten hienous pääsee oikein kunnolla oikeuksiinsa. Noissa yleensä selitetään auki erilaisia kulttuurisia eroja ja käydään läpi yksittäisten leffojen tunnetuimmat tulkinnat, ohjaajan elämäntilanteen vaikutus ja vaikka mitä. Yksittäisistä elokuvista saa huomattavasti enemmän irti tällaisten oppaiden kanssa kuin ilman. Mizoguchin Oharua en esimerkiksi itse osannut aavistaakaan uskonnolliseksi leffaksi ennen kuin luin sen japanilaisen kaverin kirjoittamasta oppaasta.

Nyt alkoikin nuiden kautta himottaa alkaa vähän enemmänkin keräilemään elokuva-aiheista materiaalia. Tällä hetkellä tulossa ainakin samanlaiset Ozun ja Kurosawan leffoista. David Robinsonin massiivinen 1000-sivuinen Chaplin-kirja alkoi myös kovasti kiinnostaa.

Löytyykö ihmisiltä omasta hyllystä elokuva-aiheista kirjallisuutta? Suosikkeja? Hankintasuunnitelmia? Suosituksia?

Leffa Timppa

12.05.18 klo 18:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jossain vaiheessa lainasin kirjastosta ja yritin bongailta kirppareilta noita elokuvalistauksia eli juuri tälläisiä ''Elokuvat jotka kannattaa katsoa edes kerran elämän aikana'' tai tämän tyylisiä. Yritin joskus ottaa tavoitteeksi katsoa jokainen leffa, joka yhdessä 100 parhaan elokuvan listauksessa oli mainittu, mutta eihän siiyä mitään tullut, kun mielenkiintoa oli aina eri leffoihin. Omalla kohdalla tuo, että katsotaan jokin leffasarja läpi päivä päivältä ei toimi, koska kiinnostun lähes aina katsomaan jotain aivan muuta.

Omasta hyllystä löytyy ainoana ihan oikeana tietokirjana James Bond Ensyklopedia, josta olen lukenut suurimman osan ja on tarjonnut ihan mukavaa tietoa. Peter von Bagh on suomalaisista paras elokuvakirjallisuuden kirjoittaja ja häneltähän on tullut nerokkaasti ja yksinkertaisesti nimetty Paras elokuvakirja. Mielestäni tuo englanninkielinen The Parade's Gone By... on ehkä paras elokuvakirja ja tarjoaa loistavan paketin vanhojen kunnon aikojen ohjaajista, näyttelijöistä ja elokuvahistoriasta ylipäätänsä. Kirja keskittyy noihin mykkäelokuviin ja elävän kuvan ensiaskeliin. Kevin Brownlow on kirjoittanut hienosti kaiken ja ehdottomasti Buster Keatonin ystävät saavat tästä paljon irti. Tuota suosittelen ehdottomasti jokaiselle.

Olisi kiva joskus taas lukea, jotain kirjaa, joka keskittyy ainoastaan yhden genren ympärille ja keskittyessään siihen antaa vahvan kuvan siitä. Tälläisessä muodossa olisi kiva lukea länkkäreistä tai 50-60-luvuilla tehdyistä science fiction teemaisista b-luokan kauhuleffoista, joista olen viime aikoina lukenut paljon netistä.

12.05.18 klo 19:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

Työn alla lukea Tulen ja jään laulu ja Neversfall/Brisingr kaltaisia kirjoja. Alan Moorea ja hämppää sarjiksien osalta, jos vastaan sattuu osumaan. Taustatarina itse teoksen takana voi olla usein mielekkäämpi näkökulmiltaan.

Tuppaa joskus toinen silmä ummistumaan ja arvailujen varaan jäänyt materiaali on kätevä tarkastaa jälestäpäin luotettavasta lähteestä. Werner Herzog, Philip K. Dick ja Film-Noir voisi laittaa mietintämyssyn alle nyt ainakin.

28.05.18 klo 03:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olen löytänyt mahdollisesti joko älyttömimmän tai nerokkaimman elokuva-aiheisen tietokirjan about koskaan. Sen nimi on Seagalogy: The Ass-Kicking Films of Steven Seagal [en.wikipedia.org] ja kyseessä on tiiliskivimäinen selvitys/tutkimus/analyysiä Steven Seagalin koko tuotannosta. Tiettävästi kyseessä on ainut laatuaan.

Kirjan takakansiteksti lupaa asiallista menoa:
"Now Vern unleashes his magnum opus: an in-depth study of the world's only aikido instructor turned movie star/director/writer/blues guitarist/energy drink inventor, the ass-kicking auteur Steven Seagal."

"A book that'll shake the very foundations of film criticism, break their wrists and then throw them through a window."

Tämä on jo pakko kokea. Luku- ja kirjoitustaito keksittiinkin varmaan pelkästään tällaisia opuksia varten.

Onkos kellään kokemusta ko. kirjasesta?

28.05.18 klo 10:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Brutus kirjoitti:

Onkos kellään kokemusta ko. kirjasesta?

Kovimpina seagalismin aikoinani löysin edelleen kirjanmerkeissäni olevan samannimisen nettisivuston, joka teki mitä kirjakin: analysoi Seagalin elokuvia. Mitä todennäköisimmin saman kirjoittajan tekosia.

29.05.18 klo 22:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Behmeet arvot ja Topeliusta tuolta kulttuurin puolelta haettuna:

Kerkesikö vaikuttaa elokuvateollisuuteen samainen kaveri vielä, nih ei omakohtaista tietoa.