Vinkkejä arvostelujen kirjoittamiseen?

Foorumin päävalikkoonPainettua sanaa › Vinkkejä arvostelujen kirjoittamiseen?

Wayne 64

01.05.17 klo 15:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olen miettinyt jo pidemmän aikaa, että kun Brutus on kannatellut yksin tämän sivun arvostelujen tasoa (minkä vuoksi hänet pitäisi julistaa Leffatyykin diktaattoriksi), että voisihan sitä itsekkin yrittää. Ongelmana vain etten tiedä miten aloittaa ja ehkäpä olen vähän liian itsekriittinenkin. Siis vinkkejä kenelläkään?

01.05.17 klo 19:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

01.05.17 klo 19:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Noo, eipä nyt liioitella. Onhan täällä ainakin Jurpo, Leffa Timppa, WillKino, JustinHenryFan ja muutama muukin arvostelemassa. Vaikka on tämä sivusto kyllä melko hiljaiseksi aikaa myöden käynyt.

Mitään yleistä ohjenuoraa näiden suhteen ei taida olla, mutta voin antaa muutamia omia ajatuksiani näiden kirjoittamisesta:

- Arvosteltavia elokuvia valikoitaessa rusinat pullasta -meininki on tylsää ja melko hedelmätöntä. Kaikkein kiinnostavinta on valikoida vaikka pieni nippu elokuvia genren, tekijän tai jonkun muun teeman perusteella ja lähteä vaikka arvioimaan ja vertailemaan niitä keskenään. Alkuvaiheessa esimerkiksi arvostelin kaikki Highlanderit, yhdessä vaiheessa kävin läpi italialaista neorealismia ja nyt on menossa Mamoru Oshii -maraton, Tällä hetkellä on suunnitteilla samanlainen sarja arvosteluita Uwe Bollin leffoista, gangsterielokuvista ja film noirista joskus myöhemmin.

- Omasta mielestä on melko mielikuvituksetonta lähteä arvostelemaan jotain sellaista elokuvaa, josta on täällä jo ainakin 20 arvostelua valmiina ja kaikki oleellinen jo sanottu. Kaikenlaisten löytöjen tekeminen on paljon hauskempaa. Uutuuselokuvat on tässä hyviä.

- Jos ei oikeasti keksi elokuvasta mitään kaksista sanottavaa, kannattaa hakea netistä vaikka triviatietoa tekijöistä tai elokuvan taustoista, easter eggejä, tarinoita ym. ja lähteä miettimään tekstiä niiden mukaan. Itse kirjoitin arvostelun Fievel matkalla villiin länteen käytännössä pelkästään sen älyttömän penis-easter eggin takia. Jos elokuva perustuu kirjaan, televisiosarjaan tai sarjakuvaan niin kannattaa ehkä perehtyä lyhyesti myös siihen.

- Arvostelussa on nimenomaan kyse mielipiteestä eikä mistään tieteellinen totuudesta, eikä kaikki välttämättä koe sitä yhtä hyvänä tai huonona. Siksi kannattaa tekstissä painottaa aina välillä, että kyseessä on nimenomaan oma mielipide tyyliin , "henkilökohtaisesti koin tämän...", "Itsessäni elokuva herätti lähinnä....", ym. vastaavaa. Omia tuntemuksia ja omia ajatuksia.

- Liioittelu kannattaa. Jos oikeasti tykkää tai vihaa jostain elokuvasta erityisen paljon, niin se kannattaa jotenkin selvästi tuoda tekstissä ilmi. Kuivahko teksti on äärimmäisen tylsää luettavaa. Omista arvosteluistani esimerkiksi Chirinin Kellossa liioittelin vähän tuota tykkäämistä, kun taas Ben-Hurissa vedin ketutuksen kanssa vähän överiksi. Kumpikin oli hauska kirjoittaa.

- Tosi huonoja ja tosi hyviä elokuvia on aina hauskempaa arvostella kuin pelkästään keskinkertaisia ja mitäänsanomattomia. Kannattaa sekaan kuitenkin heittää myös niitä tylsempiäkin ihan monipuolisuuden vuoksi.

- Arvostelun otsikko kannattaa miettiä huolella. Nasevahko, piikikäs ja/tai hauska otsikko herättää parhaiten ihmisten mielenkiinnon itse tekstiä ja sitä myöden myös itse elokuvaa kohtaan. Yksi helppo ja toimiva tapa on esimerkiksi ottaa joku tunnettu iskulause tai biisin nimi ja tehdä siitä joku sopiva väännös. Itse tein näin ainakin Dream Deceivers ja Ben-Hurin arvostelussa. Perkeleen kone oli laittanut Avatarin arvostelussa otsikoksi hassusti "Tanssii smurffien kanssa" South Parkin tyyliin ja peukutusten määrästä päätellen aika moni on sitä käynyt myös lukemassa. Johonkin Passion of the Christin arvosteluun voisi esimerkiksi panna vanhasta makkaramainoksesta tunnettu "Lihaa säästämättä, laadusta tinkimättä" tai jotain siihen suuntaan.

Erityiskunniamaininta täytyy antaa Miihkalilille hienosta Twilight - Uusikuu -arvostelun otsikosta:

Kiteyttää elokuvalliseen muotoon kaikki ne taidot, jotka inkvisitio, Gestapo, KGB, Guantanamon vartijat ja lukemattomat muut pahuuden ilmentyminä pidetyt joukkiot ovat pimeinä vuosisatoina keränneet tuottaakseen fyysistä tuskaa psyykkisin keinoin.

- Vielä yksi. Jos mainitsee elokuvia tai televisiosarjoja nimeltä niin ne kannattaa esimerkiksi kursivoida erotukseksi muusta tekstistä. Itsellä on tullut tavaksi pistää suora linkki elokuvaan tai sarjaan ensimmäisellä maininnalla ja kursivoida loput. Jos arvostelussa mainitsee ohjaajan tai näyttelijöiden nimiä niin ne kannattaa ensimmäisellä maininnalla vaikka lihavoida ja jättää loput maininnat normaaliksi. Ihmisiä yleensä kiinnostaa keskeistn tekijöiden nimet, joten ne on syytä erottaa selvästi muusta tekstistä ainakin kertaalleen.

Oma suosikkirakenne näille arvosteluille on seuraava:

1. Johdanto (1-2 kappaletta).

- Tämä on pelkkä alustus itse tekstille ja sen vuoksi tässä on melko vapaat kädet. Itse tykkään aloittaa kertomalla omista tuntemuksistani ja ennakkoluuloistani arvosteltavaa elokuvaa kohtaan, missä ja miten sen näin ym. Tähän sopii kertoa myös elokuvan ja sen tekijöiden taustoista. Elokuvasarjan tapauksessa voisi esimerkiksi aloittaa kertomalla siitä edellisestä osasta ja itse sarjasta. Jos ei muuta keksi, niin tähän voi improvisoida jonkun lyhyen tarinan ja lähteä seuraavasta kappaleesta kuvaamaan itse elokuvaa. Omista arvosteluistani aloitin Ninja Scrollin ja Manchester by the Sea jollain joutavalla tarinalla kun en keksinyt mitään muuta.

2. Juonireferaatti (1-2)

- Mahdollisimman selkeä ja tiivis lyhennelmä tarinan ytimestä ja keskeisistä hahmoista. Tähän voi pistää myös lyhyesti kommenttia tarinan sekavuudesta ym. Tämä kuitenkin ensisijaisesti lähinnä kuvailua varten.

3. Tarinan ja hahmojen arviointi (1-3)
- Oliko elokuvan alussa jotain mielenkiintoista, jota haluaisit kommentoida? Mikä tarinassa oli hyvää? Mikä oli hahmoissa hyvää? Entä huonoa? Oliko aukkoja ja epäloogisuuksia? Suosikki- ja inhokkikohtaukset? Jos kirjoittaa tästä useamman kappaleen kannattaa edetä juonen mukaisessa järjestyksessä ihan jo pelkän selkeyden vuoksi.

4. Tekninen puoli tarkemmin(1-2)
- Oliko leikkauksessa, kuvauksessa, ohjauksessa, erikoistehosteissa, näyttelijöissä jotain erityisen hyvää, huonoa tai muuten vaan mainitsemisen arvoista? Tässä kohtaa kannattaa koettaa välttää turhaa jaarittelua ja keskittyä olennaiseen. Ei kannata väkisin lähteä vääntämään tikusta asiaa, vaan jos haluaa mahdollisimman lyhyesti kommentoida jotain niin kannattaa vaikka koettaa sovittaa osaksi edellisiä kappaleita tai koota useista pikkujutuista uutta yhtenäistä kappaletta. Esimerkiksi Ben-Hurissa leikkaus ja kuvaus oli hoidettu niin persiilleen, että päädyin kirjoittamaan niistä pitkän pätkän, kun taas keskinkertaisia näyttelijöitä en maininnut siinä sanallakaan. Sama kuvio Gods of Egyptin arvostelussa.

5. Lopetuskappale(1)
- Lyhyt ja ytimekäs tiivistelmä kaikesta yllä olevasta. Jos elokuva sai kupin kaatumaan nurin niin tässä kohtaa sylki lentämään oikein kunnolla. Loppuun sopii viimeiseksi vielä lyhyt ja naseva punchline.

Keskimäärin pituutta tulee arvostelua kohden n. 400-500 sanaa ja pisimmillään 1000-1500 sanaa, mutta noin pitkiä harva jaksaa enää lukea.

01.05.17 klo 21:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

Simppeli käytännön vinkki, joka auttaa huomattavasti minkä tahansa tekstin tuottamisessa. Kirjoita ensin lyhyt teksti, johon suollat mitä mieleen tulee. Leffatykissä tämä vastaisi kommentin tai foorumiviestin kirjoittamista. Sen jälkeen voit lisäillä tekstiin lauseita sitä mukaa kun uusia tulee mieleen. Voit esimerkiksi laajentaa mielenkiintoisia kohtia, perustella esittämiäsi mielipiteitä, kuvailla tarkemmin esille nostamiasi kohtauksia jne. Tällä pelillä valmiina on yllättävän nopeasti muutaman kappaleen pituinen arvostelu. Lopuksi kannattaa vielä lukea teksti muutamaan kertaan läpi ja varmistaa, ettei tulos ole täyttä tajunnanvirtaa tai painotu liiallisesti yhteen tai kahteen asiaan.