Boikotti Episodin klikkiotsikointia vastaan

Foorumin päävalikkoonPainettua sanaa › Boikotti Episodin klikkiotsikointia vastaan

07.05.16 klo 13:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tänään tv:ssä! Woody Allen ja Sylvester Stallone samassa leffassa!

Voitteko käsittää?!

07.05.16 klo 18:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olen kyllä samaa mieltä siitä, että meisinki Leffatykin foorumilla ei enää ole kuten ennen. On harmi, että niin moni vanha parta on kadonnut. Esimerkiksi E-Miestä, Nitropupua, Kurkkuharjaa, Tumppimiestä ja Rillijullea on ikävä. Leffoista täällä ei tosiaan kovin paljoa keskustella, eikä sönkötys muutenkaan ole entisellä tasolla. Hyviäkin puolia tosin on, ilmapiiri foorumilla on edelleen hyvä ja riidat ovat kadonneet tykkänään. Toisaalta ne riidatkin olivat omalla tavallaan hauskoja. :)

Ihan kaikki vanhan kaartin edustajat eivät ole vielä häippäisseet. On ollut esimerkiksi mukava, että Mowgli (velvoitan sinut päivittämään kuulumiset asiaankuuluvaan lankaan!) ja Raato-A käväisevät silloin tällöin kynäilemässä jotain. Lisäksi messiin on tullut mukavia, värikkäitä tyyppejä, joilla on harrastautuneisuutta ihan oikeisiin elokuviin eikä vain höpönlöpöön.

Sitä en kuitenkaan allekirjoita, että Leffatykin nykyinen tola olisi ylläpidon syytä. Itsehän en varsinaiseen ylläpitoon kuulu, vaikka minulla onkin foorumin moderointioikeudet, eli en välttele vastuuta mistään. Toki Leffatykissä on aika räväkästi näkyvillä esimerkiksi Finnkinon tuoreimmat elokuvat, mutta siinähän on kyse ennen kaikkea mainostamisesta, jolla tienataan nappulaa sivuston pyörittämiseen. Sama luultavasti pätee Episodi-linkkeihin. Toinen vaihtoehto olisi toimia lahjoitusvaroilla. Jokainen varmaan osaa päätellä, että silloin foorumi olisi auki vain jouluna ja juhannuksena.

Nähdäkseni suurin osa ihmisten ärsyyntymisestä johtuu foorumin tilasta sekä arvostelujen ja artikkelien tasosta. Nämähän ovat puhtaasti Leffatykin käyttäjien tuottamaa sisältöä ja ovat aina olleet. En ole itsekään erityisen ihastunut esimerkiksi artikkeleihin, mutta enpä ole toisaalta myöskään tehnyt mitään asian korjaamiseksi. Ei foorumille voi tuoda keskustelua eksploitaatiosta ja taide-elokuvista ylläpitäjälähtöisesti. Sitä keskustelua käydään, jos keskustelijoita on. Näköjään olisi, joten arvoitukseksi jää, miksi foorumi on niin kuollut.

Yhden muutoksen ylläpito voisi mielestäni kuitenkin tehdä, ja se olisi keskustelupalstan nostaminen näkyvämmälle paikalle etusivulla. Sivuston ulkoasua voisi muutenkin päivittää laajakuvanäytöillle sopivammaksi.

the grandi-ma

07.05.16 klo 21:42 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse ainakin yritän kirjoittaa järkeä tänne palstalle, esimerkiksi julkaisemalla arvosteluja blogini puolelta. Kuten olen jo sanonutkin, on todella sääli, että foorumi on vähän lopahatanut. Jos olisin syntynyt noin kymmenen vuotta aikaisemmin, olisin varmasti saanut paljon irti. Vaikka tykin kulta-aika on mennyt ohitse ja keskustelut hieman lopahtanut, on foorumi vielä mielestäni suhteellisen aktiivinen paikka ja ihmisiä liikkuu. Arvosteluiden taso on pysynyt ja trolleja ei liiku enää paljon. Mutta kuten on voinutkin huomata, esimerkiksi tämä keskustelu on puhaltanut jonkin verran henkeä foorumiin. Uusia lupaavia jäseniäkin on ja esimerkiksi Jurpo lähettää arvosteluitaan tasaisin väliajoin.

''Kyllä se siitä lähtee, kunhsn vähän yritetään!''

William Wernus Film

07.05.16 klo 22:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Juuri oikea asenne. Kyllä tämä tästä. Olen mukana foorumin uudistamisessa ja toivon, että mahdollisimman moni konkari sanoisi "I'll be back".

08.05.16 klo 00:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

Luulin olleeni yksin ajatusteni kanssa Episodin nettiartikkeleista, mutta näemmä meitä on yllättävän paljon. Hienoa, että asia uskallettiin ottaa esille. Itse olen ollut Episodin tilaajana lähes vuosikymmenen, mikä kertoo siitä, että pidän lehteä edelleenkin viihdyttävänä lukupakettina kerran kuussa. Lehden arvostelujen tasosta tai leffaskaalan kattavuudesta voi tosiaan olla montaa mieltä, mutta nettisivut nyt ovat ainakin olleet pidemmän aikaa pohjanoteeraus. Sensaationhakuinen klikkiotsikointi ja copy-paste-jutut pännivät toden teolla, kun rahkeita voisi olla oikeasti laadukkaaseen elokuvajournalismiin. Onneksi Leffatykin nettijutut ovat hyväntasoisia.

Mitä tulee Tykin meininkeihin, niin teistä uudemmista kavereista löytyy mielestäni hyvää potentiaalia pistämään foorumia paremmin käyntiin. Itse aloitin täällä 13-vuotiaana, mistä on nyt jo yli kahdeksan vuotta. Ties mitä on tullut kirjoiteltua silloin, mutta ainakin on yritetty osallistua. Keskustelut ja tämä sivu ylipäätänsä ovat olleet huikea motivaattori elokuvien muodostumiseksi rakkaaksi harrastuksekseni. Vanhat ajat olivat mitä olivat: moni on täältä kaikonnut eikä sille enää mahda mitään. Omia suosikkejani olivat "ennesvanhaan" erilaiset visailut sekä viimeksi katsotut elokuvat -topiikit. Lupaan ainakin yrittää jatkossa osallistua parhaani mukaan, mikäli huomaan keskustelua syntyvän.

Leffatykki on minulle nykyään enimmäkseen tapa listata katsomiani elokuvia ja kirjoittaa tietynlaisena terapiakirjoittamisena kommenttiosioihin ajatuksiani. Arvostelujen teko on jäänyt vähälle, sillä opiskelen toimittajaksi, eikä vapaalla jaksa hirveästi vääntää ylimääräistä pitkää tekstiä jos ei inspiraatiota synny. Siksi lyhyet, vapaamuotoiset tekstit tuntuvat rentouttavilta. Tosin junnuna arvostelujen kirjoittamisen harjoittelu täällä valmensi minua varmasti opiskelemaani ammattia varten, joten siitäkin Tykille kiitos.

Kiitos maininnasta. Ole huoleti, tulen varmasti ensi tilassa rehentelemään sulle jos satun vielä joskus hengailemaan Ruggero Deodaton seurassa.

08.05.16 klo 11:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

08.05.16 klo 11:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Jeesus Kristus

vomppa

08.05.16 klo 22:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itsehän lopettelin itselleni tuntemattomista syistä aktiivisen kirjoittelun tänne siinä viitisen vuotta sitten. Viestin sinne tai tänne olen aina välillä käynyt jättämässä ja pari arvosteluakin kirjoittanut, mutta nyt on päässyt tulemaan melkein kahden vuoden totaalitauko. Olen jonkin aikaa (vuoden pari) suunnitellut paluuta aktiiviseen kirjoittamiseen, ja näin täysi-ikäisyyden saavuttamisen jälkihöyryissä tuntuu hyvältä panna suunnitelma täytäntöön.

Aloitin kirjoittamisen itse silloin joskus nyrkillätapettavana, ja mitä nyt vertaan, niin olihan tämä joskus aikanaan paljon vilkkaampi ja viihdyttävämpi paikka. Mutta niin kuin aiemmin sanottu, kaikki vanhat konkarit kuten Miihkali, sulo ja Mowgli vaikkapa, eivät suinkaan ole häipyneet ja niiden häipyneiden tilalle on tullut uusia kasvoja.

Ja noista Episodin otsikoista minulla ei ole mitään uutta sanottavaa tähän lankaan. Olen täysin samaa mieltä aiemmin niitä haukkuneiden kanssa. Klikkiboikottia niitä kohtaan noudatan.

14.12.17 klo 12:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tänään tv:ssä: Julkihomo kommunisti ja ateisti teki Jeesus-elokuvan, jonka katolinen kirkkokin tunnusti mestariteokseksi.

31.07.19 klo 00:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nyt on kyllä niin taidokasta klikkiotsikointia että ihan pakko laittaa tänne talteen:

Star Wars -tähti Mark Hamill kommentoi ensimmäistä tapaamistaan Harrison Fordin kanssa – päätyivät molemmat Tähtien sotaan!

Sen lisäksi että samaan otsikkoon saatiin mahdutettua että Star Wars -tähti pääsi mukaan Star Wars -leffaan, koko juttua vielä periaatteessa myydäänkin pelkästään kahden Star Warsilla läpi lyöneellä näyttelijällä - jotka pääsivät peräti näyttelemään Star Wars -leffoihin!

31.07.19 klo 17:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

Korjasin ton otsikon Episodin puolesta:

Star Wars -tähti Mark Hamill kommentoi ensimmäistä tapaamistaan Star Wars -tähti Harrison Fordin kanssa – Star Wars -tähdet päätyivät Star Warsiin!

18.11.19 klo 16:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

Klikki-/viihdejournalismi on pistänyt itseäkin vituttamaan viime aikoina. Kännykkäni aloitusruudun google-sovellus on nimittäin täynnä clickbait-artikkeleita, joissa jyystetään viimeisiäkin mehuja aiheista jotka olivat pop 20 vuotta sitten ja ovat edelleen pop. "Tämän takia Rachelin nännit näkyvät Frendeissä", "Tämän takia Frendit eivät saa kauan kaivattua jatkoa" ja "Matthew Perry meni treffeille resuisen ja riutuneen näköisenä - katso kuvat". Toissapäivänä iski liki kiehumispisteen yli allekirjoittaneella, kun sorruin katsoman mitä löytyi erään Muropaketin artikkelin takaa joka oli otsikoitu "Tänään tulee tv:stä Bruce Willisin klassikko Die Hard - katso tästä mitä kaikkea leffassa meni pieleen". Itse artikkelissa oli lyhyt tekstikatkelma ja linkki Cinemasinsin YouTube-videolle.

Uskon, että nämä puhuvat jo niin hyvin puolestaan, ettei minun tarvitse ottaa niihin tämän enempää kantaa. Ja kyllä, boikotoin itsekin Episodia.

Dekkari

19.11.19 klo 09:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kirjoitan vähän aiheen vierestä. Itseäni ottaa kanssa päähän Kookosbanaani:n mainitsemat artikkelit, jossa on jokin vanha aihe uudelleen tuotuna esille, sekä uutisankat ja asiat missä uutinen näyttää kiinnostavalle, mutta luettuaan ei aihe niin ihmeellinen ollutkaan.

Iltasanomat ja muut vastaavat ovat tässä mielessä mestareita. Vuosia sitten, en ole varma oliko edes tällä vuosikymmenellä, oli iltasanomissa uutinen: liikunnanopettaja mursi oppilaan käden! No kun uutisen luki niin siinä selvisi, että käsi murtui vahingossa näytettäessä erästä venytystä. Parempi otsikko olisi uutiselle ollut: Oppilaan käsi murtui tapaturmaisesti koulun liikuntatunnilla.

Jokainen osaa varmaan perustella, miksi otsikko ei ollut jälkimmäinen. Tästä syystä, luen Iltasanomien uutisia hyvin harvoin, ainoastaan silloin, jos on miltein pakko.

19.11.19 klo 11:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Korjasin ton otsikon Episodin puolesta:

Itselläni ei ole mitään aikaisempaa käytännön kokemusta journalismista, mutta pystyn siitä huolimatta "korjaamaan" kyseisen artikkelin otsikon sellaiseksi, että siitä saisi moninkertaisesti myyvämmän.

Tämä tunnettu näyttelijä kommentoi ensimmäistä tapaamistaan Harrison Fordin kanssa – molemmat päätyivät menestyneeseen elokuvasarjaan!

Tämä ei paljasta artikkelinsa sisältöä suoralta kädeltä, vaan hehkuttaa lukijalle tuosta "tunnetusta näyttelijästä" ja "menestyneestä elokuvasarjasta". Onko se Tähtien sota? Vaiko sittenkin Indiana Jones? Siinähän mielenkiinto vasta herääkin, kun loput tarinasta selviää vasta artikkelin avattuaan. Vitutus tähän ansalankaan tarttuneiden kohdalla on toisaalta mittavampi, mutta mikäpä siinä kun kerran artikkelien lukukerrat kasvavat ja se riittää toimitukselle.

That being said, allekirjoittaneen mielestä Miihkalin korjaus on kuitenkin parempi, onhan tuo suomalaista viihdejournalismia mehukkaimmillaan.

19.11.19 klo 13:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kaikenlaisia uutisten nettikommentaareja ja podcasteja kuunnellessa on tullut vastaan seuraavanlainen astetta ärsyttävämpi klikkiuutisointimetodi, jota Suomessa ei onneksi ole ainakaan vielä keksitty hyödyntää:

Ideana on yksinkertaisesti julkaista mahdollisimman paljon näkyvyyttä ja klikkauksia saava täysin keksitty sensaatio- ja törkyjuttu vaikka jostain julkkiksesta, joka leviää sitten salamannopeasti jokaiseen nettimediaan ja someen. Heti perään sitten pannaan "pahoittelut virheellisistä lähteistä ei ollutkaan tosi" ennen kuin varsinaisen törkyjutun kohde ehtii reagoimaan.

Näitä näkee melkein päivittäin, jopa New York Timesin kaltaisissa ns. laatulehdissä. Ei se ihme ole, ettei Atlantin takana juuri mediaan nykyisin enää luoteta.

Edit. ei varsinaisesti liity Episodiin, mutta kuitenkin.

26.11.19 klo 12:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Michael Madsen oli kieltäytyä Tarantinon esikoiselokuvasta – Taustalla turhamaistakin turhamaisempi syy.

Harvemmin tulee sisältönsä puolesta näin itsetietoisen turhaa uutisotsikkoa vastaan!

26.11.19 klo 20:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Onhan nuo klikkiotsikot vähän tyhmiä ja ärsyttäviä.

Mutta kun juttu vaan on sillä lailla, että mitään klikkiotsikoita ei koskaan olisi, jos ihmiset maksaisi välillä jotain tuotetusta materiaalista. Ei episodi tai iltalehtikään voi pelkällä pyhällä hengellä elää.

Ei mikään tässä maailmassa ole ilmaista, aina joku muu maksaa kaiken. Kyllä kaikki tietävät sen ja mikään ei pyöri ilman rahaa. Mutta kun se kustannuspuoli on aina jonkun muun kuin omalla kontolla.

Vänski

26.11.19 klo 20:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

doomsdaymachine kirjoitti:

Onhan nuo klikkiotsikot vähän tyhmiä ja ärsyttäviä.

Tämä on valitettavan perseestä, mutta valitettavan totta...

26.11.19 klo 23:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tuottaisivat vaan laadukasta sisältöä josta viitsisi maksaakin niin ei tarvitsisi noita klikkiotsikoita, mutta kun ne jutut on tyypillisesti pelkkiä linkkejä johonkin muiden tekemiin kuraisiin youtube-videoihin. Sama koskee kaikkea roskamediaa.