Boikotti Episodin klikkiotsikointia vastaan

Foorumin päävalikkoonPainettua sanaa › Boikotti Episodin klikkiotsikointia vastaan

Katmand0r

03.05.16 klo 17:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hyvät leffatykkiläiset!

Olen päättänyt avautua vakavasta Leffatykin viihtyvyyttä rajoittavasta ongelmasta, joka vaarantaa itsekunkin tykkiläisen (mielen)terveyttä. Kyseessä on tietysti Episodin klikkihakuisuudessaan syöpäiset otsikot, jotka väistämättä hyökäävät pahaa-aavistamattoman kävijän silmään tämän hamutessa tuoreimpia foorumipostauksia. Tätä tosin on jo jatkunut niin pitkään, että otsikoiden löyhkälle on turruttu, eivätkä ne kokenutta tykkiläistä tunnu juuri hetkauttavan.

Mutta. Tämän ei tarvitse jatkua! Vetoan nyt teihin, hyvät kanssa-tykkiläiseni, että ryhdytte mukaan klikkausboikottiin Episodin otsikkopolitiikkaa vastaan. En pyydä teitä tekemään mitään, päinvastion, ainoastaan olemaan jatkossa klikkaamatta Episodin otsikoita ja mielellään käyttämättä sen nettilehteä lainkaan (myöhemmin tarjoan vinkkejä, miten tätä voi kiertää eettisesti).

En tunne täysin Leffatykin ja Episodin suhdetta, enkä siis osaa arvioida, miten tällainen boikotti mahdollisesti voi osua omaan nilkkaan. Henkilökohtaisesti näen tykkiläisten hyvinvoinnin kuitenkin kaikista tärkeimpänä asiana. En halua suinkaan Episodin uutisten häipyvän Leffatykin etusivulta (joskaan henkilökohtaisesti minulla ei asian suhteen ole edes väliä) vaan yksinkertaisesti otsikoiden linjan muuttuvan salonkikelpoisiksi. Nykyisellään ne ovat lähellä koko Suomen journalismin pohjamutia. Elokuvaharrastajana näkisin elokuviin erikoistuvan lehden sitä paitsi todella röyhkeästi aliarvioivan kohdeyleisönsä klikkiotsikoinnilla: eikö leffafanille muka pelkkä aihe itsessään riitä herättämään mielenkiinnon?

Pyydän, että ne jotka boikottiin haluavat liittyä, voisivat ilmiantaa itsensä kommentteihin. En aio pitää kirjaa tai mitään vastaavaan, mutta yhdessä tällaiseen taistoon tuulimyllyjä vastaan on kivempi käydä. Ja muutenkin luen mielelläni ajatuksianne aiheesta.

Ja vinkkejä Episodin lukemiseen ilman nettilehteä, kuten lupasin:
Finnkinon elokuvateattereissa on yleensä painettua versiota luettavissa ihan ilmaiseksi, varmaan monissa kirjastoissa samoin
Monet Episodin top10-listoista löytyy YouTube-kanavalta nimeltä Watchmojo
Episodin elokuva-arviot eivät mielestäni ole niin erityisiä, että niitä välttämättä kannattaisi lukea lainkaan. Parempaa analyysiä löytyy esim. laajakuva.com -sivulta, joka tosin arvostelee leffoja paljon vähemmän

Lopuksi vielä lienee syytä mainita Tykin omat artikkelit, joiden otsikot ovat pääasiassa ihan asiallisia. Täytyy silti todeta, että niissä pieninkin klikkihakuisuus tuntuu täysin järjettömältä ja tykkiläistä aliarvioivalta, joten pientä skarppiutta sinnekin suuntaan, kiitos!

03.05.16 klo 17:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

Minunkin mielestäni nuo episodin otsikot ovat aivan s**t***n p**s**stä, mutta provosoimisen välttämiseksi en ole viitsinyt niistä ensimmäisenä huudella. Onhan se alkanut iljettää, kun joka ikinen päivä otsikoissa on jotain seuraavista:
"Star Wars", "Game of Thrones", "K18-kuvalinkki", "parhaat elokuvat listattu", "t*ssejä ja p*rseitä - katso härski video", sekä hirveimpänä kaikista, "tänään televisiossa: vuosikymmenen paras elokuva?"

Mielipiteitä?

JohnRambo

04.05.16 klo 15:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

A-Fuckin'-Men! Liian väsynyt laajemmin käymään omia ajatuksia läpi, mutta tommosta klikkihakuista paskajournalismiahan se pitkälti on. Jussi Huhtalan kolumnit ovat joskus ihan jees, mutta siinäpä se.

04.05.16 klo 15:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olen kyllä myös itsekin huomannut asian. Muuten minusta Episodi on hyvä ja laadukas lehti, mutta kyllä minuakin ärsyttää nämä clickbaitit. En sitä kyllä tajua, miksi Episodi, lehti jolla on paljon potentiaalia ja hyvää journalismia kerjää klikkauksia lupauksella alastomuudesta ja usein saattaa myöskin toistaa itseään näillä "Tänään elokuva X"-otsikoilla.....

04.05.16 klo 15:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

Voin luvata olla klikkaamatta, mutta sivulla käyn yhä. Tuli myös mieleen: Mitäköhän minun pitäisi tehdä, kun minut on kutsuttu Episodin toimitukseen vierailulle?

04.05.16 klo 16:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

En klikkausjournalismistakaan suuremmin piittaa, mutta enemmän Episodissa kyrsii elokuva-arvostelujen taso ja yleisemminkin pyrkimys tuottaa esiteinien maun kanssa yhteensopivaa sisältöä. Lehdessä arvostellaan voittopuolisesti jenkkien hömppäelokuvia ja "pintaa syvemmältä" luotaavat artikkelit keskittyvät supersankareihin ja muuhun soopaan. Arvostelutkin on taidettu suunnata teineille, koska minkäänlaista sisällön analysointi on turha odottaa ja pisteitä ropisee varsin avokätisesti kaikenlaiselle tehostehutulle.

En nyt tässä sano, etteikö Episodi voisi jonkun makua vastatakin. Mutta onhan se vähän surullista, että Suomen ainoa isompi elokuvalehti keskittyy puhtaasti elokuvien viihdearvoihin. Kyllä sitä jokainen osaa kaverilleen vinkata, että "Star Wars oli just äijä leffa, tosin kaikki kohdat mis puhuttiin oli tylsii." Ei siihen tarvita painettua lehteä.

Itseltä ainakin meni lopullisesti usko Episodiin, kun luin Metsästäjä ja talvinen taistelu -arvostelun. Tulin elokuvateatterista kiehuen kiukusta, ihmetellen, miten sellainen katastrofi oli edes mahdollinen. En ollut vuosiin nähnyt mitään niin surkeaa ja laskelmoitua (ja silti pieleen laskelmoitua), ja sitten Google heitti silmilleni Episodin arvostelun, jossa valiteltiin, että elokuvasta "jää lopulta hieman karvas maku suuhun" ja annettiin kolme tähteä. Siis mitä ihmettä? Itselläni ainakin maistui suussa vähän muutakin kuin karvas aromi.

Eli: älkää lukeko episodia, älkääkä varsinkaan käykö katsomassa Metsästäjää.

the grandi-ma kirjoitti:

Mene sinne ja sano, että olivat Metsästäjä-leffan suhteen aivan hakoteillä.

04.05.16 klo 19:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

the grandi-ma kirjoitti:

Näytä heille tämä keskustelu..

05.05.16 klo 01:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ei huonompi ajatus. Ehkä siä joku hiffais että ei vittu, ei tätä sivua näin pitäs pyörittää!

Nyt tulee rankkaa offtopiccia mutta pakko keppanapäissään mainostaa, kattoks kukaa eilen tätä

Jos ette niin ny äkkiä kattoon. vihdoin tää kulttuuriteko tuli teemalta!

Katmand0r

05.05.16 klo 12:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jaan kyllä täysin näkemyksesi Episodin tasosta (tai sen puutteesta). Ajattelin kuitenkin keskittyä pelkästään otsikoihin, sillä ne ovat se ongelma, joka Tykissä hyökkää silmille ja johon sinällään lehden tasolla ei ole merkitystä.

Toisaalta voi miettiä, voiko Episodia ylipäätään mieltää leffaharrastajalle soveltuvaksi lehdeksi ja siten luontevaksi valinnaksi Tykin etusivulle. Tykki kai kuitenkin on ennen kaikkea nimenomaan leffaharrastajilla tarkoitettu sivusto? Mitä enemmän Episodia katsoo, sitä vähemmän sieltä löytyy esim. hyvää analyysiä tai vaikkapa underground-elokuvaa käsitteleviä juttuja. Sitä vastoin, Miihkalin jo mainitsemien pointtien lisäksi, esimerkkinä:

-Joka vuosi Oscareita hehkutetaan ihan liikaa osoittamatta minkäänlaista kritiikkiä instituutiota kohtaan (minkä näkisin kuitenkin olevan tarpeellista vähintään tiedostamisen tasolla jokaiselle itseään kunnioittavalle elkuvamedialle)
-Esim. Big Game [www.episodi.fi] arvosteltiin niin sinivalkoisten hypesilmälasien läpi, että ihme on että hän on ylipäätään nähnyt kirjoittaa koko arvostelun. Ja juttu jatkui: muistaakseni juuri Huhtala oli Jussi-tiimissä ajanut Big Gamen puolia, perusteenaan se että se oli "erilainen elokuva". Kuulemani mukaan Big Game on niin kliseinen ja perinteisen kaavan toimintaelokuva kuin ikinä voi. Ja sitä paitsi ehdokashai Häiriötekijä oli oikeasti raikas, omaperäinen ja ennen kaikkea laadukas tuulahdus suomalaiseen elokuvakenttään
-Episodi listasi 10 kaikkien aikojen parasta elokuvaa [www.episodi.fi]; yllättyikö joku, että kaikki 10 ovat jenkkileffoja? Ironisesti nettiversio ei näytä kuin listan 5 ekaa elokuvaa, mutta lisäksi sieltä muistaakseni löytyy esim. Citizen Kane ja Blade Runner.

Wayne 64

06.05.16 klo 10:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olen vahvasti sitä mieltä, että Episodin, Finnkinon ja Oscarien kaltaiset instituutiot eivät välitä elokuvasta taiteen, tai minkään muunkaan lajina oikeastaan yhtään. Tärkeintä on RAHA, mediahuomio ja kaupallisen viihteen levittäminen. Ei Episodia kiinnosta olla elokuvista oikeasti kiinnostuneiden aarreaitta, vaan paskalla omia aivojaan marinoivien valtavirtakatsojien tyydyttäminen. Elokuvasta on tullut yhä entistä enemmän rahasampo, jota tämänkaltaiset persereiät kasvattavat.

Olen aikaisemminkin täällä puhunut elokuvakulttuurin degeneroitumisesta, joka on valitettavan näkyvää. Enemmän Episodin klikkiotsikoinnin boikotoimista, jonka toteuttaminen ainakin minulle on helppoa, olen huolissani rakkaan Leffatykkimme tasosta. Elokuviin liittyvä keskustelu on kuihtumassa kokonaan pois, sekä top-50 listoja ja muita leimaa juurikin kaupallinen elokuva. Sen jälkeen kun Kurkkuharja ja kumppanit lähtivät, ei täällä ole ollut juuri mitään kiinnostavaa.

Miksemme tekisi Leffatykistä mahtavaa jälleen! Puhukaa eksploitaatiosta, taiteesta, elokuvan hienoista puolista, tuokaa marginaalissa ollut aito elokuva osaksi Leffatykin saastunutta ilmapiiriä! Boikotoikaa kuukauden elokuva kisoja! Unohtakaa Oscarit! Muistakaa... Elokuva! Vallankumous on alkanut! Ystävät, toverit tarttukaa aseisiinne! Tehdään Leffatykistä jälleen mahtava! Hail Laajakuva! Hail Elitisti! Hail Kavi! Hail Sodankylän Elokuvajuhlat!

Edit. Vallankumoustunnelmissa kiihkon vallassa tein kumouksellemme mainoksen, propagandajulisteen! http://www.listal.com/lis...erit-tarttukaa-aseisiinne

William Wernus Film

06.05.16 klo 15:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kyllä omakin kiinnostus Episodiin on himmentynyt, kun kaiken maailman alastomuudella ja klikkausotsikoilla houkutellaan. Omasta mielestäni on kumminkin ihan suht hyvä lehti, mutta kipeästi muutosta tähän.

Ai niin...vielä tuohon "kaiken maailman Imdb jenkkikamalle korkeita arvosanoja", että omasta mielestäni ei kannata alkaa ajattelemaan että Hollywood ei tuota laadukkaita leffoja. Hyvin paljon sieltä laatuakin tulee, vaikka ihan silkkaa paskaakin ja hyvin paljon sellaista. En nyt väitä, että läheskään kaikki supersankarileffat sun muut "jenkkilippuliehuu-vakavat draamat" miten kovin laadukasta aina ole, mutta ei nyt aleta jenkkilää paskaksi haukkumaan. Kaikkialla tehdään loistavia, hyviä, huonoja ja surkeita elokuvia! Tämä on fakta!

Wayne 64

06.05.16 klo 16:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

William Wernus Film kirjoitti:

Totta, mutta pitääkö vain jenkkilän paskan ja loistavuuden olla vain esillä?

William Wernus Film

06.05.16 klo 17:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tuo on kyllä hyvä pointti...
(äsh...unohdin lainauksen edelliseen kommenttiin)

06.05.16 klo 18:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Wayne 64 kirjoitti:

Mäkätät täsmälleen totuutta, Wayne 64! Olen samaa mieltä. Vaikka olenkin suhteellisen uusi jäsen, olen enimmäkseen lukenut vanhoja ketjuja. Aina niitä selaillessani, aina mietin että: Ei hitto, olisin halunnut olla paikalla kun tätä keskustelua käytiin. Leffatykin kokoontumisajot, hylätyt arvostelut...kaikki se loistavuus. Se on kyllä valitettavasti totta, että suurin osa käyttäjistä kai kyllästyi johonkin, eivätkä roiku täällä enää. Kaikki ne hienot miehet: X-tyyppi, Kurkkuharja, rillijulle, tumppimies, sulo....huoh. Toivottavasti vielä jonain päivänä saamme nähdä Leffatykin uudelleensyntymisen!

06.05.16 klo 23:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

the grandi-ma kirjoitti:

Minut on laitettu aikas kovaan ryhmään mukaan. Onneksi sentään viimeiseksi. :) Taidan noista luetelluista olla ainoana vielä paikalla. Päivittäin tulee luettua, tai ainakin vilkaistua mitä foorumilla tapahtuu. Kieltämättä harvemmin kirjoittelen, mutta se johtunee juurikin mielenkiintoisen aiheen, tai kiistakumppanin puuttumisesta. Kukaan ei nykyään edes ole ärsyttävällä tavalla mistään väärässä. Kenelle tässä enää viitsii edes yrittää vittuilla?

06.05.16 klo 23:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itselläni taas kirjoitteluaktiivisuus on laskenut juuri siksi, koska tuntuu että keskustelussa ei ole oikein tarttumispintaa. Keskustelu on muuttunut aikaisempaa valjummaksi. Mutta jos ihme tapahtuu niin meikäläinen on messissä taas niin kuin joskus aikoinaan.

JohnRambo

06.05.16 klo 23:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

Noniin! Nyt on kansi avattu ja paskanhajuhan sieltä kyllä vähän tuoksahtaa. No ei siinä, jotain tällaista keskustelua oon itse pitkään jo toivonut.

Mutta Episodi sikseen. Kelle Leffatykin sivusto on tarkoitettu? Täällä ei ole arvosteluiden taso päätähuimaava ja käyttäjäkuntakaan ei koostu samanlaisista cinefiileistä, kun esimerkiksi elitisti.netin jengi. Alunperin, kun tänne liityin niin sivussa viehätti helposti lähestyttävyys ja tänne oli helppo 13-pojankoltaisenkin kirjotella kokeneempien leffaharrastajien ja -kirjoittajien sekaan. Sittemmin tuosta ensimmäisestä "sukupolvesta" lähes kaikki kirjoittajat vetäytyivät taka-alalle ylläpidon rooliin tai poistuivat kokonaan. Osasta tuli kirjoittajia Elitistissä ja Laajakuvassa. Sinänsä luonnollinen kehityskaari harrastuksessa. Sen jälkeenkin täällä ollut mielenkiintoisia kirjoittajia, mutta varsinainen keskustelu on kyllä ollut olematonta.

Itsekin luen mieluummin Elitistin ja Laajakuvan arvosteluja, kuin tämän sivun ja Elitistin foorumikin on laadukkaampi kuin tämä, mutta sekin on liian hiljainen paikka eikä samalla tavalla kotoisa kun tämä mesta, jotta itse sinne mitään kirjottelisin. Leffatykki on kuitenkin todella käyttökelpoinen justiinsa leffojen kommentointiin ja pisteytykseen, ja ikään kun oman "arkiston" kerryttäminen on kivaa puuhaa ja tukee leffaharrastusta kivasti. Se silti tuntuu aika pitkälti kirjoittelulta omaksi huvikseen, joka sopii mulle mainiosti. Mutta parempi interaktiivisuus käyttäjien välillä piristäisi tätä sivua huomattavasti.

Nykyään täällä huomaa käyttäjissä olevan paljon erilaisia harrastajia. On kokeneempia cinefiilejä, joille maistuu taideleffat ja vanha eksploitaatio, löytyy intohimoisia toimintaleffamiehiä, nuoria kolleja, jotka ottavat ensiaskeleita harrastuksen parissa sekä paljon yleistä makua mukailevia "peruskäyttäjiä" joita kiinnostavat yhtä lailla uudet supersankarileffat, kuin vanhat IMDb 250-klassikotkin.

Leffatykin linja siis vähän tökkii, sillä siitä tuntuu puuttuvan se kotikutoisuus ja persoonallisuus, joka mun mielestä siinä oli ihan aluksi kun tänne liityin. Nykyinen linja nuoleskelee yleistä makua, mutta veikkaisin että se antaa loppujen lopuksi hyvin vähän yhtään kellekään. Mielestäni Jarno Väistön artikkelit ja arvostelut ovat tosin olleet piristävää vaihtelua pitkästä aikaa. Ehkä Leffatykin ylläpidon pitää miettiä, että ketkä sivua käyttää ja ketä sivusto palvelee. Käyttäjänä kyllä sinänsä on mulla myös peiliin katsomisen paikka, että kuulunkohan itse sittenkin äänekkääseen vähemmistöön jota tämä ei linja ei erityisemmin miellytä.

07.05.16 klo 03:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mun mielestä kaikki tykin uudistukset ovat olleet tähän mennessä eteenpäin vieviä elementtejä ja jopa episodin klikkiuutiset tuovat sitä aloittelijalle tuomaa helpotusta tulla mukaan keskustelemaan. Vuonna 2009 kirjoitin muistaakseni jonkun kämäsen kommentin ja pisteytykset voivat olla siitä seitsemässä vuodessa hieman muuttuneet.

Tämän sivuston kautta on monta hienoa teosta löytynyt ja olen muutaman leffan ja sarjan itsekin lisännyt tänne sitä mukaa, kun lisäyksiä on löytynyt. Toivottavasti omien kirjoitusten taso ei ole laskenut eikä kosiskele liikaa massaviihdettä ja valtavirtaa olevaa hölynpölyä. Kurkkuharjan ja muiden tilalle on tullut rambo, Brutus, Chinook, Horsmankukka, K@ltsu, IsoVauva, Jaaha. Vieläkään ei ole liian myöhäistä liittyä vai miten se meni.

- barros

TatiTeThird

07.05.16 klo 10:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

Innostuin oikein Wayne 64:n kommentista. Olisi todellakin mukavaa käydä oikeaa keskustelua elokuvista täällä.

Sitten itse ketjun aiheeseen. Boikotti on todellakin enemmän kuin oikeutettu. Miten itseään Suomen suurimmaksi elokuvalehdeksi kutsuva lehti voi muistuttaa enemmän Findancea kuin varsinaista elokuvalehteä? On suorastaan häpeällistä, että tuommoista klikkionkimista tehdään leffojen nimissä. Yksi hyvä esimerkki tästä hirveydestä on uutinen perjantailta. Otsikko oli: "Yle esittää tänään K18-elokuvan jossa on roisia pornokuvastoa ja aidon näköisiä seksikohtauksia." Ja kyseessähän oli siis tietenkin Lars von Trierin Nymphomaniac. Mikäli nettisivu olisi aidosti leffafaneille suunnattu, olisi otsikoksi riittänyt: "Yle esittää tänään Lars von Trierin uusimman". Naurettavaa, sanon minä.

Vaikka Episodi ei sitä ansaitsisi, täytyy myöntää, että paperinen lehti ei ole niin huono. Arvostelujen taso on kyllä usein käsittämättömän huono, mutta lehti sisältää välillä mielenkiintoisia artikkeleita leffojen kulissien takaa.

Kauhuhullu

07.05.16 klo 12:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itsekin pyörin vielä täällä, mutta ei ole ollut tarvetta pahemmin ottaa osaa mihinkään keskusteluun, johtuen joko laiskuudestani tai tylsistä puheenaiheista. Tähän Episodin massakyykytykseen haluan kuitenkin ottaa osaa, todeten että kaikissa aiemmissa viesteissä on puhuttu täyttä asiaa, eikä tässä juuri lisättävää ole. Eli jos tässä nyt jotain adressia keräämässä ollaan, niin vanhan kunnon Kauhuhullun nimimerkki alle vaan...