Paras kirja

Foorumin päävalikkoonPainettua sanaa › Paras kirja

21.11.17 klo 15:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

En ymmärrä miksi kirjoja pitäisi vihata. Ne ovat kuitenkin tuoneet maailman paljon enemmän hyvää kuin pahaa. Sitä paitsi viha on kuluttava tunne. Lapsena minulla oli tapana vihata antaumuksella vähän kaikkea. Nykyään en vihaa ketään enkä mitään kuin korkeintaan kiihdyksissä hetkisen.

Kirjoja joka tapauksessa rakastan. Lukeminen on tosin jäänyt vähemmälle jo vuosia sitten. Osteltua tulee opuksia sitäkin enemmän. Näyttäähän ne hyllyssä hyvältä.

Toisaalta en ymmärrä sitäkään, miksi kaikkien pitäisi lukea aktiivisesti. Paljon puhutaan siitä, ettei kirjoja enää arvosteta niin kuin ennen. Ehkä se on tavallaan tottakin. Toisaalta kirjoja painetaan ja myydään tällä hetkellä enemmän kuin koskaan, ja kaipa niistä suurin osa joskus luetaankin. Siitä on tietysti syytä olla huolissaan, että Suomessakin alkaa olla uuslukutaidottomia, jotka eivät kykene kirjoittamaan eivätkä lukemaan mitään tekstiviestiä pidempää.

Selvästikään vaikka Pirpana ei kuitenkaan tähän joukkoon kuulu. Hänhän tuottaa täysin ymmärrettävää tekstiä ja vieläpä melkoisella tahdilla. Pirpana myös sanoo edellisessä viestissään, että pitkästyy kun romaaneissa on niin paljon joutavaa jorinaa. Olen täsmälleen samaa mieltä. Siksi luenkin etupäässä novellimuotoista kioskikirjollisuutta. Suosikkejani ovat miekka ja magia -novellit, kuten Robert E. Howardin Conan Cimmerialainen ja Clark Ashton Smithin Zothique. Niissä riittää vauhdikasta toimintaa, kauniita naisia ja eksoottisia paikkoja tiiviisti pakattuna.

Sieluni kyyneleet kuulostaa mielenkiintoiselta. Muutama vuosi sitten julkaistiin paljon Pohjois-Koreasta paenneiden ihmisten muisteloita. Silloin niistä tuli vähän ähky. Tuo vaikuttaisi kuitenkin olevan selvästi vanhempi opus ja käsittelee tunnettua tapausta (Pohjois-Korean tiedustelupalvelun masinoima lentokoneonnettomuus).

Yhdestä asiasta olen kyllä Pirpanan kanssa eri mieltä. Kaikkea maailman tietoa ei ainakaan vielä ole siirretty Internetiin. Todennäköisesti ei ihan lähiaikoina siirretäkään. Internetistä löytää helposti hyvät perustiedot aiheesta kuin aiheesta, mutta jos todella haluaa johonkin paneutua, niin silloin on pakko lukea kirjoja ja paljon. Pelkästään muutaman sivun mittainen artikkeli vaatii satoja tai tuhansia sivuja lähdemateriaalia, josta suuri osa on melko varmasti saatavilla vain painetussa muodossa tai korkeintaan digitaalisina aineistoina instituuttien intraneteissä.

21.11.17 klo 16:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itelle kolisee ennemminkin elämänkerrat, erilaiset tietokirjat jne kuin fiktio. Oon kyllä lukenu paljon erilaisia romaanejakin ja pidän hienoista tarinoista. Usein se totuus on kuitenkin tarua ihmeellisempää. Varmaankin jos laskettais kymmenestä kirjasta jota luen, yhdeksän olis juurikin tätä ensin mainittua kategoriaa. Tällä hetkellä luettavana on Madventuresin jätkien eli Riku Rantalan ja Tuomas Milonoffin kirja Mad Cook - kulinaristinen seikkailukirja. Seuraavana luettavana vuorossa olis Conan O' Brienista kertova kirja, sekä Nätti-Jussista, pohjosen tarinamiehestä kertova teos. Oon kyllä kohtuullisen hidas lukemaan, enemmän tulee tolla elokuvapuolella aikaa kulutettua. Aina tossa ohella kuitenkin joku kirja on luettavana.

Parasta kirjaa on vaikea sanoa, kun on lukenu monia hyviä. Ainakin Henri Charrieren Papillon, ja tämän jatko-osa Banco on hyvin lähellä sydäntä. Henri Charrierehan kirjoitti nämä kirjat erilaisten vankilatarinoiden perusteella ja melkosta värikynää käyttäen. Väitetty omaelämänkerraksikin, mutta rohkenen kyllä olla erimieltä. Erittäin hieno tarina kuitenkin. Onpahan siitä muuten tehty mainio elokuvakäännöskin, pääosissaan Steve McQueen ja Dustin Hoffman.

Ainiin, fantasiaosastolta mulle uppoo kyllä Terry Pratchettin kirjat! Ihan perkeleen hyvää huumoria ja korkealentoista tarinaa.