Paras kirja

Foorumin päävalikkoonPainettua sanaa › Paras kirja

Laulunlapsi

04.01.05 klo 20:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mihail Bulgakovin Saatana saapuu Moskovaan.Lukekaa itse ja hämmästelkää.Kirja oli aikanaan 30 vuotta kielletty Neuvostoliitossa,kirjan luettuaan ymmärtää kyllä miksi.Kirja on täynnä Satiiria,mustaa huumoria ja mitä hienompia hahmoja.LOISTAVA KIRJA.pakko hehkuttaa... :)

Bubble Gun

01.02.05 klo 01:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joitain lemppareitani:

George Orwell - 1984
Mielettömän loistava kirja ja hieno satiiri. Ja Isoveli valvoo.

Mihail Bulgakov - Saatana saapuu Moskovaan
Tämäntapaiseen kirjaan en ole kyllä ennen törmännyt. Mielenkiintoinen tarina tosiaan. Ja eikö Franz Ferdinand tehnyt tästä biisinkin?

Oscar Wilde - Dorian Grayn muotokuva
Jokaisella lukemiskerralla tästä löytää jotain uutta. Kauniisti kirjoitettu, ei välttämättä siitä helppolukuisimmasta päästä.

Erlend Loe - Supernaiivi
Lähinnä tämä toteava kirjoitustyyli kiehtoo ja sen viattomuus. Tämän lukemisen jälkeen tekee mieli laatia muutama lista. (Saman kirjailijan Tosiasioita Suomesta on myös mielenkiintoinen lukukokemus, monen sivun mammuttilauseita. Kirjailija norjalainen ja norjalaisethan tunnetusti pitävät suomalaisia hieman vinksahtaneina)

Agatha Christie - Kymmenen pientä neekeripoikaa
Unohdetaan se sensuroitu nimi. Loistavasti rakennettu dekkari, ensimmäinen lukukerta paras, silloin ei todellakaan tiennyt mitä tuleman pitää.

Stephen King - Uinu, uinu lemmikkini
Pelottavin lukemani kirja, mitä sitä muuta voi sanoa.

Arsi T. Elokolikko

25.04.05 klo 19:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

On tullut aika päivitellä omaa kirjamakua ja updeitata suosikkilistaa:

1. George Orwell - Eläköön tuonenkielo! (1936)
Mies aloittaa sodan rahaa vastaan. Yhteiskuntarakenne porvareineen on yhtä paha kuin yleensäkin Orwellin käsittelyssä. Teos ajalta ennen Orwellin menestystä ja poliittista kääntymystä.

2. Chuck Palahniuk - Tukehtuminen (2001)
Palahniukilla on ihan ihkaoma perverssi ja sili elämänmakuinen tyylinsä ja Tukahtuminen kaikkine sairaine juttuineen on loistava kirja. tarina seksiaddiktista miehestä, joka kuolee joka ilta uudelleen.

3. Michael Crichton - Jurassic Park (1989)
Kaikkien aikojen tieteistrilleri, joka yhdistelee 1980- ja 1990-lukujen taitteen hurjat geenitekniset visiot dinosauruksiin. Ihmisen jumaluuskuvien kaataja ja loistava seikkailupätkä.

4. Agatha Christie - Kymmenen pientä neekeripoikaa (1939)
Kymmenen henkilöä eristyksissä saarella, joku tappaa heitä yksi kerrallaan… Christien 88 kirjaa sisältävän uran kohokohta.

5. A.C. Clarke - 2001 Avaruuseikkailu (1968)
Samaa plaatua kuin lehvakin. Mystinen, kaunis, kaikkien scifikirjojen isä?

6. George Orwell - Eläinten vallankumous (1945)
1984:n edeltäjä, lyhyt parodia politiikan ja vallankumuksen kauniin aatteen rumista kasvoista. Jysky on yksi hienoimpia päähenkilöitä ja massan tyhmyyden ja yhteisen suuren pahan voimaa ei ole unohdettu! Täydellistä!

7. Michael Crichton - Suora Lento (1996)
Ykkösluokan mediasatiiri, ja ainoita Crichton-jännäreitä, joista ei ole väännetty leffaa, kiitos lentokoneonnettomuutta käsittelevän aiheen.

8. John Fowles - Neitoperho (1963)
Epätoivoinen mies sieppaa itselleen oman "neitoperhon". Kirjan jakaminen kahteen näkökulmaan yllättävän onnistunut. Ja kuten olen ennenkin sanonut: lopulta ei ole selvää kumpi tilannetta hallitsee: sieppaaja vai siepattu? Kukaan ei ainakaan ole voittaja.

9. Michael Crichton - Aikamatka (1999)
Huima seikkailu, jonka massiivisuuden siirtäminen valkokankaalle mahdoton tehtävä. Aikamatkateosten kuningas, ja veret seisauttava jännityspaketti.

10. Michael Crichton - Prey – Saalistaja (2002)
Crichtonin uusin teos. Nanoteknologian luoma hirviö vapaana aavikolla, ja kaiken on aiheuttanut ihmisen typerä voittojen maksimointi. Ainoastaan hieman lässähtävä loppu menee yli, mutta teema on täydellinen ja välissä pohdittavat (keino)evolutiiviset pohdinnot iskevät ainakin meikäläiselle.

Poirotit jäivät kyllä nyt hieman paitsioon. Pitäisi kai aloittaa niiden uusintakierros, jotta nousivat takaisin kärjen tuntumaan. 8)

<VIRHEPARTIO KÄVI TÄÄLLÄ. 10 001 pahinta kirjoitusvirhettä poistettu.>

Nebb

25.04.05 klo 21:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sir Arthur Conan Doyle: The Hound of the Baskervilles
Kolmesta lukemastani Sherlock Holmesista se ylivoimaisesti paras. Parhaita salapoliisiromaaneja. Hyvä elokuvakin [www.imdb.com] tästä on tehty. Suomeenkin saisivat julkaista sellaisen massiivisen boxin missä olisi kaikki Basil Rathbonen tähdittämät Holmesit.

Michael Crichton: Jurassic Park
Loistava! Sen pidemmin en jaksa kirjoitella, lukekaa Arsin raapustukset. :)

Peter Benchley: Jaws
Tämän tullut luettua jopa huikeat kaksi kertaa, joista ensimmäisen kerran 4. luokalla. Viimeksi luin joskus yläasteen aikana pari-kolme vuotta sitten. Tästäkin kuulemma joku elokuva tehty...

Poirotti

06.05.05 klo 19:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

Cervantesin Don Quijote on aina paikallaan ehdokkaaksi parhaaksi kirjaksi. Hillittömän humoristinen ja mainio seikkailukirja. Kannattaa lukea, varsinkin näin juhlavuoden kunniaksi. Kirjahan tosiaan täytti 400-vuotta.

Muita mainioita vaihtoehtoja parhaaksi kirjaksi ovat Tolkienin Taru sormusten herrasta, Hugon Kurjat, Shakespearen Hamlet ja Orwellin 1984.

mokoma

06.05.05 klo 21:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Stephen Kingin HOHTO!
:shock:

Predator

30.07.08 klo 11:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Paras kirja on Tarzan ja kadonnut seikkailu!
Tarzanin luoja Edgar Rice Burroughs kuoli tämän
kirjanteon aikana, ja Joe R. Lansdale saattoi sen
loppuun.

vomppa

25.10.08 klo 07:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

J.K.Rowling: Harry Potterit (aika vaikee pistää paremmuusjärjestykseen).

Peter Benchley: Tappajahai.

R.L.Stine: The Nightmare Roomit

juicebox

26.10.08 klo 12:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Agatha Christie - Kymmenen pientä neekeripoikaa
ja myös tuo suomennos nimelle, uusi nimi spoilaa jo aivan liikaa. loistava juoni, ei todellakaan osannut odottaa sellaista ratkaisua

Ian McEwan - Sovitus
mahtavasti kirjoitettu ja juoni on hieno. tämä on lempikirjani ihmiset! lukekaa eka ja tsekatkaa leffa!

Veeraaa

26.10.08 klo 12:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

juicebox kirjoitti:

Ian McEwan - Sovitus

Samaa mieltä viimeisestä! Sovitus on paras kirja minkä olen ikinä lukenut. Leffan on kanssa aivan loistava.

suklaanappi

26.10.08 klo 16:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Totta kai mä luen kirjoja :P mm. parhaita kirjoja on : Houkutus, Uuusikuu, Ingo- kirja sarja ja Harry Potterit. Ja ainiin Mestaritontun seikkailutkin =)

Ville

26.10.08 klo 17:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hieman mielivaltainen järjestys, mutta tässä parhaat.

John Grisham: Firma
George Orwell: Eläinten vallankumous
Michael Crichton: Aikamatka

banaanipalmu

26.10.08 klo 18:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olen täysin sivistymätön kirjojen kanssa, nekä varmaan elämäni aika ole lukenutkaan kuin jotain about 50 romaania joista varmaan 90 % on näitä yleisesti tunnettuja teoksia.

Parhaat näistä summittaisessa järjestyksessä ovat suurinpiirtein seuraavat:

Agatha Christie - Ten Little Niggers (1939)
Douglas Adams - the Hitchhiker's Guide to the Galaxy (1979)
J. K. Rowling - Harry Potter -sarja (1997-2007)
Anthony Burgess - A Clockwork Orange (1962)
J. R. R. Tolkien - The Hobbit, or There and Back Again (1937)
Thomas Block - Mayday (1979)

Muutaman varmasti unohdin mutta olkoot.

vomppa

07.11.08 klo 14:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yksi jäi mainitsematta, nimittäin Michael Crichtonin Kadonnut Maailma. Loistava tieteis-seikkailu.

Kaltsu

08.11.08 klo 00:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Omasta mielestäni paras kirja on ehdottomasti Sieppari ruispellossa. Pitäisi lukea uudestaan kohta, kun luin sen viimeksi n. 3 vuotta sitten.

Wayne 64

21.11.14 klo 16:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hhhmmm. Hobitti oli tosi hyvä kirja. Ready Player One (tai joku vastaava) oli hyvä, sikäli mikäli vanhat videopelit kiinnostavat.

16.05.16 klo 00:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pannaas vähän omia suosikkeja.

1. Le Roman de Renard aka "Ketturomaani"
Suomentamaton keskiaikainen satiiri, joka kuvaa oman aikansa antropomorfisten eläinten asuttamaa Ranskaa. Äärimmäisen kyyninen ja realistinen teos, ei mikään maailman suurin kertomus mutta kertoo hämmästyttävän suoraan ja kaunistelematta miten ihmiset näkivät ja kokivat oman aikansa maailman. Päähenkilönä tarinoissa on Renard -niminen huijari ja säätyjaon ulkopuolinen hahmo, joka lähinnä keskittyy muiden eläinten kuppaamiseen ja huijaamiseen. Normaalisti kansanomaisen hahmon jäynän kohteeksi joutuu herrasväki ja papisto. Tarkkaavainen lukija saa tästä vaikka kuinka paljon irti, jos tietää mihin kiinnittää huomiota. Suomeksi on käännetty vain yksi Renard -tarina ja se löytyy Chaucerin Canterburyn tarinoista. Aiheesta tehdyn elokuvan olen arvostellut jo aiemmin.

2. Carlos Ruiz Zafon: Tuulen varjo ja Enkelipeli
Pitkän harkinnan jälkeen joskus vihdoin aloin lukemaan näitä kirjoja ja jäin koukkuun kerralla. Tarinat sijoittuvan Barcelonaan, erään kirjakaupan ja sen omistajien lähipiirin vaiheisiin. Tärkeässä asemassa on tarinoissa esiintyvä Hylättyjen kirjojen hautausmaa, jonne tuppaa kerääntymään harvinaisia ja uniikkeja kirjoja sekä tarinoita. Enkelipeli on näistä kahdesta oma suosikkini, kyseessä on kauhuromaani jossa kirjailija saa omituisen toimeksiannon ranskalaiselta kustantajalta; hänen on kirjoitettava kokonainen uskonto. Lukekaa ihmeessä, nämä kirjat ovat pahuksen hienoa tavaraa.

3. Isabelle Allende: Henkien Talo
Maagista realismia Etelä-Amerikasta. Isabelle Allende on Chilen sotilasvallankaappauksessa surmatun presidentti Salvador Allenden veljentytär. Kirja on sukutarina ja se sijoittuu Chileen, pääosassa ovat Trueban suvun naiset usealta sukupolvelta sekä rikas konservatiivinen patruuna Esteban Trueba, joka tarinan aikana rakentaa rikkaan plantaasin ja ryhtyy vaikutusvaltaiseksi oikeistopoliitikoksi. Hyvä kirja.

4. Mihail Bulgakov: Saatana saapuu Moskovaan
Tämä kirja on todennäköisesti puitu jo niin perusteellisesti täällä etten siitä rupea enää saarnaamaan. Yksi parhaista koskaan.

5. Robert Graves: Minä, Claudius
Game of Thrones antiikissa. Mahtava teos.

666QHull%

14.09.17 klo 05:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

NORMAN MAILER : Pyövelin laulu .2.Stephen King:Christine 3.Michael Crichton:Nyt 4.Agatha Christie:Eikä yksikään pelastunut 5.Ronald Bigss:Suuri juna ryöstö 6.Mario Puzo:Kummisetä 7.Sue Harrison:Sisar kuu 8.Antony Beevor:Stalingrad 9.Tony Halme:Jumala armahtaa,minä en 10.Brett Easton Ellis:American psyco.

pirpana

21.11.17 klo 14:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

En tiedä miksi kerron näin nolon asian... mutta vihaan kirjoja. Vihaan kirjoja, vihaan lukea kirjoja, ei kiinnosta, ei huvita. Hyviä koristeita hyllyillä, ihan vain kodin sisätilojen stylen kaunistamiseen... sekä myös tietenkin annat itsestäsi "intellektuelli älykön" kuvan.

Älkää suinkaan suivaantuko. Kerron miksi ajattelen näin... syy on itsessäni.

Minulla on lapsuudessa tutkittu ja todettu ADD (Attention Decific Disorder), eli suomeksi = Tarkkaavaisuus häiriö ilman yliaktiivisuutta, joka on sitten ADHD (Attention Decific Hyperactive Disorder). En todellakaan pistä kaikkea ADD:n piikkiin, mutta otan sen huomioon. Se on osa minua.

Kirjaa lukiessani voin todella tuntea osan ADD kirjosta tulevan siellä täällä:

1. Olen kirjan kohdassa jossa ei tapahdu yhtään mitään merkittävää, vaan 5-10 sivua menee siihen että kirjan henkilö/henkilöt tekevät tai puhuvat täysin merkityksettömiä arkipäiväisiä juttuja mitä me teemme jokapäivä. Lopputulos = 2-3 sivun jälkeen kiinnostus lakkaa ja heitän kirjan nurkkaan.

2. Kirjassa esiintyy monta henkilöä joita on sitten kirjan edetessä vaikea muistaa. Lopputus = Tulen hieman ärsyyntyneeksi.

3. Eksyn kirjan juonesta ja on vaikea päästä takaisin käsiksi. Lopputulos = Kirja nurkkaan!

4. Dialogia dialogia dialogia dialogia tekstiä tekstiä tekstiä tekstiä. Tylsää tylsää tylsää tylsää vituttaa vituttaa vituttaa vituttaa. Lopputulos: Verisuonen katkeaminen päästä, ja kirja lentää sitten VITUN KOVAA NURKKAAN!

.... lista varmasti jatkuisikin aika pitkäksi, mutta olette tainneet ymmärtää miten homma menee.

Minua joskus harmitti etten jaksanut lukea kirjoja, nyt vaan totean pokkana että en lue kirjoja.

Yhden ainoan kirjan olen lukenut alusta loppuun... ja se kirja on nimeltään "Sieluni kyyneleet". EI! Kyseessä ei ole mikään EMMANUELLE tai HARLEKIINI kirja. Kirja on täyttä tositapahtumaa, joka kertoo POHJOIS-KOREALAISESTA naisagentista Kim Hyun Hee:stä.

Kaikki mahdollinen tieto mitä haluaa ja mikä kiinnostaa on nykypäivänä tietokoneella ja kännykällä... näin ei ollut ennen vanhaan. Arvostan tietoa ja itsensä sivistämistä erityisen paljon, mutta kirjaan en perkele koske!

21.11.17 klo 15:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

En ymmärrä miksi kirjoja pitäisi vihata. Ne ovat kuitenkin tuoneet maailman paljon enemmän hyvää kuin pahaa. Sitä paitsi viha on kuluttava tunne. Lapsena minulla oli tapana vihata antaumuksella vähän kaikkea. Nykyään en vihaa ketään enkä mitään kuin korkeintaan kiihdyksissä hetkisen.

Kirjoja joka tapauksessa rakastan. Lukeminen on tosin jäänyt vähemmälle jo vuosia sitten. Osteltua tulee opuksia sitäkin enemmän. Näyttäähän ne hyllyssä hyvältä.

Toisaalta en ymmärrä sitäkään, miksi kaikkien pitäisi lukea aktiivisesti. Paljon puhutaan siitä, ettei kirjoja enää arvosteta niin kuin ennen. Ehkä se on tavallaan tottakin. Toisaalta kirjoja painetaan ja myydään tällä hetkellä enemmän kuin koskaan, ja kaipa niistä suurin osa joskus luetaankin. Siitä on tietysti syytä olla huolissaan, että Suomessakin alkaa olla uuslukutaidottomia, jotka eivät kykene kirjoittamaan eivätkä lukemaan mitään tekstiviestiä pidempää.

Selvästikään Pirpana ei kuitenkaan tähän joukkoon kuulu. Hänhän tuottaa täysin ymmärrettävää tekstiä ja vieläpä melkoisella tahdilla. Pirpana myös sanoo edellisessä viestissään, että pitkästyy kun romaaneissa on niin paljon joutavaa jorinaa. Olen täsmälleen samaa mieltä. Siksi luenkin etupäässä novellimuotoista kioskikirjollisuutta. Suosikkejani ovat miekka ja magia -novellit, kuten Robert E. Howardin Conan Cimmerialainen ja Clark Ashton Smithin Zothique. Niissä riittää vauhdikasta toimintaa, kauniita naisia ja eksoottisia paikkoja tiiviisti pakattuna.

Sieluni kyyneleet kuulostaa mielenkiintoiselta. Muutama vuosi sitten julkaistiin paljon Pohjois-Koreasta paenneiden ihmisten muisteloita. Silloin niistä tuli vähän ähky. Tuo vaikuttaisi kuitenkin olevan selvästi vanhempi opus ja käsittelee tunnettua tapausta (Pohjois-Korean tiedustelupalvelun masinoima lentokoneonnettomuus).

Yhdestä asiasta olen kyllä Pirpanan kanssa eri mieltä. Kaikkea maailman tietoa ei ainakaan vielä ole siirretty Internetiin. Todennäköisesti ei ihan lähiaikoina siirretäkään. Internetistä löytää helposti hyvät perustiedot aiheesta kuin aiheesta, mutta jos todella haluaa johonkin paneutua, niin silloin on pakko lukea kirjoja ja paljon. Pelkästään muutaman sivun mittainen artikkeli vaatii satoja tai tuhansia sivuja lähdemateriaalia, josta suuri osa on melko varmasti saatavilla vain painetussa muodossa tai korkeintaan digitaalisina aineistoina instituuttien intraneteissä.