Paras kirja

Foorumin päävalikkoonPainettua sanaa › Paras kirja

Sepa^

20.11.03 klo 14:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

J.R.R. Tolkien: Tartu Sormusten herrasta - ehdoton ykkönen.

20.11.03 klo 14:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

terwapiru kirjoitti:

Sen sijaan ehkä huonoin lukemani kirja on Tolkienin Taru Sormusten Herrasta-eepos, joka ei sytyttänyt millään muotoa. Yliarvostettu lastensatu, jonka lukeminen on yhtä piinaa. Kunniamaininta kuitenkin loppuun asti jaksaneille!

Ikävä kyllä täytyy himolukijanakin myöntää yksi asia. Olen melko lailla samaa mieltä Pirun kanssa. Aloitin eräänä päivänä toiveikkaana Lortikkan lukemisen ja parinsadan sivun jälkeen toesin: WTF!!!!!! Missä ovat luvatut suuret taistelut, pelokkaat ihmiskohtalot, missä on kaikki maagisuus? Hobitit käyttäytyvät aivan kun Sorbusten herrassa konsanaan (on muuten mainio parodia :wink: ) ja Tolkiennin kirjoitustyyli on luokkaa: "Frodo käveli kiven yli, sitten hän näki linnun. Katso kuinka orava etsii käpyjä. Kuinka suloinen metsän idylli!!!!!!! Katso, toinen oksa..." Ja sitten kun tulisi jotain äksöniä peliin niin se kuvataan tyyliin: "Tuli tappelu ja hyvät voitti." Ainoa plussa on mainio muttei ihan niin viattoman oloinen Tom Bombadilll. Melkoinen pössyttelijä. Mutta, tämä oli meikäläisen mielipite, pistäkääs te muutkin kirjaan syventyneet omianne!!!!!!!!!!

Juhani Sementti

20.11.03 klo 15:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joo, mäkin luin tota THS-kirjaa ehkä 200-300 sivua ja sitten mä kyllästyin siihen tekstin paljuuteen ja tylsyyteen. Johnnyboy on ihan oikeass, kun puhuu tuosta äxönista eli ainut hieman tominnallisempi kohtaus noilla sivuilla on kilpajuoksu niiden mustien ratsastajien kanssa. Klonkku vilahtelee siellä täällä ja se tuo tiettyä pelottavuutta asiaan. Pitäisi varmaan lukea se Sorbusten herra.

Mun kaveri muuten, joka on hitonmoinen TSH-fani sanoi, että kaikesta muusta saa tehdä pilaa, mutta ei TSH:sta. Mä olin juuri ennen sitä kertonut uudesta TSH-parodiasta, jonka tekijät ovat mm. Rantojen Kunkun tekijöitä. Luvassa oli bobitteja, joilla on joku ihmeen seksitauti ja mukana on hyvä velho Gandalfini. Se seksitauti ei ole mikään AIDS, mutta veikkaan jotain halujen lisääntymistä jne.

Zorge

20.11.03 klo 16:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

TSH:aa olen lukenut Kahden tornin loppuun, muttei sen jälkeen ole tullut luettua. Paikkapaikoin tosi tylsä, mutta välillä todella hyvääkin tekstiä.

Tässä muutama erinomainen kirja:
- Kummisetä (klassikko)
- Kolmannen valtakunnan salaisuus (kertoo toisen maailmansodan jälkeisestä Saksasta Hitlerin voiton jälkeen)
- Kasino

Sepa^

20.11.03 klo 19:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

voi voi teitä. kieltämättä alku on hieman puuduttava ja mullakin kesti ensimmäisen kirjan lukeminen n. vuoden verran kun välissä piti aina parin kuukauden taukoja. mutta kun alkaa tapahtua niin sitten ei millään viitsisi lopettaa lukemista (paitsi kun seurataan frodon ja samin matkaa joka on ihan loppu metrejä lukuunottamatta tylsää).

Viljami

24.11.03 klo 16:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

Donald E. Westlaken tuotanto (esim. Ottakaa pankki kiinni!). Dragikoomista tarinaa itseään ammattilaisrosvoina pitämästä porukasta.

arska

24.11.03 klo 17:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kurt Vonnegutin "Titanien seireenit" on myös käsittämättömän hyvä. Vonnegutilla on humoristista ja synkkää kamaa. Tuo kuuluu siihen humoristisempaan osastoon.

24.11.03 klo 17:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Arska kirjoitti:

Ja tottakai myös Linnunradan käsikirja liftareille jatko-osineen, jota en tuolla aiemmin maininnutkaan.quote]

Onko ne jatko-osat lähellekään yhtä hyviä kuin Linnunradan käsikirja liftareille? Siitä voin käyttää superlatiivia paras... kakkosen luin ja se oli hyvä, kolmosenkin luin mutta en muista siitä mitään. Pitäisi lukea nekin...

arska

24.11.03 klo 17:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kyllä ne on jatko-osatkin on lukemisen arvoisia.

Mulla on kans vähän sama homma että osat 1 on parhaimmassa muistissa. Siitä on tullut kuunneltua Ylen kuunnelma (se on muuten mainio). Sitten katsoin BBC:n TV-sarjankin DVD:ltä... ei se ole ihme jos alkaa syöpyä tuo päähän.

26.11.03 klo 14:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lainasin muuten tuon Linnunrata- Yle kuunnelman kirjastosta ja Heikki Kinnunnen kertojana ja toki kaikki muutkin mainiot ääninäyttelijät olivat sopivan lojaaleja kirjan alkuperäishengelle. Kannattaa kokeilla.

Arsi T. Elokolikko

17.03.04 klo 16:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Parhaat kirjat onkin vielä listaamatta, joten täältä pesee hömppää:

001. Agatha Christie - Kymmenen pientä neekeripoikaa

Taitaa nykyään olla nimellä "Eikä yksikään heistä palannut" tai vastaavaa. Tarpeetonta ja turhaa sensurointia, minkäs sille voi. että teoksessa mainitaan runo, jonka nimi on "10 pientä neekeripoikaa".
Perinteistä Christien jännäriäkin kovempi tapaus, ja pitää jännityksessä loppuun asti. Neljästi olen tainnut lukea.

002. Michael Chrichton - Jurassic Park

Tämä teos on kirjana aivan loistava. Luin aikoinani sen putkeen yöllä n. 5-6 tuntiin vuonna 1994 (???), ja muutaman kerran on tullut luettua se uudelleen. Lisäksi tässä ei ole sitä elokuvan "kaikki hyvikset selviää"-asennetta, vaan jännittävää käännettä toisensa perään.

003. Michael Chrichton - Aikamatka

Tämä oli myös mukaansa tempaava teos. Intissä luin, ja kyllä siinä jäi pidennetty IV:kin väliin ( :shock: ), ko. kirjan vuoksi... Tosin jopa liian yliampuva hörhöscifimeiningiksi... tästä ei kai ole tehty edes leffasovitusta vielä... pitänee näin korkeaa sijoitusta vielä pohtia...

Frankenstein, useat Christiet (etenkin Poirotit) tulevat ainakin ensimmäisenä mieleen... hmmm... damn, tätä heikkoa muistiani...

iskela

17.03.04 klo 16:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yhtä heleppoa listan teko kuin parhaiden leffojenkin, eli lähestulkoon mahotonta...

Mutta oisko se jotain tämmösellä akselilla kuin:
Mika Waltari, Philip Roth, Gabriel Garcia Marguez, Philip K. Dick, Harry Harrison, Juha Seppälä ja vaikka Stephen King.
Ja noin 20 muuta loistavaa kirjailijaa.

Jostain syystä olen haksahtanut amerikan- juutalaisiin kirjailijoihin, niiden musta huumori ja kiero maailma kiehtoo ja viihdyttääpi.

Kebottaja

John Grisham - On Aika Tappaa
Douglas Adams - Linnunradan Käsikirja Liftareille
Douglas Adams - Sielun Pitkä Pimeä Teehetki
R.A Salvatore - Musta Haltia trilogia ja Jäätuulen Laakso trilogia

Siinä mun suosikki kirjoja..

Ale

17.03.04 klo 18:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

Juha Vuorisen Juoppohullun päiväkirja. Loistava!

mp40

02.04.04 klo 07:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Väinö Linna:sotaromaani
Väinö Linna:Täällä pohjantähden alla 1
Mikael Niemi:Populaarimusiikkia Vittulajänkältä
Arto Paasilinna:Jäniksen vuosi
En nyt muista kenenkä kirja:Loru sorbusten herrasta
Sven Hassel:Sotaoikeus
Sven Hassel:Monte Cassino
Harry Potterit
John Steinbeck:Hiiriä ja ihmisiä
Heikki Turunen:Simpauttaja

TheShining

10.05.04 klo 14:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pidän Stephen Kingin Hohdosta paljon.
Muita suosikkeja:
Piina
Cujo
Christine

09.08.04 klo 19:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nonih, nyt voisi heittää Top-kympin:

1.Linnunradan käsikirja liftareille (Douglas Adams)
2.Dracula (Bram Stoker)
3.Sielun pitkä pimeä teehetki (Douglas Adams)
4.Kymmenen pientä neekeripoikaa (Agatha Christie)
5.Menneisyyden ote (Dennis Lehane)
6.Vain kuolleen ruumiini yli (Roderick Thorp)
7.Ajojahti (David Morrell)
8.Tappajahai (Peter Benchley)
9.Metallivaippa (Gustav Hasford)
10.Uhrilampaat (Thomas Harris)

Ville

10.08.04 klo 07:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mielivaltaisessa järjestyksessä:

Tom Clancy: Iskyryhmä Rainbow
Tom Clancy: Leijona ja hyeenat

10.08.04 klo 13:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tässä nyt jonkinlainen järjestys:

Mario Puzo: Kummisetä
Gustav Hasford: Metallivaippa
Sven Hassel: Tuomittujen legioona(Jokaisen pitäisi lukea tämä)
Sven Hassel: Kuolema telaketjuilla(kuten myös tämä)
Sven Hassel: SS - Kenraali
Sven Hassel: Monte Cassino

Lisää tulee tässä joskus...

Arsi T. Elokolikko

10.08.04 klo 13:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Laitetaanpas tännekin jonkinmoinen lista, niin sitten on topkybät niin leffoista, musasta, kuin kirjoistakin julkaistuna. Tämä saattaa näyttää C-listalta, mutta parasta A-luokkaa kaikki kirjat siinä ovat:

1. Jurassic Park (Michael Crichton) (1989)
Kaikkien aikojen tieteistrilleri, joka yhdistelee 1980- ja 1990-lukujen taitteen hurjat geeniteknisett visiot dinosaurukseihin. Ihmisen jumaluuskuvien kaataja ja loistava seikkailupätkä.
2. Kymmenen pientä neekeripoikaa (Agatha Christie) (1939)
Kymmenen henkilöä eristyksissä saarella, joku tappaa heitä yksi kerrallaan… Christien 88 kirjaa sisältävän uran kohokohta.
3. Aikamatka (Michael Crichton) (1999)
Huima seikkailu, jonka siirtäminen valkokankaalle ilmeisesti epäonnistunut pahemman kerran. Aikamatkateosten kuningas, ja veret seisauttava jännityspaketti.
4. Esirippu: Poirotin viimeinen juttu (Agatha Christie) (1975)
Christien mittavan uran päätös, jossa (SPOILERI!) Christie tappaa muhkeaviiksisen Poirotin.
5. Prey – Saalistaja (Michael Crichton) (2002)
Crichtonin uusin teos. Nanoteknologian luoma hirviö vapaana aavikolla, ja kaiken on aiheuttanut ihmisen typerä voittojen maksimointi.
6. Suora Lento (Michael Crichton) (1996)
Ykkösluokan mediasatiiri, ja ainoita Crichton-jännäreitä, joista ei ole väännetty leffaa, kiitos lentokoneonnettomuutta käsittelevän aiheen.
7. Kaikki päättyy kuolemaan (Agatha Christie) (1944)
Mieleenpainuva kirja, jossa Nti Marple tai Poirot eivät yllättäen olekaan pääosissa. Tapahtumat kaukana menneisyydessä ja Mesopotamiassa.
8. Myrkky (Robin Cook) (1998)
Tämän luettuasi mietit mitä syöt.
9. Frankenstein (Mary Shelley) (1818)
Legenda.
10. Murhaaja on kettu (Ellery Queen) (1959)
Luin tämän joskus 1995, ja se on vieläkin muistoissani hyvin. Hieno loppuratkaisu.