Paras kirja

Foorumin päävalikkoonPainettua sanaa › Paras kirja

04.09.03 klo 14:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vähän täytyy puolustaa painettua sanaa, kai te kaikki sentään jotain luette :) ? Vaikka sitten vain Aku Ankkaa tai muropaketin kylkeä. Mut oikeesti, meikä lukee paljon ja niin varmasti moni muukin täällä joten pistäkää lukuvinkkejä tulemaan:

1: Veikko Huovinen: Veitikka eli Adolf Hitlerin elämä ja toiminta

2: Veikko Huovinen: Joe-setä

3: Anthony Burgess: Kellopeli appelsiini

4: Wladyslaw Szpilman: Pianisti

5: Leon Uris: Mila 18

6: Will Berthold: Uskollinen kuolemaan saakka

7: J.K.Rowling: Harry Potterit, tiiän jakaa yleisön mutta mää tykkäsin ainakin niistä vanhemmista.

8: Agatha Christie: 10 pientä neekeripoikaa

9: Erich Maria Remarque: Länsirintamalta ei mitään uutta

ja kauhuleffojen faneille harrastajille todellinen mestariteos:

10: Harto Hänninen ja Marko Latvanen: Verikekkerit, kauhun käsikirja

No niin, pistäkää listaa tulemaan.

04.09.03 klo 17:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mun lempparilukemiset ei sitten ole aina mitenkään kirjallisesti hirveän ansioituneita... mutta eipä ihan tuubaakaan:

Douglas Adams-Linnunradan Käsikirja Liftareille (paras kirja jonka olen ikinä lukenut, myös jatko-osat hyviä)

Peter Benchley-Tappajahai (tähän perustuu se leffa)

Roderick Thorp-Vain Kuolleen Ruumiini Yli (tähän kirjaan perustuu Die Hard... alkuperäinen painos nimellä Nothing Lasts Forever, ja uudelleenjulkaistu nimellä Die Hard)

David Morrell-Ajojahti (tähän taas perustuu Stallonen Rambo. Kun lukee, ei kannata ajatella että tästä on olemassa leffakin, vaan lukea vain... sama pätee kahteen edelliseenkin kirjaan)

Mika Waltari-Tähdet Kertovat Komisario Palmu

Painotan, että vaikka Tappajahai, Vain Kuolleen Ruumiini Yli ja Ajojahti ovat paremmin tunnettuja leffoina, kirjat ovat tehty ensin. Tarkistettu on.

Juhani Sementti

Stephen King: Cujo
Stephen King: Carrie
Stephen King: Pimeä Puoli
Stephen King: Hohto

Kuten huomaatte olen aika King-painotteinen ihminen. Minkäs minä itselleni voin.

terwapiru

04.09.03 klo 18:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Juhanille vinkiksi, että lue nyt ihmeessä Kingin paras romaani Uinu, uinu lemmikkini.

04.09.03 klo 19:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

En lue paljon kirjoja, mutta paras lukemistani ja oikeastaan ehkä ainoa kunnon kirja minkä olen lukenut on Nick Hornbyn kirjoittama Poika. Se oli pakko lukea leffan näkemisen jälkeen. Nyt aloitan lukemaan ensimmäistäni Kingin kirjaa, Pedon sydäntä. Nyt lukeminen alkaa pikku hiljaa lisääntymään.

05.09.03 klo 14:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hah hah, oottekos koskaan kuullu Dorfam-Mattelartin kirjasta Kuinka Aku Ankkaa luetaan? Aika kolkko analyysi Disney-maailman vertauskuvallisuudesta...

06.09.03 klo 11:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lisään listaani Art Spiegelmanin Mausin. Vladek Spiegelmanissa tiivistyy kolkolla tavalla toisen maailmansodan vaikutus ihmisiin.

Filmer

06.09.03 klo 11:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

kirjoja ei ole tullut paljon luettua mutta niistä mitä olen lukenut niin mario puzon kummisetä on paras. tällä ei varmaan tarvii kertoa mitään selityksiä

Pikkulintu

06.09.03 klo 13:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mä en oo hirveesti lukenu muita kirjoja, kuin tosi vakavia kirjoja (paitsi lapsena). Huovisen Veitikka-kirjan oon kyllä lukenu, ja suosittelen minäkin. Siinä on tosi jännää faktaa yhden legendaarisimman diktaattorin varhaisvaiheista. Muita kirjoja, jotka on vaikuttanu:
Henry Thoreau: Elämää metsässä -siis se, mitä siteerataan Kuolleiden runoilijoiden seurassa
Solomon Volkov (toim.): Dmitri Shostakovitshin muistelmat -uskomatonta tarinaa Stalinin ajan Neuvostoliitosta säveltäjämestarin näkökulmasta
Tito Colliander: Ihmisen ääni -elämääkin suurempi kirja
Viktor Frankl: Ihmisyyden rajalla -järkyttävä keskitysleirikuvaus ja selviytymistarina, ja kaikki on vielä oikeasti tapahtunut...
Tove Jansson: Taikurin hattu, Näkymätön lapsi ym... oikeissa Muumi-kirjoissa on tunnelmaa toisin kuin siinä hirvittävässä TV-sarjassa...
Anton Tsehov: Hevosenkaltainen sukunimi ja muita novelleja -sarkastinen neuvostoliittolaishuumori puree aina

17.09.03 klo 10:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lisää listauksia

Mario Puzo: Kummisetä
Ritari Benjamin Kyyhkynen, valitan, islantilainen kirja, en muista kirjailijan nimeä mutta aivan loistava lapsuuden kuvaus
Gerald Greene:Polttouhrit
Thomas Keneally: Schindlerin lista

arska

09.11.03 klo 19:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jonkin verran tulee luettua ja jotenkin nykyään nuo omaelämänkerralliset rokkikirjat on lähellä sydäntä.

Paras viimeaikoina lukemani kirja on: Mötley Cruesta kertova "The Dirt". Suomalaisesta kirjallisuudesta erinomaisen lukunautinnon tarjoili aikoinaan Pelle Miljoonan "Budha Blues".

Tänä vuonna on ilmestynyt Motörheadin Lemmyn historiikkia valottava teos. Tuo on melkeinpä pakkohankinta. Ja kai se Ozzynkin kirja pitää joskus lukea.

Onhan niitä hyviä romaanejakin, mutta varsinaisesti mitään dekkareja ei jaksa lukea. Jotenkin suosikit menee tuonne elämänkertojen ja hyvin kirjoitettujen kertomusten puolelle.

Cuomi

09.11.03 klo 20:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pistänpäs tähän vähän listaa:
Mario Puzo: Kummisetä
J.R.R Tolkien: Taru sormusten herrasta
Sven Hassel: SS Kenraali
Sven Hassel: Monte Cassino

Eipä ole hääppöinen lista mutta ajattelin tässä ruveta lukemaan vaikka Kingin ja Clancyn kirjoja.

ji

09.11.03 klo 20:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hasselin kirjat on hyviä, varsinkin kun ne sisältää hieman humoristisia/rasistisia läppiä, kevennyksiä. Sekä muut suomi/saksa - sotakirjat... Pitäisi lukaista Japanin sodista kertovia kirjoja, liekö mitään hyviä suomenkielisiä olemassakaan.

Toki Agatha Christien ja Stephen Kinginkin matsku kelpaa. En itse henkilökohtaisesti lue kirjoja, mutta on tullut pari kappaletta niitä kuitenkin luettua. Normaalisti keskityn täydellisesti vain elokuviin, mutta jospa joskus...vanhempana innostuisi.

09.11.03 klo 23:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nykyisin ei enää ehdi lueskelemaan kertomakirjallisuutta paljolti... Ja kaikki lukemani on yleensä vähemmän suositeltavaa tavaraa (esim. George Lucas: Tähtien sota - tuo tosin laajentaa elokuvakokemusta mukavasti). Jotain voi silti tähänkin listata.

1. Kortelainen: Niin kutsuttu sydämeni (Albert Edelfeltin kirjeitä äidilleen. Kirja käy myös kehonrakennukseen.)
2. Katz: Kun isoisä Suomeen hiihti
3. Pratchett: Valkoparta Karjupukki

10.11.03 klo 17:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Paras lukemani kirja on yhä edelleen se Linnunradan käsikirja liftareille, jatko-osat myös loistavia, mutta toisiksi parhaan kirjan sijalle ponnisti uusi opus. Tuon Linnunratakirjailijan (Douglas Adamsin) toinen, lähes yhtä outo "dekkari" Sielun pitkä pimeä teehetki. Muistakaa heittää jääkaappinne ajoissa pois jos se alkaa vaanimaan, siellä voi olla syntymässä uusi ja mahtava norjalainen jumala.

Pingutyyppi

10.11.03 klo 18:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Niin teinipeeloisa maine kuin Tarulla Sormusten Herrasta tuntuisikin leffabuumin aikaan olevan, se lienee elämäni hienoin lukuelämys...

Mitäs muuta listalle voisi lisätä. Niemen Populaarimusiikkia Vittulanjänkältä irroittaa myös harvinaisen hyvät fiilikset. Suosittelen lämmöllä :)

10.11.03 klo 19:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Raato-A kirjoitti:

Douglas Adams kuoli aivan liian aikaisin :) !!!!!

10.11.03 klo 19:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Johnny, niin teki. 49 vuotiaana tsiisös...

terwapiru

10.11.03 klo 19:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vaikka en mikään himolukija olekaan, niin täytyy silti suositella muutamaa opusta:

Agatha Christie: 10 pientä neekeripoikaa
- loistava dekkari, kenties maailman paras? Millainen muuten leffaversio on, onko joku kenties nähnyt sen?

Stephen King: Uinu, uinu lemmikkini
- oikein kingimäistä kauhuilua, mutta siitä parhaimmasta päästä.

Sen sijaan ehkä huonoin lukemani kirja on Tolkienin Taru Sormusten Herrasta-eepos, joka ei sytyttänyt millään muotoa. Yliarvostettu lastensatu, jonka lukeminen on yhtä piinaa. Kunniamaininta kuitenkin loppuun asti jaksaneille!

lintu^

11.11.03 klo 20:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

täytyy myöntää että 16w aikana en oo lukenu yhtään kirjaa vapaaehosesti :lol: koulussa on joutunu lukeen niitä ihan tarpeeksi ja onhan niistäkin jotkut olleet ihan ok tavaraa. hm.. ainakin tolkienin hobitti kirja oli ihan hyvä. tulevaisuudessa ajattelin ton lotr lukee :?