Viimeksi luettuja kirjoja

Foorumin päävalikkoonPainettua sanaa › Viimeksi luettuja kirjoja

M16

24.12.12 klo 12:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Juha Vuorinen - Juoppohullun päiväkirja. Osa 3, Raskausarpia

Harvat kirjat pystyvät oikeasti naurattamaan, mutta kyllä tämä Vuorisen Juoppohullu -kirjasarja tekee poikkeuksen.

Stephen King - Hohto

En ihmettele Kingin pettymystä Kubrickin Hohto -elokuvaan, poikkesi nimittäin sen verran kirjasta. Kirjassa Jackin sekoaminen tapahtuu vasta loppuvaiheessa, hahmoihin pystyi samastumaan paremmin, ja niihin käytettiin huomattavasti enemmän aikaa. Hohto ei ole mielestäni aivan parasta Kingiä (varsinkin luettuani ensin Kingin Tapahtumapaikkana Duma Key), mutta eiköhän tämä siitä huolimatta tule joskus uudestaan lainattua.

Juki

26.12.12 klo 23:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Viimeksi on tullut luettua "Sörsselssönin" eli legendaarisen Simo Salmisen elämäkerta "Simo Salminen - Se se vaan on sillä lailla" sekä Mauri Kunnaksen upea ja humoristisesti toteuttama The Beatles-yhtyeen alkuajoista kertova sarjakuvakirja "Piitles". Molemmat todella mielenkiintoisia kirjoja. Suosittelen!

Chinook

30.12.12 klo 22:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Viimeksi tuli luettua kertauksena Rowlingin Liekehtivä pikari, tällä hetkellä menossa Larssonin Miehet jotka vihaavat naisia. Harmittaa vain, että tuli nähtyä leffat ensin, meinaan siis tuo Millennium-trilogia.

31.12.12 klo 13:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jonkun aikaa sitten sain luettua loppuun kokoelman H.P. Lovecraftin koottuja novelleja, sarjassaan ensimmäisen neljästä. Kyseessä oli ensikosketukseni kirjailijan tuotantoon, jota olin kyllä kuullut paljon kehuttavan ja ylistettävän. Ihastuin välittömästi Lovecraftin tapaan kuvailla mm. pelkotiloja ja tunnelmia sekä yleensäkin hänen mielikuvituksellisiin tarinoihinsa.
Kirjan useasta tarinasta ehdoton suosikkini oli niistä viimeinen, Kuiskaus Pimeässä.

Toki pidin myös kirjailijan tuotannosta ehkä eniten huomiota saaneista Cthulhun Kutsu- ja Varjo Innsmouthin Yllä- kertomuksista, mutta viimeisen tarinan loppupuolella tiivistyvä ja piinaava jännitys saivat minussa aikaan haltioituneita tuntemuksia, joiden vertaisia ei ole minussa ennen kirjallisuus onnistunut aiheuttamaan.

Kirjalle kokonaisudessaan , mutta suurelle osalle yksittäisistä kertomuksista

Visailija

07.01.13 klo 00:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joululomalla tuli lukaistua:

Poket- miehiä ovella 1955-2008

Kyseessä on haastatteluihin pohjautuva teos suomalaisista portsareista, jotka ovat vaikuttaneet ravitsemusliikkeiden ovilla vuosien 1955-2008 välisenä aikana. Kirja on sikäli todella kattava, että siihen on haastateltu portsareitä kuudelta eri vuosikymmeneltä, jolloin eroavaisuudet, sekä samankaltaisuudet heidän työssään eri aikakausina ovat hyvin havaittavissa. Myös portsareiden erilainen suhtautuminen, henkilöstä riippuen, esimerkiksi voimankäyttöön ja sen oikeutukseen tulee teoksessa selkeästi esille.

Mukana on luonnollisesti paljon huumoria. Humalaisille ihmisille kun sattuu tapahtumaan paljon kaikenlaista hassua, jota portarit saavat usein olla todistamassa, ja monesti myös kyseisissä tapahtumissa osallisina. Lisäksi kerrotaan ovimiesten(on kirjassa kyllä mukana yksi nainenkin) työn synkemmästä puolesta, jos hankala asiakas sattuu vetäisemään esimerkiksi tuliaseen avukseen portsaria vastaan. Mukana on myös paljon tilanteita, jotka voisivat olla suoraan toimintaelokuvista napattuja. Tästä pitävät huolen esimerkiksi sellaiset kuuluisat portarit ja kamppailulajitaitajat, kuin Auvo Niiniketo ja Kari Aittomäki.

Miinusta siitä, että mukana on muutama hieman vähemmän kiinnostava persoona, ja toisaalta kiinnostavammilta kavereilta olisi juttua varmaan riittänyt enemmän kuin kirjaan saatiin mahdutettua. Tällaisenaan kyseessä on kuitenkin oikein viihdyttävä teos, joka saattaa toimia myös hyvänä oppikirjana niille mulkvisteille, jotka tykkäävät aukoa päätään portsareille jokaisesta mahdollisesta asiasta.

29.01.13 klo 17:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pilvilinna joka romahti (Larsson, Stieg)

Kolmas, ja viimeinen Millennium - trilogian osa on muutakin kuin pelkkää oikeussalissa istumista. Alkupuolisko on ehkä se huonoin, mutta puolivälissä romaanin tapahtumat muuttuivat parempaan suuntaan. Kokokohdat ovat juuri lopussa, jopa viimeisillä sivuilla saatiin tiristettyä loputkin mehut kivenkovasta dekkarista, joka on samanveroinen kuin kaksi edeltäjäänsä eli Miehet jotka vihaavat naisia ja Tyttö joka leikki tulella.

Millennium - trilogia on kokonaisuudessaan tähden arvoinen.

J.Lipponen

31.01.13 klo 16:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hitlerin Kylkiluu tuli luettua loppuun tuossa pari päivää sitten.Teos antaa ihan mielenkiintoisen vaihtoehdon Hitlerin kohtaloon ja irvailee samalla uusnatseista.

Petteri

06.02.13 klo 21:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Christopher McDougall - Born To Run

Vaikkei juokseminen olisikaan lempiharrastus niin suosittelen silti, mahtava kirja. En oo vielä ihan lopussa mutta niin jännä että vaikea laskea käsistään ees hetkeksi!

25.02.13 klo 13:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hypnotisoija (Kepler, Lars)

Dekkariksi Hypnotisoija on hyvin draamallinen. Siinä setvitään ankaraa rikosta ja ohessa puidaan hajonneen perheen elämää. Välillä oli hyvin vaikeaa saada selkoa siitä, että kuka on romaanin päähenkilö. Hypnotisoija on hieman hajanainen, mutta otteessaan pitävä dekkari, joka on onnistunut loppupuolilla olevaa typerää käännettä lukuunottamatta.

04.03.13 klo 16:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Viimeksi tuli luettua kirja Terry Pratchetin Vartiosto Valmiina Palvelukseen. Tyyli on aika lailla sama kuin toisessa lukemassani Pratchetin kirjassa, Pienet Jumalat. Humoristiseen seikkailufantasiaan on lisätty myös satiirisia aineksia, ja viimeksi lukemassani teoksessa keskeisin teema oli politiikka. Ainakin allekirjoittaneelle tämä toimii mainiosti.

Oho, tulipa kuvalle kokoa.

Animal_Nitrate

17.03.13 klo 14:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Richelle Meadin The Indigo Spell tuli luettua toistamiseen ja vähemmän ikääni sopivasti huokailin Sydney/Adrian -romanssille. Marraskuuhun on pitkä aika odottaa sarjan seuraavaa osaa.

Tällä hetkellä luen Karen Marie Moningin Fae Fever -sarjaa mikä on ihan ok tähän asti (menossa kolmas osa). Sopivan kevyttä luettavaa Mihail Bulgakovin Saatana saapuu Moskovaan jälkeen. Lukuvuoroaan odottavat vielä Matt Bondurantin The Wettest County in the World, Vladimir Nabokovin Lolita sekä Cassandra Claren Clockwork Princess jahka posti kuljettaa sen perille.

20.03.13 klo 18:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hobitti eli sinne ja takaisin (Tolkien, J. R. R.)

Selvästi parempi kuin Taru Sormusten Herrasta -sormusten ritarit. Pituutta oli juuri sopivasti, ja kirjan tapahtumapaikat oli helppo kuvitella.
Hobitti on kokonaisuudessaan menevä lukuelämys, jonka parissa en ihme kyllä tylsistynyt kertaakaan.

08.04.13 klo 22:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

"Specter of the Past - Timothy Zahn" - Erinomaisen Thrawn-trilogian jälkeen mies jatkaa hyvinkirjoitettuja ja mielenkiintoisia Star Wars-tarinoitaan.

"Metal Gear Solid 2 : Sons of Liberty" - Raymon Benson - Parempi kuin edeltäjänsä, mutta ei vieläkään toimi romaanimuodossa läheskään yhtä hyvin kuin pelinä. Lisäykset ovat melko turhia.

Tällä hetkellä kesken mm. Lars Kepplerin "Hypnotisoija".

M16

25.04.13 klo 16:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

J.R.R. Tolkien - Silmarillion

Ensimmäisen maailmansodan aikoihin ensimmäiset sanansa saanut Silmarillion kertoo viidessä osassa Tolkienin luoman mytologian alun sekä Sormusten sotaa edeltävät tapahtumat. Silmarillion on ehdottomasti yksi suosikeistani Tolkienin tuotannosta, synkkyydestään huolimatta kirjan jaksaa lukea läpi kerta toisensa jälkeen. Teoksen lopusta löytyvä hakemisto helpotti lukemista myös huomattavasti; paikkojen ja henkilöiden nimien määrä Silmarillionissa on kuitenkin huomattavan suuri. Tarina itsessään ei ole ehkä mitään keveintä iltalukemista, mutta siitä huolimatta Silmarillionin luettua ei voi kuin nostaa hattua Tolkienille, sen verran uniikista teoksesta on kuitenkin kyse.

25.04.13 klo 17:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

M16 kirjoitti:

J.R.R. Tolkien - Silmarillion

Aloin lukea Silmarillionia kymmenisen vuotta sitten, 30 sivun jälkeen tajusin etten ollut ymmärtänyt lukemastani sanaakaan, noin hieman kärjistäen. Ehkä joskus vielä annan tuolle toisen mahdollisuuden.

John Baxterin Kubrick-elämäkertaa luen tällä hetkellä ja on kyllä hyvin ja mielenkiintoisesti kirjoitettua tekstiä mestariohjaajasta. Kirja on vuodelta ´97 eli Kubrick oli tuolloin vielä elossa. Kirjassa mainitaan Eyes Wide Shut nimeltä muttei mennä yksityiskohtiin. Erinomainen kirja erinomaisen ohjaajan elämästä ja elokuvista.

Tikka

27.04.13 klo 01:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nätti Jussin elämänkerrasta kertova huumoripitoinen kirja tullut luettua viimeksi, ja on viihdyttävää kyllä, ja ehdottomasti nauruhermoja kutkuttavaa. Kirjoittanut Lasse Lehtinen ja Arto paasilinna.

Lasse Lehtinen: NättiJussi
Lasse Lehtinen on kirjoittanut hirtehisen veijari-romaanin Nätti-Jussista ja Arto Paasilinnan alkuperäisaiheen perusteella. Paasilinnan hahmotelma ”Euroopan etevimmästä valehtelijasta” sai kokeneen Lasse Lehtisen innostumaan alkusuunnitelmiin jääneestä teoksesta ja kirjoittamaan sen valmiiksi. Kirja on humoristinen kaunokirjallinen elämäkerta aikamme legendasta, josta on niin monta tarinaa kuin on kertojaakin. Karstulassa syntynyt Nätti-Jussi eli Juho Nätti (1890-1964) kulki metsätyömiehenä pohjoisen hakkuutyömailla. Hänen huimista tuli lukuisten kaskujen aihe Lapissa. Lehtisen mukaan kaskuissa on enemmän perää kuin tiedetäänkään.Nätti-Jussi kohtaa aikansa vaikuttajia ja on osallisena monissa hyvinkin tutuissa tapauksissa. Uskomattoman moni henkilö saa kiittää Nätti-Jussia asioidensa hoitamisesta ja neuvoista.

(***½)

22.05.13 klo 16:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sain jonkun aikaa sitten loppuun George R.R. Martinin eeppisen fantasiasarjan toisen osan. Luin sen heti ensimmäisen perään, tarina jäi nimittäin jännään kohtaan. Pidin molemmista kovasti, mutta mielipiteeni poikkeaa siinä muista, nimittäin mielestäni toinen osa on parempi. Ensimmäinen osa toimii ikäänkuin pohjustuksena koko lopun kirjasarjan tapahtumille, tai tällaisen kuvan olen saanut vaikken olekkaan koko sarjaa lukenut.

Pidän erityisen kiehtovana kirjojen henkilöiden arvoja ja moraalia, tai siitä mitä niistä on jäljella sodan sytyttyä. Pintapuolisesti kaikki vaikuttaa olevan hyvin, mutta kulissien takana itse kukin punoo kavalia juoniaan. Suosikki hahmojani ensimmäistä osaa lukiessani olivat Robb ja Jon, mutta toisessa osassa kun Stannis pääsi kunnolla kuvioihin mukaan tykästyin häneen kovastikin. Myös Tyrion ja Varys ovat omalla tavallaan kiehtovia tyyppejä.

Ainoana negatiivisena oikeastaan asiaankuulumattomana puolena mainittakoon käännettyjen niteiden hinta. Ostin molemmat kirjat pehmeäkantisina, ja ensimmäisellä osalla hintaa oli 24,90 ja toisella 29,90. Nyt jälkeenpäin harmittelen etten alunperin ostanut sarjaa alkuperäiskielellä, mutta tuntuisi hölmöltä enää tässä vaiheessa vaihtaa kieltä... Koko tähänastisen sarjan (5 osaa, kolmososa suomennoksena jaettu kahteen kirjaan) saisi englanniksi vaatimattomaan 29,90€ hintaan. Tosin perustellakseen omaa tuhlaavaisuuttaan voisi ajatella naiivisti tukevansa Suomalaista käännöstyötä.

Kaiken kaikkiaan, suosittelen varsinkin fantasian ystäville ja muillekin, mutta vain jos kielitaito riittää (näin vasta parin viikon päästä peruskoulun käyneenä en ole varma olisiko itsellä riittänyt) niin ehdottomasti englanniksi.

05.06.13 klo 15:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sikalat (Alakoski, Susanna)

Sikalat on realistinen ja vavahduttava kertomus ruotsalaisperheen hajonneesta arjesta. Lapsen näkökulmasta kirjoitettu, arkinen romaani, käsittelee vakavaa aihetta: (vanhempien) alkoholismia. Ainoa asia, mikä kirjassa tökki, oli verkkainen alkupuolisko. Suosittelen kuitenkin lukemaan tämän, jos vain aihe kiinnostaa.

gojira

09.06.13 klo 13:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Dan Brown - Inferno

Muutaman vuoden sisään on tullut kahlattua kaikki Dan Brownin kirjat läpi ja eipähän tämä uusinkaan tee poikkeusta jo tutuksi tulleeseen kaavaan. Kirja tulee äkkiä hotkaistua cliffhangermäisen tyylinsä takia, mutta lukutahtihan ei laatua määrittele. Aikaisemmin Browneja lukeneelle sisällöllä ei varsinaisesti ole mitään uutta annettavaa, kuin lisää "historia-konvehteja" eli ripauksia ja nippelitietoa menneestä, tällä kertaa erityisesti kaikesta Dante Alighieriin (heppu joka kirjoitti Jumalaisen näytelmän/Danten Inferno) liittyvästä. Infernon juonen kuljetus on yllättävänkin suoraviivainen, joten totuttuja kiemuroita on loppua, joka oikeastaan nostaa kirjan tasapaksuudesta uusiin sfääreihin kantaaottavuudellaan, lukuunottamatta vähän. Kannattaa näin kesäauringon kera lukaista niin johan kuumottaa.

Mustaoinas

20.07.13 klo 23:06 - linkitä tähän kommenttiin: #