Parhaat/huonoimmat Disney-sarjakuvapiirtäjät

Foorumin päävalikkoonPainettua sanaa › Parhaat/huonoimmat Disney-sarjakuvapiirtäjät

JiiÄr

08.02.09 klo 15:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tuolla oli jo vanha keskustelu (http://www.leffatykki.com...endaloota/257803#c-267990), mutta lukuisten miinusten takia se ei ilmeisesti toiminut, joten uusi keskustelu aiheesta alkakoon.

PARHAAT (vain muutamia mainitakseni):

Carl Barks
No, tuskinpa sellaista Aku Ankka-lukijaa löytyykään, joka ei Barksista pitäisi. Vaikka miehen tuotanto olikin laaja kolmen vuosikymmenen aikana (sisältäen 1-10 sivuisia vitsitarinoita ja yli 30-sivuisia eeppisiä seikkailuja), niin hyvin harvoin on tullut vastaan tarinaa, joka olisi täysin lyönyt kirveensä kiveen. Voitaneen jopa sanoa, että keksimällä mm. Roope-sedän, Pelle Pelottoman ja Hannu Hanhen, nykyisenlaista Ankka-sarjakuvaa ei olisi olemassa ilman Barksia.

Don Rosa
On hienolla tavalla syventänyt Barksin luomaa universumia ja vienyt loppuun mm. Roopen menneisyyden aukkoja. Löydettyään tyylinsä on pitänyt melko varmasti kutinsa. Osittainen ongelma on historiaan pohjautuvien sarjojen raskaus ja informaation määrä. Piirrosjälki on Rosalla ihailtavan yksityiskohtaista ja runsasta.

William Van Horn
Pian 70 vuotta täyttävä kanadalainen, jonka piirrostyyli jakaa mielipiteet. On totta, että herran valmiit sarjakuvat muistuttavat tyyliltään lähinnä sellaista, jota Don Rosan olettaisi piirtävän luonnosvaiheessa. Mutta sisältö, se on Van Hornilla rautaista. Erityisen hyviä ovat jo Barksin lanseeraamat 10-sivuiset vitsiseikkailut, joissa Aku kohtaa erilaisia vastoinkäymisiä.

Paul Murry
Vaikka Floyd Gottfredsoniakin arvostan, nostan kaikkein parhaimmaksi Mikki-piirtäjäksi Paul Murryn. Hänen seikkailunsa pääsevät suoraan toimintaan kiinni, mikä puuttui toisinaan Gottfredsonilta, johtuen osittain tämän sarjakuvien sanomalehti-ilmestymisestä. Murryssä kiehtoo myös hänen toisinaan täyttä psykedeliaa oleva hahmogalleriansa ja juonenkäänteensä. Ja koskaan ei ole ollut epäselvää, kuka Murryn tarinoissa on pahis, pujoparta tai alaspäin suuntautuneet kulmakarvat sen paljastavat.

Daniel Branca
Aivan liian varhain kuollut mestari, jonka tyylin moni 1980-luvun Aku Ankkoja lukenut tunnistaa. Parhaimpia töitä olivat 10-sivuiset vitsitarinat (lähinnä Akun eri työpaikat), mutta teki myös hienoja pidempiä seikkailutarinoita.

Vicar
Jos pitäisi valita kaikkein perinteisimmän tyylin Aku Ankka-piirtäjä, valinta kohdistuisi Vicariin. Valtava tuotanto miehellä takana, mutta laatu on pysynyt melko tasaisena.

Romano Scarpa
Scarpa voitaneen pitää "Italian Carl Barksina", sillä hän loi useita nykyään jo vakiintuneita hahmoja sikäläiseen (ja Aku Ankan Taskukirjojen ja Roope-setä-lehtien myötä meillekin levinneeseen) Disney-universumiin. Piirsi sekä ankka- että hiiritarinoita, joista Mikki Hiiren pitkät dekkaritarinat kohoavat omalla asteikollani Disney-sarjakuvien kärkipäähän.

HUONOIMMAT:
Vaikka löytyykin useita nykyaikaiseen tyyliin hieman vaatimattomampia piirtäjiä (kuten Tony Strobl), niin heidänkin tarinoitaan on kuitenkin mukava lukea, johtuen lähinnä tarinoiden leppoisuudesta.

Ainoa piirtäjä, jonka tyyli on täysin luotaantyöntävä, on Sander Gulien. Hänen piirosjälkensä on sellaista, että hahmot ovat ainakin yhden kerran käyneet läpi lihamyllykäsittelyn. Rupeaa vain hänen piirrosjälkensä ärsyttämään joka kohtaamiskerta. Eikä siinä paljon tarinakaan auta (ja yleensä sekin on Gulienin tapauksessa sitä itseään).

09.02.09 klo 02:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ainoastaan kaksi piirtäjä/tarinankertojaa pääsee omasta mielestä todella tärkeiden klubiin ja he ovat mestari Carl Barks ja oppilas Don Rosa.

Barks loi kaiken tärkeän ja hallitsi suvereenisti kaikki tarinatyylit kuin omat taskunsa ja omasta mielestä teki parhaiten juurikin pitkät seikkailukertomukset. Jotenkin niitä on mukava lukea yhä ja niissä on myös oikeasti kirjallisia ansioita. Rosa tekee siinä oikein että ei yritä modernisoida liikaa ja tietää rajansa. Visuaalisten detaljien kyllästyttämä tyyli ei yhtään sekään heikennä kertomusten tasoa.

NitroPupu

09.02.09 klo 14:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ihan hauska idea, paitsi että musta tuntuu että Jiiär vastasit itse aloitusviestissäsi omaan kysymykseesi. Mutta itse vastatakseni, sanon että ainoa oikea Disney- piirtäjä on kuningas Carl Barks. Itse olen vähän skeptinen tuota nuorempien Aku-fanien suosikkipiirtäjää Don Rosaa kohtaan, tokihan hän saa hyviä tarinoita aikaiseksi mutta hän on mielestäni jotenkin "ylisuorittaja". Kai sitä muutakin löytyy elämästä kuin vääntää viikon yhtä ruutua? Plussaa toki Rosan D.U.C.K- piilotuksista.

Mielestäni kuitenkin piirtäjääkin tärkeämpi on tarina, ja Barksin Aku-tarinat ovat silkkaa kultaa. Ja Barks on myös loistava [www.bpib.com] piirtämään muitakin kuin Akuja.

vomppa

09.02.09 klo 14:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Parhaat:

1. Carl Barks: - Walt Disney loi Aku Ankan, mutta Carl Barks teki siitä sellaisen millaisena me sen nykyään tunnemme. Barksin piirrostyyli on upeaa, hahmot ovat ilmeikkäitä, mutta eivät missään vaiheessa typerän näköisiä. Tarinatkin ovat loistavia, enkä ole huomannut niissä juurikaan epäloogisia kohtia.

2. Don Rosa - Tarinat ovat hauskimpia miesmuistiin. Kenenkään muun (Barksia lukuunottamatta) sarjat eivät ole tehneet yhtä suurta vaikutusta. Hahmojen dialogi on loistavaa, ja miltei jokaisessa tarinassa saa nauraa ihan kunnolla. Rosa saa hahmoihin ja tarinoihin sellaista eloa, että tuntuu kuin olisi itse sarjakuvassa mukana. Plussaa tulee myös Rosan D.U.C.K.-piilotuksista.

3. William Van Horn - Hornin tarinat ovat parhaimmillaan jopa Rosan tarinoiden veroisia, ja piirrostyylikin on mukavan ''kajahtanut''. Van Horn ei tee taustoista tai hahmoista liian monimutkaisia tai epäselviä, vaan kaikki on selkeän näköistä. Juonenkuljetuskin sujuu hepulta oivasti. Lisäksi hän osaa vääntää 10-sivuisia vitsisarjoja ehkä paremmin kuin kukaan muu Ankka-piirtäjä.

Huonoimmat

1. Bernádo - Tarinat ovat tylsiä, ja hahmot kertakaikkiaan naurettavan näköisiä. Heppu piirtää päät pyöreiksi - taikka sitten neliskanttisiksi. ´

2. Comicup Studios - Sama juttu kuin Bernádolla, eli hahmot naurettavia, eikä jututkaan kummoisia ole.

3. Wanda Gattino - Piirrostyyli on ihan Ok, joskin jotkin hahmoista näyttävät hieman. . . epärealistisilta, mutta tarinat silkkaa potaskaa. Heppu tekee muuten hyvinkin hauskoista Tupusta, Hupusta ja Lupustakin ärsyttäviä viisastelijoita.

Hanhihannu

10.02.09 klo 15:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Parhaat Disneyn piirtäjä ovat:

Don Rosa - Rosan pikku tarkka piirostyyli on lumoava ja Ankka tarinat ovat mahtavia kaikin puolin. Ne sisältävät upeaa huumoria ja kiinostavaa tosi tietoa. On myös mahtavaa, kun Rosa seuraa hyvin tarkkaan klassikko piirtäjän Carl Barksin jälkiä.

Carl Barks - Tämä klassikko Ankka piirtäjä on saanut Aku Ankkaan paljon lumoa, jota ilman häntä ei olisi. Hän on tuonut Aku Ankkaan monia kiinostavia hahmoja, kuten Hannu Hanhi, Milla Magia, Pelle Peloton ja tietenkin Roope Ankan! Saamme kiittää täysin rinnoin kyseisistä hahmoista Carl Barksia! Barksin piirostyylikin on kaunista, vaikka ei yhtä eloisaa kuin Rosalla, mutta on Barks todellakin kunnioituksensa ansainnut!

Muita hyviä piirtäjiä näiden herrojen lisäksi on mm. Vicar, Romano Scarpa, Paul Murry, Al Taliaferro, Daan Jippes, Floyd Gottfredson William van Horn, Kari Korhonen, Daniel Braca, Marco Rota...

Huonoimmat Disneyn piirtäjät:

Bernádo: Bernandon piirostyyli on osittain aika kaameaa, silmät yhtiä viiruja, ihmiset päärynöitä... Ei kivaa. Tarinatkin voat latteita. Mutta en voisi ikinä itse sanoa, että osaisin itse Bernandoa paremmin piirtää.

JiiÄr

21.02.09 klo 16:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

JiiÄr kirjoitti:

Nyt täytyy kyllä perua puheitaan: kirjastossa tuli selailtua vuoden 1961 Aku Ankan vuosikertaa, ja Tony Stroblin tyyli näytti itseasiassa aika hirveältä. Muutenkin tuon ajan sarjoista ei Barksin ja Murryn ohella monia laadukkaita tekijöitä löytynyt, joten tämä huomioiden valitus nyky-Akkarin laadullisesta alamäestä on mielestäni katteeton. Löytyy nykyään sentään monipuolista piirustusjälkeä lehdestä. Tarinoiden taso toki vaihtelee, mutta tilaus jatkuu edelleen, joten tyytyväinen olen.

31.07.14 klo 11:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Bernado saa tämän tyyppisissä keskusteluissa aina osuutensa kriitikistä, ja itsekin inhosin hänen piirrostyyliään aiemmin. Nykyään en inhoa, vaikka täytyykin sanoa, että hänen jälkensä on melko epätasaista. Hänen piirroksistaan löytyy vauhtia ja liikettä, mikä ei kait ole ihme, kun mies on alkujaan animaattori. Ymmärrän, että monen silmään liioitellut asennot ja liikkeet voivat näyttää vääristyneiltä, mutta minusta ne nimenomaan korostavat liikettä ja elävöittävät hahmoja. Sitäpaitsi uudemmissa sarjisekstroissa (joiden sisältö noin yleisesti ottaen on 90% paskaa, älkääkä nyt kaivako sitä Sturgeonin lakia esille) on aika ajoin Bernadon kynäilemiä Mikkejä ja ne ovat erittäin hyvin piirrettyjä ja kerrottuja.

Varsinaisesti huonoja piirtäjiä ei minusta hirveästi Aku Ankan sivuilla esiinny, vaikka joidenkin jälki onkin hieman vaatimattomampaa. Sen sijaan männävuosina monet "bulkkipiirtäjistä" olivat aika mitäänsanomattomia, esimerkiksi Tony Strobl, Al Hubbard tai Paul Murry, puhumattakaan niistä, joiden nimet eivät ole jääneet mieleen. 90-luvulla Aku Ankan taso oli mielestäni historiallisesti ehkä kaikkein kovimmillaan: Daniel Branca, William van Horn, Marco Rota, Don Rosa ynnä kumppanit elivät kaikki kukoistuskauttaan ja myös bulkkipiirtäjät (Vicar, Colomer, Massaroli) olivat parhaimmasta päästä. 50- ja 60-luvuilla lehden taso oli myös korkea, mutta yksinomaan Barskin ansiosta. Nykyään vanhat huippupiirtäjät ovat lähes kaikki eläköityneet tai kuolleet, eikä uusia ole tullut tilalle.

Suurin ongelma Aku Ankka -tarinoissa on minusta aivan käsittämättömien scifi- ja fantasiaelementtien mukana olo. Varsinkin taskukirjassa miltei jokaisessa tarinassa on joku erittäin kaukaa haettu twisti. Tämä ongelma on havaittavissa jo ensimmäisissä taskukirjoissa, mutta on vuosien mittaan vain pahentunut.