Batman tarinat

Foorumin päävalikkoonPainettua sanaa › Batman tarinat

18.08.08 klo 21:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kysyisin olisiko nämä batman tarinat hankkimisen arvoisia ja millaisia ne olisivat eli
Verimyrsky
Arkham asylum
Long Halloween
Killing Joke

Kiitos vastauksesta hänelle joka tietää.

18.08.08 klo 22:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

En ole itse tuota Verimyrskyä lukenut, mutta kyseessä taitaa olla Batman & Dracula: Red Rainin jatko-osa? Nuo Elseworlds-julkaisut tuovat ihan mielenkiintoista vaihtelua, mutta ainakaan Red Rain ei itseäni kauheasti säväyttänyt. Killing Joke, Arkham Asylum ja Long Halloween (+ tietysti Dark Victory) on kyllä aivan loistavaa luettavaa. En viitsi alkaa referoimaan jokaisen juonta, koska ne löytää melko vaivatta esim. Wikipediasta.
Broken City, Face the Face, A Death in the Family, Turning Points, Haunted Knight, The Man Who Laughs, Under The Hood, War Crimes/War Games, Year One, Batman & The Monster Men ja Batman & The Mad Monk ovat myös ehdottomasti tutustumisen arvoisia.

19.08.08 klo 00:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sain lahjaksi ja luin tuon juuri ilmestyneen Frank Millerin kovakantisen Yön Ritari tarinan. Loistavavuutta oli alusta loppuun. Oma käsitykseni batmanista on juuri synkkä ja väkivaltainen. Tosiasiassa heppuhan on yhtä hullu kuin Jokeri ja muut konnat. Kuka pukeutuu Batman asuun ja siten taistelee rikollisuutta vastaan. Se lähtö kohta tekee batmanista mielenkiintoisen hahmon. Eikös tuossa Arkham Asylumissa ole tälläinen idea?

19.08.08 klo 15:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hyvin pitkälti. Arkham Asylum: A Serious House on Serious Earthissa on lisäksi Dave McKeanin aika helkkarin tyylikkäät kuvitukset, jotka on itsessään jo hyvä syy ostaa tuo trade paperback.
Niin joo, myös Hush on aivan loistavaa luettavaa. Tekijätiimi Loeb & Lee ei vain voi epäonnistua. :) Jatko-osa Hush Returnsista en tiedä juuri mitään, pistin tilauksen viime viikolla Adlibrikseen mutta eipä ole vielä näkynyt. Tuskin se nyt ihan paska on, vaikkei Loeb & Lee enää mukana olekaan.
Jos haluaa tutustua Batmanin lisäksi myös enemmän DC-universumiin, kannattaa ehdottomasti lukea pakollisten Crisis on Infinite Earthsin, Infinite Crisisin, Indentity Crisisin, 52:n, Zero Hourin ja The Death of Supermanin lisäksi ainakin Wonder Woman: Hiketeia, Green Arrow: Quiver ja Green Arrow: Sounds of Violence, joissa on Batman on kaikissa enemmän tai vähemmän mukana, muistaakseni.

19.08.08 klo 21:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lähti fantasiapeleistä tilaukseen tuo Batman: Arkham Asylum Anniversary Edition sarjis. Toivottavasti oli ostamisen arvoinen :) Olisi mielenkiintoista nähdä tuosta vampyyri Batman sarjiksista myös leffaversio. Oikea kunnon K-18 meininkiä. Haavissa on melkein tuo Verimyrsky sarjis.

21.08.08 klo 02:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Batman vs Draculastahan on tehty animaatioleffa, joka ei tosin pohjaudu tuohon Red Rain -jatkumoon vaan on osa The Batman -animaatiosarjan jatkumoa. Leffa [www.imdb.com] löytyy muistaakseni dvd:näkin. Ihan ookoo pätkä, itselleni ei vain tuo The Batman-sarja oikein kolahda. Bruce Timmin DCAU ftw!
Übernörtti Kevin Smith on kaverinsa Walt Flanaganin kanssa tekemässä kolmiosaista Batman-sarjakuvasarjaa, jonka eka osa pitäisi ilmestyä syksyllä, heti Batman R.I.P.:n jälkeen. Smith vastaa käsikirjoituksesta ja Flanagan piirtää. Sarja on nimeltään Batman: Cacophony ja messissä ovat Batmanin omasta roistogallerista Jokeri ja Victor Zsasz, joka vilahti Beginsissäkin. Näiden kahden konnan lisäksi sarjassa esiintyy Smithin ja Phil Hesterin luoma Onomatopoeia [en.wikipedia.org], joka teki ensiesiintymisensä loistavassa Green Arrow: The Sounds of Violencessä. Onomatopoeia on kyllä aivan loistava hahmo, yksi parhaista mitä viime vuosina on DC:n universumiin esitelty. Kyseinen sälli on mystinen sarjamurhaaja, joka murhaa supersankareita joilla ei ole supervoimia. Onomatopoeia ei puhu, vaan ns. toistaa kaikki ääniefektit puhekuplina, kuten esim. laukaukset.

Kevin Smith kirjoitti:

"When I did Green Arrow, I went with Onomatopoeia for a villain, just because I loved that word, and it kind of formed the character inasmuch as he would say sounds out loud. It only kind of works – I think – on a comic book page because if you have a gun going off, they usually write BLAM! and then you can have, you know, the character saying “BLAM!” in a word balloon, but like if you tried to do that cinematically you can’t really rock it. A gun in a film sounds completely different. It doesn’t read as BLAM! and so to have a dude say BLAM! after a true gunshot, all these people would be like ‘he’s just retarded’. I think it works great in print and on a comic book page. I don’t think that character would translate very well outside of that."

Tuolla Fantasiapeleissä näkyi olevan jotain alennusmyyntiä, mutta postikulut olivatkin aika kovat kotimaan postiksi, jos tilaa alle 40 ekellä. Normihintaiset sarjiksetkin olivat aika hintavia.
Itse käytän enimmäkseen Adlibristä ja Jenkki-, Britti- ja Saksalais-Amazoneita ja niiden Marketplaceja. Esim. Adlibriksessä postikulut ovat muistaakseni 2,90€/tilaus, riippumatta tuotteiden määrästä. Jenkki-Amazonista tulee myös melko kovat postikulut, yleensä n. yhtä paljon kun itse tuotteiden yhteenlaskettu hinta, kun taas Briteistä ja Saksasta tilatessa postikulut ovat ihan kohtalaiset, pari kolme euroa per tuote.

21.08.08 klo 11:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tämä on mennyt meidän kaksinpuheluksi mutta eipä mitään:)
DC Comicsin sarjikset ovat paljon synkempiä kuin Marvelin mutta yksi Marvel sarjakuvasankari on ylitse muiden ja sehän on tietysti Hulk. Oletkos muuten lukenut Hellblazeria tai Sandmania? Itse pidän Constantinen seikkailuista ja niitä löytyy muutama sarjis ja tyttöystävä ostelee noita absolute sandman pakkauksia kuin niitä vain ilmestyy. Youtubessa on hakusanalla arkham asylum hieno fanivideo pohjautuen tuohon arkham asylum sarjikseen. Komeasti on tehty. Myös death of superman kiinnostaisi lukea. Superman Doomsday piirretyn sekä Batman vs Draculan olen nähnyt. Ihan jees ne oli, olihan ne synkempiä mitä tv sarja mutta ei silti tuonut tyydytystä.

21.08.08 klo 14:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itsellänikin on hyllyssä vain pari Constantinea. Kiinnostava hahmo, pitäisi tutustua vielä tarkemmin. Sandmania en ole Preludes and Nocturnesia lukuun ottamatta juurikaan lukenut.
Jos diggailee Hulkista, kannattaa ehdottomasti tutustua World War Hulkiin ja Planet Hulkiin. Ultimate Wolverine vs. Hulk on myös hyvä, harmi vaan että vain pari ekaa numeroa on julkaistu ja loput sarjasta on pahasti jäljessä aikataulusta.
Marvelin tuotannosta itselleni kolahtaa kovimmin Ultimate Marvel-sarjojen lisäksi New Avengers. Luke Cage on ehdottomasti siistein hahmo. :) Captain America ei ole oikeastaan ikinä kuulunut omiin suosikkeihini, joten on ihan siistiä nähdä Cage johtamassa Avengersia. Joss Whedonin käsikirjoittama Astonishing X-Men on myös aivan loistava. House of M, Decimation, Avengers Disassembled, Secret War ja Civil War löytyvät myös omalta suosikkilistalta.
Jos Death of Superman kiinnostaa, kannattaa etsiä käsiinsä myös Return of Superman, joka nimestä huolimatta on itseasiassa Reign of Supermen-sarja. Vaihtoehtoisesti voi myös hankkia The Death and Return of Supermanin, joka on melkein 750 sivuinen järkäle sisältäen molemmat sarjat. Hintaa tuolla on joku 35-60 ekeä, vähän kaupasta riippuen. Jenkki-Amazonin marketplacesta taitaa lähteä halvimmalla, itse maksoin omastani postikuluineen n. 35 ekeä.

21.08.08 klo 15:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kiitos vinkeistä. Pitääpä sitten kun budjetti sallii tutustua noihin teoksiin Odotan innolla arkham asylum tarinaa postiin noudettavaksi. Toivottavasti tulisi huomenna että pääsee fiilistelemään lisää batmania. Constantine on aika veijari. Varsinainen kusipää suoraan sanottuna mutta kiinnostava hahmo todellakin. Tuolla sandmanilla ja etenkin Neil Gaimanilla on varmasti laaja fanikunta mutta itseäni Sandmanin maailma ei oikein kiinnosta. Ehkä joskus voisi lukea.

isokiho

02.08.10 klo 01:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Killing jokesta jäi tosi hyvä maku. keskittyy erittäin olennaisesti jokeriin ja sen menneisyyteen. hiipumattomasta sitkeydestä pärjätä elämässä vaimon ja tulevan vauvan kanssa ja toivo tulla kuuluisaksi koomikoksi kääntyy vintin lopulliseen pimenemiseen ja muihin ihmisiin kohdistuvaan katkeraan sadistisuuteen. piirrostyylistä tarinaan tosi jees

hebbu

The killing joke
The long halloween
Neal Adamsin batman tarinat
Yön ritari iskee jälleen
Mustavalkoinen bandiiti( Julkaistu albumissa Batman mustaa ja valjoista vuodelta 2003.)
Batman/Aliens
Neil Gaimanin kirjoittama ja Andy Kubertin kuvittama Batman Viimeinen Batman tarina n tutustumisen arvoinen tarina yön ritarin hautajaisista nujuhisen baarin takahuoneessa. Lisäksi kirja sisältää Andy Kubertin luonnospiiroksia sekä muita Gaimanin batman seikkailuja.
Batman & ihmepoika Robin
Eikä tulee myös unohtaa erinomaista,Brian Azzarellon ja Lee Bermejon Jokeri-tarinaa, jossa yön ritari astuu kuvan vasta tarinan loppupuolella.

hebbu

22.04.13 klo 22:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tuli viikonloppuna luettua uunituore kovakantinen Batman-kirja Pöllöjen hovi,yksi parhaimpia Pitkiä Batman-tarinoita The dark knight returnsin ja The long halloweenin jälkeen. Seuravaaksi lukuvuorossa ovat 256 sivua klassista Lebajäbää Jätti Batman-pokkarin muodossa ja Lebajäbän. 60-vuotis juhla-albumi. Vuodelta 1999.

12.01.15 klo 22:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tänään tuli ostettua tuo paljon kehuttu Morrisonin ja Mckeanin Arkham Asylum. Saa näähdä sainko rahoileni vastinetta. Ainakin kuvitus näyttää todella tyylikkäältä.

13.01.15 klo 19:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tänään tuli lukaistua tuo. Eeppistä ja rankka settiä oli. Menee parhaiden bättis-tarinoiden , The dark knight returnsin ,Long halloweenin Dark victoryn, Year onen, Killing joken kanssa kärkisijoille.

Ludil

11.02.15 klo 10:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jos tykkää vähän rujommista Batman-tarinoista niin suosittelen tutustumaan myös, vaikkei alppari just varsinainen Bättis-tarina olekaan, Brian Azzarellon ja Lee Bermejon Jokeriin. Hyvää tarinankerrontaa, upea kuvitus ja Gothamin tuttu rikollissakki hieman karumpana mutta äärettömän toimivana versiona. Jotkin tietyt ja verisemmät kohdat sekä mm. itsensä kanssa venäläistä rulettia pelaava Jokeri ovat sen verran hurjia ettei tätä sarjista voi ihan suositella lapsilukijoille.

Omat suosikki-Batmanini ovat juurikin ketjussa mainitut Killing Joke, Arkham Asylum ja Long Halloween (plus Dark Victory). Tappava Pila on jäänyt ykköslempparikseni, kyseessä on kuitenkin toinen koskaan lukemani Batman-tarina joka teki lähtemättömän vaikutuksen älyttömän hienolla kuvituksellaan, psykologisilla pohdinnoillaan, mestarillisella dialogillaan ja synkkääkin lohduttomammalla tunnelmallaan. Ja Jokerin staili (miksei Batmaninkin) on mielestäni ollut tässä tarinassa ehdottomasti parhaimmillaan, juuri sellaisena minä Jokerin näen; täydellisesti vinksahtanut, kieroutunut, kylmäverinen tappaja mutta samalla kuitenkin ihmeellisesti sympaattinen ja ihmisenkin oloinen.

Arkham Asylum teki yhtä suunnilleen yhtä suuren vaikutuksen kuin Tappava Pila; Asylumin tunnelma on loistavan mielipuolinen, painajaismainen ja kaoottinen. Batmanin sielun pimeyteen päästään kurkkaamaan paremmin kuin koskaan. Pidin myös siitä että tutuista ja vähän tuntemattomimmistakin konnista tehtiin ikään kuin vertauskuvainnollisia. Mustanpuhuvaa ja tummaa lukunautintoa häiritsi pikkiriikkisen vain se että painokseni sivut olivat kiiltäväpintaisia, kenen älynväläys lienee?

Long Halloween ja Dark Victory ovat sitten toisenlaista settiä, eeppistä, monipolvista ja tietenkin synkkää. Kaksinaaman ja myös Kissanaisen hahmot ovat mielestäni juuri näissä tarinoissa parhaimmillaan. Näistä teoksista en rupea sen enempää selostamaan, loistavia Batmaneita kumpikin.

Steve Englehartin klassikko-Batmaneissa on myös oma tunnelmansa, ainakin minä pidän näistä vähän vanhemmista tarinoista. Gothamin varjot on teos, jonka alkupuolisko ei niin vakuuttanut mutta kun päästiin suunnilleen noin keskiosassa vauhtiin, niin meno muuttui merkittävästi. Vauhdikkaat, hauskat ja synkähköt tarinat paranivat loppua kohden selvästi. Myös siis Englehartin tuotantoon kannattaa tutustua!

22.03.15 klo 15:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tulipa tässä eilen luettua kehuttu Batman earth one-tarina. Olipa jännä, vauhdikas ja boheemi tarina Batmanin uran alkutaipaleesta. Oli myöskin hauskaa nähdä Pingviini pormestarina, Harvey Bullock nuorempana ja oli myöskin hauska tietää, että Harvey Dent joutui jo lapsena naamavärkkiin kohdistuvan väkivallan uhriksi. Suurin plussa oli se Alfredille oli keksitty laajempi ja uudistettu taustatarina ja hahmo oli aiempaa suuremmassa roolissa. Loistava tarina, joka menee parhaimpien Batman-tarinoiden joukkoon. Itse luin tämän enkuksi, mutta toivottavasti tämä ilmestyy joskus suomeksi.