Tällä hetkellä luvun alla

Foorumin päävalikkoonPainettua sanaa › Tällä hetkellä luvun alla

Wayne 64

08.06.13 klo 17:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

Luvun alla on Stephen Kingin Carrie. En ole oikein ehtinyt kunnolla aloittaa, mutta tuntuu hyvältä. Myös Thomas Harriksen Uhrilampaat odottaa heti Carrien jälkeen. Elokuva oli niin taitavasti tehty, että piti lukea tuo Hannibal Lecter kirja. Odotukset ovat korkealla. Näiden jälkeen on vielä Hohto, pitää katsoa, että kuinka paljon siinä on eroa verrattuna Stanley Kubrickin elokuvaan.

wednesday

08.06.13 klo 23:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tällä hetkellä luen Sherlock Holmesin koottuja kertomuksia, jonka on tietenkin kirjoittanut maanmainio Arthur Conan Doyle. Innolla odottelen jo Benedict Cumberbachin paluuta maailman kuuluisimmaksi salapoliisiksi bbc:n Sherlockin uusissa jaksoissa. Sehän on myös maailman paras tv-sarja.

VJL

20.07.13 klo 19:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tällä hetkellä luettavana on Alberto Moravian Keskipäivän aave. Kirjan pohjalta tehdyn, Godardin ohjaaman elokuvan nähneenä kiinnostuin kirjasta, kun näin sen Suomalaisessa katsellessani. Hitaasti olen lämmennyt teokselle nyt kun sitä on noin puolet luettuna, eli hyvä ostos tuli tehtyä. Käännöksessä on hienoisia kankeuksia, mutta kerronta on yllättävän vangitsevaa, joten kirjaa ei heti saa laskettua käsistä, kun siihen on tarttunut.

Alien

24.07.13 klo 21:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

mäskipää

02.01.14 klo 15:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Harper Lee : Kuin surmaisi satakielen

Kirjastosta mukaan tarttunut kirja, totesin elokuvaversion muutama vuosi takaperin erinomaiseksi klassikoksi. Sivulla 60 menen, ja vaikuttaa sen verran vahvalta kirjalta, että jos tunnelma kirjassa pysyy loppuun asti samanlaisena, niin tästä voi tulla paras koskaan lukemani kirja.

Secreterial

13.01.14 klo 11:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hobitin kaivoin taas hyllyn perältä. Aina tietyin väliajoin on mukava palata tuon kirjan pariin. Joskus ala-asteella ensimmäisen kerran oon tuon lukenut ja siitä lähtien aina joskus luen uudestaan. Hieno kirja kyllä kaikinpuolin!

Postissa on tulossa Paul Scholesin elämänkerta, joten sen pariin sitten seuraavaksi!

Chaude

15.01.14 klo 17:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Rick Yancey - 5 aalto

Mielenkiintoinen kirja. Suosittelen!

Nirpi

16.01.14 klo 16:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joe Abercrombien Red Country, jonka päähenkilö on holtiton, ronski ja kostonhimoinen rosvotyttö, oh my! Kirja sijoittuu villiä länttä muistuttavaan fantasiamaailmaan, ei haittaa sekään.

Toinen luvun alla oleva kirja on Morrisseyn Autobiography. Smithsin entinen laulaja-sanoittaja kirjoittaa niin terävästi kuin olettaa sopiikin, ja lopputuloksena on rautaisannos rautasiltoja, suloista itsesääliä ja ulkopuolisuuden tunnetta.

Grinch

12.02.14 klo 12:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lopultakin sain käsiini Bruce Leen Striking Thoughts. Ei liity kamppailumaailmaan mitenkään, vaan käsitellään filosofiselta kantilta elämän arkiasioita ja henkistä puolta. Luvassa paljon Leen mielenkiintoisia aforismeja.

13.04.18 klo 11:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

Luen tällä hetkellä Robert E. Howardin elämäkertaa Blood & Thunder. Vuosisadan alun teksasilainen kioskikirjailija, joka loi mm. Conan barbaarin. Kuoli vain 30-vuotiaana, mutta ehti siinä ajassa kynäilemään hämmästyttävän laajan tuotannon (mm. 300 novellia ja 700 runoa).

Elämäkerran on kirjoittanut Mark Finn ja julkaissut Robert E. Howard -säätiö. Tekstistä onkin helposti huomattavissa, että Finn toimii eräänlaisena Howard-apologeettana ja pyrkii kumoamaan tästä liikkeellä olleita kyseenalaisia väitteitä (mielisairaus, eroottinen suhde omaan äitiin) sekä puolustamaan Howardin arvoa vakavasti otettavana kotiseutukirjailijana. Lisäksi Finn korostaa, että mammanpoikamaisesta olemuksestaan huolimatta Howard oli amatöörinyrkkeilijä ja muutenkin cowa jätkä.

Blood & Thunderissa – ja elämäkerroissa yleensäkin – itse päähenkilöä mielenkiintoisempaa on niiden tarjoama kuva toisesta ajasta ja paikasta. Finn esimerkiksi useaan otteeseen tuo esille, miten rauhaton paikka 20-luvun Teksas oli, eräänlainen viimeinen villi länsi. Tuohon aikaan Teksas oli yksi Yhdysvaltojen köyhimmistä ja takapajuisimmista osavaltioista, ja öljylöydöt houkuttelivat paikalle kaikenlaisia onnenonkijoita.

Eräs harvemmin Howardin yhteydessä mainittu asia on amerikkalaisen rajaseudun tarinaperinteen vaikutus. Erilaisia kummitusjuttuja ja liioittelevan humoristisia tarinoita kiersi paljon, ja Howard myös kuunteli niitä mielellään. Lisäksi hän maaseutulääkärin poikana joutui pienestä pitäen todistamaan raakaa väkivaltaa, kun monenkirjavien onnettomuuksien ja tappelujen uhrit hakeutuivat hoitoon. Nämä lapsuuden kuvat toistuivat aikuisiällä hänen tuotannossaan uudelleen ja uudelleen.