Tällä hetkellä luvun alla

Foorumin päävalikkoonPainettua sanaa › Tällä hetkellä luvun alla

Doc

30.12.08 klo 22:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Tuntemattoman Sotilaan määritteleminen "tyhmäksi" pelkällä olankohautuksella lienee yksi suurimmista typeryyksistä, mitä tällä sivustolla olen toistaiseksi lukenut. Haluaisin kyllä kuulla jotain todella syvältä luotaavaa analyysiä, jonka pohjalta olet tähän päätelmään tullut.

JV

30.12.08 klo 22:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tällä hetkellä luvun alla on David Baldaccin Sekuntipeliä kirja. Kirja on tullut luettua jo parisataa sivua, jonka aikana kirja on osoittautunut todella hyväksi ja jännittäväksi kirjaksi.

31.12.08 klo 14:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tällä hetkellä luvussa Iivana IV:n elämänkerta. Tunnetumpi nimellä Iivana Julma.

31.12.08 klo 14:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mika Waltarin Mikael Karvajalka on menossa. Ihan tymä krija, jopa tymempi kuin Tuntematon stolias.

01.01.09 klo 16:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jos kyseessä on vitsi niin se ei naurata.

01.01.09 klo 18:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jurpo kirjoitti:

Jos kyseessä on vitsi niin se ei naurata.

Lol, mua anaki nuaratti hekohoke.

kurkkuharja

02.01.09 klo 02:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mä luen bukoskin kaapunkin kaunein nainen & muita noveleja, siin vasta fiksu kiria, iha eri maata ku Tuntematon Soitlas, se osa puhua viisaita juttja ja kertoo et mun piätä juua puolikas viskiä ja myös 6 oluta.

edit: perkele tuu pistää mulle miinusta kadulla...

Chrattac

02.01.09 klo 02:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Luin Hemingwayn Kenelle kellot soivat -kirjan lähes loppuun asti, välillä vähän puuduttava opus, mutta hyvin pysyi henkilöhahmoissa mukana ja aina välillä ihan kiinnostikin, kuinka seuraavaksi käy. Harmi, että jäi kesken. Ensiviikolla alkaa sitten koulun ja kirjotuksiin lukemisen lomassa tämän lävitse lueskeleminen:

Lovecraftiin olenkin jo kauan tahtonut tutustua ja mikäs sen parempaa kuin ilmeisesti koko Cthulhu -mytologia yksissä kansissa (ilmeisesti nahkakantinen opus jopa). Lähes 900 sivua tekstiä. :-þ

Lamourhaaja

02.01.09 klo 02:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

Chrattac kirjoitti:

...mikäs sen parempaa kuin ilmeisesti koko Cthulhu -mytologia yksissä kansissa...

Monikin asia, ainakin itse lukiessani olen kokenut, että koko mytolologia on silkkaa neutraalisti lueteltua nippelitietoa, ja Lovecraft erittäin kirjoitustaidoton ja epäolennaisuuksiin tarttuva tylsimys. Mutta viime lukukerrasta on aikaa, joten toivon olevani väärässä.

NitroPupu

03.01.09 klo 21:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tällä hetkellä on kesken Stephen Kingin 14 novellin kokoelma nimeltä Maantievirus matkalla pohjoiseen: 14 kolkkoa tarinaa. Ekat 3 novellia olivat hyviä, toivottavasti loput 11 pitävät hyvän tason tallella. Kirjasta löytyvät seuraavat novellit:

Ruumiinavaussali numero neljä
Kaikki on rentoo
L. T:n lemmikkieläinteoria
Maantievirus matkalla pohjoiseen
Lounaalla ravintola Gothamissa
Se tunne jolle on nimi vain ranskaksi
1408

Luodin kyydissä
Onnenmyntti

03.01.09 klo 21:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lamourhaaja kirjoitti:
Chrattac kirjoitti:

Itse ainakin pidän Lovecraftista. Hän ei ehkä ole tarinankertojana paras mahdollinen, mutta toisaalta hänen objektiivinen tyylinsä tuo muuten jopa överiksi lyöviin tarinoihin todentuntua mikä helpottaa samaistumista. Vaikka hänellä on huonojakin teoksia, niin novelleista esim. Väri avaruudesta, Temppeli ja Hulluuden vuorilla ovat todella hyviä ja tunnelmaltaan hyvin erikoisia. Ei ehkä varsinaisesti pelottavia, mutta erikoisia. Itse tykkään erityisesti hänen pidemmistä novelleistaan, joissa tunnelmaan pääsee hyvin sisälle. Ja hänen tyylinsäkin sopii hyvin hänen kirjoittamiinsa tarinoihin, enpä voi kuvitella sentyyppisiä tarinoihin mitään Stephen Kingin tyylistä kerrontaa.

Mytologiasta olet sikäli oikeassa, että Lovecraft ei itse systematisoinut Cthulhu-mytologiaa ja tarinoiden välillä oli runsaasti ristiriitoja. Myöskään Lovecraftin aikalaiset, kuten suosikkikirjailijani Robert E. Howard (tunnetaan paremmin Conan Barbaareista), Robert Bloch tai Clark Ashton Smith, jotka tekivät Lovecraft-tyyppisiä tarinoita (myöhemmin kanonisoitu osaksi Cthulhu-mytologiaa), eivät pyrkineet systemaattiseen ilmaisuun, vaan tämän järjestelmällisen "systematisoinnin" ja samalla pitkälti myös pilaamisen aloitti August Derleth. (Clark Ashton Smith tosin on yliarvostettu, vaikka hyviä novelleja häneltäkin löytyy, kuten Genius Loci joka on liioittelematta eräs paras lukemistani kauhunovelleista.)

DavidByron

09.01.09 klo 18:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tällä hetkellä itselläni luvun alla ovat seuraavat kirjat:

Michael Crichton: Nouseva Aurinko

Jack Higgins: Myrskyn silmässä

Juha Vuorinen: Viimeinen suuri seikkailu

S.E. Hinton: Olimme kuin veljet (äidinkielen tehtävä)

irmeli

09.01.09 klo 20:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nyt on poikkeuksellisesti vain kaksi kirjaa luvun alla, Siri Hustvedtin "Amerikkalainen elegia" ja Alexander McCall Smithin "Naisten etsivätoimisto nro 1", joista jälkimmäinen on ollut paussilla jo pidempään, mutta tulee varmaan lopulta hotkaistuksi nopsaan. Hustvedtiin ihastuin edellisen suomennetun "Kaikki mitä rakastin" luettuani ja tämä uusikin vaikuttaa erinomaiselta. Naisten etsivätoimistoa taas ovat monet tutut mainostaneet hauskana viihdelukemistona, ja sitäpä se vaikuttaa olevan. Lukemiseen käytetty aika riippuu niin siitä kirjasta, näytelmän lukee jopa tunnissa, tiiliskiviin voi mennä viikkojakin. Ehkä semmoiset kolmesta viiteen teosta kuussa tulee luettua.

juicebox

18.01.09 klo 19:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

edelleen herran william goldingin kärpästen herra.
mahtava teos, mutta jotenkin hidaslukuinen.

vomppa

28.01.09 klo 18:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tällä hetkellä menossa J.R.R. Tolkienin Taru Sormusten Herrasta: Sormuksen Ritarit. Hyvä kirja, paikoittain hieman puuduttava, paikoittain hyvinkin jännittävä. Parantuu loppua kohden.

kurkkuharja

29.01.09 klo 16:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vakiokirjastostani ei löytynyt Sotaa ja Rauhaa, joten nappasin viime käynnillä sitten toisen Tolstoin kehutun kirjan, Ylösnousemuksen. Tällä hetkellä menen sivun 180 paikkeilla, ja sanonpa vain teoksen jumalaa ja uskontoja koskevien ajatusten olevan hyvin viisaita ja tarpeellisia tässä kiihkouskoisten terrorin alla kärsivässä maailmassamme.

Onkohan muinainen sensuuri muuten poistanut näistä venäläisistä kirjoista kaupunkien nimet, nimittäin niin Ylösnousemuksessa kuin myös Gogolin Kuolleissa Sieluissa ja Dostojevskin Kirjoituksissa Kellaristakaan ei asutuskeskuksista puhuttaessa näistä käytetä yhtä kirjainta pidempää nimitystä?

DavidByron

29.01.09 klo 16:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Luvun alla ois seuraavat teokset:

Michael Crichton: Nouseva Aurinko (edelleen)

Marja-Leena Tiainen: Alex ja pelon aika

Emperor

29.01.09 klo 19:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

kurkkuharja kirjoitti:

Itsellänikin on Tolstoita luvun alla. Omasta kirjastosta olisi kyllä löytynyt sota & rauha, mutta en viitsinyt sitä lainata kun se on niin julmetun paksu. Muuten olisin kyllä kyseisen tiiliskiven lainannut, mutta kun on itsellä oli silloin niin paljon muita kiireitä, niin valitsin vähän kevyempää tavaraa. Eli Tolstoin Kasakat on nyt luvun alla, sivuja kirjassa on ~260. Kelpo luettavaa on tähän mennessä ollut.

NitroPupu

29.01.09 klo 20:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tällä hetkellä luvun alla on Stephen Kingin Piina. Kirja on ollut varsin ahdistava ja Annie Wilkins on yksi karmaisevimmista kirjahahmoista ikinä. Kirjasta on kuitenkin jäljella vain parikymmentä, ehkä 50 sivua, joten saan varmasti sen tänä iltana luettua.

Piinan jälkeen aloitan Stephen Kingin kirjan Painajainen (Salem's Lot), jolta en oikeastaan odota mitään. Kunhan se on pelottava ja mukaansatempaava, niin mikäs siinä. Itse tarinasta en tiedä mitään.

Itselläni on nyt menossa Stephen King- maratooni, jonka aikana aion lukea mahdollisimman monta Stephen Kingin kirjaa sekä katsoa niiden mahdolliset elokuvaversiot.