Tällä hetkellä luvun alla

Foorumin päävalikkoonPainettua sanaa › Tällä hetkellä luvun alla

Lepakkoapina

08.05.08 klo 16:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

miten te jaksatte lukkee kirjoja? ne on pehvast leffat onpi parempii

KolmasMies

09.05.08 klo 18:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Esimerkiksi siksi, että kirjat jättävät paljon enemmän mielukuvitukselle varaa kuin elokuvat.

Chikyro

09.05.08 klo 21:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

Juuri nyt olen lukemassa Mihail Bulgakovin Saatana saapuu Moskovaan -kirjaa, ihka ensimmäistä kertaa. Tarkoitus olisi myös aloittaa ihan kunnolla Tolkienin Taru sormusten herrasta -yhteisnide, jota olen aina lukenut ahkerasti sivulle 80 tai 120 ja sitten lopettanut tappavan tylsyyden vuoksi.:P Rivendellistä alkaa kuulemma kiinnostava osuus, tiedä näitä... yleissivistyksenkin puolesta pitäisi tuo järkäle lukea.

Tanssitaidoton

13.05.08 klo 09:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

Minulla on yleensä yksi kirjan mitä aina kerrallaan luen, mutta monta kirjaa kesken. Jäävät yleensä kesken kun ostan joskun uuden kirjan ja kun itsekuri on mitä on niin edellinen jää kesken luettuna odottamaan vuoroaan.
Tykkää paljon lukemisesta mutta olen siinä hirven hidas. Penskana kaikenlaisia nuorten kirjoja pystyi vetämään muutaman viikossa, mutta nykyisin on tahti hidastunut.
Tällä hetkellä kesken on Jeremy Dysonin Never trust a rabbit -novellikokoelma ja Anthony Burgessin A Clockwork Orange. Yritän epätoivoisesti päästä yliopistoon, joten luen toista kertaa Thomas Bernhardin Hakkuu -romaania ja vieläkin ensimmäistä kertaa Dorrit Cohnin Fiktion mieli -teosta.

Pamela

13.05.08 klo 10:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

POISTETTU

Ale

13.05.08 klo 13:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

KolmasMies kirjoitti:

Ka minä en tajua, että mitä hauskaa on kuvitella toisen visioimat ympäristöt ja ihmisten ulkonäöt. Sitten niissä kuitenkin kuvaillaan hahmojen tuntemuksia, jotka on paljon hauskempi poimia itse elokuvasta näyttelijöiden ilmeistä ja eleistä.

Tällä hetkellä on luvun alla legendaarinen Säätiö. Vaikuttaa aika hyvältä ja scifi-kirjallisuuteen täytyisi tutustua lisää.

Veeraaa

14.05.08 klo 18:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tällä hetkellä luvun alla Marian Keyesin Sushia vasta-alkajille.

23.05.08 klo 12:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vaikka en kirjoja kovin hirveästi lue, niin mielestäni yksi syy mikä tekee kirjan lukemisesta joskus hienomman kokemuksen on se, että kirjan kanssa voi mennä vaikka mökille laiturin nokkaan, meren rannalle tms. Tuo ainakin minulla vaikuttaa lukukokemuksen mahtavuuteen, missä paikassa kirjaa lukee. Joskus tosin riittää että lukee omassa sängyssään ennen nukkumaanmenoa. Toki nykypäivänä on näitä ipodeja joista voi katsoa elokuvia ja myös nämä voi viedä sinne laiturin nokkaan, mutta katseluelämys ei ole hääppöinen pienestä kuvaruudusta.

Tuorein innostukseni on Philip K.Dickin scifiromaanit. Pistin tuossa tänään tulemaan "Palmer Eldrich – kolmesti merkitty mies" -nimisen teoksen ja myöskin "Haudasta kohtuun" vaikuttaa synopsiksensa perusteella erittäin mielenkiintoiselta. Innostuksen sai aikaan Blade Runnerin tarkempi tutkiskelu.

EDIT: Hyvä ystäväni toi tuliaiksiksi Greenwichista skotlantilaisen Iain Banksin "Dead Air"-nimisen kirjan. Ensimmäisen 40-sivun perusteella kyseessä taitaa olla melkoisen hyvä kirjailija. Tämän luettuani katson jos saisin käsiini miehen scifiromaaneja joita tämä kirjoittaa nimellä Iain M.Banks. Onko kukaan täällä lukenut Banksin kirjoja?

X-tyyppi

04.06.08 klo 19:42 - linkitä tähän kommenttiin: #

Chikyro kirjoitti:

Juuri sama lukusessa, eikä vähiten sen takia että kyseisen opuksen tv-sarjafilmatisoinnin uusintakierros alkaa Yle Teemalla ... 22 minuutin kuluttua :D Tuota 10-osaista sarjaa en ensimmäisellä kerralla katsonut kun ensin unohdin ja sitten vielä halusin lukea sen romaanin ensin. No, nyt on sitäkin sitten alotettu...

The Wolf

05.06.08 klo 10:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kirjojen luku on kohdallani valitettavasti jäänyt jonnekkin ala-asteeen puolelle, mutta kerrankin koen suurta mielenkiintoa jotain kirjaa kohtaan, eli viimeyöllä aloittamaani Martyrologiaan, joka on siis tämän hetkisen suosikkiohjaajani, Andrei Tarkovskyn, päiväkirja. Helvetin mielenkiintoista tekstiä, joka auttaa syventymään Tarkovskyn ajatusmaailman sisälle erinomaisesti. Nelisenkymmentä sivua olen vasta kerinnyt lukea, mutta kehtaan silti suositella kaikille, joita Tarkovsky vähääkään kiinnostaa.

Ray Luonnonvoima

05.06.08 klo 18:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Näin kesälomalla aikaisemmin jo hieman hiipumaan päässyt lukuinnostukseni on noussut rajusti ja nyt päivittäin luen aika reilunlaisesti.
Ennen tapanani oli lukea useampaa kirjaa samanaikaisesti, mutta nyt olen luopunut siitä tavasta ja uutta kirjaa en aloita ennen kuin vanha on päätöksessä. Juuri tällä hetkellä olen siinä 70 sivun paikkeilla Jack Kerouacin Yksinäisessä matkamiehessä. Pidän kyllä Kerouacin tyylistä romantisoida pieniä, ei-niin-ihmeellisiä arjen asioita, mutta puolen sivun mittaiset lauseet ja loputon paikkojen kuvailu ja luettelu vieroittaa hieman. Tavallaan petyin siihenkin, kun huomasin, että kirja ei ole millään tapaa yhtenäinen, vaan ainoastaan kasa erilaisia matkailuun liittyviä tekstejä.

kurkkuharja

05.06.08 klo 20:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tällä hetkellä olen Mika Waltarin Sinuhe Egyptiläisessä sivulla 666, eli enää 120 sivua jäljellä... Kirja on paitsi helkkarin mukaansa tempaava ja mielenkiintoinen, se antaa myös hyvän näkökulman erityisesti siihen, miten paljon pahaa esim uskonnot ja ihmisten kiihko saavat aikaiseksi.

kurkkuharja

05.06.08 klo 20:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mutta eiköhän tämäkin saada ongelmitta loppuun.

Olin aluksi samaa mieltä Yksinäisestä Matkamiehestä, mutta muistaakseni tarinoista saadaan kerättyä aivan kirjan lopussa pointti siitä, kuinka ennen pystyi elämään paljon vapaammin kuin tänä päivänä tai jotain siihen suuntaan...

Cuomi

08.06.08 klo 21:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

kurkkuharja kirjoitti:

Mutta eiköhän tämäkin saada ongelmitta loppuun.

Yksinäinen Matkamies on kyllä loistava, jazzin tavoin soljuvaa tajunnanvirtaa ja beat-filosofiaa. Sitten jos kaipaa vähemmän lennokasta ja yhtenäisempää Kerouacia niin kannattaa lukaista mieheltä läpimurtoteos Matkalla, josta pidän kenties jopa enemmän kuin ensin mainitusta.

Cuomi

08.06.08 klo 21:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

kurkkuharja kirjoitti:

edit: tuplatvittu.

Vasuri

10.06.08 klo 21:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Leena Lehtolaisen "Ennen lähtöä". Ihan ok opus, muttei kumminkaan niin hyvä ja kiva kuin "Tuulen puolella". Lukeminen on jäänyt suhteellisen pitkäksi ajaksi tauolle, aina tulee keksittyä jotain muuta tekemistä.

Ale

12.06.08 klo 12:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nyt olen viimeinkin saanut sen maagisen kosketuksen kirjojen maailmaan ja ymmärrän miksi ne kasvattavat mielikuvitusta! Olen nimittäin rohmunnut kirppareilta vanhaa kioskikirjallisuutta Remo-sarjan muodossa, joka parasta mitä minulle on vähään aikaan tullut vastaan.

Remo on CURE-järjestön tappaja, jonka tehtävä on taistella USAn todellisia vihollisia vastaan ja hän yksin mestarinsa Chiunin avulla pitää huolen siitä, että perustuslaki ja koko Amerikka pysyy pystyssä. Chiun on koreasta lähtöisin oleva Sinanjun mestari. Sinanjun ansiosta Remon ja Chiunin hermojärjestelmä on täysin erilainen kuin muiden ihmisten ja täten he osaavat tehdä kaikenlaista jäynää. Eräässä kirjassa Chiun kosketti yhden heebon polvia ja äkkiäkös mies alkoi muuttua veriseksi hyytelöksi painuen tasaisesti kasaan! Ongelmia on aiheuttanut mm. androidi, joka halusi oppia luovuutta ja täten pisti joukon taiteilijoita lihoiksi pöllien lopuksi näiden aivot tutkiakseen luovuuden lähdettä.

Pokkarit ovat erittäin kekseliäitä eikä koskaan tiedä, että mitä seuraavalla sivulla tapahtuu. Saatikka miksi. Remo ja Chiun toimivat hahmoina loistavasti ja olen ihastunut heidän toimintaansa täysin. Huumori on loistavaa, usein hyvin mustaa, mikä on aina mieleeni ja kirjailijakaksikon älynväläykset uskomattomia. Meno on kieroutuneen kahelia ja olen koukussa. Lopetettuani yhden pokkarin aloitan aina välittömästi toisen. Oi Remo missä olit kaikki nämä vuodet?

Leivo

15.06.08 klo 18:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Juuri nyt lueskelen Nicholas Evansin Kylmät vuoret- kirjaa. Sama tyyppihän on kirjoittanut mm. Hevoskuiskaajan, ja vaikka ärsyttääkin, että kaikki hepun kirjat sijoittuvat tavalla tai toisella Montanaan, niin pakko myöntää, että kirjailijalla on uskomaton kyky kuvata ihmisiä ja heidän syvintä luontoaan.

Doc

15.06.08 klo 19:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tällä hetkellä luvussa Ellroyn klassinen L.A. kvartetti. Pitkään on pitänyt tähän tarttua ja nyt kun on aikaa niin otin asiakseni lukea kyseiset opukset. Black Dahlia on jo ensimmäisillä sadalla sivulla kovaksikeitettyä noiria ja rikoskirjallisuutta parhaimmillaan, pesee Palman elokuvafiaskon aiheuttamat ennakkoluulot pois helposti. Ellroyn kehuminen rikoskirjallisuuden Tolstoiksi ei liene liioittelua.

El Wray

15.06.08 klo 19:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Olen muuten Black dahlian lukenut. Ei helvetti, että välillä oksetti.