Viimeksi ostettuja kirjoja, sarjakuvia tai lehtiä.

Foorumin päävalikkoonPainettua sanaa › Viimeksi ostettuja kirjoja, sarjakuvia tai lehtiä.

Kookosbanaani

21.02.17 klo 22:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Animeen olen tutustunut jonkin verran enemmän. Lähinnä tosin siihen hassunhuonoon kökköosastoon, jossa huikean pöljät käänteet seuraavat toisiaan henkeäsalpaavalla tahdilla. Eikä ihme, aineistoahan riittää, jos monituhatsivuinen eepos puristetaan muutamaan tuntiin. Suosikkini on JoJo's Bizarre Adventure, jossa on vähän oikeaa ideaakin. Sekä tietenkin todella tykkiä meininkiä ja runsaasti hahmoja, jotka sittemmin pöllittiin Street Fighteriin.

Todella mukavaa, että täällä törmää toiseenkin JoJo-faniin, sillä niitä on harvassa! Ei ehkä all-time suosikki anime/manga -sarja, mitä olen seurannut, mutta ehdottomasti top 5 -materiaalia. Nautin erityisesti tämän sarjan lukuisista musiikkiviittauksista, sekä omaperäisyydestä: sarjan nimessähän ei lue "bizarre" ilman syytä.

Animesta olen kaikki jaksonut katsonut, mitä on tullut (osat 1-4) ja mangaa olen lukenut seitsemänteen osaan saakka (kahdeksatta osaa, JoJolionia en ole aloittanut vielä, koska se on kesken). Phantom Blood, ensimmäinen osa, on ehkä vähiten suosikkini: jotakuinkin yksipuolinen hyvä-vastaan-paha kauhuseikkailu kyseessä, vaikkakin se viihdyttää lyhyen kestonsa ajan ja pohjustaa erinomaisesti myöhempien sarjojen tarinaa (Dio Brando on tosin parhaimpia pahiksia ikinä). Battle Tendency, kakkososa, puolestaan sai minut pysyvästi koukkuun toisen maailmansodan aikaisella juonikuvioillaan, joka yhdistelee onnistuneesti ensimmäisessä osassa esiteltyjä kauhuelementtejä ja seikkailua (ja kyborginatseja).

Stardust Crusaders, sarjan ikonisin osa, on omaan makuun hieman yliarvostettu. Se on aivan liian ylipitkä ja kuluttaa monster of the week -formaattinsa puhki loppua kohden. Puhumattakaan siitä, että suurin osa tämän arcin pahiksista on tylsän koomisia, vailla syvyyttä. Huippuhetkiäkin löytyy (esim. D'Arbyn uhkapeliveljekset) ja ne kohdat, jotka oikeasti toimivat, toimivat kunnolla. Ja esittelihän tämä osa sentään standit, jotka ovat olleet sarjan kantavin voima kolmannesta osasta eteenpäin.

Kolmosesta eteenpäin tämä sarja on vain tuntunut paranevan osa osalta ja ottaneen enemmän askelta kohti omaperäisyyttä. Diamond is Unbreakable kurkistaa ensisilmäyksellä miellyttävän japanilaislähiön verhojen taakse ja tämän osion kantavana voimana onkin sarjamurhaajan jahtaaminen, jota tasapainottavat "välijaksot" saavat arkiset asiat näyttämään mielenkiintoisilta. Vento Aureon mafiakuviot sekä Stone Oceanin vankilameiningit ovat nekin raikas tuulahdus sarjaan.

Suosikkiosani sarjasta tähän mennessä on seitsemäs osa, Steel Ball Run, joka on jo perusasetelmiltaan helkkarin kova: tässä osassa ei ole nimittäin mustavalkoista hyvää ja pahaa ja kantavana kuviona on Amerikan halki kulkeva ravikilpailu, jonka tiimellyksessä sattuu ja tapahtuu. Tämä osa on myös reilusti aikuismaisempi ja synkempi, mitä edeltäjänsä, eikä ihme, sillä sarja siirtyi Weekly Shonen Jump - aikakauslehdestä Ultra Jump - nimiseen seineniin erikoistuneeseen lehteen. Tässä osassa on panostettu myös enemmän graafiseen ulkoasuun, joka näkyy näyttävissä taisteluissa sekä henkeäsalpaavan yksityiskohtaisissa maisemissa.

JoJo on sellainen sarja, jota on vaikea liittää mihinkään kategoriaan (shouneniksi meno on välillä liian aikuismaista ja etenkin neljännestä osasta eteenpäin meno yltyy välillä hyvinkin brutaaliksi), mutta se ei haittaa kun Hirohiko Arakin laatu on vain parantunut tasaisesti ensimmäisestä osasta alkaen ja teemojen vaihtumisen ansiosta meno pysyy freshinä koko ajan. Miehen omaperäinen art style ja huumori iski kyllä minuun kuin tuhat salamaa.

Oletko Miihkali miten pitkälle päässyt tässä sarjassa, vai onko vasta ekat kaksi osaa kaluttu läpi?

22.02.17 klo 15:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Key kirjoitti:

Kirjakassi, Veturi, Kouvola:

4,90€ 101 kauhuelokuvaa jotka jokaisen on nähtävä edes kerran eläessään

Pitääpä tarkistaa, montako olen jo nähnyt.

Loistava kirja, suosittelen. Itse olen kirjasta esitellyistä 101 elokuvasta nähnyt 45

22.02.17 klo 15:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mä ostin just hiljattain John Watersista kertovan kirjan. Kirjassa sivutaan Watersia itseään, hänen vähintäänkin kyseenalasia leffoja. Myös leffojen näyttelijöistä ilmeisesti on juttua. Ainakin Divinesta. Täytyy pistää luettavaks tää jahka saan Idi Aminista kertovan kirjan lukastua loppuun :D

Ostin myös 17 kappaletta brittiläistä kauhuleffoihin keskittyvää Darkside -lehteä. Siinon hetkeks luettavaa. Lehdet on 90-luvun puolivälin numeroita.

13.03.17 klo 14:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Täytyy vähän päästä leijailemaan kun hankin mukavan nipun referenssikirjallisuutta tulevia arvosteluja/analyysejä silmällä pitäen.

Frank Thomas & Ollie Johnston: The Illusion of Life

Tätä kirjaa on sanottu animaation vanhaksi testamentiksi. Frank Thomas ja Ollie Johnston olivat vanhoja Disneyn animaattorilegendoja, jotka olivat ison D:n leivissä 30-luvun alusta aina 80-luvun puoliväliin. Tässä on aivan kaikki tarvittava tieto mitä näiden elokuvien tutkimiseen vaan koskaan tarvitsee: kuka teki, miten teki ja miksi teki. Tämä on samalla perusteellinen animaation oppikirja, eli tekninen puoli painottuu tässä huomattavasti. Jos animaatio oikeasti kiinnostaa, tämä kuuluu pakollisena osana genren yleissivistykseen. Timangia.

Richard Williams: The Animator's Survival Kit

Richard Williams on kolminkertainen Oscar-voittaja ja nykyisin myös opettaja; massoille mies on varmaan tunnetumpi Roger Rabbitin luojana. Tätä Dickin kirjoittamaa animaation oppikirjaa on tapana kutsua animaation uudeksi testamentiksi. Tässä ei niinkään kerrota elokuvien taustoja vaan keskitytään enemmän itse asiaan, eli liikkeen ja elekielen kuvaukseen. Välillä Dick kertoilee tarinoita ja kaskuja omasta nuoruudestaan ja jakelee hyviä vinkkejä aloitteleville vakavammille piirtäjille ja animaattoreille. Isoimman ilon tästä saa irti jos hankkii kaveriksi Williamsin vastaavan DVD-sarjan, jossa käydään läpi kirjan harjoituksia.

Preston Blair: Cartoon Animation

Preston Blair oli entinen Disney-veteraani, joka lyöttäytyi 40-luvulla yhteen Tex Averyn kanssa. Miehen ehkä kuuluisin työ Texin kanssa on Red Hot Riding Hood. Tässä pienessä kirjasessa mies kertoilee hahmojen suunnittelusta, elekielen sekä erilaisista liikkeen kuvauksen tekniikoista. Kahteen edelliseen verrattuna tämä on pieni ja vaatimaton, mutta hauska kirja. Sisältää paljon pikku juttuja, joita kahdessa edellisessä puuttuu.

07.05.17 klo 17:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kookosbanaani kirjoitti:

Vasta nyt huomasin tämän viestin, joten vastaus tulee useamman kuukautta myöhässä. Sori siitä, erästä suurta ajattelijaa siteeratakseni.

Olen vasta kaksi ensimmäistä kautta katsonut kokonaan, kolmas osa on nyt meneillään. Sarjakuvaa olen lukenut vain lyhyen matkaa ensimmäistä osaa, mutta kaipa se jossain lukulistan hännillä on. Eli ehkä muutaman vuoden päästä voi olla sarjisversiostakin jotain sanottavaa.

Sitten vähän mietteitä kausista.

Phantom Blood on tähän mennessä näkemistäni JoJoista juonellisesti koherentein. Siinä on selkeä fokus, eikä tarinaa venytetä jatkuvilla ylipitkillä taistelukohtauksilla, vaan painopiste on JoJon ja Dion jatkuvasti syvenevässä vihassa, JoJon vihkimisessä Hamon-taistelulajin maailmaan sekä mielenkiintoisten uusien hahmojen kohtaamisessa. Dio on myös sikäli onnistunut pahis, että hän on ihan rehellinen vampyyri, voimakas mutta ei epäuskottava. Tarinassa on toimivaa jännitettä, kun pahiksia on oikeastaan vain yksi pahis, jonka voimat ja heikkoudet ovat hyvin tiedossa. Myöhemmissä osissa mennään liikaa viikon hirviö -linjoille, jossa JoJon teurastettavaksi syötetään surutta aina vain uusia roistoja, jotka usein vielä pelastuvat varmasta kuolemasta deus ex machinan avulla ja jotka vastaavasti voitetaan deus ex machinaa käyttämällä.

Parasta Phantom Bloodissa on päähenkilöiden lapsuuteen sijoittuva alku. On todella fiksu ratkaisu, että mukana ei ole jotain käppäistä pilottijaksoa, jossa yritetään saada katsoja koukkuun. Sen sijaan tarina menee suoraan asiaan eikä selittele liikoja.

Battle Tendency on todella hauskaa seurattavaa ennenkaikkea päähenkilöidensä ansiosta. Joseph ja Caesar ovat mahtipontisia nuoria miehiä, jotka ovat todella vakuuttuneita omasta erinomaisuudestaan, mutta tosiasiassa ovat huonosti käyttäytyviä urpoja. Kuitenkin heissä on juuri sopiva määrä oikeamielisyyttä ja rehellisyyttä. Tarina on täyttä dadaa, mutta se on iso osa hupia! On natseja, kyborgeja, kyborginatseja sekä runsaasti hatusta vedettyjä juonenkäänteitä. Myös tässä osassa on mukana paljon muistettavia hahmoja, kun Madame Lisa Lisa.

Stardust Crusaders on tällä hetkellä vaiheessa. Edellisessä jaksossa taidettiin löylyttää Oingo Boingo Brothers. Kuvailit tarinaa viikon hirviö -formaattiin nojaavaksi, ja juuri tämä sanapari on itsellenikin tullut mieleen. Jutussahan ei oikeastaan ole minkäänlaista juonta, vaan se on eräänlainen matkakertomus, jossa yhdistyy roadmovie, Hirohiko Arakin lomamuistelot ja liukuhihnalta sankarien surmattavaksi lappavat tusinapahikset. Standeista ei mielestäni oteta kaikkea irti: ajatushan varmaan on, että jokaisella hahmolla on omat selkeästi rajatut kyvyt ja heikkoudet, joihin taistelujen kulku ja ratkaisu perustuu. Käytännössä toteutus on kuitenkin vähän mitä on, ja erityisesti sankarien standit ovat vaan perus lihaskimppuja. En myöskään pidä siitä, että päähenkilöt eivät itse varsinaisesti tee mitään, vaan heidän standinsa hoitavat Pokemon-tyylisesti kaiken heidän puolestaan.

On tässä hyvääkin, toki. Joukossa on onnistuneita, persoonallisia ja jopa pelottavia pahiksia, ja jatkuvasti vaihtuva miljöö tuo mukavaa eksotiikkaa. Hauskinta sarjassa on kypsään ikään ehtinyt Joseph Joestar, jonka rooli on vaihtunut sankarista koomiseksi kevennykseksi. Mahtaa ukkoa ketuttaa, kun nuorena hän selvisi pilarimiehistä, vain joutuakseen vanhoilla päivillään kauhistelemaan kehitysmaiden heikkoa sanitaatiota!

Kookosbanaani

09.06.17 klo 21:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

Odotapa kun pääset neljänteen osaan, Diamond is Unbreakableen, siinä alkaa olemaan jo oikeasti monipuolisia standeja ja viimeistään tässä osassa alkaa se varsinainen "bisarri"-osuus näyttämään kyntensä. Muutenkin tuossa osassa on pääpaino enemmän mysteerissä, kuin taistelemisessa ja semmoinen mukava slice of life -fiilis koko arcin ajan.

Kun olet tämän aikaisemman mainitsemani neljännen osan katsonut, niin suosittelen lukaisemaan Steel Ball Runin. Spoilaamatta mitään myöhempien osien juonesta, SBR on juonellisesti sen verran "etääntynyt" muista osista siinä mielessä, että viidennestä ja kuudennesta osasta ei tarvitse tietää yhtään mitään. On muutenkin ehkä Jojo-fanien keskuudessa ylivoimaisesti suosituin osa.

Viidennestä osasta, Vento Aureosta, ei ole (vielä) ainakaan tullut vahvistusta siitä, että sitä alettaisiin sovittamaan animeversioksi. Toivottavasti kuitenkin tulee jossain vaiheessa, sillä tämän mangaversion enkkukäännös on aivan tökerön huono (en suosittele lukemaan, ellei uudempaa, parempaa käännöstä jostain löydy. Muuten kannattaa odottaa mahdollisen animeversion julkistamista). Muutenkin kyseinen osa suosituin Japanissa, joten olisi luonnollista, että nyt sitä alettaisiin sovittamaan, kun neljäskin osa saatiin purkkiin.

Todellakin pelottavia: J. Geil, nuorempi D'Arbyn veljeksistä, puhumattakaan itse DIO. Vento Aureossa on ehkä kipeimmät pahikset koko sarjassa, eikä ihme, kun sijoittuu Italian alamaailmaan.

12.06.17 klo 18:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ylivertaiset 2
Kapteeni Amerikan kuolema

45€

16.06.17 klo 19:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Fennica Comics: Batmaniä enkuksi ja 2 WSOY:yn 1993 julkaisemaa Kevin Eastmanin ja Peter Lairdin Turtles-sarjakuvaa.

58€

26.06.17 klo 19:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Fantasiapelit:

Batman Arkham Man-Bat
Batman Arkham Mr. Freeze

48€

26.06.17 klo 21:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ostin kierrätyskeskuksesta yhdellä kolikolla Timo K. Mukan Tabu -kirjan. Muutamaa päivää aiemmin katselin siitä tehdyn elokuvan, jonka ohjasi Molle ja joka oli aika hyvä. Koska kyseessä ei ole maailman paksuin kirja, saatan sen jopa lukea.
Samasta paikasta nappasin seittemän cd:tä, kaksi dvd:tä ja kaksi vinyylilevyä, kaikki yhdellä eurolla per tuote.

30.06.17 klo 14:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

Miracleman Ihmeiden aika

DC New 52 Forever evil

35€

15.09.17 klo 16:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jatkoa edelliselle viestille Mitäs tuli ostettua-foorumiin:

Samasta paikastaa siis vähän Marvelia enkuksi:

Hulk Gray
Blade the vampire slayer Black & White