Manga-sarjakuvat (Inuyasha, Conan ym.)

Foorumin päävalikkoonPainettua sanaa › Manga-sarjakuvat (Inuyasha, Conan ym.)

14.12.06 klo 18:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

Onko kukaan lukenut? Itse olen lukenut ainakin Conania, Inuyashaa, ja Full Metal Alchemistiakin muutaman albumin.

Conan on vähän ristiriitainen: siinä on nerokkaita ja oikeasti joitakin erittäin nokkelasti suunniteltuja murhamysteereitä, mutta toisaalta koko homma meinaa paikoittain kaatua naurettaviin epäuskottavuuksiin (esim. kukaan ei huomaa Conanin äänenmuuntimen käyttöä, vaikka ympärillä ihmiset huseeraavat minkä kerkeävät ym.).

Inuyasha taas on sellaista kohtalaisen viihdyttävää, suoraviivaista fantasiaseikkailua, joka ei mitään ihmeellisiä juonellisia koukkuja tarjoa. Välillä päähahmot sanailevat mukavasti, mikä taistelujen jälkeen ei ole yhtään hassumpi asia.

FMA:sta en sitten voikaan sanoa mitään. Kaverilta on ollut lainassa muutama albumi, joista en erityisemmin muista. Hyvä sarjakuva kyllä, sen sentäs muistan.

Noiden lisäksi on vielä joitakin tullut luettua, mistä voi päätellä, että manga kolisee ainakin jollain tasolla. Siitä piirrostyylistä en tosin pidä melkein yhtään. Tuntuu kuin manga-piirtäjillä olisi kourallinen ilmeitä, joita sitten soveltavat aina kuhunkin tilanteeseen. Lisäksi vauhtiviivoista pitää tai ei.

Harmonica

14.12.06 klo 20:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mangaa olen lukenut hyvin vähän, mutta olenpahan kuitenkin. Siskon omistamia Fruits Basketteja ainakin. Kertoo tytöstä joka tapaa kirotun perheen jäseniä (ja asuu yhdessä muutaman kanssa) jotka muuttuvat vastakkaisen sukupuolen halauksesta kiinalaisen kalenterin eläinhahmoiksi. Outo idea - kohtuullisen viihdyttävää hömppää. Vähän vain alkaa toistaa itseään, kun suurin jännitysmomentti tuntuu olevan uusien perheen jäsenien tapaaminen.

Sitten jotain homomangaa (Gravitation nimeltään?) luin yhden tai kahden opuksen verran. Mitäs tästäkin sanoisi, eipä ainakaan alkanut suuremmin kiinnostamaan. Vaan tytöillä tämä suunnattu onkin (ja homoille kenties?).

Siskolta löytyisi hyllystä myös Battle Royalin ensimmäinen osa (jota ei itse pystynyt lukemaan :D). Voisihan tuon joskus yrittää lukaista. Kyllähän paljon tutustumisen arvoista mangaa varmaan olisi, mutta koska keskitän harrastamiseni liikkuvaan kuvaan, niin anime kiinnostaa kuitenkin enemmän.

Typerästi muuten osa mangasta on käännösvaiheessa peilikuvaksi käännetty, jottei mene lukeminen liian vaikeaksi. :roll:

OutlawPuppet

15.12.06 klo 08:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Salapoliisi Conania keräsin numeroon 12 asti, mutta sitten tuli pidempi tauko ja nyt niitä on tosiaan tullut lisää saman verran, eli eipä ole tullut vähään aikaan luettua. Conanissa oli kyllä ihan mukavia tarinoita, mutta jotenkin alkoi toistamaan itseään liikaa. Tiedä sitten olisiko taso noussut jälleen.

Muita mangoja ei ole tullut luettua yhtään.

Scarface

15.12.06 klo 16:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kiinnostaa kuin kilo sitä itteään. Eli en lue.

15.12.06 klo 18:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Edit.

Scarface kirjoitti:

Kiinnostaa kuin kilo sitä itteään. Eli en lue.

Vähän samanlaiset ennakkoluulot oli mullakin silloin joskus. Johtui pääasiassa piirrostyylistä, mutta kun aloin kunnolla syventymään, huomasin, että kyllähän näissäkin tarinaa osataan kertoa. Yhden lukukerran jälkeen voi ennakkoluulot kummasti karista.

Scarface

15.12.06 klo 22:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

Oot vaan vihanen kun en kirjoittanut positiivisia aloittamaasi aiheeseen

16.12.06 klo 10:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Scarface kirjoitti:

Oot vaan vihanen kun en kirjoittanut positiivisia aloittamaasi aiheeseen

No en varmasti. Tänne saa kirjoittaa niin negatiivista kuin vaan haluaa.

OutlawPuppet

18.12.06 klo 09:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse olin myös vielä reilu vuosi sitten ihan yhtä epäileväinen kuin Scarface, mutta jotenkin sitä vain jäi koukkuun. Jos tosiaan ei ole yhtään lukenut, kannattaa lukea vaikka yksi sarjakuva jossain kirjastossa, ei siitä haittaakaan ole. Voihan se olla että ei senkään jälkeen tykkää, mutta sitten ainakin voi sanoa, että onpas tullut luettua jotain ja ei pitänyt.

Doc

18.12.06 klo 09:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

Suomesta ei hyviä mangoja saa. Serkulla oli pino joitain samurai mangoja, japanista tuotuja. Ne kyllä upposi. Vaikka en perintestä manga piirrostyyliä voikaan sietää. Hyvä tarina korvasi kuvataiteellisen puolen vajavaisuuksia.

minna

01.09.07 klo 14:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nykyään löytyy kaupan hyllyiltä jos jonkinlaista mangaa, ja itse jäin koukkuun Teiniagentti Lunaan, jossa laboratoriossa kasvatettu ninjatyttö laitetaan lukioon. Sarjasta ilmestyneet kolme osaa löytyvät kaikki omasta hyllystä. Kirjastoon mennessä selaan aina manga-hyllyt läpi, josko löytäisin jotain kiinnostavaa, mutta sarjoista ei tahdo löytyä ensimmäisiä osia, enkä haluaisi aloittaa lukemista keskeltä seikkailua, joten tähän saakka on jäänyt lainaamatta monta mangaa. Tulevaisuudessa kyllä aion tutustua ainakin Inuyashaan.

Leivo

19.11.07 klo 16:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kaveri suositteli lukemaan tuota Conania joskus vuosi sitten ja siinäpä menikin seuraavat päivät kaikki hänen 24 Conania lukiessa. Nykyään into on hieman laantunut kyseiseen sarjaan, mutta lämpimästi silti suosittelen kaikille rikosmysteereistä pitäville 8)

On tullut sitten Conanien jälkeen luettua muutampi muukin manga-sarja, osa vihastutti, osa ihastutti. Niitä on niin erillaisia olemassa.

BJ

01.02.08 klo 22:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Eihän noita kaupassa olevista voi muuta lukea kuin Inuyashaa. Hellsing on myös nautittava.

Yazaku

01.02.08 klo 23:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pari Initial D:tä on tullut luettua, mutta en ole enempää tähän taiteenmuotoon jaksanut panostaa.

Memeko

04.02.08 klo 16:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mie luen mangaa ja pokkareita on hyllyssä yli sata. Enimmäkseen kyllä Ranmaa. Englanniksi mangaa on enemmän kuin suomeksi. Yhtään kokonaista sarjaa en omista, mutta keräyksessä ovat The Wallflower (Yamato Nadeshiko Shichi Henge), Hellsing ja Maison Ikkoku. Suomeksi keräilen vain Tarot Caféta. Mangan "harrastamisen" aloitin 2005.

Hassuvaras

03.03.08 klo 17:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kirjastossa kun Akiraa löytyi niin luin mutta seuravan osan ilmestymistä joutui odottamaan turhankin pitkään niin se unohtui. Olishan siellä varmaan ne kaikki, muttei kiinnosta enää.

RoomOfAngel

15.11.09 klo 23:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse luen mangaa päivittäin. Voisi oikeastaan sanoa, että pelaamisen ja animen töllöttämisen lisäksi manga on koko elämäni.
Tässä muutamia parhaimpia sarjoja, mitä olen lukenut: Axis Powers Hetalia, Fullmetal Alchemist, Death Note, Yu-Gi-Oh, Fruits Basket, Shugo Chara, Wolf's Rain, Cardcaptor Sakura, Tsubasa, Bleach, Neon Genesis Evangelion, Ranma, Conan, Azumanga Daioh, Yotsuba, D.Gray-Man, Code Geass, Black Lagoon, Trinity Blood, Rosario+Vampire, Kaibutsu Oujo, Arina Tanemuran sarjat, Fushigi Yuugi, Tokyo Mew Mew, Higurashi When They Cry, Haruka Fukushiman sarjat, One Piece, Gravitation, Katekyo Hitman Reborn, Weed, Pokemon, Emma, Nana, Paradise Kiss, Saiyuki, Dream Kiss, Gunnm, Oh! My Goddes, Karin... Onhan niitä monia muitakin tullut luettua, mutta tuossa nyt oli nuo parhaat. Inuyashaa ja Narutoa on myös tullut luettua, mutta mielestäni ne on täysin yliarvostettuja.
Mutta siis, mangaa lueskelen kaiket päivät :) Ja minulle käy siis mikä vaan maan ja taivaan väliltä, romantiikka, yaoi, shounen-ai, komedia, shoujo, shounen, kauhu, väkivalta, draama... Mikä vain käy :3

JiiÄr

19.11.09 klo 17:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Salapoliisi Conanin eräs osa tuli kyllä luettua kylmä rinki perseen ympärillä. Sen verran kylmääviä oli kaikki murhamysteerit kirjassa. Muista lukemistani sarjakuvista en ole löytänyt samankaltaista, Agatha Christien Kymmenen pientä neekeripoikaa-kirjan mieleentuovaa jännittävyyttä.

Sinällään kieroutunutta japanilaista huumoria kyseessä, että näinkin jäätävätunnelmaisen sarjakuvan päähenkilö on 12-vuotias poika. En olisi uskonut, että takakannen suositus kirjasta yli 12-vuotiaille pelottaisi itseänikin noin paljon. En sitten peloltani ole uskaltautunut muihin Conan-kirjoihin tarttuakaan.

Jorge

15.12.09 klo 19:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Conanista olen melko samaa mieltä kuin muutkin. Viihdyttävä sarjakuva jossa kyllä on hyvin rakennettua jännitystä ja mysteerin poikasta. Miinuksena voisi kyllä mainita välillä turhan kaukaa haetut murhakeinot ja välillä melko naurettavat motiivit murhaajilla. Kokonaisuudessaan kuitenkin hyvä paketti ja kannattaa ainakin edes yksi kirja lukaista ihan kokeilumielessä.

Toisena olen lukenut Dragon Ballia, kun veljellä nyt niitä sattuu vino pino olemaan. Alku tässä sarjassa toimi hyvin, kun homma pyöri lähinnä ohikäärme kuulien etsinnän ympärillä ja mukana oli paljon seikkailuja ja hauskoja hahmoja. Toki muutama vuosi sitten kohua herättäneet alapää vitsit eivät oikein saaneet muuta aikaan kuin myötähäpeää tekijää kohtaan. Näitä vitsejä onneksi on Parin ensimmäisen kirjan jälkeen melko harvoin. Homma toimi hyvin pitkään mutta saagan loppupuolella alkoi tulla itseään toistavaksi. Aina tuli jostain päähenkilöitä vahvempi soturi ja sitä sitten vaan taisteltiin ja lopulta maailma pelastu melkein samalla systeemillä pariinkin otteeseen. Loppu olikin hieman puuduttava. Eli tästä sarjasta kannattaa tutustua alkupuolen kirjoihin.

15.12.09 klo 19:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joskus tuli mangaa luettua enemmänkin, ja täytyyhän se myöntää, että on siinä tyylissä oma viehätyksensä. Ainakin parhaiden mangojen tapa yhdistellä persoonallista japanilaista sarjakuvan kerronta- ja piirrostekniikkaa, samoin kuin ajoittain mukaan annosteltu huumori, joka esim. Ranmassa toimi aivan helevetin hyvin. Myös astetta rujompi ulkoasu ja toiminta toimii paremmin kuin monien länsimaisten vastaavien sarja-sarjakuvien (siis tasaisin väliajoin ilmestyvät jatkosarjat) teletappivisiot.

Mutta ongelma, joka riivaa oikeastaan kaikkia sarjana ilmestyviä mangoja on riivattu itsensä toistaminen. Kun pokkareita on yhteensä vaikka 70 ja jokainen jakaantuu kymmeneen lukuun, sitä itseään toistetaan väistämättä. Esim. Inuyasha noudattaa jatkuvasti samaa kaavaa, löydetään joku jolla on kappale sitä halvatun taikamurikkaa. Heppu vaikuttaa ensin ylivoimaiselta, mutta sitten Inun jengi keksii keinon lyödä vastustaja. Sitten edetään seuraavaan jaksoon. Pientä variaatiota on, ja joka tapaus on ulkoisesti erilainen, mutta yleinen kaava kulkee aina samaa rataa.

Toki hidasta tarinankehitystä aina tapahtuu, mutta se hautaantuu massiivisen itsensä toiston alle. Syynä on tietysti se että näitä sarjakuvia tehdään sarjatuotantona ja leivän saamiseksi pöytään, mutta niiden taiteellista arvoa se ei nosta vähääkään. Myöskään syvällisemmät teemat eivät tällaisessa jankkauksessa pysty kehittymään. Tämä jankutus-sääntö pätee oikeastaan jokaiseen lukemaani sarja-mangaan. Siksi pitäydyn edelleen Corto Maltesessa.

krissi

24.01.10 klo 14:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mullakin manga on oikeastaan koko elämä animen kansasa.
Jäin mangaan koukkuun noin kaksi vuotta sitten - törmäsin mangaan ihan sattumalta kun ostin tokyo mew mew ala mode 2 ;) siitä se sitten oikeastaan pikkuhiljaa alkoi.
Mangassa erityisesti pidän ihanasta piirrosjäljestä ja nerokkaista juonista, oikeastaan mangassa kiehtoo kaikki. Ja minullekin käy oikeastaan kaikki manga mitä hyllyiltä ja netistä vaan löytyy :3
Tässä tulee nyt lista mitä mangoja oon lukenu (ei sit oo välttämättä kaikkia :3): Nana, inuyasha, aoi house, meikkikeiju, the dreaming, power, deathnote, orange planet, pika-aikuinen, cherry juice, vartijat, horoskooppi mysteerit, alice19th, grimms manga, nausicaa, liikkuva linna, ai kora, bleach, conan, karin, fullmetal alchemist jne. ei nyt tuu enempää mieleen :3

ps. jos ei haittaa lukee netistä mangaa englanniks niin kannattaa lukee onemangasta siellä on mangaa maan ja taivaan väliltä :D