Lempisarjakuvanne?

Foorumin päävalikkoonPainettua sanaa › Lempisarjakuvanne?

Matalahiilihappoinen

25.10.09 klo 16:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

sulo kirjoitti:
NitroPupu kirjoitti:

Hesarin Fingerpori on kyllä älyttömän hauska. Sin city on myös loistava. Tuossa hauska Fingerpori- strippi >> http://www.hs.fi/fingerpori/1135240739177

Heh. Sakkolihaa tienposkessa.

Nää on kaikki niin hyviä että turhaan minä näitä kaikkia tänne lisäilen. NitroPupun linkistä näitä pääsee lukemaan.

Fingerpori on minunkin suosikkisarja tällä hetkellä, asettaa Jos tänne lisäisi kaikki hyvät Fingerporit niin serverit todennäköisesti kaatuisivat. Niin eli siis loistava sarja, joka leikkii homonymeillä ja suomen kielellä loistavasti, osoittaen, että kaikesta voi tehdä pilkkaa ja kaikelle voi nauraa. Minä ainakin nauran lähes jokaiselle Fingerporille.

hebbu

7.aku ankka
8.roope-setä.

angakok

21.06.10 klo 15:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Neil Gaimanin kaikki teokset (mm. Sandman-sarjikset) ovat aivan mahtavia. Hienoja, kiehtovia ja erittäin outoja tarinoita ja mitä upeaa visuaalisuutta. Suosittelen suuresti.

arsi

26.12.10 klo 17:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Blowin' me own trumpet, mut mun suosikki on tää:

Jaaha

12.05.11 klo 15:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kyllähän ne Aku Ankat ovat parhaita, erityisesti Roope Ankka stoorit Don Rosan kynästä ovat lähellä sydäntä. Hyllyssä on niin omia kuin isin ja veljien vanhoja pokkareita, lehtiä yms. ja edelleen niitä tulee joskus luettua.

Asterix on ihan Ankkojen tasolla. Hahmot ovat loistavia, ja ajankuvaus hauskalla tavalla oikea. Idefix ja Obelix ovat suorastaan hellyyttäviä. Ja Asterixin kypärän sulkien selkeä persoona on mielenkiintoinen.

hebbu

10.Viivi & Wagner
11. V for vendetta
12 Rämeen olento
13. Kerrassaan merkillisten herrasmiesten liiga
14.Yön ritari iskee jälleen.
15.Batman: The long halloween
21. Rottajahdissa
22. Katse pimeydestä.
23. Batman ja ihmepoika Robin
24. Give me liberty
25. Frank Millerin Daredevil tarinat.
26.Batman: Year one

2.Viivi ja Wagner
3. Fingerpori
4.Tex Willer
5. Korkeajännitys

Listaa voisi jatkaa loputtomiin, mutta tässä vähän alkua.

Vasuri

24.07.12 klo 19:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jaaha kirjoitti:

Sullahan on sama maku kuin mulla. :D Ankat ja Asterix ovat olleet pitkään suosikkejani. Ankkoihin tutustuin jo aika varhaisessa vaiheessa ja Asterixiin ollessani peruskouluikäinen. Lempipiirtäjäni Ankoista on Carl Barks, sitten on näitä italialaisia mestareita, joita esiintyy siis Aku Ankan Taskurkijoissa. Myös Gottfredson kuuluu lemppareihini. Don Rosa on ihan kelvollinen piirtäjä, ainakin hänen tarinoidensa historialliset viittaukset ovat upeita, mutta mielestäni hänen tyylinsä on kuivahkoa. Hän muuten mainitsi jossakin haastattelussaan, että Amerikassa ei piirretä enää yhtään ankkasarjakuvia ja että hänkin lopetti sen näön huononemisen takia.

Tuo on totta, mitä sanoit Asterix-sarjakuvien hahmoista ja ajankuvauksista. Asterix & Obelix ovat tosiaan hienoja hahmoja, siinä on todelliset ystävät. Sama asetelma näkyy myös Asterixin ja Obelixin väleissä.Välillä pojat riitelevät kunnolla ja Akvavitix ilmestyy paikalle torumaan poikia ja siinä samassa alkaa hellyttävä sovintotekeminen. Hyvä esimerkki tästä on albumissa Asterixin poika. Tuo on tosiaan mielenkiintoinen seikka, mitä tulee Asterixin kypärien sulkiin. Ne kuvastavat hienosti hahmon mielialoja, vähän niin kuin eläinten korvat.

Edit: Eräs kirjoitusvirhe korjattu.

Kurt

24.07.12 klo 20:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Aku Ankasta en koskaan liiemmin innostunut, vaikka sitä veljien nimillä kotiin tilattiinkin monta vuotta, aina 90-luvun alusta lähtien. Ainoastaan Don Rosan teokset ovat kolahtaneet, ja monta hänen kirjaansa on eksynytkin hyllyyn. Roope Ankan elämä ja teot 1 & 2 kannattaa ehdottomasti hankkia, jos Rosan teokset kiinnostavat. Tex Willeriä ja Korkkaria tuli luettua vielä vuosi sitten ahkerasti, pahin innostus niistäkin mennyt kuitenkin jo ohi. Nykyään tulee tilattua suomennettua X-meniä (tai Ryhmä-X:ää), varsin mukavaa lueskeltavaa, ja usein kuvitus on todella tyylikästä noissa. Kirjastosta on myös tullut lainailtua usein kyseistä sarjista. Toinen suosikki on Walking Dead, jota löytyy hyllystä 10 volumea enkuksi. 1068 sivuinen WD Conpendium 2 julkaistaan 16. lokakuuta, joka luultavasti menee pukinkonttiin sitten aikanaan.

Visailija

03.12.12 klo 22:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nykyään tulee luettua aika vähän sarjiksia, mutta kyseinen sarjakuva on itselläni edelleen lueskelussa säännöllisen epäsäännöllisesti. Elikkäs Judge Dredd. Dredd-albumeita tuli lainattua kirjastosta jo ala-asteella, ja ne iskivät silloin todella kovaa. Jollain tavalla mystinen päähahmo Judge Dredd oli kyseisessä sarjakuvassa ehdottomasti se ykkösjuttu. Hänen kasvojaan ei näytetty, hän oli raaka, mutta kuitenkin oikeudenmukainen. Nämä asiat tekivät silloin hänestä älyttömän "coolin" hahmon, mutta myös mielenkiintoinen maailma, sekä siellä tapahtuvat oudot tilanteet vakuuttivat junnu-Visailijan sarjan hienoudesta. Hienoa oli myös, että näitä sarjakuvia ei tuolloin lainannut kyseisestä kirjastosta kovinkaan moni, joten sain omia jo hyvinkin kulahtaneen näköiset albumit usein itselleni pitkäksi aikaa. Vähän vanhemmalla iällä on älynnyt paremmin sarjan mustan huumorin ja tietynlaisen yhteiskuntakritiikin. Uutta elokuvasovitusta en ole vielä nähnyt, mutta eiköhän se tule hommattua, kunhan DVD:lle ja Blu-ray:lle aikanaan ilmestyy.

Chinook

30.12.12 klo 22:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Aku Ankka ja Fingerpori. En ole koskaan Akkaria lukuun ottamatta mitenkään erityisen paljon sarjiksia, strippejä kylläkin.

Nutipää pohjolasta

30.12.12 klo 23:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sokalin Tarkastaja Ankardot ovat aivan ehdottomia. Uudemmat alpparit ovat taiteeltaan ja juoneltaan tylsempiä, mutta en ole tähän päivään mennessä lukenut vielä yhtäkään surkeaa Ankardoalbumia.

Ylipäätänsä eurooppalainen sarjakuva kolahtelee minulle hyvin. Giraudin/Moebiuksen teokset ovat jättäneet lähtemättömän vaikutuksen herkkään sieluuni. Oli se vain suvereeni alansa mestari.

Blacksad on myös aivan upea sarja, johon jokaisen sarjakuvaharrastajan tulisi tutustua.

T-2000

31.12.12 klo 13:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itsekin pidän Tarkastaja Ankardon Tutkimuksista kovasti, ehkä eniten itseäni miellyttävän piirrosjäljen takia. Toinen ehdoton suosikkisarjakuvani on Frank Millerin Sin City. Jo ensimmäisestä lukemastani tarinasta lähtien vakuutuin synkeästä tunnelmasta ja karuista henkilöhahmoista. Suosikkini näistä syntiseen kaupunkiin sijoittuvista kertomuksista ovat Keltainen äpärä ja Kaiken takana on nainen. Myös Mark Millarin Nemesis on mielestäni jotakin ainutlaatuista.

Keräilijä

05.06.13 klo 10:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jeff Smithin luupäät. Loistava sarjakuva. Huumoria, jännitystä ja seikkailua riittää vaikka muille jakaa. Suosittelen kaikille.

WillFilm2001

01.09.13 klo 09:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hergen Tintit ja Don Rosan ankkatarinat

Wayne 64

21.11.14 klo 17:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Fingerpori. Saa lähes aina nauramaan. Asko on ehdottomasti paras hahmo, tosin Rivo-Riittakin aiheuttaa hervottomia naurunpuuskia.
Omistan pari batman vuosikertaa 70-luvulta. Ne, sekä Christopher Nolanin bat-filmatisoinnit tekevät lepakkomiehestä suosikki supersankarin minulle.
Shokki, Kalma ja Verta ja Väristyksiä. Jos kauhusta tykkää niin ei voi sivuuttaa näitä.
Marvel(it) ja Harald Hirmuinen ovat kanssa kovia.

15.05.16 klo 23:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Varsinaista yhtä suosikkisarjakuvaa ei itselläni ole, mutta pistänpä tästä liudan hyviä täkyjä jos jotakuta kiinnostaa:

1. Sabrina Online
Kyseessä on yksi vanhimmista edelleen julkaistavista nettisarjakuvista ja ainut strippisarjakuva jota itse seuraan aktiivisesti. Sabrina on parikymppinen amigatietokoneista ja transformereista diggaava nörtti ja furryhaisunäätä, joka sarjan alussa valmistuu yliopistosta ja löytää töitä pornostudion graafisena suunnittelijana. Sarja seuraa siis Sabrinan ja hänen kavereidensa elämää ja vaiheita. Sabrina online on suunnattu parikymppisille lukijoille, mieluiten vähän nörteille. Sarja ei siis sisällä mitään pornografista materiaalia vaikka huumori melko aikuiseen makuun onkin. Koko sarja löytyy täältä. [www.sabrina-online.com] Jos Sabrinaa meinaa lukea, niin kannattaa aloittaa ihan alusta saakka, siinä nimittäin on yksi yhtenäinen tarina vaikka sarjakuva strippimuotoinen onkin. Laatu on alusta asti hyvää.

2. Kalle Matti Waris: Teräsbetonimetsä
Teräsbetonimetsä on vähän niin kuin Pitkän kuuman kesän sarjakuvaversio antropomorfisilla eläimillä. Jake on skunkki ja punkkari jolle ei tunnu töitä tai tyttöystävää löytyvän, eikä paremmin mene kavereillakaan. Sarjakuva näyttää vähintäänkin asiaan kuuluvan rujolta ja itse tehdyltä, melkein jokainen kuva sisältää jotain viittauksia ties mihin punkbändeihin ja muihin ilmiöihin. Hahmot ja tarina ovat vähintäänkin sympaattisia ja samaistuttavia. Itse pidin Teräsbetonimetsästä kovasti ja se on mielestäni turhaan jäänyt useilta kokematta.

3. Superior Spider Man
Ideana tässä tarinakokonaisuudessa on, että Tohtori Mustekala onnistuu vaihtamaan tajuntaa Peter Parkerin kanssa ja tohtorin vanha ruumis kuolee se oikea hämis mukanaan. Tohtori Mustekalasta tulee vähän kovaotteisempi supersankari, joka panee rikolliset kerralla kovin ottein järjestykseen tai tappaa paatuneimmat. Uusi rajumpi hämis paljastuu vanhaa paremmaksi sankariksi ja Peter Parkeriksi kuin vanha koskaan, jopa Jonah Jameson tykkää uudesta kovanaamasta. Tämä kokonaisuus on helposti parasta ja repäisevintä hämistä koskaan, oma suosikkini.

4. Happy!
Tämä on neljä numeroa pitkä suomentamaton hupailutarina johon törmäsin muutama vuosi sitten. Tarina kertoo kusipäisestä palkkatappajasta, jolle ilmestyy sinistä My little ponya ja Hessu Hopoa yhdistävä Happy-niminen mielikuvituskaveri. Lukekaa itse ja nauttikaa, se on loistava tarina.

5. Sex Criminals
Tässä tarinassa päähenkilö huomaa pystyvänsä pysäyttämään ajan aina orgasmin saadessaan. Luonnollisesti hän ei ole ainoa ja orkkutaikojakin on vaikka kuinka. Tämä on yksi mielenkiintoisimmista uusista sarjoista, ja taatusti eroottisin. K18

6. Usagi Yojimbo
Antropomorfiset eläinhahmot vanhan ajan Japanissa. Usagi on ronin ja jänis, joka matkoillaan törmää jos jonkinlaiseen vihulaiseen ja juonittelijaan. Oma suosikkini pahiksista on Jei, pahojen henkien riivaama munkki ja hyviksistä Gen, sarvikuono ja veijari. Suosikkitarinani on lyhyt tarina rahanvaihtajan pojasta, taisi olla yksi ensimmäisistä Usageista. Pakkolukemista kaikille sarjakuvan ystäville.

7. Dial H
Pari vuotta vanha, jo loppunutkin vähän erilainen supersankarisarjakuva. Tarinan ideana on, että ylipainoinen nörtti löytää vahingossa vanhaa puhelimen numerolevyä muistuttavan kapistuksen, jota kiertämällä muuttuu täysin sattumanvaraiseksi supersankariksi, parhaimmillaan ties miksi supermieheksi ja pahimmillaan tulos on jotain täysin kahjoa. Luonnollisesti on olemassa erilaisia numerolevyjä ominaisuuksineen, esim. sidekick-levy muuttaa yksin täysin avuttomaksi sidekickiksi ja pahislevy joka luonnollisesti muuttaa superpahikseksi. Pientä hapuilua parissa kohtaa lukuunottamatta täyttä timanttia koko sarjakuva. Dial H:n on käsikirjoittanut China Mieville, yksi 2000-luvun johtavista tieteiskirjailijoista (mm. Toiset, Embassytown). Suosikki supersankarisarjakuvani koskaan.

8. Tarkastaja Ankardo
Varmaan täälläkin ollut miljoonaan kertaan. Ankardo on kyyninen, viinaa ja tupakkaa ketjussa vetävä yksityisetsivä, huumori on mustaa ja meno varsinkin alkupäässä vähintään häröä. Hyvä sarja.

9. Bone.
Yksi kurkoimmista sarjakuvista koskaan.

Leffa Timppa

16.04.18 klo 21:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jos mietittäisiin sarjakuvista joku sarja, Batman olisi tietenkin suosikkini. Batmaneistä parhaat ovat varmaan Frank Millerin The Dark Knight Returns ja Ala Mooren The Killing Joke, joista oma suosikkini on varmaan lyhyt, mutta nerokas Tappava pila. Se kiteyttää upeasti kaikkea Batmanistä, vaikka jättää kaikki pari itsestäänselvää asiaa pois. Tarina kertoo täydellisesti Jokerin taustan ja tekee hänestä välillä sympaattisen ja antaa ajateltavaa. Itse piirrosjälki on ehkä upeinta, jota olen sarjakuvissa ikinä nähnyt. Muista supersankarisarjakuvista olen lukenut satunnaisesti Hämähäkkimiestä ja Teräsmiestä. Hérgen Tintti-sarjakuvat ovat ihanan seikkailullisia ja leppoisan jännittäviä. Tinteistä suosikkini ovat The Black Island ja Tintin in Tibet, mutta en osaa päättää kumpi niistä on parempi. Myös se, kun Tintti ja ystävykset lähtivät kuuhun, oli mielenkiintoista. 1991 animaatiosarja Tintin seikkailuista on loistava ja muistan hyvin, kun katsoin sitä pikku poikana. Tietenkin Akkaria on tultu luettua paljon ja mökiltä löyteneitä Tarzaneita ja jotain random muita.

Ludil

16.04.18 klo 23:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nyt kun en ole aikoihin muistanut lukea sarjakuvia, huomaan keksineeni oikeat vastaukset alle viidessä sekunnissa sen jälkeen, kun lukaisin ketjun otsikon.

Ensirakkauteni ja edelleen sarjakuvamaailman lempparini on, Nöökäle Lubroz!, André Franquinin Piko & Fantasio-sarjan ”Z niin kuin Zorbul”. Siinä on siis diggailemaani 60-luvun scifiä belgialaiseen tyyliin ja vieläpä sellaisella nimikkohahmolla, joka on hypnotisoivalla lasersäteellä hallitseva ja poliiseja kidnappaava retroscifistinen teknologiadiktaattoritiedemies, jolla on omat systeeminsä niin tieteen, diktatuurikulttuurin kuin teknologian saralla + ilmiselvästi pahanlaatuinen ja lääkitsemätön bipolaarinen mielialahäiriö. Persoonallinen ja letkeästi piirretty albumi (sitä seuraavan jatko-osan ”Zorbulin varjo” kera) teki kymmenenkesäiseen minuun vaikutuksen, mutta aikuisiällä teoksen historiallinen satiiri ja farssimaisuus muuten kepeään ja valoisaan kerrontaan ynnättynä avasi stooriin ihan uusia tasoja ja iskee niillä ehkä vielä enemmän kuin silloin taannoin.

Yhtä lähtemättömän säväyksen on saanut aikaan myös Mauri Kunnaksen ”Mac Moose ja Jagge Migreenin tapaus”. Alpparin Rollarit ym. pop-ikonit eivät innosta niinkään paljoa kuin Eedenin paratiisikansandemokratian diktaattori kuningas Aadam Ensimmäinen, prinssi Kainjaaabel sekä mainio marsalkka Moolok (jotain särmikästä näissä kaheleissa mutta ei-liian-ilkeissä sarjakuvadiktaattoreissa tuntuu siis olevan). Tykkään Kunnaksen lennokkaista läpändeeruksista, joilla ei tunnu olevan mitään alkua tai loppua eli sarjiksen asenne on rokkia. Mac Moosen edesottamuksia lukiessa taantuu mieleltään joksikin lapsenkaltaiseksi, joka on tunteena hieno.

Vielä on mainittava loppuun Jukka Tilsan ”Zoppaa ja Zärvintä”, jota voin kehaista tajuntaa laajentavaksi lukukokemukseksi. Absurdien hölinöitten ja kökön piirrosjäljen kombo on parhaimmillaan jotain psykedeelistä.