Komeimmat kannet

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Komeimmat kannet

31.07.19 klo 18:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ite oon haalinu muutamia mielestäni hienoimpia leffajulisteita talteen, alkuperäisiä kotimaisia tietysti. Täytyy ottaa kuva jahka päästään muuttaan ja saan ne seinälle näytille, tällä hetkellä ne vaan lojuu tuolla. Löytyy ainakin Ihmissusi Lontoossa, Raivoisa ajojahti, Halloween III, Prophecy - Pahan enne, Clint Eastwoodin Ruoska, Ironmaster sekä mahdollisesti vielä haen paikallisesta divarista Clintin Ratkaiseva isku:n.

31.07.19 klo 21:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Se on muuten tosi sääli, että nykyään julistetaiteessa suositaan joko valokuvia tai CGI-kuvatuksia. Eivät ne millään vedä vertoja hienoille maalauksille.

Tämä on kyllä totta. Käsin tehty ei ehkä ole ihan yhtä... hmm, sanotaan nyt muodikkaasti vaikka "fotorealistinen" kuin ihan oikeasta valokuvasta muokattu juliste, mutta se tietty käsityön maku on pitemmällä tähtäimellä paljon mielekkäämpi ja tyylikkäämpi omallakin seinällä. Käsin tehty on vielä useimmiten paljon jotain CGI-huttua ajattomampi.

Yksi omista suosikeista tällä(kin) saralla on puolalainen, parhaimmillaan hämmentävän surrealistinen julistetaide kylmän sodan vuosilta. Siellähän oli länsimaisten painotuotteiden levitys kiellettyä ja paikallisten oli käytännössä pakko improvisoida monesti itse leffaa näkemättä.

En esimerkiksi yhtään osaa sanoa minkälainen leffa on Hellyyden ehdoilla, mutta puolalaisen julisteen perusteella sillä taitaa olla jotain tekemistä puhuvien puhelinten [polishposter.com] kanssa. Romanttinen komedia ehkäpä?

Ilmestyskirja.Nytin [polishposter.com] kohdalla puolalaiset onnistuivat kiteyttämään leffan sodanvastaisen sanoman omasta mielestä alkuperäistä paremmin. Tuossa jopa kuvastuu sodan julmuuden raastava vaikutus ihmismieleen, tähän väälle huutava verenpunainen väritys.

Rosemaryn painajainen [polishposter.com] on yksinkertaisesti älyttömän hieno. Paljon parempi kuin alkuperäinen, eikä varsinaisesti vihjaa elokuvan juonesta kuin että liittyy jotenkin uskontoon ja on tyyliltään jonkinlainen mysteerileffa.

Alienin [polishposter.com] julisteen tekijä taas ei selvästikään ollut nähnyt itse leffaa.

Disney-leffojen julisteet taas on perinteisesti tosi söpöjä, kuten Dumbo [polishposter.com] ja Prinsessa Ruusunen .

Kelpaisi kyllä ainakin itselle näytille useimmat, harmittavasti taitaa tuo saatavuus vaan olla aika huono. Mitäköhän kaikkea kiinnostavaa tuolta itärintamalta oikeasti tältä saralta löytyykään, jos oikeasti alkaisi penkomaan? Joku tsekkoslovakialainen julistetaide voisi varmaan ainakin olla vähintään yhtä mielenkiintoista kuin puolalainenkin.

01.08.19 klo 13:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mulle tulee noista puolalaisten luomuksista mieleen romaanien kannet. Niissähän suosittiin vähän tuonnäköisiä kylmän sodan aikana, varsinkin jos kyseessä ei ollut ihan AAA-luokan kaunokirjallisuus muttei puhdas genretuotoskaan. Ensin mainituissahan on perinteisesti suosittu viitteellistä tyyliä, jälkimmäisissä taas lihaksikkaita miehiä ja muhkeita pyllyjä fotorealistisesti kuvattuna.

Mielenkiintoista, miten romaanien ja elokuvien kansitaiteet ovat ihan omat lajityyppinsä joilla on omat käytäntönsä ja estetiikkansa. Periaatteessahan ei ole mitään syytä, miksi näin pitäisi olla. Tietysti leffajulisteissa pyritään siihen, että näyttelijöiden naamat tunnistaisi, mutta onhan pokkarien kansissa poseeraamisestakin ponnistettu kuuluisuuteen. Fabio Fitness ehkä tunnetuimpana. Jennifer Connelly muuten aloitti uransa kansimallina!

Dekkari

03.08.19 klo 17:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Brutus kirjoitti:

Tuli jotenkin mieleen Suspiria(1977) varmaan sen silmät ilman kasvoja kohtauksen takia. Tai jotenkin ehkä the thing (1982). Täytyy kyllä sanoa, että yksi pelottavimpia julisteita mitä olen nähnyt.

06.08.19 klo 15:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Useammassakin spagettilänkkärissä oli todella komea juliste. Ehkä kaikkein komein on kuitenkin alkuperäisessä Django - kostajassa. Yksinkertaisuudessaan tyylikäs sommittelu, aavistuksen kirveellä veistetty maalausjälki, upeina hehkuvat värit ja läpitunkevan surumielinen tunnelma.

Toinen pitkäaikainen suosikki on Theda Baran tähdittämä Kleopatra. Julius Caesaria esitti Fritz Leiber vanhempi, jonka poika tuli myöhemmin tunnetuksi fantasia- ja tieteiskirjailijana. (Tunnetuimpana Fafhrdin ja Harmaan hiirestäjän seikkailut.) Historiallisen elokuvan suurimpia klassikkoja, jonka kaikki kopiot ovat valitettavasti tuhoutuneet hyvin lyhyitä katkelmia lukuun ottamatta. Saattaa hyvin olla, että yksikään elävä ihminen ei ole tätä elokuvaa kokonaisuudessaan nähnyt. Mutta onneksi sentään upea julistetaide on säilynyt, pidän erityisesti sen väreistä ja tyylikkäästä jugend-estetiikasta.

06.08.19 klo 16:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joo toi Django on jotenkin suorastaan klassikko. Itse elokuvakin on mestariteos.

Tää on mun mielestä myös todella tyylikäs. Löytyy iteltä kyseinen juliste. Elokuva itessään myös loistava.

JuicyFruity

08.08.19 klo 00:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Miauw!
Kissa Lontoossa

08.08.19 klo 21:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

JuicyFruity kirjoitti:

Miauw!
Kissa Lontoossa

Ei aivan, mutta tässä olisi kissa Bagdadissa! En ole Bagdadin varasta itse koskaan nähnyt, joten en osaa sanoa miten musta kissa siihen liittyy, mutta elokuvan neuvostoliittolainen juliste itsessään on kyllä hieno.

Mihin lie muuten Mäskipää hävinnyt? Tai Walken?

08.08.19 klo 23:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

Viimeisin leffa katsomislistalla. Nuo muut varmaan mainittu jo aiemminkin, mutta kehaistaan viellä.

Dekkari

09.08.19 klo 05:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

David Lynchin Wild at heart (1990) Piirretty juliste on komea.

Olemassa on myös Puolalainen juliste. Joka ei kerro elokuvasta paljoakaan.