koulussa katottuja leffoja?

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › koulussa katottuja leffoja?

Katmand0r

23.06.15 klo 21:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jokunen leffahan sitä taisi tulla koulussakin katsottua, mutta jostain syystä todella vähän hyviä leffoja.

Ala-asteelta muistan oikeastaan vaan pari leffaa. Kuningas Arthur tuli joskus kesäloman alla katsottua, enkä pitänyt siitä edes tuolloin (uusintakatselu ei luonnollisesti asiaa ole muuttanut). Disneyn Pieni merenneito katsottiin myös, mutta sekään ei koskaan ole kuulunut mielestäni Disneyn parhaimmistoon.

Yläasteeltakaan en muista kuin neljä: ussassa katsottiin Luther-leffa, joka nyt on ihan perussujuvaa kerrontaa ja sinänsä ihan katsottava. Hissassa katsottiin Tohtori Zhivago, joka ainakin silloin oli aivan kuolettavan tylsä, sekä Rukajärven tie, joka oli kyllä parempi, vaikkei sekään kovin hyvä. Jossain yhtetydessä, jota en muista, katsottiin myös Lupaus, josta pidinkin jo enemmän. Kasiluokan viimeisenä päivänä aloiteltiin myös Liikkuvaa linnaa, mutta sitä ei koskaan ehditty katsoa loppuun.

Lukiossa tuli ussassa katsottua jälleen samainen Luther, sekä myös Juno, joka oli viihdyttävä indiepätkä. Saksan kursseilla katsottiin Goodbye Lenin, josta en pahemmin pitänyt, sekä alku Untergangista, joka myöhemmän katselun perusteella osoittautui oikein mainioksi.

Lukion jälkeen tein avoimen yliopiston kursseja Työväen Akatemiassa (mainio paikka muuten, kannattaa harkita, jos jatko-opikskelupaikka ei avaudu). Siellä oli myös eräs elokuvahistorian kurssi, jossa ideana oli, että leffat jaetaan, niistä tehdään pienet esitelmät ja sitten katsotaan yhdessä. Kurssiin kuului mm. Lumikki, Citizen Kane, Vertigo, Polkupyörävaras, Kauas pilvet karkaavat sekä Persepolis. Oma esitelmäni oli Tarkovskin Peilistä.

J.Lipponen

24.06.15 klo 13:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ala- asteella ei (valitettavasti) liiemmalti aikaa tuhrattu leffoihin. Kolmannelta tai neljänneltä luokalta muistan vain Disneyn Ihmeperheen. Sitten viidennellä taidettiin katsoa Amadeus ja Titanic. Ekana mainittu ei oikein silloin kolahtanut,kun taas Titanic oli aika vaikuttavaa settiä.
Äikän tunneilla muistan lisäksi katsotun Kummelin parhaita paloja.

Yläasteella tuli nähtyä Kuin kissat ja koirat, Tähtien sota ja joku kiesuksen Lasinpuhaltajan lapset. Viimeksi mainitun katsominen aloitettiin ainakin viisi kertaa alusta kun opettaja ei millään muistanut minkä luokan kanssa oli kyseisen filmin loppuun asti tillottanut.

Piristävän poikkeuksen tuo ehdottomasti historian/yhteiskuntaopin tunnit. Niillä katsottiin mm. Tali-Ihantala ja Hyvistä, pahoista ja rumista kohtaus, jossa Pohjois- ja Etelävaltioiden joukot ottavat matsia sillanrähjästä. Paljon katsottiin myös kulloiseenkin aiheeseen liittyviä dokkareita esim. Tshernobylin onnettomuudesta, Berliinin muurin murtumisesta sekä keskitysleireistä ruumiskasoineen. Tuo keskitysleiri dokumentti veti luokan pahimmat mölisijätkin hiljaiseksi edes hetkeksi.

Amiksessa puolestaan katsottiin kolmen vuoden aikana ainoastaan The Expendables ja Dwayne Johnsonin "tähdittämä" The Game Plan.

the grandi-ma

24.06.15 klo 18:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ollaan katottu myös Oopperan Kummitus,se huono 2004 versio. Plääh...

Horsmankukka

24.06.15 klo 18:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

Alakoulussa ei juuri elokuvia katseltu, ainoa minkä muistan katsoneeni siellä oli Madagarcarin ensimmäinen osa, joka oli sillon kuumaa kamaa ja hyvä leffahan se toki on :)

Yläkoulussa sitten katseltiin leffoja lähinnä äidinkielen ja joskus musiikin tunneilla.
Äidinkielen tunneilla nähtiin ainakin Titanic, Narnian tarinat: Velho ja leijona, Romeo ja Julia (joku niitä karseimpia versioita), Ystäväni Henry, All about Steve, Stand by me ja muistaakseni Napapiirin sankarit
Musatunneilla sitten katsottiin sillon tällöin jotain musiikkiin liittyviä elokuvia, kuten Grease ja joku ällöimelä Lizzie Mcguire

Amiksessa ei sitten leffoja ehditty katella.

Juki

25.06.15 klo 15:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lisäyksenä vielä, että yläasteella historian tunnilla kun oli aiheena kansalaissota (eli se vuoden 1918 taistelu), niin katsoimme Edvin Laineen Täällä Pohjantähden alla -elokuvasta muutamia kohtia aiheeseen liittyen. Ja joskus muistaakseni kasiluokalla meillä koulussa järjestettiin myös valinnaisaineena Elokuvakurssi, jossa siis joka viikko katsottiin joku meidän itse valitsemamme elokuva jonka ikäraja siihen aikaan salli meidän katsoa. Sitten leffasta kirjoitettiin arvostelu ja opettaja sitten joko hyväksyi sen tai määräsi kirjoittamaan uuden. Leffat joita kurssilla katsoimme taisivat olla aika huonoja kun en muista muita kuin Maissilapset 2. Ammattikoulussa ei sitten katsottukaan millään tunneilla yhtään elokuvaa.

the grandi-ma

01.08.15 klo 11:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Minpäs olen huonomuistinen, ollaan me muitakin katsottu.... Tänä Tammikuussa katsottiin Liikkuva Linna.

vasara88

27.08.15 klo 16:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Me katsottiin joskus ala-alasteella, oisko 4 tai 5 luokalla Schwarzeneggerin Commando, eipä onnistuisi nykyaikana. Itse vielä vein sen kouluun, kun opettaja pyysi tuomaan jonkun elokuvan.

Pelimies

28.08.15 klo 08:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

J. Lipponen kirjoitti: Piristävän poikkeuksen tuo ehdottomasti historian/yhteiskuntaopin tunnit. Niillä katsottiin mm. Tali-Ihantala ja Hyvistä, pahoista ja rumista kohtaus, jossa Pohjois- ja Etelävaltioiden joukot ottavat matsia sillanrähjästä. Paljon katsottiin myös kulloiseenkin aiheeseen liittyviä dokkareita esim. Tshernobylin onnettomuudesta, Berliinin muurin murtumisesta sekä keskitysleireistä ruumiskasoineen. Tuo keskitysleiri dokumentti veti luokan pahimmat mölisijätkin hiljaiseksi edes hetkeksi

Ketäpä ei vetäisi😥

Dekkari

01.04.17 klo 14:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ala-asteella katsottiin ainakin: Tali-ihantala 1944, Gilbert Grape ja jotain lastenelokuvia.

Ylä-asteella katsottiin esimerkiksi: Hip hei hutsu!, Jalla! Jalla! ja Populäärimusiikkia Vittulajänkältä. Lisäksi katsottiin mini-sarja autovaras(1991) ja välillä jollain tunneilla saatettiin katsoa joku tietty kohtaus jostain elokuvasta, jos se liittyi aiheeseen.

Lukiossa katsottiin ainakin: Joulupukki ja noitarumpu(1996), Hän rakasti elämää (Vincent van Gogh:ista kertova elokuva) ja välillä elokuvakurssilla katsottiin jotain elokuvia mitä joidenkin piti analysoida. Lisäksi katsottiin dokumentteja.

Walken

07.12.18 klo 17:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ala-asteella katsottiin muun muassa Apua! Olen kala ja Frozen ja ylä-asteella taas Titanic ja vuoden 1997 Mr. Bean-elokuva.

07.12.18 klo 22:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Katsottiin skolessa Me Kaksi ja Irene Jim Carreyn pöhköä, mutta älykkäämpää osastoa kahelikomedioista. Myös Truman Show on laatu tositv -raina. Myöskin James Dean osastoa kasseltiin nauhalta Rebel Without a Causen -55 muodossa, josta en liiemmin piitannut aikoihin.

Vaikutteita myös huomaamattomia kuitenkin ko. leffasta on pukeutumiseen ym. käyttäytymiseen paljon otettu matkan varrella muodossa, jos toisessa ja uusintakatselua olisi paikallaan jo monen vuoden jälkeen tämän merkkiteoksen kohdalla. Simpsoneita katseltiin aina välillä enkun tunneilla ja historian tuntien tähtihetki ehdottomasti on American History X, jonka aikoinaan näin ensimmäistä kertaa tuossa tilaisuudessa.

07.12.18 klo 23:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Meillä oli joskus yläasteella kerran viikossa kokoontuva elokuvakerho, jossa katsottiin enimmäkseen mykkäleffoja bootleg-kaseteilta. Muistan ainakin että katsottiin Tohtori Caligarin kabinetti, Kansakunnan synty, Panssarilaiva Potemkin ja viimeisenä yleisön pyynnöstä Commando. Taidettiin siinä sivussa puhua jotain Kuleshov-efektistä ja montaasileikkauksesta, mutta kuka perskoulussa niitä oikeasti miettii.

08.12.18 klo 14:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itellä jääny koulun katsannoista mieleen videokuvauksen tunnilla katsotut Saksikäsi Edward, 2001: Avaruusseikkailu ja Pleasantville. Näistä viimesen ostin just tässä pariviikkoa sitten kirpparilta, ja pitäis kattoo muistin verestämiseks uudestaan. Oli muuten ylä-asteikäselle huligaanille vaikeeta aikaa pysyä penkissä kun Kubrickin avaruusseikkailu pyöri. Opettaja nukahti itekkin leffan kesken. Eihän sitä sillon ymmärtäny elokuvien päälle vielä oikein mitään.

08.12.18 klo 18:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

Katsoin Avaruusseikkailun kasetilta joskus lapsena, vuosituhannen vaihteen tienoilla. Äiti kyllästyi elokuvaan kesken kaiken, mutta kysyi seuraavana päivänä, miten se loppui. Vastasin, että siihen tuli vauva leijailemaan maapallon kiertoradalle. Äiti ei uskonut.

Walken

18.02.19 klo 10:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nyt muistin jotain. Yläkoulun historian valinnaiskurssilla katsottiin aina yksi jakso Band of Brothersia per tunti. Tiedän, että kyseessä on sarja, mutta miksikäs ei sellaisiakin tässä topicissa mainitsisi.