Riippuvuuksia

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Riippuvuuksia

Addeh

21.08.11 klo 23:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

-Pringles Sourcream&onion (ei jumalauta niitä tuubien määrää joita lojuu lattialla)
-Leffat
-Sipsit
-Päteminen on Vittumainen riippuvuus
-Radio Rockin Korporaatio

22.08.11 klo 01:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nuuskaaminen ja kahvi. Tupakan vaihdoin vähemmän haitalliseen, ja nyt jaksaa paljon paremmin liikkua. :) Kahvia en oikeastaan lomalla juonut ollenkaan, mutta koulun alkamisen vuoksi kahvin kulutus on sitten noussut siihen 3 kuppiin päivässä (joka on mun mielestä aika sopusuhtainen määrä?).

Vasuri

22.08.11 klo 03:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Merkittävin riippuvuus mulla on tietysti elokuvat. Kun johonkin on hurahtanut, niin ei siitä mielellään päästä irtikään. Toinen riippuvuus, mikä ei aina meinaa jättää rauhaan, on musiikki. Sen on oltava säännöllisesti soimassa. Eräs riippuvuus tuuntuu olevan kerran viikossa tapahtuva herkuttelu. Yksi riippuvuuksistani on myös sauna, joka kuuluu oleellisena osana viikko-ohjelmaani.

Mihail

22.08.11 klo 04:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nikotiini. Tupakka palaa siis, aika paljonkin. Nyt kun olen muuttanut omilleni, niin tulee vähän liian usein istuskeltua parvekkeella tuo penik... tutin korvike suussa savuamassa. Kotona asuessa piti sentään jotenkin "salassa" polttaa, sillä tuskin se ihan niin coolilta vanhempien silmissä näyttää. Noin puoli askia menee päivässä, vaikka yleensä ajattelen jokaisen polttamani savukkeen olevan viimeinen. Onhan tuo tupruttelu ihan mukavaa muun muuassa syömisen jälkeen, jolloin se maistuu hyvälle. Ja röökitauot kännäämisen yhteydessä ovat aivan ehdottomat.

Nyt olen sitten alkanut miettimään sitä tosiasiaa (minkä kaikki tietävät), ettei tässä aikuisten oikeasti ole mitään järkeä. Koska kuntoilu on aivan perseestä kun sitä ei voi tehdä viittä minuuttia kauempaa ennen kuin on fyysisesti aivan loppu eikä henki meinaa kulkea. Ja olen polttanut siis hieman yli vuoden, ehkä puolitoista vuotta, mikä ei ole kovin pitkä aika, mutta kyllähän se jo vaikuttaa.

vasara88

22.08.11 klo 09:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

May_Force_Be_With_U kirjoitti:

Tupakan vaihdoin vähemmän haitalliseen.

Tuo on sitä urheilu juppien propagandaa. Nuuska ei ehkä pilaa keuhkoja mutta nikotiinin määrä on paljon suurempi kuin tupakassa, lisäksi se imeytyy suoraan verenkiertoon. Pökäle huulessa on muutenkin todella typerän näköistä ja pitemmällä käytöllä voit kaivaa nenää laittamalla sormen ylähuulen alle. Yleensä naiset inhoavat nuuskaa, joten myös karttavat sen käyttäjiä.

Olen itsekkin käyttänyt joskus lyhyen ajan nuuskaa, mut se ei ole mun juttu. Ylähuulessa on vieläkin monttu muistona. Tupakkaa oon polttanut 14 vuotta, enkä lopeta vasta kun huvittaa. En väitä, että tupakka on terveellisempää kuin nuuska, vaikka nyt nuuskaa haukunkin. Jokainen myrkyttää itseään eritavoilla, eikä täällä ole tarkoitus elää ikuisesti.

Kuosimodo

22.08.11 klo 11:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Alkoholiin on jonkinasteinen riippuvuus kehittynyt, vai onko 3pv viikonlopussa ryyppääminen normaalia? Eipä oo oikeen muuta tekemistä ku kännien vetäminen, koko kesä meni ryypätessä ja nyt kärsii koulunkäynti ja ihmissuhteet. Jos koittas tänä vuonna välttää viikolla kittaamista niin eiköhän se viinan himo sitten laannu. Tupakka on kanssa yks mistä ei kyllä helpolla eroon pääse :/

22.08.11 klo 18:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

vasara88 kirjoitti:

Tuo on sitä urheilu juppien propagandaa.

"Erään arvion mukaan Euroopan Unionin alueella voitaisiin vähentää vuosittain 200 000 syöpäkuolemaa, jos miesten tupakointi saataisiin kaikkialla laskettua Ruotsin tasolle (Rodu ym 2004). Arvion mukaan naisten syöpäkuolemat eivät Ruotsin mallia noudattamalla kuitenkaan juuri laskisi, sillä naiset suosivat Ruotsissakin edelleen tupakointia nuuskan sijaan. Toinen nuuskan tärkeä etu verrattuna tupakointiin on se, etteivät muut ihmiset joudu kärsimään passiivisesta altistuksesta."
Suosittelen lukemaan lisää faktaa, ei propagandaa: http://nuuska.fi/vaihtoehto/ Tieteellistäkin perustetta tälle mun ratkaisulle löytyi. En tiedä kuinka monesti olen tuon saman, jopa kliseisen argumentin kuullut.

vasara88 kirjoitti:

Itse suosin pussinuuskaa, joka on suhteellisen huomaamaton ja hyvin siisti tapa nuuskata. Enkä ole huomannut isäni tehneen tuollaista temppua, vaikka suhteellisen kauan tuo on sitä käyttänyt, noin 20 vuotta. Tosin hän jaksaa uida, juosta ja tehdä töitä paremmin, kun ei tarvitse 10 minuutin välein ravata röökillä.

vasara88 kirjoitti:

Yleensä naiset inhoavat nuuskaa, joten myös karttavat sen käyttäjiä.

Tottahan tuo on jossain määrin, mutta yllättävän moni naispuolinen henkilö omasta tuttavapiiristäni tykkää käyttää pussinuuskaa, jotkut jopa "löysää", ja vielä useampi tuntuu olevan ihan sujut oman partnerin nuuskankäytöstä. Eikä tuo omaakaan tyttöystävääni ole haitannut, mieluummin olen nuuska huulessa kuin haisen tuhkakupille. Ja lisäksi tyttöystävä ei altistu ollenkaan mun paskamaisille tavoille.

Mutta tosiaan, jokainen myrkyttäköön itseään omalla tavallaan.

22.08.11 klo 20:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kuosimodo kirjoitti:

Asiantuntijathan sanovat että kolmannen juoma annoksen jälkeen maksa alkaa rasvoittumaan, mutta ainakin itselleni se kuulostaa aika alakanttiin menevältä. Taitaa riippua siitä miten tiuhaan tahtiin juo. Itse sanoisin että jos kerta pystyt olemaan viikossa kolmea päivää lukuunottamatta ilman alkoholia, alkoholiriippuvuutta ei ole. Alkoholistit taitavat ryypätä joka päivä jos olen oikein ymmärtänyt. Itse sanoisin että ainakin yhden ryyppypäivän voisit ottaa pois. Itse en yleensä ryyppää viikossa kahta päivää enemmän, koska pitää arkisin maanataista perjantaihin herätä töihin eikä krapulassa töihin meno oikein houkuta.

22.08.11 klo 23:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kuosimodo kirjoitti:

Yleensä pahasta riippuvuudesta puhutaan silloin, kun se alkaa vaikeuttamaan ja hallitsemaan elämää kohtuuttoman paljon. Suosittelen vähentää, koska jos siitä kärsii noinkin tärkeät jutut, ei se viinan juominen ole sen arvoista.

21.06.12 klo 17:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Porno.

04.10.19 klo 04:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Internet.

Kun ensimmäisen kerran pääsin käyttämään nettiä kaverin luona joskus 90-luvulla, oli jo silloin aika hyvä käsitys mitä mahdollisuuksia tällä keksinnöllä tulee olemaan. Jos nuorelle ihmiselle ei jossain perähikiällä ole mitään tekemistä, niin netissä oli ja on sitten ihan kaikkea. Pelkkä ihmisten kanssa chättäily netissä oli siihen aikaan jotain tosi ihmeellistä ja ennennäkemätöntä.

Ongelmaksi tuo tuli ainakin itselle vasta siinä vaiheessa kun älykännykät keksittiin. Ennen vanhaan se kone pysyi siellä kotona ja siitä sentään pääsi irti päivisin, mutta nyt se addiktio kulkee mukana ja häiritsee kaikkea. Jos esimerkiksi pitäisi kolmessa vartissa suoriutua salilta pois ja kännykkä on mukana vaikka musiikkisoittimena, niin ei sieltä kyllä alle tunnissa pääse likimainkaan. Koulussa ei pysty keskittymään kun se luuri kuumottaa taskussa, eikä bussissakaan tule enää luettua tai mietittyä mitään kun pitää sitä nettiä näppäillä.

Mitä hyvää on älykännykät oikeasti muutenkaan tähän maailmaan tuoneet? Mihin ihmeeseen niitä kaiken pelailun, nettiriippuvuuden ruokkimisen ja selfieiden lisäksi oikein tarvitaan?

Olen pelkästään tänään ollut käytännössä netissä muodossa tai toisessa kahtakymmentä minuuttia vaille koko päivän, suuri osa siitä on mennyt gradun lähdeaineiston hakuun ja muuhun aiheen tutkimiseen, mutta sama se. Muistan kuin joskus jossain terveyshöskässä sanottiin, että enintään tunnin päivässä saisi olla koneella, joten turmion tiellä tässä ollaan selvästi.

Täytyy keksiä jotain, että pääsee taas oikeasta elämästä edes jotenkin kiinni ja takaisin voittojen tielle. Kännykkä jonnekkin jemmaan, kirja tai lehti kainaloon ja musiikit vaikka erillisestä mp3-soittimesta tai jotain. VIeläköhän sitä löytyisi joku Nokian karvalakkimalli jostain kaappien kätköistä?

04.10.19 klo 11:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ite en oo hommannu älyluuria, niin ei oo tota ongelmaa. Toki se välillä ois kätevä kun pitäis tarkistaa jotain tuolla tien päällä, mutta toisaalta ihan hyvin on pärjänny ilmankin. Hommaan sitten kun koen sen tarpeelliseks, vielä tähän päivään mennessä ei oo tuntunu siltä.

Uytp7

04.10.19 klo 13:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kuulostamatta toivottavasti liian vanhalta homekorvalta eivät nuo älyluurit ole ainakaan sosiaalisen kanssakäymisen tasoa parantaneet. Hyvin monet tuttuni ovat lähes aina kiinni luurissaan, käsi hakien sen vähän väliä esille. Kesken aterioinnin sekä asiallisen keskustelun pidän tuota jokseenkin töykeänä varsinkin, jos mitään tarvetta (esimerkiksi ilmoitusta) ei kännykästä ole tullut. Usein heidän keskittymisensä herpaantuminen vaatii sanomani jutun tarpeetonta toistoa, mikä käy pidemmän päälle ärsyttäväksi, sitä paitsi siitä tulee jokseenkin epäkunnioittava olo, ollaan nyt tässä ja nautitaan eikä yhtä aikaa viidessä muussakin vuorovaikutustilanteessa.

Onhan noissa älyluureissa hyviäkin puolia kiistämättä ja ne helpottavat paikka paikoin elämää. Itse annoin periksi vasta pari kuukautta sitten ja ostin ensimmäisen fiksun puhelimeni, käytän sitä samalla tavalla kuin vanhaakin tyhmää hupelinta enkä aina edes ota koko mötkylää mukaani. Jokusen kerran siitä on ollut hyötyä kun on esimerkiksi reittejä tahi aukioloaikoja pitänyt tarkastaa. Brutuksen nettiriippuvuuteen palatakseni käytän kyllä kotona paljon tietokonettani enkä varmaankaan luopuisi siitä kovin helposti, mutta täytyyhän niitä taukojakin ihmisen aivoille olla ärsykkeiltä, jatkuvat viestitulvat, keskeytyneet ajatukset jne. vaikuttavat tutkitusti ihmisen tilanneherkkyyteen sekä kärsivällisyyden kaltaisiin asioihiin. Näistäkin syistä yritän pitää älyluuriin tiettyä etäisyyttä, vaikka minulla semmoinen viimein onkin.

05.10.19 klo 10:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse olen suosiolla siirtynyt uusvanhoihin Nokia 3310 -kännyköihin. Keltainen on lempivärini, joten valitsin keltaisen. Älypuhelimia harvemmin saa keltaisena. Se on jo yksistään painava syy vaihtaa parempaan. Oma ja läheisten yleinen mielenterveys samaten.

Tuossa 3310:ssä on jonkinlainen verkkoselainkin, jolla voi hätätilanteessa tarkistaa aukioloaikoja jne. Se toimii jos on toimiakseen. Matopeli on mukana myös, tosin tarpeettomilla uudistuksilla pilattu. Kaiutin on niin huono, ettei puheesta tahdo saada selvää jos on vähänkään taustahälyä. Hyvänä puolena akku kestää jopa viikkoja. Ja halpahan 3310 tosiaan on.

On minulla älypuhelinkin: LG G4. Ostin sen silloin kun G4 oli markkinoiden hienoimpia ja kalleimpia laitteita. Ei siitäkään taida olla kuin runsaat neljä vuotta, älykännyköistä tulee nopeasti romurautaa. Käytännössä jonkinlainen älypuhelin on kuitenkin melkein pakko olla, esimerkiksi junalippujen ostaminen muualta kuin netistä on tehty lähestulkoon mahdottomaksi ja vieläpä ihan tarkoituksella. Käytänkin älypuhelinta eräänlaisena pienenä kannettavana tietokoneena. SIM-korttia siinä ei ole, langattomia verkkoja on nykyään joka puolella.

Suosittelen samansuuntaista ratkaisua Brutukselle. Tulee luettua enemmän oikeita kirjoja ja katseltua vähemmän kissavideoita. Oma elämänlaatu ja hyvinvointi paranivat huimasti älypuhelimesta luopumisen jälkeen.

06.10.19 klo 20:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itsekin siirryin tähän älypuhelinhullutukseen vasta viime keväänä, ja nyt tuntuu että siitä lähtien mennyt kaikki aika ja energia tavalla toisella pelkästään ruutua tuijottaessa kotona, koulussa ja töissä - jopa syödessä. Kaikkein hassuinta on, ettei sinä aikana ole oikeasti tullut kuin päivystettyä näitä muutamia sivustoja, joita yleensä tulee muutenkin seurattua. Ei siis ole edes mitään nettikeskustelujakaan tai mitään, pelkkää päivystämistä, että saa olla netissä. Ihan hullua.

Onneksi tuosta tuntuu olevan tosiaan suhteellisen helppo päästä irti kun sen ongelman tunnistaa, tässä viime päivinä onkin tullut tavoitteeksi vieroittaa itseään tuosta addiktiosta askel kerrallaan. Tuntui ihmeelliseltä käydä yksinkertaisesti ulkona reippailemassa ilman että olisi se kauhukapula taskussa vilkkumassa. Ehdin jopa lukemaan Kärpästen herrankin kannesta kanteen bussimatkalla Turkuun, kun jätin sen luurin suosiolla matkatavaroiden sekaan. En ole siis ennen lukenut kokonaista kirjaa melkein vuoteen. Seuraavaksi luvassa downgreidaaminen takaisin vanhaan nokialaiseen.

Kyllä tää tästä lähtee.

Älypuhelimet on perseestä.

Jautsi

07.10.19 klo 09:42 - linkitä tähän kommenttiin: #

Onpa mukava huomata miten moni vielä käyttää vanhaa kännykkää, jolla voi lähinnä soittaa tai tekstailla. Minulla ei ole vielä ollut älypuhelinta, mutta vaimolla on. Ollaan suunniteltu, että hänelle ostetaan uusi älypuhelin niin minä saan sen hänen vanhan puhelimensa, kun siinä on ihan toimiva kamera. Ajattelin käyttää sitä ilman sim-korttia. Kamera minulta hajosi viime kevättalvella, olin kuvannut liian paljon pakkasella, eivät kestä kamerat semmoista.

Kyllä tämä nettimaailma opettaa ihmistä lyhytjännitteisyyteen. Tosin minun on ollut vaikea keskittyä pitempien kirjojen lukemiseen jo vuosikausien ajan. Tästä syystä luen lähinnä lyhyitä teoksia. Joskus tuntuu, ettei oikein jaksa elokuviakaan katsella, ellei niissä ole jotain erityisen kiehtovaa.

Oma erityisempi riippuvuuteni on kahvin juonti. Olen sitä koettanut alkaa vähentää vähän kerrassaan. Yleensä keitän kuutisen kupillista päiväkahvia itselleni, nykyään pyrin tyytymään viiteen. Viinan käyttö on myös tarkkailun alla. Viikonloput ovat muodostuneet liian houkutteleviksi nautintokeitaiksi. Onneksi eilen sentään kävin pitkällä metsälenkillä. Sain nukuttuakin yli yhdeksän tuntia.

Kookosbanaani

09.10.19 klo 08:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pakko ottaa itsekin osaa tähän keskusteluun elektroniikkariippuvuudesta. Olen ysärin puolivälin lapsi ja pidän sitä melkein itsestäänselvyytenä, että mitä lähemmäs vuosituhannen vaihdetta ajoittuu syntymäpäivä, niin sitä enemmän se korreloi elektroniikkariippuvuuden kanssa. Itse olen ollut tietokone- ja videopeliriippuvainen koko ikäni. Ala-asteella sain vain kerran viikossa käyttää tietokonetta, mikä tarkoitti sitä, että perjantaina kun pääsin koulusta kotiin, niin pelasin koko loppupäivän. Kaikki muut päivät sitten fiilistelin pelejä ja laskin päiviä ja tunteja seuraavaa perjantaita silmällä pitäen. Vanhemmiten sitten alkoi sekin määrä lisääntyä. Lukiossa se pysyi vielä sen verran maltillisena, että arvosanat eivät kärsineet, mutta nyt aikuisena yliopistossa on alkanut ote lipsumaan pahemman kerran.

Sain ensimmäisen älypuhelimeni vasta kirjoitusten jälkeen ja hieman ennen lakkiaisia. Siitä alkoi myös enemmän tai vähemmän puhelinriippuvuuteni. Käytännössä tämä ei tarkoita itselläni tekstailua tai somettelua, en käytä sosiaalista mediaa juuri ollenkaan ja juttelen vain muutaman kaverin ja perheenjäsenen kanssa säännöllisesti. Musiikkia nyt tykkään kuunnella jatkuvasti, joten YouTuben selaaminen on ollut huomattavassa kasvussa. Lukiossa ollessani kun en vielä älypuhelinta omistanut, niin läksyjen teko ja kokeisiin pänttääminen sujuivat silkassa hiljaisessa euforiassa. Itseäni musiikki kyllä rentouttaa, mutta herpaannuttaa lukiessa keskittymistä kappaleesta riippuen ja sehän syö rikollisen paljon aikaa olla päätteen äärellä. Silloin kun en kuuntele musiikkia, niin aika menee YouTubessa lähinnä pelivideoiden ja/tai -arvosteluiden katsomiseen.

Puhelimen käyttöni on vielä todella kesyä, kun vertaa moneen muuhun itseäni nuorempaan. Kaupungissa asuessani olen huomannut monen selaavan puhelintaan jopa pyörällä ajaessaan vaikka siinä voisi samalla nauttia vaikkapa maisemista ja raittiista ulkoilmasta. Itse en ulkoillessa ole niin turhamainen, että käyttäisin aikaani samalla tavalla kuin olisin sisällä. Myöskin välillä yliopistolla on jäänyt kännykän selaaminen vähille, jos odottelua on alle puoli tuntia, jolloin pyrin lähinnä nuokkumaan tai vaihtamaan kuulumisia jonkun kurssitoverin kanssa. Muutamaan otteeseen minulle on tosin huomautettu jopa siitä, että käytän kännykkää ikäisekseni todella vähän. Kun olen kerran taipuvainen passiivisuuteen ja siihen päälle vielä älypuhelinten keskimääräinen elinikä (n. 3 vuotta) sekä onneton akunkesto, niin siinä teille syy. Eikä siellä netissä edes loppujen lopuksi ole oikeastaan mitään, lähinnä clickbait-roskasisältöä sekä SinäTuubaPaska-videoita. En tosin aio vaihtaa enää vanhaan rautaan, kun työni/opiskeluideni osalta tarvitsen verkostoitumista ja WhatsAppin kautta se onnistuu helpoiten.

Olen suunnitellut, että voisin joskus pitää täysin elektronisesta viihteestä vapaan viikon, mitä nyt vastaan puhelimeen, jos joku soittaa/viestittää. Ennen aloittamista pitää toki sanoa mahdollisimman monelle, että pidän nyt taukoa elektroniikasta, eli saavat soittaa vain jos on jotain oikeasti tärkeää asiaa. Itse viikko tarkottaisi sitä, että saisin vihdoin luettua joitain kirjoja alta pois ja jotka ovat vuosikausia homehtuneet kirjahyllyssä. Myös unenlaatu tulee paranemaan, kun pääsee päätteen äärestä pois ja menee ulos keksimään jotain tekemistä. Ainoa todellinen haaste tässä on yksinkertaisesti välttää netin avaamista spontaanisti, jolloin se viikon putki myös rikkoutuu siinä samalla. Addiktio saa pahimmillaan aikaan liki pakkoliikkeen kaltaisia nykimisliikkeitä, joista pääsee yli vain sitkeällä suomalaisella tahdonvoimalla.

09.10.19 klo 22:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tsemppiä Kookosbanaanille tekniikkariippuvuudesta vieroittumisen kanssa. Kerran kun noista pääsee irti, niitä ei oikeastaan jää edes kaipaamaan. Itsellekin kertyi nopeasti yllättävän paljon ylimääräistä energiaa ja aikaa oikeille asioille kun luovuin tuosta taskupaholaisesta about viikko sitten. Pelkkä netin käyttö on suoralta kädeltä alle puolet aiemmasta, sen tilalle on tullut jopa vähän sosiaalista elämää, opiskeluun lisää vauhtia ja jotain pientä harrastuskipinääkin.

Kannattaa ainakin kokeilla.

Tätä nykyajan ihmisten näkymätöntä ongelmaa näiden monenkarvaisten härpäkkeiden kanssa ei oikein voi koskaan yliarvioida, sääli vaan kun niistä ei käytännössä ollenkaan julkisuudessa puhuta vaan tuudittaudutaan ajatukseen, että kaikki vaan automaattisesti edistyy ja menee parempaan päin, vaikka uuden tekniikan mukana tulee helposti myös täysin uudenlaisia ongelmia, joihin ei löydy käytännössä minkäänlaista vanhan ajan kokemusta tai valmiita pitkän tähtäimen tutkimuksia.

Jotenkin tosi kuvaavaa, ettei teknologia-alan isot pamput anna [www.businessinsider.com] omien lastensa säätää vapaasti samoilla älytuotteilla mitä puskevat koko ajan markkinoille. Aivan taatusti ovat itse perillä omien luomustensa ongelmista, mutta raha puhuu.

Dekkari

12.10.19 klo 15:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itselläni on älypuhelin ainoastaan työpuhelimena ja se on siinä melko kätevä. Muuten ei kyllä ole suunnitelmissa hankkia älypuhelinta. Mielestäni tietotekniikan kehittyminen on itsessään ihan kätevää (verkkopankit, korttimaksut), mutta silloin kun noista tulee ainut tapa tehdä asia, niin kyllähän siinä menee hermot. Itse esimerkiksi lähetin verokortin yhdelle työnantajalle ja vastukseksi tuli, että pitäisi tulla e-muodossa (tai jotain siihen päin).

Kauhulla odotan sitä päivää, kun paskapaperia ei enään myydä kaupassa vaan sitä saa VAIN seinästä painamalla älypuhelimen näyttöä. Voin kuvitella miten keksinnön kehittäjä sanoo sen olevan vallankumouksellinen, vaikka tosiasiassa tuo saisi monet repimään hiuksia päästään.

John117

08.02.20 klo 14:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kyllähän se tupakointi on ollut. Tuli aikoinaan aloitettua entisen tyttöystävän mukana ja urheilevana ihmisenä oli osana arkea enemmän tai vähemmän. Kohta noin nelisen kuukautta ilman muutamia hairahduksia lukuunottamatta.

Kokeilin aluksi kerrasta poikki. Ei mitään toivoa. Herranjumala sitä ahdistuksen määrää jo puolen päivän lakon jälkeen. Nikotiinilaastareita en edes harkinnut. Dopamiinia nekin vapauttaa enemmän kuin tarpeeksi eli aivojen huijaaminen olisi vain jatkunut toisessa muodossa. Työtoveri sai edellisessä työpaikassa työterveyden kautta reseptilääkityksen.

Pikkuhiljaa vähentämällä toimi omalla kohdalla. Muistan kun pääsin 1-2 savukkeeseen päivätahtia ja tuostakin kun ensimmäinen raitis päivä oli ohi, alkoi taas mielialavaihtelut, levottomuus ynnä muut ihanuudet. Marraskuusta uudenvuoden aattoon olin täysin raitis ja putki katkesi sattuneesta syystä vuoden viimeisenä päivänä. Sen jälkeen olen vain 1 askin savutellut tähän päivään. Tuosta on pirullisen vaikeaa päästä irti kun sen kerran kunnolla aloittaa. Kyllä se vain fakta on ettei riippuvuuksia myönnetä, itsekin ajattelin ettei tässä mitään koukussa olla. Kunnes todellisuus iskee tuhannen auringon voimalla sitten kun peliä yrittää viheltää lopullisesti poikki.

Jos perinteinen savuke muuten keksittäisiin tänä päivänä, melko varmasti luokiteltaisiin laittomaksi aineeksi. Omasta mielestä yksi raastavimpia esimerkkejä siitä että millään ei ole oikeastaan mitään väliä kunhan tietty taloudellinen/rahallinen etuus ollaan saavutettu.

Jälkeenpäin ajateltuna yksi typerimmistä asioista mitä on aloittanut. Positiivisena asiana ilmeisesti nuorison tupakointi on vähentynyt huomattavasti vanhempiin sukupolviin verrattuna.

Semmoiset turinoinnit tällä kertaa. Kahvi ja kännykkäriippuvuus tulevat hyvänä kakkosena ja kolmosena.