Riippuvuuksia

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Riippuvuuksia

Schwarzenegger

09.05.09 klo 00:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Schwarzenegger kirjoitti:

- Sipsien, Karkkien ja Roskaruuan syönti.
- Tietokoneella oleminen.
- Elokuvien ja hyvien sarjojen (Prison Break, 24, Oz) katselu.
- Musiikin (enimmäkseen metallin) kuuntelu.
- Kynsien pureskelu.

Siis mitä...? En ole tietääkseni katsonut koskaan viittä/neljää jaksoa enempään Prison Breakia ja 24 tätä myötä muodostunut kovin surkeahkoksi sarjaksi. Niin ja "enimmäkseen metallin", siis... Joo jostakin syystä vähän hävettää nämä omat viestit vuosien takaa.

09.05.09 klo 00:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Schwarzenegger kirjoitti:

siis... Joo jostakin syystä vähän hävettää nämä omat viestit vuosien takaa.

Turhaan häpeilet.

Nivelten naksauttelu, sormet ei toimi ilman kunnon naksuttelua.
Kynsien, pullonkorkkien ja silmälasin sankojen pureskelu.
Liiallinen mausteiden käyttö, ketsuppi ja grillimausteet sopivat kaikkeen, munakkaista ja lasagnesta paisteihin

Ataru

09.05.09 klo 08:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tapio kirjoitti:

Nivelten naksauttelu, sormet ei toimi ilman kunnon naksuttelua.

Tämä on muuten aivan totta omallakin kohdalla.

onemorerobot

09.05.09 klo 12:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

E-Mies

09.05.09 klo 13:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

Täytyy kyllä olla melkoisen rappiolla jos asetonin imppaaminen kuuluu riippuvuuksiin. Onhan se nyt tietenkin itsestään selvää, että nuoret haluavat kokeilla kaikenlaista uutta ja tabua, mikä kuuluu nuoruusiän uteliaisuuteen, vaaranhimoon sun muuhun mielenosoitusmellakointiin. Tupakan, nuuskan ja alkoholin ymmärtää ja joltain tahoilta heruu jopa myötätuntoa, mutta asetonin imppaaminen? Ei herrajumala, tässä kohtaa voisi jo kyseenlalaistaa sen kuuluisan puuttuvan ihmisjärjen. Jotkut saattavat saada huimia värähtelyjä ja nautinnon tunteita, jos nykivät heppiä kymmenen kertaa päivässä huoltoaseman vessassa, työntävät parin millin apinapällin ylähuuleen, pistävät tupakaksi naapurin kuistilla tai vetävät kirkasta kossua mahalaukkuun kuin vesihanasta, mutta imppaaminen? Ja kaikenlisäksi vielä asetonin... Ei. Ei, sanon minä vahvasti korostaen. Kaikella kunnioituksella kaikkia äitikullan kynsilakanpoistoaineenimppaajia kohtaan: ottakaa hyvät ihmiset järki käteen ja miettikääpä nyt hetkisen verran ennen kuin Loreali-purkki löytyy nenärööristä. Eikö tosiaankaan löytyisi parempaa tekemistä?

Chrattac

09.05.09 klo 15:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Imppaaminen on kyllä perseestä, mutta kyllä nyt mieluummin sitä kuin katsotte vaikka House of the Deadin tahi Date Movien, molemmat tappaa yhtä tehokkaasti aivosoluja, mutta imppaamisesta saa sentään hetkellisen euforiantunteen. Todellisuudessa moista systeemiä ei kyllä kannata lähteä aloittelemaan ihan oikeasti. Syynä on se aika nopea riippuvuussuhde, sekä aivoja tehokkaasti tuhoava vaikutus. Moinen ei ole missään suhteessa verrastettavissa johonkin munan vatkaamiseen.

En ole tällä hetkellä riippuvainen muuhun kuin kofeiiniin – jos pariin päivään ei saa kupposta kahvia niin alkaa pää tulla kipeeksi ja on huomattavissa pienimuotoista vispaamista käsissä, muttei mitään kovin voimakasta. Kannattaa ostaa kofeiinitabletteja ja kiskoa niitä kirjotuksia ja kokeita ennen pari-kolme kappaletta (yksi – eli suositusannos päivää kohti – ei vaikuttanut tuolloin enää mitenkään).

09.05.09 klo 16:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse muuten tykkäsin ala-asteikäisenä koulussa imppaila Tiimarin liimapuikkoja. Tuoksuivat jollekin oudolle, aika hyvälle. Nykyään en ole enään niitä nuuhkinut.

Tosin itse kyllä haistelen aika paljon, joten kait sen voi riippuvuudeksi laskea. Esimerkiksi hirskimökki, grillisapuska (siis omatekoinen, ei minkään hampurilaismestan), uudet vaatteet, ruohonleikkauksen jälkeinen tuoksu... Näitä ja muita, varsinkin kesäisiä tuoksuja tulee haisteltua useasti ja tuottavat suunnatonta mielihyvää. En mää niihin mitään gasoliinia tai vahvemmanmoisia tarvitse.

-mirco-

09.05.09 klo 23:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itselläni ei onneksi hirveästi ole epäterveellisiä riippuvaisuuksia (tai en ainakaan tunnusta). Minua hirvittää ajatus ihmisestä imppaamassa jotain kynsilakanpoistoainetta kadunkulmassa. Kaikilla syyntakeisilla on kuitenkin mielestäni oikeus tehdä keholleen mitä lystäävät, kunhan eivät muita satuta.

Kolaa juon kuitenkin päivittäin ja päätä särkee jos en juo. Onneksi en kuitenkaan ole siitä riippuvainen.

09.05.09 klo 23:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

-mirco- kirjoitti:

These two sentences contradict one another.

Alempaan: Joo mä ajattelinkin :).

-mirco-

09.05.09 klo 23:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Joo, ja jälkimmäisen perään olisin heittänyt hymiön jos olisin osannut.

NitroPupu

17.05.09 klo 20:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kahvi. Kahvia menee 2-5 kuppia mustana päivittäin (+ satunnaiset espressoshotit) ja ilman sitä eivät aivot toimi. Kahvin merkitys mulle on selvinnyt näin parin päivän aikana, lauantai-aamuna aivan kauhea olo, kuppi kahvia ja jokaisen hörpyn aikana koko keho väreili ihanan lämpimän nektarin ansiosta. Minulla on ongelma, ja tiedostan sen.

Sain seisokin. Mutta kahvin lisäksi naksuttelu on riippuvuus. Futis-aikana polvet täytyi aina aamuisen laittaa paukkumaan. Ala-asteen aikana aloitetusta sormien naksuttelusta en ole vieläkään päässyt eroon, ja uusimpana tulokkaana on tullut niskan naksuttelu. Noh, ei kukaan ole täydellinen.

17.05.09 klo 22:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hyhhyh, mä en ole ikinä tajunnut miten 90% suomalaisista pystyy juomaan tota hirveetä litkua, jota kahviksikin kutsutaan. Yleensäkin vituttaa aina tämä (suku-)juhlissa tapahtuva vuoropuhelu:

"Otatko Tapio kahvia?"
"En käytä"
"Ai etkö sä vielä ole oppinut juomaan kahvia? Onpas kyllä ihmeellistä."

Siis mitä vittua? Onko kahvinjuonti joku pakollinen tapa, johon täytyy opetella että muut pystyvät mieltämään meikäläisen edes hieman ihmistä muistuttavaksi olennoksi? Mitä jos sen mausta ei vaan pidä, eihän kukaan ihmettele vaikka Jari-Pekka ei söisi sieniä tai Mauri ei joisi piimää? Kyllä mä sitä nyt juomaan pystyn, mutta miltään miellyttävältä se ei kyllä maistu. Alan vastedes sanomaan ihmisille omaavani kofeiiniallergian. Tai en kyllä alakaan, ne varmaan vaan tarjoaisi kofeiinitonta kahvia. Ei hyvää päivää.

Paskis

17.05.09 klo 23:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lievä peliriippuvuus oli käynnissä vielä pari vuotta sitten, nyt on saatu sekin hallintaan. Lähinnä veikkauksen pelejä tuli pelattua, nykyään paljon harvemmin ja pienimmillä panoksilla.
Silti edelleen koukussa nettiin ja kofeiiniin. Kahvinjuonti on lähes kokonaan lopetettu ja korvattu energiajuomilla.. Kahvi ennemmin väsyttää kuin piristää, omalla kohdalla siis.

Lassomies

18.05.09 klo 11:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tapio kirjoitti:

Tai en kyllä alakaan, ne varmaan vaan tarjoaisi kofeiinitonta kahvia.

Tai sitten he tarjoaisivat vain kahvia. Heh.

(viiden minuutin kiusallinen hiljaisuus, okapallot pomppivat ja tuuli viheltää)

Kahvi ei todellakaan ole kovin hyvää. Sillä on vain tupakkamaiset vaikutukset. Tuntuu, että pitää ottaa kuppi, jos ei ole muuta tekemistä (!) tai muuten yhdistää rinkelin syömiseen, TV:n katseluun tai seurusteluun jäykissä sukujuhlissa.
Joo, juon 4 kuppia per päivä. Ei sillä nyt vielä mihinkään Guinnessin kirjaan mennä, että mitäs tässä huolehtimaan.

Chrattac

18.05.09 klo 13:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tapio kirjoitti:

Jos muutat Tampereelle, niin mä opetan sut juomaan kahvia... se on oikeaa elämäneliksiiriä, sen rinnalla kalpenee kuule kuningas Alkoholikin. ”:-)”

T-2000

27.06.11 klo 18:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kahvi- ja nettiriippuvuuden omaan.

27.06.11 klo 21:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

Meikäläinen on kuulkaas seksiriippuvainen. Mitäs siihen sanotte? :) No kun vakavia ollaan niin riipuvuuksia muihin ovat tupakka ja kahvi. Jos en polta tupakkaa tai jauha nikotiinipurkkaa silloin unensaanti siirtyy myöhemmäksi. Jos en saa kahvia silloin alkaa heikottamaan ja aamulla päätä särkee.

Batman

28.06.11 klo 01:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse voin helposti sanoa olevani riippuvainen asiaan, joka on hyvin yleinen, ehkä niinkin yleinen että sitä ei lasketa riippuvuuteen:
Musiikki (ja yleinen kuuntelu)
Onhan sitä kuultu ihmisten suusta jo varmasti vuosisatojen ajan, "en voi elää ilman musiikkia", "musiikki on elämäni" ja niin edelleen. Kuulostaa jo niin kliseiseltä musiikki on huumeni puheelta että mietin hetken, kannattaako edes mainita tästä, mutta koen sen riippuvuudeksi siinä määrin että kannattaa sekä haluaisin muidenkin huomaavan asian.

Kuuntelen musiikkia aina tietokoneella ollessani, yksin ollessani, autossa radiosta tai ipodista, pyöräillessä, kävellessä, ennen nukkumaan menoa (nyt), aamulla herättyäni. Mahdollisiman usein siis, silloin kun ei muita/muuta tarvitse kuunella. Siltä paheelta olen välttynyt että kuutelisin napeista musiikkia kun juttelee jonkun kanssa, itse vihaan sitä että joku kuuntelee musaa kun hänelle yrittää puhua.
Spotifyn ilmaisversion aika kuluu hyvin nopeasti loppuun, varsinkin kun monesti on kulunut monta tuntia tietokoneen äärellä uuden musan etsinnöissä ja sitä kuunellessa. Aina soi musiikki kun olen koneella. Ja iltaisin ipod soi joskus yli tunninkin kun pitäisi nukkua.
Kuullostaako tutulta? Siksi halusinkin mainita tästä, sillä tämä on hyvin yleinen riippuvuus.

Mainitsin riippuvuuteeni myös yleisen kuuntelun. Tällä tarkoitan elämän, luonnon ja ympäristö äänien kuuntelua. On hienoa pysähtyä hetkeksi vain kuuntelemaan ympäristöä, erityisesti hiljaisuutta. Kokeilkaapa näin keskikesällä astua ulos yöllä kun ei pitäisi olla liikennettäkään. Kuunnelkaa kesän hiljaisuutta, lintujen äänähtelyä, lehtien kahinaa tuulessa. Upeaa. Ja talvella yön hiljaisuus on täysin eri.
Suosittelen kaikille pysähtymistä, musiikista, ihmisten pälätyksetä, liikenteestä ja suunnata luontoon tai jonnekkin missä voi sanoa olevan hiljaista ja keskittyä hiljaisuuteen.

Ja tietysti olen addiktoitunut tyttöystävääni (hyvällä tavalla) ja elokuviin. Oireita molemmista jos ei näe riittävästi. Ainoa paha riippuvuus on nivelten naksauttaminen, sormet, niska ja varpaat.

doomsdaymachine kirjoitti:

Meikäläinen on kuulkaas seksiriippuvainen. Mitäs siihen sanotte?

Siihen sanon että seksiriippuvaisuus on oikeasti vakava asia ja suosittelen hoitoa, se että itse tunnistat riippuvuutesi on hyvä askel eteenpäin. Seksiriippuvuus voi tuhota täysin sosiaalisen elämän, perhe ja ystävät etääntyvät, parisuhde rakoilee. Myös sukupuolitaudit ovat paljon todennäköisempiä, ja se ei ole leikin asia.