Yliluonnolliset/paranormaalit ilmiöt

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Yliluonnolliset/paranormaalit ilmiöt

29.08.04 klo 13:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

Uskotteko yliluonnollisuuteen? Uskotteko, että kaikkea ei voida järjellä tai tieteen keinoilla selittää? Onko teillä kokemuksia asioista, jotka voisi luokitella yliluonnollisiksi?

Itselläni on pari aika karmivaa kokemusta:
1. Tästä ei ole aikaa kuin muutama kuukausi. Heräsin kerran keskellä yötä ja minulla oli jotenkin epämiellyttävä ja ahdistava olo, jollaista minulla ei ollut ollut pitkään aikaan. Käänsin päätäni oikealle katsoakseni kelloa, ja samalla huomasin, kuinka tuolilla istui jokin hahmo, joka tuijotti minua. Räpsäytin silmiäni kerran, ja tuo hahmo oli poissa. Sen jälkeen oli kyllä kieltämättä vielä epämiellyttävämpi olo, eikä unikaan oikein meinannut tulla.

Näin myöhemmin ajatellen en usko, että tuossa mitään oikeasti yliluonnollista oli. Puoliunessa/unenpöpperössä voi hyvinkin nähdä vaikka mitä. Muistaakseni olin vielä nähnyt jotain painajaista ennen kuin heräsin (en ole tästä kuitenkaan aivan varma, koska mitään selvää muistikuvaa ei ole), ja tuo ahdistuneisuus saattoi johtua siitä.

2. Tämä on paljon oudompi juttu, joka tapahtui jo n. 10 vuotta sitten. Päätimme kaverini kanssa mennä "seikkailemaan" erääseen suurehkoon metsään, jossa emme olleet aikaisemmin käyneet. Kävelimme metsässä erästä polkua muutaman kilometrin, kunnes huomasimme rannalla (metsä sijaitsi siis osittain järven rannalla) vanhan ja ränsistyneen talon, jossa ei ilmeisesti oltu asuttu enää moneen vuoteen. Päätimme mennä katsomaan kyseistä taloa lähempää ja huomasimme, että ovi oli auki. Kaikki ikkunat olivat rikottu ja muutenkin talo kuin odotti purkamistaan.

Kaverini ehdotti, että käydään sisällä kurkkaamassa minkälainen paikka se on. "Sieltähän voi löytyä vaikka mitä jännää", taisi kaverini innoissaan tokaista :) No menimme sisälle, ja siellä oli aivan tyhjää. Jonkun verran roskia oli maassa, mutta muuten aivan tyhjää. Talo oli kaksi kerroksinen, ja huomasimme portaat, jotka johtivat toiseen kerrokseen. Kun lähestyimme niitä, joku sanoi vaimealla äänellä "menkää pois". Kuulimme molemmat sen, katsoimme toisiamme pari sekuntia sanomatta sanaakaan, ja juoksimme pelästyneinä ulos talosta ja pitkälle polkua, varmaan yli kilometrim verran, ennen kuin pysähdyimme. Siinä sitten juteltiin, ja kumpikin oli varma, että oli kuullut tuon aavemaisen "menkää pois" lausahduksen.

Tässähän on oikeastaan kaksi vaihtoehtoa: 1) Siellä talossa oli joku (yläkerrassa?), joka halusi vain pelotella meitä. Autiossa talossa ääni kaikui muutenkin aika paljon, niin että tuo "menkää pois" kuulosti vielä karmivammalta kuin se oikeasti olisi kuulostanut. 2) Kyseessä oli yliluonnollinen ilmiö, "aave" puhui meille. Itse en oikein usko mihinkään aaveisiin, mutta tämä tapaus kyllä pistää miettimään. Taidan kuitenkin silti uskoa enemmän tuohon 1. vaihtoehtoon, mutta mistä sitä koskaan tietää...? Edelleen tulee kylmät väreet kun ajattelee tuota tapahtumaa. :|

Kertokaa omia kokemuksianne tai mielipiteitänne.

Viisas

29.08.04 klo 13:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Saattaa olla tuolla talossa asui joku viskin kähentämä juoppo, joka kuiskasi krapulassaan. Ei, tämä ei ole vitsi.

29.08.04 klo 13:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

Viisas kirjoitti:

On ihan mahdollista, että siellä majaili joku spurgu/koditon tyyppi. Itse asiassa aika todennäköistä. :roll: Mutta silti, tuo tapaus oli erittäin karmiva ja en menisi tuohon taloon uudestaan vaikka maksettaisiin.

Ville

29.08.04 klo 13:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse en usko yliluonnollisiin ilmiöihin, vaikka niistä olen lukennut. Olen liian skeptinen uskoakseni tuosta vain mihinkään. Itse uskon järjellisiin selityksiin.

Juhani Sementti

29.08.04 klo 13:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yöllähän noita hahmoja juuri näkee. Itselläkin on ollut aika monasti tunne varsinkin talvisin, että joku seuraa. Sitä kutsutaan mielikuvitukseksi.

Tosin kerran kun mä olin aika lailla häviöllä rahapeleissä niin rukoilin jumalalta, että jos nyt voitan niin en pelaa koko päivänä enää. Ventissä tulikin sitten markalla heti yhdistelmä 7-7-7 eli 40 mk. Praise God :lol:

Ale

29.08.04 klo 13:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ka voihan sitä maailmassa vaikka mitä olla, olkoot sitten ns. yliluonnollisia ilmiöitä. Mulla on sellainen elämän asenne, että: "Eihän sitä koskaan tiedä." Ei kyllä itselle ole käynyt mitään siistiä.

SpaceCadet1

29.08.04 klo 14:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Oma mielikuvitus on laukannut pienestä pitäen niin kovaan tahtiin, että vähän väliä niinkin harmiton esine kuin tuoli vaikuttaa hämärällä ihmissyöjäpedolta. Itse en ole varsinaisesti kuitenkaan kokenut mitään varsinaisen 'paranormaalia', enemmänkin hurjan epätodennäköisiä sattumia, jotka olen kuitenkin voinut juuri ja juuri hyväksyä sattumina. :D Mutta olisihan se hyvä uskoa että joillekin asioille tässä maailmassa ei löydy mitään loogista tai järjellistä selitystä; mitä hauskaa siinä on jos me tietäisimme kaiken kaikesta!?

TheShining

29.08.04 klo 14:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yöllä varsinkin jos on unenpöperössä voi ihan hyvin nähdä harvakuvia, vaikka itse en ole mitään tämän tapaista kokenut.
Taidankin myös lukeutua niihin jotka uskovat ennemin järkevään selitykseen.

Scuzzball

29.08.04 klo 14:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse ainakin uskon että tapahtuu asioita, joita tiede ei pysty selittämään. En nyt sano että kummituksia ja alieneita kävelee joukossamme, mutta siis selittämättömiä ilmiöitä. Esimerkiksi nuo uutisissakin pyörineet UFO-videot (tunnistamaton lentävä esine), jotka eivät ainakaan toistaiseksi ole huijaukseksi paljastuneet. Itsekin olen törmännyt paranormaaleihin ilmiöihin, useinkin ilmeisesti. Tai sitten olen vain hullu.

Ensimmäinen sellainen joka on painunut parhaiten mieleen. Siitä on n. 5 vuotta, olin kaverini mökillä. Mökistä noin puoli kilometriä korpeen oli joku hylätty pieni talo, josta sain heti kuulla kauhujuttuja. Siellä oli kuulema asunut joku, mutta oli sitten vain kadonnut. No, me tietenkin lähdimme katsastamaan kyseistä taloa, vaikka kaverini äiti oli varoitellut ettei sinne saisi mennä. No, saavuimme talolle joka oli pari kymmentä vuotta ollut autiona, ja voitte varmaan kuvitella kuinka aavemaisen näköinen se oli. Siinä vaiheessa jo päätin että haluan palata mökille. Mutta eipä tuota kaveriani pidätellyt mikään, hän päätti mennä kokeilemaan ovea, ja menin tietysti mukana. Ovi ei auennut, päätimme mennä ikkunasta jossa ei ollut edes lasia jäljellä. Kaverini meni edeltä, hän istui ikkunalaudalla, ja siinä samassa iski salama kuin kirkkaalta taivaalta ja heti perään jyrähti ja kovaa. Kaverini pelästyi niin että putosi maahan tuosta ikkunalaudalta. Tuolla salamaniskun hetkellä näin täysin selkeästi siinä pimeässä ikkunassa jonkin pelottavan näköisen hahmon. Siis oikeasti karmivan näköisen ihmismäisen hahmon, todella selkeästi. (Ei, se ei siis ollut tuo kaverini, vaan hänen takanaan) Sen jälkeen sitten juostiin ja kovaa, eikä muuten palattu enää sinne talolle.

Ei tuo varmaan paperilla kuulosta kummoiselta, mutta kokemuksena se on unohtumaton. Paranormaalia tuossa oli tuo "kuin kirkkaalta taivaalta" tullut salama. Sää oli hieman pilvinen, ja vähän ehkä sadetta ilmassa. Mutta silti siinä melkeinpä suoraan päällä iski salama, koska jyrähdys kuului lähes saman aikaisesti. Ja sekin oli varsin outoa että mökille palattuamme emme kuulleet enää ollenkaan jyrinää. Mutta se hahmo, muistan sen vieläkin kuin eilispäivän. Sellanen ihmisen näköinen hahmo jolla on jokin harja kädessä, karmivaa... Sen jälkeen oli hieman vaikeuksia saada unta öisin. :oops:

No sitten on nähty näitä ns. ufoja. Tai lähinnä jotain outoja valoilmiöitä, joille en ole keksinyt mitään järkevää selitystä. Esimerkiksi jälleen kerran eräällä mökillä, tällä kertaa setäni mökillä. Näimme taivaalla jonkinlaisen valopisteen, niinkuin lentokone mutta valot eivät vilkkuneet. Se meni eteenpäin todella kovaa vauhtia, mutta sitten pysähty pariksi kymmeneksi sekunniksi. Siinä keskellä taivasta se vaan seisoi, kuin tähti (mutta isompi) joka ei tuiki. Sitten se taas jatkoi matkaansa, mutta katosi yllättäen. En ole keksinyt mikä ihme tuo voisi olla. Muistutti aika paljon niitä uutisissakin näytettyjä Meksikon ilmavoimien kuvaamia ufoja, joskin se liikkui suoraan.

Näitä olisi vielä lisääkin, mutten nyt jaksa alkaa raapustelemaan tähän niitä. Joka tapauksessa, uskon paranormaaleihin ilmiöihin!

29.08.04 klo 15:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Scuzzball kirjoitti:

Luultavasti kyseessä oli satelliitti tai vastaava. Itse näin samalaisen kun nukuin talvella yön parvekkeella :?. Kysyin tähtitiedettä opettaneelta ja hän sanoi siihen muutaman perusteen kuten mainittu satelliitti. Saattoi olla myös meteori, taivaalla nuo liikeet vaikuttavat paljon yksinkertaisemmilta kuin alhaalta katsottaessa.

Pidän kaikkien näiden ilmiöiden lukemisesta, vaikka en usko niitä kovin helposti. Itsekin olen mielikuvituksella saanut aikaan vaikka mitä, luonnollisesti. Kaikki Bermudan kolmio jutut pitää tietenkin aina lukea. Mielenkiintoinen on esimerkiksi Ben Macdui, jossa monet vuorikiipelijät ovat kuulleet jättiläisten askelia. Jännä vaan että nämä ovat usein kiipeilleet yksin ja äänet ovat kuuluneet sumusta.

Kaipa tässä voi kirjoitella muistakin ihmetyksistä, kuten 20-metrisestä nuijapäästä. Tätäkin juttua on epäilty, koska kuva on niin loistavasti aseteltu olemaan tosielämästä. Kokosuhdettakin kuvaamaan on hyvin vene sattunut paikalle.

Ainakin minusta kuva on hieman karmaiseva ja se on otettu 12.12.1964.

29.08.04 klo 15:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Löytyipä mielenkiitoinen toinen kuva.

"On Christmas Eve, 1968, a woman in Southern Minnesota snapped a picture of her husband assembling toys - and inadvertently preserved an unscheduled broadcast on her unplugged television set. The hand had appeared the year before, again at Christmas."

29.08.04 klo 16:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

AInahan tällainen pientä mieltä kiehtoo. Pienempänä kahlasin niin paljon kummitus- ja mysteerijuttuja että sain niistä jopa painajaisia. Eikä tuo kiehtoneisuus kaikkea paranormaalia kohtaan ole suinkaan kaikonnut iän myötä, ehkä jopa päinvastoin.

On August 23rd, 1971, in the small Spanish village of Bélmez, a startling and unusual event began to take place. In the home of Maria Gõmez Pereira an apparition was forming on the kitchen floor. It was a human face.

Whilst the faces appeared like expressionist paintings, and were indeed hailed as masterpieces of paranormal art by eminent painters, it is unclear as to what actual pigments, paint or dyes were used. Chemists were unable to detect any elements in the faces that were not present in concrete and were at a loss to explain the existence of the faces at all.

29.08.04 klo 16:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tällaisiin en kyllä kovin helpolla usko, mutta niin kuin Rakr sanoi, niin näitä juttuja lueskelee ihan mielenkiinnolla. Itselleni ei muistaakseni ole tuollaisia käynyt, paitsi joskus 5-vuotiaana nukkuessani vanhempieni sängyssä näin seinällä jotain elokuvan tapaisia pelottavia kuvia. Sen jälkeen en vähän aikaan äidin ja isän viereen uskaltanut mennä nukkumaan. Isä yritti vakuutella vielä pitkään sen olleen unta, mutta olin aivan varmasti olleeni hereillä. Kuitenkin tiedän sen olevan minun mielikuvituksen tuotettani. UFO-havainnot ovat mielestäni täyttä roskaa, enkä yleisesti usko tuollaisiin paranormaaleihin ilmiöihin.

Kebottaja

29.08.04 klo 16:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Rakr kirjoitti:

Löytyipä mielenkiitoinen toinen kuva.

Mulle tulee tollasista kuvista oikeasti kylmiä väreitä. Nytkin. Inhottavaa. Mä en ole ikinä muodastanut omaa mielipidettä paranormaaleista ilmiöistä, mutta olisin kyllä kallistumassa "Joo"n puolelle :shock: .

Mummon luona aina veljen kanssa luetaan hyllystä löytyviä kirjoja "Hämärän rajamailla" ja "Mysteerien maailmaa", ja ne ovat täynnä tollasia juttuja. Niitä lukiessa huomaa kokoajan vilkuilevansa ympärilleen. Huhhuh. Mun mielenkiinto tollasia juttuja kohtaan senkun kasvaa.

Kebottaja

29.08.04 klo 16:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Laittakaas hei jotain nettisivuja joilla noita vastaavia juttuja on. :?:

29.08.04 klo 16:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

Siitä keilailee niin tulee vastaan aika paljon kuvia, mitä nyt ei toisaalta haluaisi edes nähdä. Tulee mieleen aina kun ui järvessä tjsp. 8)

Migelo

29.08.04 klo 17:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kyllä mä uskon vakaasti, että kaikki mitä tässä suuressa maailmassa tapahtuu ei ole järjellä selitettävissä. Itselle ei kylläkään mitään kovin paranormaalia ole tapahtunut, paitsi juuri tuollaisia yöllä herätessä syntyviä harhakuvia, jotka sitten katoavat silmiä räpäyttämällä. Joskus myös on tapahtunu semmosta, et huomaan jonkun kaapin tai muun oven olevan auki, vaikka voisin vaikka vannoa, että olin sulkenut ne hetki sitten.

En sitten tiedä onko mitään paranormaalia olemassa, mutta kyllä mä haluan ainakin uskoa niihin. Ja kyllähän näitä tosiaan on mukava lukea... Varsinkin noi meksikolaisten UFO-havainnot kuulostaa aika hyvin perustelluilta, tosin on sitä ihmismielelle ennenkin syötetty kaikenlaista paskaa silmät kirkkaina...

29.08.04 klo 17:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joku ei nuku tänä yönä noiden ectoplasma kuvien takia :?

Siperia Jones

29.08.04 klo 17:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jo pienemmällä iällä tuli ahmittua paljon leffoja ja kun yöllä ei saanut unta tuntui jokainen pienikin rasahdus äärimmäisen pelottavalta. En silti muista kokeneeni mitään kovinkaan mystisiä tapahtumia, mutta silti osittain uskon paranormaaleihin ilmiöihin.

29.08.04 klo 17:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

http://www.alhainen.net/kummitus/index.html. Tuolla on joitakin kummitus- ym. tarinoita. Ihan hyviä ja karmivia, vaikka varmasti sepitettyjä/urbaaneja legendoja osa.