Dokumentti/Reportaasi nurkkaus

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Dokumentti/Reportaasi nurkkaus

13.01.18 klo 23:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tänne saa tulla laittamaan dokumentteja/reportaaseja tarjolle, mitä ikinä sitten haluattekin. Dokumentit/reportaasit luonnollisesti antavat myös keskustelun ja asiaan syventymiselle hienot puitteet, joten ilman muuta keskustelua aiheesta mikäli kiinnostaa. Youtubessa on niin paljon mahtavia dokumentteja/reportaaseja.

Aloitetaas shokki dokumentilla. Erittäin synkkää ja sairasta:

(Varoitus herkille katsojille! Todella graafista sisältöä!)

14.01.18 klo 08:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Laitetaas tänne heti yksi suosikkidokkareistani,surullisenkiehtova tarina Donald Crowhurstin maailmanympäripurjehduksesta 1968.

Miten ihmeessä hänet päästettiin edes lähtemään kisaan?

14.01.18 klo 08:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Atari: Game over.

Jokaisen vähääkään videopeleistä,tai 80-luvusta kiinnostuneen kannattaa katsoa tämä.

Hyvä rytmitys,sopiva kesto ( +1h) ja paljon aikakauden klippejä.Suosittelen!

14.01.18 klo 09:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Company Man:in ..What happened?-sarja.

10-15min. pätkiä perseelleen menneistä firmoista ja syistä jotka johtivat turmioon.

Oheinen Blockbusters-juttu sopinee tänne parhaiten mutta suosittelen tutustumaan muihinkin aiheisiin.

P.S: Pirpanalle hatunnosto ketjun aloittamisesta!

P.P.S: Toiv.en nyt tuputa ja kyllästytä Tykkiläisiä ihan ähkyyn heti..

14.01.18 klo 09:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hyvä idea topicille! Täytyy itekkin tossa paremmalla ajalla tsekkailla noita teiän suosituksia, ja lisätä itekkin mielenkiintosia pätkiä tänne!

Nyt ei kerkiä kun täytyy lähtee pilkille :D

14.01.18 klo 12:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

abneri kirjoitti:

P.P.S: Toiv.en nyt tuputa ja kyllästytä Tykkiläisiä ihan ähkyyn heti..

Ehehehei täs nyt mitään semmosta. Antaa mennä vaan! :)

mäskipää

14.01.18 klo 13:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itselleni nuo lienevät ne dokumentit, joita olen määrällisesti eniten katsonut. Toisinaan on hyvä laittaa VHS soittimeen ja uppoutua päähenkilön ajatuksiin sekä rauhalliseen kerrontaan. Dokumentit kertovat kuvaushetkellä lähes 90-vuotiaasta Johan Vennisestä, sokeasta yksinasuvasta miehestä, joka vammastaan huolimatta sai aikaan monelle näkevällekin (ehkä) tekemättä jääviä asioita. Täällä taustatietoa sekä myöhempi dokumentti.

* * *

Tv-sarjoihin liittyen kaksi alle 10-minuuttista dokumenttia pelottavista tv.yhtiöiden logoista:

https://www.youtube.com/watch?v=nlmy47a6uiQ (keskittyy Screen Gems -logoon)
https://www.youtube.com/watch?v=V3FGjADFZmU (yleisempi kattaus pelottavista logoista: osittain samaa materiaalia yllämainitun kanssa)

14.01.18 klo 13:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

mäskipään viestin Logofobia oli minulle täysin uusi kummajainen,kiitos siitä!

En ole koskaan ajatellutkaan että filmi-tai tv-yhtiön logot voisivat olla lapselle niin pelottavia.

Joku tosin taisi jossakin mainita pelänneensä hirveästi sitä Broadcasters-yhtiön tunnusta,savuinen valokeila ja häiritsevän kuulloinen naisen nauru siihen päälle.

Itseasiassa klipin kommentoijalla näyttää olevan samat fiilikset..

Vennisdokkarit on tullut katsottua aikanaan tv:stäkin,siinä oli kyllä teräsvaari viimmesen päälle.

14.01.18 klo 14:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kylmä sota on minulle mielenkiintoisin historian ajankohta. On vielä niin paljon salaisuuksia tuolta ajalta tuomatta julki. Tuo aikakausi uudisti ja modernisoi maailman ja se on vahvasti kytköksissä meidän nykyisyyteemme.

"That was the GDR"

Loistava ohjelmasarja itä-saksasta.

Honecker's secret files

Odotin monta vuotta että joku kääntäisi tämän dokkarin englanniksi.

14.01.18 klo 15:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Heitetääns tähän muutama hyvä mitä tuli äkkiseltään mieleen.

Legendaarinen punkbändi Tampereelta, Kohu-63 Amerikan kiertueellaan.

Sitten toinen punk-dokkari, Unicef-bändissä vaikuttaneesta ukosta, eli Tinosta. Eräänlainen kulttihahmo kyseessä.

Kotimainen retropelidokkari:

Sitten vielä lyhykäisempi dokumentti vuodelta 1957. Perämeren hylkeenpyytäjät. Mielenkiintoinen pätkä.

Siitä sit. Antoisia katseluhetkiä! :D

14.01.18 klo 16:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ikivanhan kriminologiaharrastuksen puitteilta on vielä hihassa paljon hyviä rikosdokkareita.

Tässä [www.youtube.com] esimerkiksi on ehkä kaikkien aikojen tunnetuin sarjamurhaajadokumentti aiheesta Ted Bundy. Tullut katsottua vaikka kuinka monta kertaa.

Toinen klassikko on samanlainen [www.youtube.com] dokkari John Wayne Gacystä.

Näitä on youtube pullollaan lähes jokaisesta vähänkään isommasta kriminaalista.

Yksi itselle mieleenjäävimmistä rikosdokkareista oli timanttivaras Bill Mason [www.youtube.com]ia käsittelevä jenkkidoku, joka tuli joskus meikäläisestä telkkarista. Vaikka tuon näkemisestä on vuosikausia aikaa, muistan edelleen siitä paljon yksityiskohtia ulkoa.

Kaveri oli oikea tosielämän ninja ja rikollinen nero, vähän kuin joku Arsene Lupin. Tämä sama kaveri kävi kähveltämässä mm. Johnny Weismüllerin olympiamitalit, mutta palautti ne sitten myöhemmin. Kertaalleen Mason murtautui erään multimiljardöörin huvilaan hiuspinnillä ja otti sieltä muistoksi puhelinluettelon, jossa oli Marilyn Monroen ja suunnilleen kaikkien länsimaiden presidenttien numerot. Myöhemmin kytät löysi tämän samaisen puhelinluettelon ja Mason jäi käytännössä kiikkiin.

15.01.18 klo 12:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Reaganin presidenttikaudella, CIA teki Reaganille informatiivisia briiffausvideoita neuvostoliiton meiningistä. Nämä ennen salaiset briiffit julkaistiin tällä vuosikymmenellä CIA:n toimesta. Nämä ovat hyvin koottuja, viihdyttäviä, informatiivisia, erittäin selkeitä.

Tässä on uutisreportti CNN:ltä:

Tässä on briiffausvideot:

"Moscow Summit 1988" videossa, Reagania briiffataan Suomesta.

15.01.18 klo 13:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pohjois-Koreasta on tehty jo niin paljon dokumentteja, että ne alkavat jo kiertää samaa kehää... eli ovat ennalta arvattavia. Tarjoan teille erilaisen ja mielenkiintoisen dokumentin "Crossing the line".

Dokumentti kertoo neljästä amerikkalaisesta jotka loikaavat Etelä-Koreasta Pohjois-Koreaan.

On sanomattakin selvää, että heille tapahtuu hyvin mielenkiintoisia asioita.

mäskipää

16.01.18 klo 17:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nykyisin tulee katsottua netistä lähinnä lyhytelokuvia tai lyhyempiä dokumentteja, koska yhtäjaksoinen tuolilla istuminen ja pienen ruudun lähellä ährääminen ei ole itselläni niin motivoiva elokuvakatsonnan muoto. Siksi monet 5 - alle 60 minuutin pätkät ovat viimeaikoina olleet itselleni mielekkäämpiä katsottavia.

Yksi esimerkki näistä on Jim Carreyn taideharrastuksesta kertova dokumentti, jossa paljastuu hyvin toisenlainen persoona kuin 1990-luvun naamanvääntelykomedioista.

I Needed Color
Be Free -teaser

John117

17.01.18 klo 14:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Erikoistehosteiden pioneerina tunnetusta Ray Harryhausenista kertova dokkari:

Tätä en ilmaiseksi löytänyt miltään sivustolta jonka tänne kehtaisi linkata. Itse katsastin tuon vuosia sitten Netflixistä ja jos aihe kiinnostaa, ehdottomasti tsekkaamisen arvoinen pätkä.

Tuli myös Narcosin eka tuottari katsottua ja tämän innoittamana etsin Pablo Escobariin liittyviä dokkareita juutuupista. Pirun vaikea löytää asiallista tavaraa ilman kilometrien päähän paistavaa jenkkipropagandaa. Jos perunalaatu ei haittaa, niin tässä omasta mielestäni yksi hyvin rakennettu dokumentti:

20.01.18 klo 07:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

Erittäin mielenkiintoinen katsaus erään ihmisen sisimpään:

Werner Herzogin 2005 ohjaama Grizzly Man.

Timothy Treadwellin toiminta on hirvittävää seurattavaa. Katsojalla myötähäpeästä irvistely vaihtuu rystysiä kutkuttavaan vihaan,hämmentyneeseen epäuskoon ja jopa sääliin.

Tästä dokumentista on tehty podcastkin(?) joka säälimättä nostaa esille kaiken mikä Timothyssä oli niin ärsyttävää.

20.01.18 klo 07:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

15.03.18 klo 12:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kun Donald Trump lähti presidenttikilpaan ja voitti presidenttiyden, oli minun mielenkiintoni miestä kohtaan todella korkealla... tietenkin nytkin seuraan päivittäin mitässe Trumpsteri nyt puuhailee.

Kaikenlaisia dokumentteja ja reportaaseja olen miehestä katsonut, mutta eilen tuli vastaan dokumentti joka mullisti käsitykseni... negatiiviseen suuntaan. Tämä 4 osainen "Channel 4" tuottama dokumenttisarja on tehty niin huolella. Mitään osaa ei pikakelata, vaan syväluodataan tapahtumiin ja mieheen itsensä. Brittiläiset dokumentit ovat kyllä paljon parempia kuin jenkkiläiset... nyt on pakko myöntää.

Huomenna on perjantai, joten työpäivänne jälkeen katsotte nämä kaikki. Teillä menee 3 tuntia huomaamatta.

Sitten toisena katsotte Netflixistä "LA 92"... lämpimästi suosittelen!

18.03.18 klo 03:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

The Great War [www.youtube.com] youtube-kanava ansaitsee ehdottomasti maininnan myös täällä.

Kyseessä on nimensä mukaisesti Ensimmäiseen maailmansotaan erikoistunut historiakanava, jossa käydään sodan tapahtumia läpi päivä ja viikko kerrallaan. Niiden lisäksi pauhataan vielä erikseen yksittäisistä henkilöistä, erikoisista tapahtumista, sotatekniikasta ym. Teksti on asiallista, lähteet kunnossa ja kertojakin osaa hommansa. Omasta mielestä ehkä koko Youtuben paras yksittäinen kanava.

Toinen maailmansota on jo käyty niin moneen kertaan läpi, että tulee ne jutut jo korvista ulos. Tuossa on jotain ihan oikeasti uutta ja kiinnostavaa juttua, jota harvoin meikäläisissä koulukirjoissa tai historiadokkareissa mainitaankaan.

Toinen hyvä ja vähän samanlainen kanava on Real Crusades History [www.youtube.com], joka keskittyy Ristiretkiaikaan. Ainakaan omina kouluvuosina ei noista puhuttu yhtään.

26.03.18 klo 14:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hienoa kun laitatte tänne dokumentteja. Tuli tälleen mieleen yksi tätä topicciani liippaava aihe ja haluaisin kysyä oletteko huomanneet samaa. Oletteko huomanneet sellaisen asian kun ehdotatte tai tyrkytätte jotain elokuvaa tai youtube videota... niin on todella paljon todennäköisempää ettei tämä henkilö tule ikinä sitä katsomaan? Itse olen huomannut tälläisen asian käytännössä.

Mistähän tälläinen johtuu? Ehkä ihmiset eivät vain voi sietää tyrkyttämisestä niinkuin ei kukaan tykkää puhelinmyyjien tyrkyttelystä tai nykyään harvenevien jehovan todistajien ovelle hiippailusta.

Mitä mieltä te olette?