Syvällisiä ajatuksia

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Syvällisiä ajatuksia

22.10.18 klo 12:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

I'm fourteen and I love the Doors!

22.10.18 klo 13:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

^^Tuli tuosta vanhojen haikailusta mieleen yksi tapaus kun luin jonkun mummon haikailevan takaisin johonkin sosialistiseen onnelaan, josta kuulemma kaikki maailman pahuus yksinkertaisesti puuttui, vaikka todellisuudessa sikäläisessä sensuurin ja mielipidevainojen maailmassa ainut mikä todennäköisesti puuttui oli niistä ongelmista käyty julkinen keskustelu. Ehkä sama vähän suomalaistenkin nostalgikkojen kanssa kun ennen vanhaan ei ollut somea eikä maailman tapahtumista samalla tavalla telkkarissakaan varmaan uutisoitu etenkään jos ne liittyi jotenkin sosialismiin.

Noin yleensä ihmisillä on taipumus tarkastella maailmaa lähinnä oman perseensä kautta. Vanhemmilla se oli joskus kultaisessa nuoruudessa vielä kuosissaan ja hauskaa oli kun sai huoletta bilettää, mutta sitten tuli lapset ja joutui menemään töihin ja se persekin rupsahti sitten omia aikojaan muodottomaksi. Ei sillä yhteiskunnan absoluuttisella tilalla tai vähemmistöjen oikeuksilla ole mitään väliä koska ihmiset perseineen tottuu loppujen lopuksi ihan mihin vaan.

Kaikkein höhlimpiä on omasta mielestä pseudonostalgikot eli ihmiset jotka ei edes ole eläneet sillä aikakaudella jonka ovat kokevinaan jotenkin nostalgiseksi. Nykyään noita kasarikakruja näkee harva se päivä.

22.10.18 klo 19:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Meinaatko kasarikakrulla sellaista, joka haluaisi elää 80-luvulla, koska silloin kaikki oli paremmin ja tosiasiassa henkilön kaikki tietämys 80-luvusta perustuu jenkkielokuviin tai sarjoihin. (esim. miami vice)

22.10.18 klo 19:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Juurikin noin. Vanhan sanonnan mukaan 99% kaikesta on enimmäkseen pelkkää roskaa ja unohtuu täydellisesti pelkästään yhden vuoden kuluessa. Sitten on höveliä ihmisiä, jotka muodostaa utopistisen käsityksensä menneestä maailmasta sen yhden ainoan muistettavan prosentin perusteella.

22.10.18 klo 21:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joo eiköhän siinä kävis niin, että kun joku nykyihminen heitettäs esim. 80-luvulle, tulis aika äkkiä ikävä takaisin nykyhetkeen. Nostalgia on vittumainen juttu, jossei sitä osaa käsitellä. Kyllähän se kulunut sanonta "aika kultaa muistot" pitää ihan oikeesti usein kutinsa. Ite kyllä ihailen monia asioita eri aikakausissa, ja elokuvissa etenkin diggaan nähdä sitä tiettyä ajankuvaa. En oo kyllä ikinä silti kelaillu että haluaisin elää esim. 70-lukua.

23.10.18 klo 11:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ei se nostalgia nyt yksinomaan huono asia ole. Se on ihmiselle perin luonnollista, ja kaipa se voi tuottaa äkäisyyden ohella myös iloa. Ja joskus ”kaikki” tosiaan oli ennen paremmin.

Suomessakaan ei olla joka suhteessa menty eteenpäin. Reaalipalkat eivät ole nousseet sitten vuosituhannen vaihteen, samalla työsuhteet ovat muuttuneet epävarmemmiksi ja urat pätkittäisiksi. Valtion vakavaraisuuskaan ei ole entisellään, joten sen apuun ei voi samalla tavalla luottaa. Parhaan kasvun vuosina köyhillekin riitti jaettavaksi.

Kylmä sota oli lopulta varsin hyvää aikaa länsimaille; talous kasvoi nopeammin kuin koskaan ennen tai sen jälkeen, ja taantumista toivuttiin nopeasti. Elämä on nykyään helpompaa, kiitos parantuneen teknologian, mutta myös epävarmempaa. Puoluekenttä on kaikkialla Euroopassa pirstaloitunut, mikä on johtanut heikkoihin hallituksiin ja poukkoilevaan politiikkaan.

Myös turvallisuustilanne on Euroopassa tällä hetkellä jonkin verran huonompi kuin aiemmin. Terrori-iskuja on ISISin aktiivisuuden vuoksi ollut enemmän kuin kylmän sodan jälkeisinä vuosina, ja konfliktit Euroopan reuna-alueilla (Ukraina, Lähi-Itä) heijastuvat myös tänne. Muutokset Venäjän ja Yhdysvaltojen ulkopolitiikassa ovat nekin huolestuttavia, jos eivät käytännön asioissa niin ainakin tunnetasolla.

Tämä nyt on enemmän mutua kuin faktaa, mutta uskon somen muuttaneen yhteiskunnallista keskustelukulttuuria pysyvästi huonompaan suuntaan. Samalla ihmiset jo lapsesta saakka tulevat altistuvat ylenmääräiselle tietotekniikalle. Se heikentää keskittymiskykyä ja aiheuttaa riippuvuutta, ihan oikeasti.

Pitkällä aikavälillä maailmanlaajuisesti elämä on toki jo monta sataa vuotta kehittynyt paremmaksi. Moni pelkästään subjektiivisten havaintojen varassa oleva tämän kiistää ja se on sitä tyhmää nostalgiaa. Juttelin kerran Jehovan todistajien kanssa ja he kertoivat minulle maailmanlopun olevan aivan oven takana. Pyysin esimerkkejä, ja he kertoivat sotien, köyhyyden ja sairauksien lisääntyneen. Kun mainitsin, että nämä kaikki ovat itse asiassa jatkuvasti vähentyneet, he totesivat, että ehkäpä yksittäisissä asioissa on menty eteenpäin, mutta kokonaisuutena elämme nyt viimeisiä aikoja.

23.10.18 klo 11:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Katsoin kerran tv:stä yhden rikosdokumentin mikä kertoi naisesta joka oli jehovan todistaja. Dokumentissa kerrottiin että nainen erosi aviomiehestään, koska mies erosi jehovan todistajista, koska vuoden 1975 maailmanloppua ei tullutkaan. Jehovan todistajat ennustivat maailmanloppua myös vuodelle 2003.

Uskon että 15-20 vuoden kuluttua muistelleen sitä, kuinka nostalgista ja hyvää aikaa 2010-luku oli.

23.10.18 klo 12:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

Menneisyydessä parasta on, että voi olla varma ainakin yhdestä asiasta. Siitä selvisi elossa.

23.10.18 klo 20:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

Aiheeseen liittyen, en palaisi 00-luvulle vaikka maksettaisi. En kaipaa teiniahdistuksia ja ala-ikäisyydestä johtuvia rajoitteita. Elämä on muutenkin ollut 2010-luvulla ainakin minulle parempaa. Lisäksi elokuvat ja musiikki on nykyään parempaa kuin 2000-luvun ekalla vuosikymmenellä. Maailma tosin ei tainnut olla parempi.

24.04.19 klo 22:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jatkoa täältä. [www.leffatykki.com]

Brutus kirjoitti:

Rottakoe on ilmeisesti ihan totta ja toistettu monta kertaa sekä rotilla että hiirillä. Calhounin virallinen versio ja päätelmät julkaistiin [www.jstor.org] aikoinaan ihan alan arvostetussa tiedelehdessäkin nimellä "Population Density and Social Pathology"

Tuo suomalainen blogiteksti on kyllä toisaalta äärimmäisen harhaanjohtava niiden tulosten ja analogioiden tulkintojen suhteen, vaikka kyseessä on ollut erittäin kiistelty tulos jo ilmestyessään. RationalWikin artikkeli [rationalwiki.org] aiheesta antaa vähän kriittisemmän kuvan, esim. koeolot olivat jo lähtökohtaisesti hyvin epämääräiset, koko homman tieteellisyys on hyvin kyseenalaista sorttia ja koe-eläinten käyttäytymiselle on todellisuudessa olemassa useita mahdollisia vaihtoehtoisia tulkintoja, joista ei välttämättä voi vetää mitään yhtäläisyyksiä ihmisten vastaaviin.

Eli käytännössä tuo koe ei välttämättä sano yhtään mitään pätevää oikein mistään, mutta ilmeisesti sen pessimistinen ja apokalyptinen sanoma teki kylmän sodan yleisöön valtavan vaikutuksen. Tavallaan Calhoun on vähän kuin oman aikansa Oswald Spengler [fi.wikipedia.org].

Rottakoe vaikuttaisi totisimmalta todelta, enkä tätä kyseenalaistanut. Aiemmin kyseenalaistin, joten oli kiva saada mustaa valkoiselle. Tuossa Väestötiede-blogin [vaestotiede.wordpress.com] postauksessa näkyy tyypillinen harha. Maailman oletetaan muuttuneen radikaalisti huonompaan suuntaan, mitä sitten koetetaan selittää milloin milläkin omaan maailmankuvaan sopivalla, tässä tapauksessa rottakokeella.

Oswald Spenglerin [fi.wikipedia.org] muistan historian perusopinnoista. Tieteellistä arvoa ei Länsimaiden perikadolla [fi.wikipedia.org] taida nykypäivänä olla, vaikka se onkin globalisaatiokeskustelun myötä kokenut hienoisen renessanssin. Kirjallisuutena Spengler on toki kiehtovaa luettavaa — ei lähdemateriaalia vaan tutkimuskohde itsessään. On mielenkiintoista pohtia, olisiko hypoteesi sivilisaation eloperäistä järjestelmää muistuttavasta elinkaaresta mahdollista muotoilla tieteellisesti ja testattavasti.

RationalWiki [rationalwiki.org] on hauska sivusto, luin sitä aiemmin paljon. Oma agendansa senkin kirjoittajilla kyllä on, sivustolla ainakin aiemmin mm. todisteltiin, ettei Jeesus ollut historiallinen henkilö. (Kyllä oli.) RationalWiki onkin mielestäni parhaimmillaan hieman kepeämmissä [rationalwiki.org], ei-poliittisissa aiheissa, joissa ruoditaan salaliittoteorioita ja pseudotieteitä.

Klassisia käyttäytymistieteellisiä kokeitahan on uuden tutkimuksen myötä yleisemminkin kyseenalaistettu. Esimerkiksi Stanfordin vankilakokeen [en.wikipedia.org] tuloksia ei ole kyetty toistamaan; koehenkilöt tietoisesti ylinäyttelivät roolejaan, koska olettivat kokeen järjestäjien haluavan sitä. Ymmärtääkseni käyttäytymistieteelliset kokeet ovat nykyään hyvin spesifejä sen sijaan että koettaisivat tutkia useita laajoja ilmiöitä kerralla.

29.04.19 klo 15:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olen pohtinut viime aikoina Incel-"liikettä". Tässä wikipedia jos joku ei tiedä mistä kysymys https://fi.wikipedia.org/wiki/Incel. Olen pohtinut että onko seksin saamattomuus joillekin ihmisille oikeasti ongelma, että sen nimissä aletaan tekemään joukkomurhia, vihaamaan yhteiskuntaa ja naisia? Toki monet psykologiset testit osoittavat että torjutuksi tuleminen on yksi suurimmista itsetuntoa laskeva asia.

Kerran esimerkiksi tehtiin psykologinen testi, jossa henkilöt keskutelivat yhdessä huoneessa ja keskusteluiden jälkeen keskustelijat vastasivat paperilla kenen kanssa haluaisivat jatkaa keskusteluja. Joillekkin ilmoitettiin, että he eivät pääse jatkokeskusteluihin, koska kukaan ei halunut keskustella heidän kanssaan. Tämän jälkeen täytettiin paperit, että mitä mieltä nämä ihmiset ovat omasta elämästä, niin nämä joilla ilmoitettiin ettei kukaan halua jatkaa keskusteluja arvioivat elämäänsä yleisesti huonosti (käyttäisivät rahaa helpommin, tunsivat olevansa arvottomia yms.). Oikeasti testissä ei mitään jatkokeskusteluja ollut vaan tietyillä vain ilmoitettiin, ettei kukaan halunut jatkaa heidän kanssaan.

Monissa joukkomurhissa on yleensä taustalla jonkinlainen torjutuksi tuleminen. Palataan viellä inceleihin sen verran, että olen pohtinut, että miksi seksin saamattomuus on joillekkin ongelma? Vai onko taustalla jotain muuta mikä alkaa katkeroittamaan ihmistä. Tuntuu vähän siltä, että nämä incelit odottavat, että naisen pitäisi kävellä ovesta sisään. Samaan luokkaan menevät myös ns. "nice guyt" oli miehet, jotka ovat mukavia naiselle ja tekevät palveluksia. Lopulta nainen ilmoittaa ettei ole kiinnostunut miehestä seksuaalisessa mielessä ja sen jälkeen mukavuus loppuu kuin seinään.

Aloin nyt toistamaan aiempia kirjoituksiana, mutta näissä ihmisissä on outoa se että yhteiskuntaa (naisten oikeudet länsimaissa ja henkilöiden mielestä naisen pitäisi olla pelkkä miehen panoalusta) syytetään siitä, ettei saada naista, vaikka mielestäni näiden ihmisten kannataisi pohtia sitä, että voisivatko he jotenkin kehittää itseään. Samasta syystä henkilöiden naisviha (naiset huoria kun eivät huoli moista herrasmiestä) on ihan käsittämätöntä.

29.04.19 klo 20:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Inceliys edustaa mielestäni yhtä asiaa tässä maailmassa mikä on vialla. Kaikki johtuu muusta kuin itsestää ja ollaan etuoikeutettuja tiettyyn asiaan subjektiivisesti. Ei haluta tehdä mitään minkään eteen. Ja sitten kun ei saada jotain, niin sitten viha kohdistetaan tiettyihin ihmisiin ja/tai ryhmiin.

Minulla ei ole ymmärrystä inceleiden väitteisiin, että naiset kelpuuttaa vain tietynlaiset miehet. Onhan se kuitenkin nähty, että kauniit naiset saattavat kävellä kadulla hyvinkin tavallisen näköisen miehen kanssa. Ehkä mies ei edes ole ulkoisesti kovin viehättävä. Se miten he ovat naisen kuitenkin saaneet, johtuu luultavasti siitä, että heillä on jotain annettavaa naiselle, sellaista mikä kiinnostaa.

Ja onhan tässä vielä yksi juttu, jos ei kiinnosta, sitten ei vain kiinnosta. Seksi ei ole mikään velvollisuus kenellekkään. Se on vain hyväksyttävä.

29.04.19 klo 21:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Dekkari kirjoitti:

Kyllä, tämä on ihan globaali ja hyvin tunnettu ongelma. Muistan joskus 2013-2014 lukeneeni japanilaisen tutkimuksen, jossa linkitettiin yksinäisten naimattomien miesten lukumäärä väkivaltarikollisuuteen, sotiin ja erilaisiin väkivaltaisiin ääriliikkeisiin ja vallankumouksiin asti, johtuen miesten psykologisista taipumuksista purkaa turhautumista kovalla riskinotolla ja aggressiolla.

En enää löytänyt tätä tutkimusta netistä, mutta näin perusaiheesta löytää helposti vaihtoehtoisia lähteitä samalle asialle.

Wikipedia esimerkiksi tietää vaikka näin alkajaisiksi kertoa seksuaalisesta turhautumisesta [en.wikipedia.org], että

Involuntary celibacy (incel) is a form of sexual frustration.

Edelleen, seksuaalisuuden ja aistihalujen puutteen yhteydestä väkivaltaan on tutkinut mm. sellainen kaveri kuin James W. Prescott [en.wikipedia.org], jonka mietteitä aiheesta voi lukea vaikka tästä [www.violence.de]. Sieltä löytyy mm. tällaisia johtopäätöksiä:

These findings overwhelmingly support the thesis that deprivation of body pleasure throughout life—but particularly during the formative periods of infancy, childhood, and adolescence—are very closely related to the amount of warfare and interpersonal violence.

Edelleen, Economistissa on mainio [medium.economist.com] aihetta sivuava artikkeli moniavioisuuden yhteydestä miesten seksuaaliseen turhautumiseen ja äärimmäiseen väkivaltaan:

Of the 20 most unstable countries in the world, all 20 are very or somewhat polygamous. A study by Satoshi Kanazawa of the London School of Economics found a strong link between polygamy and civil war.
...
If the richest and most powerful 10% of men have, say, four wives each, the bottom 30% cannot marry. In many societies that means they have no status, are not considered adults and perhaps are barred from having sex. Frustrated and humiliated, they often take desperate measures to become rich or powerful enough to reproduce. Such as taking up arms and looting the village next door.
...
Young men are often keen to join armed militias because they think it is their only chance of finding a fortune — and therefore a wife.

Joten kyllä, puutteella ja seksuaalisella turhautumisella on ihan oikeasti vaikutusta tällä saralla.

15.06.19 klo 17:42 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sananvapaus. Oikeus tuoda mielipide esille asiassa. Entäpä kun sananvapautta käytetään "väärin". Eli solvataan, haukutaan, uhkaillaan. Mielestäni on hyvä, että laissa on pykälät rajoittamaan tätä ja tuntuu uskomattomalta, että joidenkin mielestä ei pitäisi olla. Näiden ihmisten mielestä olisi varmaan mukava jos kaduilla olisi jotain saarnaajia jumala vihaa hinttejä- kylttien kanssa.

Näiden ihmisten mielestä tuollaisen kieltäminen on sananvapauden rajoittamista. Jos tuo on sananvapauden rajoittamista niin olen rajoittamisen kannalla. Rakentavaa kritiikkiä voi aina esittää, mutta tuollainen on kaukana rakentavasta kritiikistä. Nämä ihmiset tuntuvat olevan lisäksi ääriajattelun kannalla (tosin ketkä muut tälläista haluaisivat, jos eivät ole ääriajattelun kannalla).

Luin tänään taas inceleihin liittyviä tekstejä. Aivan uskomattomia tekstejä löysin. Katkeruus paistaa lävitse. Tuollainen on polttoainetta ääriajattelulle. Nähdään yhteiskunta vihollisena ja ollaan mielestään tekemässä vallankumousta. Joo, saisivat varmasti naisen, jos yhteiskunta kaatuisi.

Olisivatpa onnellisia siitä mitä heillä on, eikä vihaisia siitä mitä heillä ei ole. Maailma olisi parempi paikka, jos ihmiset ajattelisivat asiat näin.

15.06.19 klo 18:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kaikkia ihmisellä olevia vapauksia rajoitetaan muiden suojelemiseksi. Kananmunia saa kaupasta, mutta niitä ei saa viskoa muita päin. Klassinen oksymoron kuuluu: ”Näistä asioistahan ei saisi puhua...”

Joskus mietityttää, mistä kaikki se viha tulee. Viha on yllättävän yleistä, kaikissa sosiaaliluokissa ja poliittisissa ryhmissä. Tunsin sitä itsekin joskus kiukkuisena teininä. Edelleen käy välillä niin, että kiihdyn, mutta se on hieman eri asia.

Poistin hiljattain kaikki Youtube-tilini kommentit. Ne piti poistaa yksitellen, koska kaikkien poistamiseen ei ollut erillistä toimintoa. Ne tuli samalla siis myös luettua läpi. Miten ilkeä ja ylimielinen sitä onkaan ollut vielä vajaa vuosikymmen sitten! Ihmettelen ihan, olin jo unohtanut.

En ole mikään Gandhi, ja kun katsoo miten elämäni tähän saakka on mennyt, niin minulta ei kyllä kenenkään kannata ottaa ohjeita. Mutta se viha. Se on onneksi sammunut.

16.06.19 klo 20:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

Minä olen huomannut, että usein nämä, joiden mielestä vihapuhe ja kansankiihotus kuuluvat sananvapauteen, eivät kuulu mihinkään syrjittyyn vähemmistöön. Helppo se on puolustaa vihapuhetta, jos ei kuulu niihin ryhmiin joihin vihapuhe yleensä kohdistuu.

26.08.19 klo 00:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tässä pitäisi pyörähtää vielä viimeinen viikko kesätöissä ennen opiskelun aloittamista. Jos joku koskaan kysyy, mitä syvällistä olen elämästä kesällä 2019 oppinut, niin sellaisen kyynisen, mutta tärkeän perustotuuden, ettei maailmassa ole olemassa montaakaan niin yhdentekevää ja turhaa asiaa kuin ihmisten mielipiteet tai napinat jostain, siis ihan suuntaan taikka toiseen.

Tämä ei siis ole mikään kuitti ketään tai mitään kohtaan. Meille tulee työpaikalle päivittäin jos jonkinlaista anonyymiä mikkihiirikommenttia suoraan Bizarro-maailmasta, joista ehkä yhdessä sadasta on minkäänlaista päätä tai häntää ja loput löytää tiensä lähinnä työpaikan yhteiseksi huumorimateriaaliksi kahvitauoille. Ilmeisesti some on jotenkin vääristänyt ihmisten käsitystä omasta ja mielipiteidensä merkityksestä, ja moni käyttää oikein vaivaa ja luovuutta, että saa päteä ja tärkeillä jostakin täysin tyhjänpäiväisestä, siis ihan mistä tahansa maan ja taivaan välillä.

Oikeasti asiallisille kommenteillekaan ei yleensä oikein voi tehdä mitään, koska firman toiminnot on suunniteltu satojen muiden henkilö- ja yritysasiakkaiden tarpeiden mukaan, eikä niitä kannata muutella minkään yhden ihmisen napinan vuoksi yhtään mihinkään muuten kuin äärimmäisessä hädässä, koska oikeassa elämässä facebookin ulkopuolella yhden hyvä voi olla - ja monesti onkin - pois isolta lössiltä muita.

Kaiken maailman ihmisten mielipiteiden ihmeellinen voima on käytännössä kumman tuhnu, kun ajattelee miten paljon sitä joka suunnassa hypetetään.