Syvällisiä ajatuksia

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Syvällisiä ajatuksia

01.04.17 klo 12:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Haluan avata topikin, johon kuka vaan voi tulla purkamaan syvällisiä ajatuksiaan.

Oli sitten kyseessä elämä/yhteiskunta/kulttuuri/viihde, kaikki mikä on mielenne päällä voitte kirjoittaa. Aihe on vapaa. Rento meininki, ja kaikkia kunnioitetaan.

Olisi myös kiva että saataisiin keskustelua.

01.04.17 klo 23:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Miksi suomalaisille on niin kamala ajatus se, että jokainen olisi oman onnensa seppä? Miksi aina pitäisi olla valtion kaltainen instituutio katsomaan ihmisen parhaan perään? Eikö vapaudessa ole kyse siitä, että ihminen on vapaa päättämään itse siitä mikä hänelle itsellensä on parasta?

Ihminen on kuitenkin yksilö. Ei insituutiot voi tietää ihmisen omaa parasta,

02.04.17 klo 00:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jotenkin tuntuu että tämä on kehittyneitten länsimaisten valtioiden ongelma, varsinkin täällä euroopassa. Olemme osa suurta harmaata massaa. Olemme virkamies byrokraattien ja poliitikkojen pelinappuloita. Meitä käytetään heidän maallisen vaurauden ja vallan hankkimisessa. Kapitalismissa 99% on häviäjiä.

Elämänmeno on vähän erilaista aasiassa ja afrikassa. Kehitysmaissa on olemattomat instituutiot, joistain kansalaisista ei ole minkäänlaisia tietoja, veroja ei makseta kun ollaan köyhiä, sairaudet jyllää ja yhteiskunta on epäväkaa, rikollisuutta räjähdysmäisesti. Kehitysmaitten vikoja voisi luetella vaikka kuinka paljon.

Mutta silti... he ovat vapaita. Mikään ei sido heitä yhteiskunta koneistoon. Elämä ei ole heille helppoa, tiedän sen. He ovat todellisia oman onnensa seppiä.

02.04.17 klo 20:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

^Jos tuntuu pelinappulalta, miksi ei siirtyisi pelaajien joukkoon? On tietysti ihan vapaaehtoinen valinta myös olla siirtymättä...

03.04.17 klo 18:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pelinappula on vain jos itse sellaiseksi itsensä ajattelee.

Se on kommunismi joss 99% on häviäjiä. Siinä järjestelmässä kaikki ovat köyhiä.

04.04.17 klo 12:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kapitalismi on vähän kuin demokratia. Todella huono järjestelmä, joka pitäisi välittömästi korvata paremmalla, mutta valittettavasti vain kukaan ei ole toistaiseksi sellaista keksinyt.

04.04.17 klo 18:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Miksi kumpaakaan tarvitsisi korvata? Demokratiassa taataan että kaikilla on samat oikeudet ja mahdollisuudet, tai ainakin siihen pyritään. Kapitalismi ja markkinatalous taas mahdollistavat yksityisen omistuksen ja bisneksen mahdollisuuden jolla voi tienata leivän pöytään omilla ehdoilla. Ainakin teoriassa, usein myös käytännössä. Ei ole olemassa mitään täydellistä. Mutta jos aletaan korvaamaan kapitalismia ja demokratiaa millään muulla tunnetulla järjestelmällä, se tapahtuu vapauksien ja ihmisoikeuksien kustannuksella.

04.04.17 klo 18:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kapitalismi kuulostaa coolilta. Kuka tahansa voi tulla kapitalistiksi. Kuka tahansa voisi perustaa yrityksen ja "Make it big" niinkuin jenkit sanoo.

Kapitalismi on kuitenkin järjestelmä joka perustuu voittojen maksimointiin, hinnalla millä hyvänsä. Miksi melkein kaikki teollisuustuontanto/tekstiili/valmistaminen/elekroniikka ovat menneet halpatuontantomaihin, VOITON takia tietenkin.

Kaikki tekevät näin... kaikkien muidenkin täytyy toimia näin, että säilytetään KILPAILUKYKY. Tämän takia joudutaan kiristämään verotusta, koska yrityksien tuottamat verotulot vähenevät kotimaisten yrityksien kuoleman takia. Olemme JÄLKITEOLLINEN... PALVELUVETOINEN yhteiskunta.

Suomi tarvitsisi kipeästi uutta teollisuutta, uusia yrittäjiä, tuotekehittelyä, uusia innovaatioita, ja ennen kaikkea ROHKEITA IHMISIÄ. Suomi ei tue heitä, niinpä he lähtevät pois suomesta muualle eurooppaan tai amerikkaan.

Tämänhetkinen kapitalismi on epäreilua monelle ihmiselle. Me tavalliset tallaajat olemme saaneet kärsiä näistä talouden trendeistä.

Ei ole olemassa humaania tai reilua kapitalismia.

04.04.17 klo 20:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kapitalismi on myös syyllinen yhteiskunnan MATERIALISOITUMISEEN eli MATERIALISMIIN.

Ihmiset on aivopestyjä hankkimaan aineellista tyydystä esim. kännyköistä, läppäreistä, vaatteista, autoista.... ja vaikka ties mistä. Uusin puhelin, uusin läppäri, uusin telkka, uusin auto, trendikkäimmät kalliit muotimerkki vaatteet, tämäkö tekee sinut onnelliseksi.

Sinun on pakko saada jotain mitä et välttämättä tarvitse. Antaako se sinulle pysyvää sisältöä elämään, ei tietenkään. Tekeekö se sinut onnelliseksi, ehkä hetkeksi. Kun se hetki menee ohi, on sinun saatava lisää MATERIAA jotta voit tuntea itsesi onnelliseksi jälleen. Niin se syösykierre alkaa.

Kuluta kuluta kuluta kuluta kuluta kaikki rahasi pois. Ota velkaa ja kuluta kuluta kuluta lisää. Pidä kapitalismin rattaat pyörimässä ja kuluta kuluta kuluta kuluta.

Materialismi tekee yhteiskunnasta anti-sosiaalisen, pinnallisen, yksiulotteisen, turhan. Materialismi köyhdyttää kulttuurimme ja kurjistaa elämämme. Materialismi köyhdyttää ihmisiä.

Materialismistä on tullut pysyvä osa kulttuuriamme ja elämäämme, se on tullut jäädäkseen.

04.04.17 klo 21:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

Heh, pistää aina hymyilyttämään kun 2000-luvulla ennennäkemättömän vaurauden ja inhimillisen hyvinvoinnin aikana elävä kaveri alkaa valittaa kapitalismista jollain idän halpamaassa tehdyllä älykännykällä tai läppärillä kaupallisella sivustolla netissä. Kapitalistinen tuotantojärjestelmä on tuottanut vuosien varrella kaiken tämän hyvinvoinnin mistä me tässä nyt nautitaan ja sen koneen tai kännykän millä porukka tänne saman järjestelmän luomaan internettiin kirjoittelee. Jossain kommunistisessa agraariutopiassa ei välttämättä edes olisi sähköjä eikä porukka osaisi lukea tai kirjoittaa, saati sitten tietäisi mitä on kapitalismi.

Länsimaisessa kapitalismissa on se kiva puoli, että se on yleensä paitsi tehokasta, se tarvitsee myös toimiakseen massojen ostovoimaa. Tään takia duunareille on yleensä tapana maksaa palkkaa ja työttömille etuuksia, jopa idän halpamaissa on pitkällä tähtäimellä palkat nousussa. Se tietää parantuvaa elintasoa. Systeemi ei toimi jos 1% tai valtio omistaa kaiken ja massat elää kurjuudessa vähän niinkuin kommunismissa ja sosialismissa tai korrputoituneissa kehitysmaissa yleensä.

Ei tämäkään systeemi täydellinen ole, mutta olen kyllä itse koska tahansa valmis valitsemaan puhtaan kapitalismin, jonkun distributiivisen muodon tai miedon sekatalouden ennemmin kuin jotain kommunismia tai ugalabugala kehitysmaameininkiä. Ihmisellä kuitenkin on kapitalismissa ihan yhtä vapaa tahto elää ja kuluttaa niin hengellisesti kuin tahtoo, plus mukava elintaso ja toimiva infra siihen päälle. Muissa vaihtoehdoissa ei välttämättä ole kumpaakaan.

Materialismi ja onnellisuus on ihan mielenkiintoinen aihe, josta on väännettykin filosofiaa tuo maailman sivu. Antiikin Kreikassa esimerkiksi eli aikoinaan semmoinen kaveri kuin Diogenes Sinopelainen eli Diogenes Koira. Diogenes oli syntyjään rikasta sukua, mutta tuli Pirpanan kanssa täysin samoihin aatoksiin ja päätti luopua kaikesta. Loppujen lopuksi ukko muutti asumaan tynnyriin ja piti mukanaan pelkkää räsyä, kävelykeppiä ja pientä kuppia, jolla juoda vettä. Kun ukko huomasi, että kämmenellekin voi ottaa vettä, niin heitti sen kipponsakin pois. Tarinan mukaan Diogenes eli lopun ikänsä niin kuin opetti ja kuoli 90-vuotiaana.

Eli jos materialismi ja kapitalismi ihan oikeasti inhottaa, niin aina voi seurata Diogeneen esimerkkiä eli kerralla luopua kaikesta maallisesta pahasta ja muuttaa vaikka luolaan luonnon helmaan tai vaikka johonkin hengelliseen yhteisöön. Olen kuullut, että Suomestakin löytyy sellaisia kovia sissejä, jotka ovat hypänneet kokonaan oravanpyörästä ja muuttaneet pysyvästi telttaan johonkin metsään tai vesistöjen lähelle asumaan. Muutos lähtee ihan itsestä jos sitä oikeasti haluaa.

edit. En siis kannusta tai kehota tekemään yhtään mitään, etenkään noin radikaalia ja vaarallista. Kunhan kirjoittelin huvikseni ja pohdiskelin.

04.04.17 klo 22:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sinne siis... kiitos.

05.04.17 klo 10:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

doomsdaymachine kirjoitti:

"Many forms of Government have been tried, and will be tried in this world of sin and woe. No one pretends that democracy is perfect or all-wise. Indeed it has been said that democracy is the worst form of Government except for all those other forms that have been tried from time to time.…"

- Winston Churchill

Tuossa haetaan tietenkin huumorin keinoin sitä, että heikkouksistaan huolimatta demokratia on paras ja toimivin järjestelmä, jonka ihmiskunta tuntee. Talouden saralla sama pätee kapitalismiin. Järestelmä ei välttämättä ole ongelmaton, mutta kuitenkin käytössä koeteltu ja hyväksi havaittu.

Mitä tulee järjestelmän korvaamiseen, niin itse uskon, että paras tapa muuttaa asioita on tehdä pikku hiljaa parannuksia, joita sitten testataan aikansa, ja jos ne toimivat, jatketaan samalla linjalla. Pöytälaatikkoon voi kehitellä vaikka miten hienoja pilvilinnoja, mutta se ei takaa käytännön toimivuutta. Historia on täynnä esimerkkejä vallankumouksista, jotka on tehty hyvässä tarkoituksessa, mutta katastrofaalisin seurauksin.

05.04.17 klo 16:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Brutus kirjoitti:

Sain tästä sen opetuksen itselleni, ettei paljoa parane mennä kirjoittamaan kritiikkiä sisältävää tekstiä jos itse ei elä sen mukaan. Tekstini kuulosti nolon itsesäälisen katkeralta, joka syyttää muita omasta ahdingostaan.

Luettuani tekstisi Brutus, minä todellakin aloin katsomaan itseeni, ja totesin kuinka tyhmältä tekstini kuulostaakaan, ja miltä minä näytän kun kirjoitan tälläisiä. Luin jopa Diogenessistä. Erittäin tragikoominen ja mielenkiintoinen hahmo, totesin että "Perkele! Minä olen Diogesos!" ja räjähdin nauruun.

Tämä on minun tapani testata miten asioista kannattaa keskustella vieraiden ihmisten kanssa, opin peilaamaan mitä toiset minusta ajattelevat jos muotoilen asiani näin. Tosissaan pitää olla se uskottavuus, ja toimia ajatustensa mukaan.

Kiitos vastauksestasi Brutus. Opin tästä erittäin paljon. Mukavaa jatkoa sinulle.

05.04.17 klo 16:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Brutus kirjoitti:

Hyvä esimerkki näistä jotka valittavat kapitalismista ja silti hyötyvät siitä jollain tavalla, ovat nämä suomirapparit. Valitetaan että systeemi sortaa köyhiä ja tarvitaan vallankumous yms muuta punaista älämölöä. Yhtä vähän mistään tiesivät 70-luvun stallarit, jotka marssi joka ikinen vappu vapaata markkinataloutta vastaan.

Jos olisi aikakone niin nämä sankarit voisi kerätä yhteen ja viedä johonkin kylmän sodan aikaiseen itäblokin maahan. Ja olla siellä rautaesiripun murtumiseen. Siellä olisivat voineen maistaa sosialismiutopian konkretiaa käytännössä.

05.04.17 klo 18:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

Puhut DDM asiaa. Tietty todellisuudentaju on aina ihmiselle kunniaksi.

Uusiovallankumouksellisten lisäksi minua ärsyttävät oman onnensa sepät, jotka julistavat kovaan ääneen, että jokaisen tulisi pärjätä omillaan. Samat sankarit ovat toki itse hyötyneet valtavasti suomalaisesta hyvinvointiyhteiskunnasta ja olisivat todennäköisesti huomattavasti huonommin koulutettuja, terveydentilaltaan heikompia, huonommin palkatuissa töissä ja ylipäätään yhteiskunnallisesti selvästi heikommassa asemassa, jos Suomessa sovellettaisiin heidän ihannoimaansa rajoittamatonta markkinataloutta.

08.04.17 klo 22:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

En puhu politiikasta - sen sijaan minun syvälliset ajatukseni liittyvät elokuvaan Moonlight.
Elokuva on mielestäni käsittämättömän huono, ja uskon ja väitän täysin vakavin mielin seuraavanlaista: se voitti parhaan elokuvan Oscarin yhdestä ja vain yhdestä syystä. Siitä, että se kertoo mustasta nuoresta miehestä, joka on vielä kaiken lisäksi homo. Tällä hetkellä tehdään paljon elokuvia, joiden tavoitteena on nostaa arvostusta ja ymmärrystä "tiettyjä ihmisryhmiä" kohtaan (vihaan sanaa ihmisryhmä, mutta käytän sitä tässä, koska se on typeryydestään huolimatta yleisesti käytetty termi). Huomaa vaikkapa Hidden Figures, joka tästä poiketen oli kuitenkin kelpo filmi, sekä Three Generations, (jonka trailerin olen nähnyt teattereissa), joka kertoo sukupuolensa kanssa ei-ihan-sinut olevasta henkilöstä. Tämä ilmiö liittyy vahvasti nettikulttuuriin, jossa ihmisillä on aivan pohjaton himo tulla huomatuksi jonkinlaisen aatteen puolestapuhujana tai keksiä väkisin jotain pahennusta aiheuttavaa asioista, joiden ei pitäisi aiheuttaa mitään pahennusta. Tämä jälkimmäisenä mainitsemani kammottava ilmiö tunnetaan nimityksellä "SJW", mutta ei nyt puhuta liikaa siitä.

Moonlight ei oikeastaan ole tällainen elokuva, sillä se ei sisällä ylitsepursuavaa määrää päähenkilön homoutta loukkaavaa dialogia (sitä on, mutta se ei muutu elokuvan pääsanomaksi missään vaiheessa), eikä se vedä rasismikorttia esiin, koska elokuvassa ei ole vaaleaihoisia henkilöitä laisinkaan.
Miten tämä sitten liittyy mihinkään? No siten, että elokuva-akatemialla oli valtavat paineet palkita mustia ihmisiä viime vuotisen valkopesukohun vuoksi. Mikäpä olisikaan ollut parempi tapa tehdä se kuin antaa pääpalkinto tällaiselle elokuvalle. Sivuosassa loistanut näyttelijä Mahershala Ali todellakin ansaitsi pystinsä, mutta muilta osin elokuvan tai sen käsikirjoituksen palkitsemista ei voi mitenkään puolustaa. Jopa ohjaaja sai ehdokkuuden ohjaamisesta, vaikka leffassa ei ollut minkäänlaista ohjauksellista särmää. Sama pätee editointiin (mihin editointiin?) sekä musiikkiin, jollaista hädin tuskin oli.

Uskon ymmärtäväni jo tässä vaiheessa hyvien elokuvien päälle jotain. Leffatykin kommenttiosio elokuvalle koostuu minun tekstiäni lukuunottamatta positiivisista asioista, joten olisi mukava lukea muiden sivistyneitä ja muiden mielipiteitä kunnioittavia näkökulmia siitä, että ansaitsiko elokuva Teidän mielestänne saamiaan palkintoja ja ehdokkuuksia. Epätarkalla rivien välistä lukemisella tätä minun viestiäni saattaa jopa luulla jonkinlaiseksi provoksi, mutta se ei todellakaan ole sitä.

09.04.17 klo 16:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

Haluaisin niin kovin keskustella aiheesta, harmi kun en ole nähnyt tätä leffaa. :/

10.04.17 klo 00:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Näinhän se yleensä menee. :D