Keskustelua unista.

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Keskustelua unista.

04.11.11 klo 19:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

Meikäläinen taas on harrastanut seksiä unessa pomonsa kanssa. Tosin pomoni ei ole minun makuun joten siitä jäi hiukan häiriintynyt fiilis mutta äkkiä sen unohti.

Piikittäjä kirjoitti:

märkä uni. yksityiskohdat ei teitä kulttuuriihmisiä varmaan kiinosta

Kerro vain? Ei täällä tykissä ole varsinaisesti kulttuuri ihmisiä.

Blaze

04.11.11 klo 19:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Jaa? Koska sinä et ole, niin ei oo muutkaan.

Nimimerkillä: Baskeri päässä juuri teatteriin lähdössä

mr.random

06.11.11 klo 01:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

26.04.12 klo 09:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Näin unta että minua jahtasi sininen undulaatti, joka yritti kakata mun päälle. Yritin juosten mutkitella ja laittaa hupunkin päähän, ettei tulisi niskaosumaa. Lopulta ryömin jonkinlaiseen koirankoppin ja lumilinnan yhdistelmään, jonka oven eteen sai verkkoa ja lautoja. Siellä kopissa oli myös iso mehiläiskenno, vai miksi niitä sanotaankaan ja kova oli surina. Sitten heräsin sohvalta niska jumissa ja selkä hikisenä. Huh!

Vaikuttikohan se että ennen nukahtamista näin fb tälläsen kuvan?

26.04.12 klo 10:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Viime yönä tajusin yhtäkkiä olevani Rooman valtakunnan aikaan siirtynyt H.P. Lovecraft, joka matkusti Niiliä ylävirtaan kohti Kushin valtakuntaa. Koko uni ja kaikki sen tapahtumat tosin esitettiin symbolisesti vanhempieni omakotitalon takapihalla.

Alkumatkasta ihailin roomalaisia puutarhoja, sitten pitkällä laivamatkalla valtavaa jokea joka aukeni useita kilometrejä leveänä kummallakin puolellani. Välillä näimme paimentolaisia tai kalastajakyliä, välillä taas ranta oli niin kaukana että sen hädin tuskin erotti. Kuljimme myös useiden vesiputousten poikki, jolloin laiva piti siirtää maitse koskien ohitse.

Saavuimme lopulta Kushin pääkaupunkiin, joka oli vilkas, muinaisen Egyptin tyylin mieleen tuova markkinapaikka. Lovecrafthan oli tunnetusti suuri kissojen ystävä, joten lähdin etsiskelemään sellaista. Valitettavasti ainuttakaan ei osunut valtavassa basaarissa silmään, mutta minulle myytiin krokotiilinpoikanen "kushilaisena" kissana. Katsojan ominaisuudessa tajusin huijauksen, HPL:n ominaisuudessa en.

Koitti paluumatkan aika ja kroko kasvoi noin puolen metrin mittaiseksi. Kotona se alkoi luoda nahkaansa (ei taida oikeasti moiselta otukselta onnistua) ja pelkäsin sen kuolevan, koska se kertoi minulle nahan luomisen tapahtuneen olosuhteiden liian varhain. Ilman ulkokuorta krokotiili oli kuin pitkä ja laiha käärme, ja se valitti kylmää ja nälkää. Laitoin sen varjelluimpaan paikkaani, eli kalsareitteni sisään. Muita kissojani paijasin käsin ja läheisyyden tunne oli miellyttävä.

Vuodet kuluivat, ja krokotiilin kasvaessa aikuiseksi minä muutuin Roope Ankaksi. Paijasin jättiläistä edelleen mitä suurimmalla huolella, annoin elämänohjeita ja vietin laatuaikaa suomuisen ystäväni kanssa. Kuitenkin jokaisen lapsen on kerran lähdettävä kotoaan, ja riidan, jonka syyn valitettavasti olen unohtanut, päätteeksi krokokissa uiskenteli pois kotoani palatsini fasadin edessä olevia vesiportaita pitkin.

Tarinan loppuun seurasi vielä tärkeä moraalinen opetus: riitamme oli aiheuttanut jonkin arvoesineen irtoamisen, ja se valui portaita pitkin suoraan krokotiilin vastapäiselle viidakkotontille. Pihinä miehenä Roopeminä tietenkin halusi saada sen takaisin, mutta päätti lopulta tehdä myönnytyksen ja jättää sen hakematta. Tästä opimme, että vaikka minun ja krokotiilin välinen ihmissuhde olikin lopullisesti katkennut, painoivat vanha ystävyys ja isällinen huolenpidontarve silti vaakakupissa enemmän.

Liikuttuneena heräsin ja lähdin syömään eilisen tähteitä. Onhan vapaapäivä!

gojira

27.04.12 klo 01:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itselläni tuntuu olevan painajaiset kadonneet lähes kokonaan iän myötä, mutta ne myös on niitä unia, jotka parhaiten muistaa monen vuoden jälkeenkin.

Joskus ihan naperona tuli katseltua, kun elävä muumitalo seisoo kotimme etupihalla ja jostain syystä kävelen sitä kohti. Yht'äkkiä se kääntyy minua kohti ja yritän kai juosta pakoon, mutta en pääse, eivätkä vanhemmat tai kukaan muukaan kuulee huutoani. Sitten muumitalo kaappaa minut syliinsä ja vie minut mukanaan ja siihen uni loppui tai en ainakaan muista enempää.

Toisessa hyvin samankaltaisessa painajaisessa istun äitini sylissä kämpämme eteisessä ja ulko-ovesta asetelee jalat... ilman muuta vartaloa. Ne sitten nappaavat jotenkin minut äitini sylistä ja vie pois, enkä kykene vastustelemaan ja mutsinikin vaikuttaa piittaamattomalta, aivan kuin olisin joku hemmetin uhrilahja.

Myöhemmällä iällä näin ehkä parhaiten mieleeni takertuneen unen. Unen tilaa, aikaa ja tunnelma on aika vaikea kuvailla, sekä uni eteni olevinaan hyvin luonnollisesti ilman selityksiä... tai järkeä, ja se ei siis varsinaisesti ollut painajainen vaikka siltä helposti kuulostaa. On aivan pilkkopimeää ja makaan selälläni keskellä tyhjyyttä. Valo osuu jostain minuun ja pinnalle, jolla makaan luoden ympärilleni pyöreän valokeilan. Kaikki tuntuu olevan mustavalkoista. Käännän päätäni ja huomaan vierelläni makaavan minulle tuntemattoman ihmisen (ainakaan enää en muistaa kuka hän olisi ollut). Kädessäni on veitsi kuten vierelläni makaavalla henkilöllä. Muistini mukaan makaamme vain paikoillamme siinä pitkään, vaikka tuntuu, että uni olisi ollut lyhyt, mutta silti aikaa kului itse unessa melko kauan. Lopulta vieressäni oleva henkilö iskee veitsensä omaan rintaansa. Seuraan täysin vastustelematta ja suorastaan mielelläni esimerkkiä perässä. Vaikka tunnen voimakkaan vihlovan kivun rinnassani niin silti oloni on rento ja vapautunut ja päästän vain irti. Kuolen? Tuosta herätessäni oli kyllä psykedeelinen fiilis...

J.Lipponen

19.06.12 klo 20:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Näen eniten unia flunssaisena. Viimeksi muistan nähneeni unta, jossa pakenin kuskitonta puskutraktoria, jolta pelastuin sukeltamalla kolmimetriseen lumikinokseen. On se jännä...

21.06.12 klo 12:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Yleensä unia näkee "eniten", kun nukkuu ohuesti tai heräilee kesken unien. Todellisuudessa ihminen näkee unia melkein koko ajan nukkuessaan, uni vain jää mieleen ainoastaan jos siitä on tietoinen, ja tämä on mahdollista vain unen aikana tai heti sen jälkeen herätessä, jolloin se vielä on tuoreessa muistissa. Tällöin uni kannattaa kerrata välittömästi, jolloin se siirtyy pitkäkestoiseen muistiin eikä pyyhkiydy työmuistista limboon. Toinen vaihtoehto on sitten se, että näkee niitä unia unen ja valveen rajamailla, jolloin ainakin itse kykenen usein ohjailemaan uniani tai ainakin olen koko unen ajan tietoinen unestani ja kykenen pohtimaan sen kulkua. Vähän kuin katselisi leffaa!

Wayne 64

18.01.15 klo 14:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tuossa yksi yö näin unen, jossa olin Robocop. Partioin poliisiautollani kadulla, kun yhtäkkiä näin pankkiryöstön. Pysäytin auton ja nousin sieltä ulos. No, roistot sitten huomasivat meikäläisen ja alkoivat tulittaa minua kohti. Vedin reidessä olevasta kotelosta aseeni ja ammuin yhden roistoista(niitä oli kaikenkaikkiaan kolme). Sitten yksi niistä ajoi päälleni niiden pakoautolla. Lensin kymmenen metriä ylöspäin ja pyörähdin ympäri laskeutuen tukevasti jaloilleni. Autossa ollut roisto oli tullut ulos ja ampui minua konekiväärillä. Suolasin hänet nopeasti ja käännyin kohti viimeistä roistoa ja sanoin: "You have 20 seconds to comply".
Hetken päästä sanoin: "Do you Feel lucky, punk!
Sitten ammuin hänet. Heti sen jälkeen herätyskelloni soi ja heräsin takaisin tähän todellisuuteen.

21.01.15 klo 15:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

En todellakaan tiedä miksi, mutta näin unen missä näin kehnon supersankarileffan. Siinä oli jonkinlainen supervankila, huonosti valvottu ja helpolla saatavissa oleva keino saada mielettömän voimakkaita supervoimia. Lopussa leffan plutoniumilla kulkeva roisto roudataan kiertoradalle ja taklataan alas niin että hän hajoaa ilmakehään saapuessaan menetettyään voimansa. Siinä oli myös jotain vihreää moskaa taivaalla (George Carlinia lainataen "sky is covered in green shit") ja huonoja efektejä.

Nutipää pohjolasta

21.01.15 klo 19:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Muutama kuukausi sitten näin hämmentävän unen, jossa lähdin ihan normaalisti kotoani kävelemään töihin, ja tuttua reittiä tarpoessani huomasin, että minua kohti juoksee hirveällä vauhdilla neljä toisiinsa köydellä kiinnitettyä sikaa. Syystä tai toisesta halusin pysäyttää nuo elikot ja tartuin köyden päähän kiinni ja samalla huomasin, että sikoja jahtasi lauma susia saalistus aikeissa. Minä sitten kunnon kansalaisena päätin pelastaa nuo jalot teuraseläimet ja lähdin uusien ystävieni kanssa pakomatkalle. Kasken hektisen paon koko lähistön alue muuttui jonkin tehdas rakennuksien alueeksi ja pako muuttui ihan törkeäksi parkouri kikkailuksi.

Kun viimein pääsin sikojeni kanssa työpaikalle täysin haavoittumattomana ja urotyöstäni ylpeyttä huokuen, tuli yksi pomoistani vastaan ja tokaisi, että "Hyvä kuin toit nuo siat tänne takaisin. Ne olisi seuraavaksi teurastettava." Heräsin unesta hiestä märkänä hetkeä ennen kellon soimista ja myöhemmin töihin kävellessäni, toivoin etten kohtaisi matkani varrella yhden yhtä sikaa!

William Wernus Film

28.01.15 klo 20:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ite oon nähny esim: tälläisiä

- Pelastan Tarja Halosen kissat.

- Olen Keravan Citymarketin kohdalla, kun vanha mies ontuu raskaat kauppakassit kädessään. Menen auttamaan tätä, muutta tämä ukko vetääkin konekiväärin takkinsa alta ja ampuu minut raasti.

- On yö. Olen menossa vessaan. Katson ovisilmästä käytävään, koska sieltä kuuluu ääniä. Näen kolme "jonkun marttakerhon tyyppistä jäsentä" meidän rappukäytävässä. Näen, kun yksi kerhon jäsenistä ampuu toisen jäsenen. Olen tyrmistynyt, ja juttu menee vain oudommaksi, kun tämä sama tätönen ampuu minua suoraan selkään ovisilmän läpi.
Sitten tulee aamu, menen portaat alas, ja huomaan saman tätösen tulevan ulos meidän pyöräkellarista. Tämä on käynyt siellä paskalla. Hän huomaa minut ja ampuu kymmenen luotia selkääni. Sitten isäni ryntää jostakin ja pitää tätösen paikallaan. Sillä välin, kun minä ammun tätä tätöstä selkään. Sitten tämä kertoo surullisen elämäntarinansa ja koemme häntä kohtaan sympatiaa ja THE END.

- Tää on aika uus uni. Oon parhaan kaverini kanssa elokuvateatterissa. Istumme paikoillemme, kun huomaamme valkokankaalle ilmestyvän tekstin "BACK TO THE FUTURE PART 4. Olen ihan shokissa. Näyttelijät ovat samat ja Zemeckis on yhä puikoissa. Elokuvan juonta en valitettavasti muista. Muistan vain, että siinäkin oltiin tulevaisuudessa.

Aamulla, kun heräsin itse äänittämääni herätykseen, uni oli loppunut. Kyllä se suututti ja olisi halunnut nähdä tälle vielä jatko-osan.

the grandi-ma

01.08.15 klo 11:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Näin viime yönä varsinaisen unikavalkaadin. Yhdessä menin katsomaan upouutta She,s Funny That Way:tä sukulaisteni kanssa. Useat olivat oikeita sukulaisiani,mutta jotkut vain random-ihmisiä. Emme löytäneet ensin salia ja menimme vahingossa sali 7:n joka muistutti hyvin pientä luokkahuonetta. Joku vanha tyyppi nukahti sinne ja siellä rupesikin pyörimään Ant-Man. Löysimme sen viimein mutta nukahdin enkä muistanut siitä mitään pian sen jälkeen ja minua ketutti valtavasti.

12.11.15 klo 13:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Näin ehkä pari kuukautta sitten unen jossa olen kotitaloni pihalla. Jotenkin unen alussa tajuan että
tämä on unta. Näen pihalla jonkun henkilön jolla on kaapu ja alan ajatella että nyt tapahtuu jotain kamalaa, sitten tämä kaapu henkilö ottaa hupun pois päältään ja näyttää kasvonsa. Tällä kaapuhenkiöllä on karhunpää, sitten tämä alkaa tulemaan minua kohti ja uni päättyy.

Toinen minkä muistan hyvin on uni minkä näin ehkä 10 vuotta sitten. Unessa olen yhdellä mökillä ja muistaakseni jokin vampyyri yrittää ottaa minua kiinni. Juuri kun vampyyri on samassa minusta kiinni päätän hypätä lasikuistin lävitse. Hyppääminen tuntuu vähän oudolta sillä lasin hajoamisen jälkeen alastulo hidastuu jotenkin ja juuri ennen maahan asumista herään.

16.08.16 klo 20:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kerronpa tässä pari unta, ennen kuin pääsevät unohtumaan. Ensimmäisestä on jo noin vuosi, toisen näin viime yönä.

Huoltoaseman hevarit

Olin juuri käynyt autokoulun kakkosvaiheen ryhmäharjoittelussa ja suuntasin sen jälkeen muiden autokoululaisten kanssa läheiselle huoltoasemalle syömään. Siellä huomasimme, että vaikka oli puolipäivä, joku bändi oli kasaamassa vermeitään kuppilan nurkkaan.

Ruokalan lamput roikkuivat aika matalalla, suurin piirtein kasvojen korkeudella. Yksi autokoululaisista oli hevari, jonka naama oli täynnä lävistyksiä. Hän rupesi räpläämään lamppua ja kiinnittämään siihen naamassaan olevia metallirenkaita.

Silloin bändi rupesi soittamaan. Paljastui, että tyylilajina oli todella äänekäs örinähevi. Kaikki kynnelle kykenevät tunkivat sormet korviin ja juoksivat pois kuppilasta. Hevarikin tukki korvansa, mutta oli ansassa, koska lampusta irrottautuminen ei onnistunut ilman käsiä.

Julia Robertsin huulet

Tämä uni käsitti vain yhden asian: lähikuvan Julia Robertsin kasvoista. Hänen kiilteellä somistetut huulensa olivat todellistakin turpeammat ja suu luonnottoman iso. Roberts hymyili "viehättävästi" ja käänteli akuankkamaista päätään. Hrrr... Karmiva uni.

16.10.16 klo 18:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

Näin tässä jokin aika sitten unta, jossa olin jossain koulun tapaisessa paikassa. En tiedä mikä oli mutta koko unen ajan oli erittäin outo olo. Muistelen että unessa oli sellainen olo koko ajan kuin olisi saavuttanut elämän tarkoituksen yms. Muistaakseni rakennus oli sellainen valtavan suuri kivitalo jossa oli antiikin ajan vaikutteita, pylväitä yms ja osa rakennuksesta oli sortunut.

Tämä nyt ei varsinaisesti ollut uni, mutta kerran taisin kokea unihalvauksen tai jotakin joka ainakin vaikutti siltä. Herään ja jotenkin tiedän että asuntoon on tulossa varkaita tai jotain ja kuulen miten ulko-ovi avataan. Näen myös samalla miten yö-pöydältä tavarat tippuvat lattialle ja sen jälkeen peitto alkaa puristaa ympäriltä ja se alkaa liikuttaa minua lähemmäs sängyn reunaa, sitten "herään" ja katson yö-pöytää ja eihän siitä mitään ollut tippunut.

17.10.16 klo 19:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tässä lyhyitä kuvauksia oudoista unista joita olen näkenyt.

Elin maassa jossa järjestys on mennyttä, mutta yritin jatkaa elämääni. Maailmassa oli robotteja. Olin matkalla jonnekkin enkä ollut matkalla tietoinen minne matka vei. Yhtä äkkiä minut pysäytti yksi noista roboteista. Robotti kysyi minulta että olenko varma että haluan syödä koko maapallon. Se kuulema tekisi minusta todella sairaan. Tämän jälkeen heräsin.

Toisessa unessa olin kierrätyskeskuksessa, jossa oli meneillään ympäristökatastrofi ja maa oli täynnä myrkkyjä ja happoja. Olin menossa sinne tekemään jotain, mutta aika meni loppujen lopuksi dinosauruksia ja 10 metriä korkeita hevosia juostessa karkuun. Paikalla oli myös vittumainen työkaveri joka oli mulla paskamainen koko ajan. Päädyin unen lopuksi lyömään häntä karttakepillä päähän.

Eräässä unessa koneeni oli saastunut viruksesta joka oli avannut minun läppärini kameran ja kuvasi minua vaikka yritin estää sen kaikin keinoin. Muutin asetuksia, sammutin koneen, mutta virus avasi koneen taas. Lopuksi otin teippiä ja peitin läppärin kameran sen avulla. Tämän jälkeen koneeseeni alkoi tulla videokuvaa, jossa viruksesta vastuussa oleva henkilö näytti minulle keskisormea.

Ehkä omituisin uni oli sellainen, missä maailma oli jälleen epäjärjestyksessä. Asuin kotonani ja näin ikkunan takaa kuinka pommeja tippui joka paikkaan ja taloja paloi. Taivas oli täynnä ilmalaivoja jotka näyttivät sioilta. Taivas oli tummansininen ja siellä näkyi tähtiä, vaikka aurinko paistoi. Äkkiä kuului kun joku koputti oveen. Mietin hetken kannattaisiko avata. Menin kuitenkin avaamaan. Oven takana seisoi suuri mies mustassa puvussa. Vähintään 2 metriä ja roteva vartalo. Mies esittäytyi olevansa jonkin kaukaisen maan presidentti ja määräsi minun antamaan kotoa turvapaikan 100 yksisarviselle hevoselle. Kieltäydyin kohteliaasti, johon presidentti sanoi että minun heitetään jokeen jos en suostu vaatimuksiin. En voinut silti täyttää vaatimuksia joten kieltäydyin taas. Presidentti katsoi minun pitkään ja haistatti minulle paskat. Hän lähti kävelemään suureen mersuun ja matkalla sinne haukkui minua sälkärangattomaksi lieroksi.

Näin erikoisia unia näen usein krapulapäiviä seuraavinä öinä.

19.10.16 klo 22:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

En muista olitiinko silloin kasarmilla vai leirillä, mutta intin aikana tuli nähtyä unta, jossa piti kiivetä sellaista miltein pystysuoraa vuoren rinnettä. Muistan unesta myös sen että lunta satoi unessa miltein vaaka tasossa sekä oli pimeää, lisäksi siitä ei tainnut tulla yhtään mitään.

20.10.16 klo 00:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tuli toisesta ketjusta mieleen kun katsoin joskus mukulana 90-luvulla Kaikenkarvaisen Charlien, se oli todella vaikuttava kokemus aikoinaan. Seuraavana yönä näinkin sitten unta, jossa kuolin ja pääsin hengaamaan Charlien ja Itchyn kanssa. Unessa kuoleminen ihan pikku juttu. Oli täysin normaalia suhata tuonpuoleisen ja elävien maailman välillä vähän kuin nukkumassa kävisi ja välillä heräisi, tässä tapauksessa vain tuli nukuttua arkussa kuin vampyyri. Se oli mukava uni. Muistan sen edelleen hyvin tarkkaan vaikka sen näkemisestä on yli 20 vuotta aikaa.

Mainittakoon vielä etten nää kovinkaan usein aikuisenakaan tämmöisiä unia.

24.10.16 klo 18:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

Taas tuli mieleen yksi uni.

Olin unessa turun urheilupuistossa Paavo Nurmen stadionin lähellä josta lähtee mäki ylös. Siinä kohtaa oli unessa laituri joka oli ilmeisesti jonkin meren/suuren järven rannalla. Muistan unessa sen että vaikka puistossa oli muuten unessa pilvinen päivä niin kumminkin tuossa laiturilla oli sellainen auringonlasku että vesi ja taivas oli punaisia lisäksi vedessä ui kaikenlaisia eläimiä, joista muistan ainakin kilpikonnat.

Lisäksi muistan että unessa Paavo Nurmen stadionin keskellä oli joku rakennus, jossa oli sellainen valomainostaulu, jossa oli joku teksti.

Näin tämän unen joskus yli 10 vuotta sitten, ehkä 2004. Pakko kyllä sanoa että auringonlasku (tai ehkä se oli nousu) on yksi kaunein asia mitä olen unessa nähnyt. Se voi olla syy siihen miksi muistan unen niin hyvin.